Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Audioraitojen muuttaminen sampleiksi
1
-Topi-
18.11.2011 23:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä onko olemassa sellaista plugaria jolla pystyy muuttamaan äänitettyjä rumpuraitoja sampleiksi. Esim jos mulla on audioraita snarea niin saanko muutettua ne iskut jotenkin vaikkapa superiorin snareksi?
 
Juho L
19.11.2011 05:40:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitat siis triggaamista? Drumagogia olen joskus tuohon vuosia sitten kokeillut ( http://www.drumagog.com/ ). Näköjään "hieman" muuttunut sitten viimenäkemän.
 
Varmaan joku ilmaisplugari olisi parempi. Eihän tuollainen triggeriplugari mikään kummoinen ole. Sen kautta sitten karjuu MIDIä eteenpäin.
 
"...more humane, more thoughtful, more understanding." Makaan hiljaa vuoteessa ja yritän olla hengittämättä liian rajusti.
M.i.k.key
19.11.2011 11:56:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Logicilla onnistuu ainakin ihan ilman mitään lisäohjelmia. Mitäs DAW:ia kysyjä käyttää?
 
möllisty
-Topi-
19.11.2011 13:28:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cubasea käytän. Minkä nimisiä plugareita siihen löytyisi?
 
Kalmo
19.11.2011 18:03:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse samplen tekohan ei ole kummoinenkaan juttu. Audioraitaa ei tarvitse muuttaa miksikään. Nappaat vain sen snaren ja editoit sen millä hyvänsä, vaikka Audacityllä mieleiseksesi. Monimutkaisemmaksi homma menee sitten, jos tarvitaan jotain tietyn, softaspesifin formaatin audiota, eli jos esim. wav ei käy.
 
Luulen, että rumpusoftat eivät useinkaan hyväksy itse tehtyjä sampleja, koska niihin halutaan myydä laajennuspaketteja, mutta voithan tehdä kokonaan omia rumpusettejä jollakin samplerilla.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kivi
19.11.2011 18:16:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Itse samplen tekohan ei ole kummoinenkaan juttu. Audioraitaa ei tarvitse muuttaa miksikään. Nappaat vain sen snaren ja editoit sen millä hyvänsä, vaikka Audacityllä mieleiseksesi. Monimutkaisemmaksi homma menee sitten, jos tarvitaan jotain tietyn, softaspesifin formaatin audiota, eli jos esim. wav ei käy.

 
Jos ymmärrän kysyjän oikein, niin kyse ei oo omien samplejen teosta vaan siitä, että hän haluaisi "find and replace" kaikki snareiskut jollain jo olemassa olevalla samplella.
 
Tähän löytyy omia replacer-ohjelmiaan, mutta homma onnistuu myös ihan etsimällä piikit (snap-to-peaks) ja pasteamalla omalle raidalleen.
 
Kuitenkin kandee muistaa sellainen, että snarea tulee rumpusetissä ihan kaikista mikeistä, ja esimerkiksi overhead-mikit määräävät snaren sointia yhtä paljon (joskus enemmän) kuin snaren omat mikit. Kannattaa vakavasti kokeilla kaikkea minkä snaren omalle soinnille saa tehtyä ennen kuin lähtee korvausbisnekseen, koska pahimmassa tapauksessa jälki on tosi luonnotonta.
 
Yksi perinteinen tapa on triggata snarella mukaan jotain muuta: valkoista tai pinkkiä kohinaa tai mitä vaan. Tähän tarvitset sidechain-gaten, joita kyllä on ilmaiseksikin saatavana. Muutenkin on hyvä opetella sidechainien käyttö jos ei sitä ennestään osaa. Mä kierrätin aikoinaan joskus snaren SPX90:n warm snare -presetin kautta ja otin sen geitillä mukaan, kun ei muuten tuntunut tarpeeksi ysäriltä. ;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kalmo
19.11.2011 23:31:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä taitaa olla. Triggeriä haussa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
jhakwe
20.11.2011 15:31:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos triggeröintiplugaria haetaan, niin täältä varauksettomat suosittelut Slate Digitalin Triggerille. Meikän käytössä on piessyt Aptriggan ja Drumagogin 100-0.
 
http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia.
sami_sumea
22.11.2011 15:05:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Topi-: Cubasea käytän. Minkä nimisiä plugareita siihen löytyisi?
 
Cubase kutosessa on audio-to-midi -toiminto vakkarina, sit vaan isket midiraitaan mieluisan samplerin kiinni.
 
...
 
http://www.soundreel.com
drlecter
04.12.2011 14:53:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos samplet tehdään itse:
Kuinka tarkasti ne wavit leikellään? 1ms, 50ms, jne. ennen iskun piikkiä?
Montako iskua tarvitaan eri voimakkuuksilla(esim. virveli)?
Otetaanko samplet pelkällä lähimikillä vai otetaanko mukaan overit jne?
 
Aptrigga käytössä.
 
darkus
04.12.2011 17:38:54 (muokattu 04.12.2011 17:41:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähimikit, overit, ja tila. samassa suhteessa kuin olis oikeessakin miksauksessa.
 
Sample alkaa just siitä mistä se alkaa. Zoomaa niin lähelle iskun alkua kuin softa sallii.
 
suosittelen esim snare:
 
10kpl per velocity
 
Crack (kanttilyönti täpöö)
Hard (täpöö keskelle snaree ei kanttiin)
Medium ( sama mut hiljempaa)
Soft (sama mut hiljempaa)
XtraSoft (ghost isku yms...)
 
Kannattaa alottaa iskujen äänittäminen heikoimmista iskuista ja kasvattaa siitä ylöspäin.
 
Triggaamiseen paras softa on Slate Digital Trigger. Tosin tarvii platinum version että voi käyttää omia sampleja koska ne pitää tehdä .tci muotoon sillä platinumin mukana tulevalla instrument editorilla.
 
Omien samplejen käyttöön ApTrigga2 tai Drumagog5. Paras tapa on kyllä opetella mäppäämään sampleja esim. Kontakt 4 -sampleriin, ja trigata kaikki midinä. Ainakin Logicilla audion saa midiksi suht helposti eikä se pianorolliin klikkailukaan hidasta ole.
 
Attack Attack, Were back again baby!
drlecter
05.12.2011 11:16:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Lähimikit, overit, ja tila. samassa suhteessa kuin olis oikeessakin miksauksessa.
 
Entäs jos haluaa luomua sekaan? Overesta ja huonemikeistä livesaundia ja lähimikeiltä trigattua?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «