Aihe: Hyvät kielet kitaraan, eli..?
1 2 3 4
Laulava Kylätohtori
17.11.2011 09:44:45
Thanks kaikille, tämän tyylistä keskustelua vähän hainkin.

Ja isoa plussaa juccizelle. Olen kanssasi täysin samaa mieltä tästä kielien paksuudesta. Mulla toimii myös parhaiten 11-kielisatsi ja mielellään paksuilla alakielillä. Joskus kokeilin 12, mutta alkoi bendaukset kärsimään liikaa. Kamalan kuuloista, kun bendaukset jää vajaiksi. Les Paulissa mulla on nyt 10, mutta jotenkin ne tuntuu vähän liian "löysiltä", oma soittotyyli on kuitenkin melko rankka, vaikken rankkaa musiikkia soitakaan. Ja kyseessä siis vain oma mielipiteeni, ei mikään absoluuttinen totuus kielien hyvyydestä...

Mutta tuo Juccizen pointti on varmaan ihan hyvä, että ostaa vähän halvempia kieliä, koska myös itsellä tuntuu (ainakin D'addaarioissa) uusien kielien "tatsi" katoavan aika äkkiä. Eli kielet muuttuvat tunkkaisiksi ja jotenkin vaikeammin soitettaviksi. Turha maksaa pitkästä kestoiästä, jos ne kuitenkin hetken päästä ovat muuten kelvottomat.

Luulen, että pistän seuraavaksi nuo Ernie Ballin Power Slinkyt, sitten vois kokeilla EB:n Beefy Slinkyjä ja DR:n Pure Blues PHR-11:ta. Eiköhän niistä löytyisi riittävän hyvät. Ei soittaminen voi kielistä olla kiinni....
Rämppy
17.11.2011 13:02:25
Sellainen havainto on mulla, että 011-048 -setissä punomaton G-kieli soi 12. nauhalta heikommin lyhyempiskaalaisissa kitaroissa (esim. LesPaul) kuin esim. Stratossa. Punotun G-kielen kanssa kanssa tätä ilmiötä ei ole. Pykälää ohuemman setin (010-046) punomaton G-kieli soi hyvin tästä kohtaa sekä fenkuissa että gibsoneissa. Olen havainnut tämän ilmiön useammalla kitaralla vuosien varrella. Muutenkin punomattomien G-kielten kanssa alkaa tulla ongelmia soivuuden ja vireyden kanssa, kun mennään paksuihin setteihin. Johtuu ilmeisesti siitä, että "ydinlanka" on liian paksu. Mulla on Gibsonissa 010-046 ja Fendereissä 011-048 setti. Merkkinä yleensä RotoSound tai D'Addario.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Toums
17.11.2011 13:33:39
Tte käytin ennen daddaarrion kieliä. Sitte päätin kokkeilla DRrää.

Halvin setti ja myös tähän mennessä paras mitä vastaan on tullu.

Saundista ja jämäkkyydestä pidän itse (vireenä Drop a#). Kielten paksuus muistaakseni 13-65.

Saundi todella kirkas esim verratessa daddaarrrioon.
Stradlin: Toums on The Chosen One
-Cale
17.11.2011 13:43:19 (muokattu 17.11.2011 13:44:41)
Jucciz: Jotkut puhuvat, että kaikki kovat ja nopeat jätkät vetävät ohuilla kielillä. Tahdon vielä uskoa siihen, että nopeus on edelleenkin soittajan, eikä vaikkapa kielien tai kaulan ominaisuus. ;)

Eikös täällä m.netissä ole vallalla nimenomaan päinvastainen näkemys, että mitä paksummat kielet niin sen kovempi jätkä? :) Kaiken kaikkiaan huvittavaa ja lapsellista touhua määritellä soittajia sen mukaan, kukin vetää millä vetää ja that's it, pääasia että soitto kulkee. Suotta se on hampaat irvessä soittaa jollain 13- setillä stratolla koska SRV tai sitten 8- setillä koska Ynkkykin vetää (vai vetääkö...?).

Kielissä Ernie Ball on minun valinta, kauan olen käyttänyt eikä mieleeni muistu että niiden kanssa olisi mitään ongelmia ollut.
rtepeg
18.11.2011 11:08:47
Hei,

luulen huomanneeni, että kitarayksilöt "aukeavat" erilaisilla
kielillä/paksuuksilla vähän riippuen puista, kaulasta yms.

Sitten kielten materiaali ja mikrofonien tyyppi kombinaationa
vaikuttaa paljonkin saundiin (vahvistettuna).

11-49-kielet ovat minusta aika hyvä perussetti. Stratossa minulla on
kuitenkin (normivireessä) GHS 13-17-19-32-42-54 kielet, koska
niillä kitara soi balanssissa ja resonoi kuin vanha DC-3 ja pidän soittotuntumasta.

Noiden GHS (Boomers/Dynamite Alloy?) materiaali ja paksuus toimii
myös hyvin kitaran mikrofonien kanssa, alnico 2 - P90 - mikit.

Mutta monia, monia merkkejä ja paksuuksia olen joutunut testaamaan,
ja ne kalleimmat eivät olleet minulle parhaita. Ja eri kielet vaikuttaa tosi
paljon saundiin. Mihin sitten alunperin pyrkii, ratkaisee.

Peter
Vesihiisi
19.11.2011 01:19:43 (muokattu 19.11.2011 01:25:16)
Mitä kielille tapahtuu kun ne vanhenevat? Äänessä ja tatsissa vanhenemisen kuulee ja tuntee, mutta olisi mielenkiintoista tietää mistä ilmiö johtuu. Tiedän että noihin tarttuu kaikenlaista kuonaa soittaessa, mutta mitään venymistä en ole huomannut.

Aiheesta, Ernie Pallon kieliä olen käyttänyt, ikinä ei ole ollut valittamista.
ReBeat
19.11.2011 01:34:08

Vesihiisi: Mitä kielille tapahtuu kun ne vanhenevat?

Suurennuslasia vähän tarkemmalla tasolla siellä tapahtuu kemiallisesti ruostumista ja syöpymistä. Mekaanisesti sitten erinäistä kolhiutumista ja muodonmuutosta. Näiden seurauksena fysikaaliset ominaisuudet ei enää ole "tehtaan jäljiltä" vaan alkavat kanssa kusemaan.
antnis
19.11.2011 01:48:23
Itsellä on nyt ollut käytössä D'Addarion kahdesta setistä koottu satsi, 10-46:sta paksut kielet ja 9.5-44:sta 3 ohuinta. Joskus vielä aion koittaa 9-46:tta. Soittelin pitkään vähän paksummilla, kun isot poiat sanoivat, että semmoiset pitää olla, että Strato SOI mutta onneksi tulin järkiini. Ihan turha kiusata itseään näin vanhalla iällä. Kunpa vielä nuo eivät menisi vanhoiks niin äkkiä. Koittakaas joku 11-setillä ja pitkällä skaalalla vääntäjä, että miten helposti bendaatte g-kielen toiselta nauhalta kokosävelaskeleen ylös. Täällä on vaikeuksia nytkin (kieli on paksuudeltaan 0.16). Kun kerran soundi lähee sormista, niin kait se sitten on paras silloin, kun sormet toimivat :)
Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org
Jucciz
19.11.2011 01:53:12 (muokattu 19.11.2011 01:53:34)
antnis: Koittakaas joku 11-setillä ja pitkällä skaalalla vääntäjä, että miten helposti bendaatte g-kielen toiselta nauhalta kokosävelaskeleen ylös. Täällä on vaikeuksia nytkin (kieli on paksuudeltaan 0.16). Kun kerran soundi lähee sormista, niin kait se sitten on paras silloin, kun sormet toimivat :)

Hep. Onnistuu normaalin soiton lomassa ongelmitta. Täällä G-kieli on 0.018 tuumaa. Näillä mennään:
http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/VintageElectricEl.shtml
(setti, jonka koodi on 1975)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
antnis
19.11.2011 02:24:05
Jucciz: Hep. Onnistuu normaalin soiton lomassa ongelmitta. Täällä G-kieli on 0.018 tuumaa. Näillä mennään:
http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/VintageElectricEl.shtml
(setti, jonka koodi on 1975)

Ai perkele. Mitä oot syöny.
Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org
Jucciz
19.11.2011 02:31:35
antnis: Ai perkele. Mitä oot syöny.

Tänään vedin naudanlihaa ja tätä:
http://www.poppamies.fi/product_info.php?products_id=629

En tiiä... ei tommosessa venytyksessä mun mielestä oo mitään kummallista. Salilla en oo koskaan käyny ja muutenkin oon kaikkea muuta kuin lihaskimppu. Soitella oon yrittäny silloin tällöin.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
antnis
19.11.2011 11:13:14
Jucciz: Tänään vedin naudanlihaa ja tätä:
http://www.poppamies.fi/product_info.php?products_id=629

En tiiä... ei tommosessa venytyksessä mun mielestä oo mitään kummallista. Salilla en oo koskaan käyny ja muutenkin oon kaikkea muuta kuin lihaskimppu. Soitella oon yrittäny silloin tällöin.

Testailin äsken niin piti lisätä, että vaikeudet tulevat kun pitää samaan aikaan fretata pikkusormella kaksi ylintä kieltä kolmosnauhalta. Muuten menee mullakin melkein 3 puolisävelaskelta ilman, että naamassa näkyy.
Jucciz
19.11.2011 12:10:51 (muokattu 19.11.2011 12:11:32)
antnis: Testailin äsken niin piti lisätä, että vaikeudet tulevat kun pitää samaan aikaan fretata pikkusormella kaksi ylintä kieltä kolmosnauhalta. Muuten menee mullakin melkein 3 puolisävelaskelta ilman, että naamassa näkyy.

Toi rupee toki olemaan sillai jo himpun verran epämukava ote noin läheltä satulaa. Vähiten sattuu siten, että otan nuo kolmosnauhan jutut pikkurillillä kahden kielen barrena ja teen venytyksen kolmella sormilla saaden siihen sitä kautta enemmän voimaa. Hieman ylempänä otelaudalla tilanne toki helpottuu ja lienee helpoimmillaan 12. nauhan kohdalla. Ihan fysiikkaahan se.
Laulava Kylätohtori
19.11.2011 12:11:11
antnis: Koittakaas joku 11-setillä ja pitkällä skaalalla vääntäjä, että miten helposti bendaatte g-kielen toiselta nauhalta kokosävelaskeleen ylös.

Joo, tuo on kyllä ihan normaalia soittoa, ei siinä mitään. Sanoisin, että 12-setillä se alkaa jo olemaan vaikeampaa. Itsellä ainakin alkoi soitto kärsimään, kun joskus aikoinani 12-settiä kokeilin.. Eikä siinä tosiaan ole mitään järkeä, että väkisin yrittää soittaa liian paksuilla kielillä. Se on kamalan kuuloista, jos ei jaksa bendata kunnolla loppuun asti.

Eikös se niin ole, että jokainen soittaa, millä soittaa, ei se kielien paksuus ole mikään itseisarvo. Sillä mennään, mikä parhaalta tuntuu. Siksihän niitä on eri paksuisia. Ei se SRV:n soittokaan nyt ihan pelkistä paksuista kielistä johtunut. ;) Sanoisin, että se on kyllä kaikkein noloin kaveri, joka soittaa väkisin liian paksuilla kielillä, että pääsee isoille pojille kehuskelemaan....

Vaihdoin eilen Stratoon uuden Ernie Ballin Power Slinkyt ja putsasin samalla otelaudan. Kyllä tuli taas kuin eri kitara. Vanhat (D'addario) oli jo oikeasti vanhat. Uskomaton ero kyllä uusilla ja vanhoilla kielillä. Kitara soi akustisestikin paljon paremmin. Ei ole muuten mitään psykoakustiikkaa.

Sitä en osaa sanoa, kummat ovat paremmat, koska sama ilmiö on kyllä ollut myöa aina, kun olen vaihtanut vanhat D'addariot uusiin samanlaisiin D'addarioihin..
Laulava Kylätohtori
19.11.2011 12:13:57
antnis: Testailin äsken niin piti lisätä, että vaikeudet tulevat kun pitää samaan aikaan fretata pikkusormella kaksi ylintä kieltä kolmosnauhalta. Muuten menee mullakin melkein 3 puolisävelaskelta ilman, että naamassa näkyy.

Toisaalta, mielestäni tatsi alkaa kärsimään sitten ylempää soitettaessa, jos kielten paksuuden valitse sen mukaan, että pystyy satulan vierestä tekemään jättibendauksia. Kompromissejahan nämä ovat ja jokainen tekee itselle parhaat ratkaisut....
Jucciz
19.11.2011 12:18:13
Laulava Kylätohtori: Joo, tuo on kyllä ihan normaalia soittoa, ei siinä mitään. Sanoisin, että 12-setillä se alkaa jo olemaan vaikeampaa. Itsellä ainakin alkoi soitto kärsimään, kun joskus aikoinani 12-settiä kokeilin.. Eikä siinä tosiaan ole mitään järkeä, että väkisin yrittää soittaa liian paksuilla kielillä. Se on kamalan kuuloista, jos ei jaksa bendata kunnolla loppuun asti.

Sama. 11-setti on vaan osoittautunut optimaaliseksi. 12-setti vielä menisi Gibsoneissa punomattomalla G:llä, mutta kyllä siinäkin 11-52 tuntuu mukavimmalta. Kympit vaan tuntuvat lähes aina liian löysiltä: kitara ei "vastaa käskyihin" samalla lailla silloin. Fiilisjuttu, mutta ehdottoman tärkeä sellainen - jos fiilis on huono, soittokin on huonoa.

Eikös se niin ole, että jokainen soittaa, millä soittaa, ei se kielien paksuus ole mikään itseisarvo. Sillä mennään, mikä parhaalta tuntuu. Siksihän niitä on eri paksuisia. Ei se SRV:n soittokaan nyt ihan pelkistä paksuista kielistä johtunut. ;) Sanoisin, että se on kyllä kaikkein noloin kaveri, joka soittaa väkisin liian paksuilla kielillä, että pääsee isoille pojille kehuskelemaan....

Tää on just näin. Ja sama toiseen suuntaan: jos soitto "ei oikeen lähe", ei se yleensä oo kielistä vaan soittajasta kiinni. Tai ainakaan ei kannata perustella huonoa lopputulosta kielillä - yleensä vika on kumminkin peilissä. Toki ääritapaukset erikseen: ikänsä 9-setillä soittaneen tiluveijon suoritus voi kärsiä, jos yhtäkkiä pitäisi kaikki samat jutut vetää 13-setillä.

Vaihdoin eilen Stratoon uuden Ernie Ballin Power Slinkyt ja putsasin samalla otelaudan. Kyllä tuli taas kuin eri kitara. Vanhat (D'addario) oli jo oikeasti vanhat. Uskomaton ero kyllä uusilla ja vanhoilla kielillä. Kitara soi akustisestikin paljon paremmin. Ei ole muuten mitään psykoakustiikkaa.

Eihän se ole ei. Siinä vaiheessa, jos kielissä alkaa olla enemmän paskaa kuin itse kieltä ja punottujen kielten punosten välit aivan tukossa, ei ole ihmekään, että ero on uusiin kieliin aika merkittävä. ;)

Sitä en osaa sanoa, kummat ovat paremmat, koska sama ilmiö on kyllä ollut myöa aina, kun olen vaihtanut vanhat D'addariot uusiin samanlaisiin D'addarioihin..

Testaas Dean Markleytä joskus. Ei oo kallis kokeilu nuo Vintage Reissuet. Vaikka ihan vaihtelun vuoksi.
antnis
19.11.2011 12:31:51 (muokattu 19.11.2011 12:36:23)
Jucciz:

Tää on just näin. Ja sama toiseen suuntaan: jos soitto "ei oikeen lähe", ei se yleensä oo kielistä vaan soittajasta kiinni. Tai ainakaan ei kannata perustella huonoa lopputulosta kielillä - yleensä vika on kumminkin peilissä. Toki ääritapaukset erikseen: ikänsä 9-setillä soittaneen tiluveijon suoritus voi kärsiä, jos yhtäkkiä pitäisi kaikki samat jutut vetää 13-setillä.

Tiätty. Toisaalta, mitä olen noita opetusvideoita katsellut, niin näkyy niissä ihan muitakin kuin tiluveijoja, jotka sanovat soittavansa yseillä (etenkin kantrissa (no joo kyllähä ne aika nopeesti vetelee)), niin että ei kannata hävetä sitä, että itelle sopivat ohuemmat paremmin :)
jniska
19.11.2011 13:28:15
Jucciz: Salilla en oo koskaan käyny ja muutenkin oon kaikkea muuta kuin lihaskimppu. Soitella oon yrittäny silloin tällöin.

Kauhee keho toi Jucciz on, enempi muituttaa Arnold Schwarzeneggeria ku tavallista tallaajaa.
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Jii-Gee
19.11.2011 14:48:26

jniska: Kauhee keho toi Jucciz on, enempi muituttaa Arnold Schwarzeneggeria ku tavallista tallaajaa.

Joo,look a like Conan Barbaari..molemmilla on mm pitkä tukka.
WHOLE LOTTA 70's "You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns" sirdickyj: Tajuuttekste ollenkaan et mitä täällä toiset kirjoittaa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)