Aihe: Hevittelysyntikkaa | |
---|
|
Moi! Tässä mietin josko sitä alkaisi ainakin ajatuksen tasolla investoida ensimmäistä "oikeaa" kiipparia omistukseensa. Nykysellään minulla on tuommoinen reilun kolmesadan Yamaha YPT-400. Heviähän sitä olisi hieno soitella, mutta tottakai muutakin musiikkia. KORG olisi komianlainen, mutta niin taitavat olla niiden hinnatkin, jotain Rolandiakin olen ajatellut. Mitä m.nettiläiset ehdottelisivat ja hyväksi kokisivat? Hintahaarukka..No joo. 500-1000 mennään, saa heitellä korkeampiakin kyllä. Mie tässä kattelen. Kiitos. "Historys Written Today". |
Quru 14.11.2011 19:44:12 | |
|
Paljonko tarvitset koskettimia? 61-koskettiminen Korg M50 lähtee Thomannilta alle tonnilla. Jos koskettimet riittävät, siinä on hevipeliä pitkäksi aikaa. Perusneuvona pitää toki mainita, että käytettyjä kannattaa tsiigailla ahkerasti. Kyllä matkahuolto kulkee Sodankyläänkin. Dipsetcityboy: Mitä jos Masse on tyttö? Onko hänen mistään viestistään käynyt varmuudella ilmi, että hän olisi mie... poika? Ite en muista. |
Hokkane 14.11.2011 20:25:07 (muokattu 14.11.2011 20:25:35) | |
|
Kuten yllä mainittu, taitaa tuo M50 olla se paras ratkaisu tuolla hintahaitarilla, jos uutena haluaa. Kosketusnäyttö on håt. www.myspace.com/retaliationsyndicate |
|
61 kosketinta kyllä riittää metallinsoittoon varsin mainiosti ja on kiva myös mahdollisille tuleville keikoille yms :) Itse hommasin aluksi 76-koskettimen Korgin ja alkoi vähän ajan päästä kaduttaa, kun on jo sen verran isompi lankku ettei ole ihan niin kätevä kuljetella ja soitella. Eikä soveltunut lempiharrastukseeni, eli siihen että otan synan vaan vaikka sängylle tai sohvalle syliini ja leikin sen kanssa tehden uusia soundeja tai soittojuttuja harjoitellen ^^ Kannattaa ehdottomasti tsekata aika usein käytettyinä pyöriviä Korg-malleja. Ehkä ihan vanhempaa Korgia en välttämättä aluksi ostaisi, mutta sekään ei ole poissuljettu vaihtoehto. Jo 200-400 eurolla voi katsella synia kuten Korg X5D, X3, N364, 01/Wfd yms.. Mainitsemassasi budjetissa voisi olla kuitenkin järkevä katsella sellaisia malleja kuin Korg Trinity, TR-61, Triton Le, Triton Classic.. Tälläkin hetkellä on torilla myynnissä huippusyna Triton Pro, joka tosin on sellainen pidempi malli. Ja vain 500 euroa! Uusista malleista kannattaa tosiaan katsella tuota M50:aa. Ainakin melodista/powe/death -yms metallia soitettaessa Korg on hyvin turvallinen vaihtoehto jo siksi, että monet presetit on suoraan sopivia metallibiiseihin. Löytyy paljon padeja, kuoroja, jousia ja heviliidejä :) www.myspace.com/loistavapolku |
|
Halvimmillaan M50 nähty torilla 500e eli ei paljon ole kilpailijoita, vaikka taivatkin +600e hinnoissa pyöriä. Yamahan ES 6:nen menee myös samaan kategoriaan. Ei ole yhtä hienoa näyttöä, mutta vähän paremmat pianot ja made in japan ;) Noi vanhat Korgit on muuten ihan jees, mutta presetit ei välttämättä miellytä, eli muokkaamaan joutuu ja rutkasti. Pianot kuullostaa äkkiä huonommilta kuin halpa Yammussa. Rolandin XP-50:ssä olisi myös herkulliset soundit, mutta näiden hinnat on ajoittain jotain älytöntä. Soitetaan nopeammin kuin osataan. |
JPQ 18.11.2011 16:42:42 | |
|
Se muu mitä soittaa sanoo paljon jos piano voittoista ei oikein korgia tulisi ostettua mutta muuten kyllä sanoisin ehkäpä ykkös valinta heviin. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
pekka montin 18.11.2011 17:15:31 (muokattu 18.11.2011 17:29:00) | |
|
Charge: Moi! Tässä mietin josko sitä alkaisi ainakin ajatuksen tasolla investoida ensimmäistä "oikeaa" kiipparia omistukseensa. Nykysellään minulla on tuommoinen reilun kolmesadan Yamaha YPT-400. Heviähän sitä olisi hieno soitella, mutta tottakai muutakin musiikkia. KORG olisi komianlainen, mutta niin taitavat olla niiden hinnatkin, jotain Rolandiakin olen ajatellut. Mitä m.nettiläiset ehdottelisivat ja hyväksi kokisivat? Hintahaarukka..No joo. 500-1000 mennään, saa heitellä korkeampiakin kyllä. Mie tässä kattelen. Kiitos. Parhaiten ja halvimmilla pääset tällä: http://www.vintagesynth.com/roland/jv1010.php ...Olettaen että siis tarvit monipuolista presettimasiinaa hevin soittamiseen, ja jos sen täytyy olla Roland. Nuo liikkuu 100-130 eurossa Edit: http://www.huuto.net/kohteet/myydaan-roland-jv-1010/198993895 |
|
Tietääkö kukaan tästä mitään? Miten sopii hevittely/progekokeilu hommiin? Mitä huonompaa/parempaa verrattuna Korg M50? Yamaha MOX6 http://www.thomann.de/fi/yamaha_mox_6.htm perunamuusikoiden.net |
Quru 28.11.2011 13:18:51 | |
|
sammakko54: Tietääkö kukaan tästä mitään? Miten sopii hevittely/progekokeilu hommiin? Mitä huonompaa/parempaa verrattuna Korg M50? Yamaha MOX6 http://www.thomann.de/fi/yamaha_mox_6.htm Vähemmän polyfoniaa ainakin. Pienempi näyttö kuin äm-viiskymppisessä, ilman värejä. Jos Yamahan tai Korgin kummankaan käyttölogiikka ei ole tuttua, aukeaa M50 todennäköisesti nopeammin hyvän kosketusnäytön ansiosta. Jos ei diggaa kosketusnäytöstä niin huonompi homma. Minä en ainakaan tykkää. Jammu ehkä käytännöllisemmän muotoinen. Kantsii testata, kumpaakin pitäisi löytyä asiallisista soitinkaupoista. Kakka roiskusi. |
|
Onko juurikin niin ettei Korg m50 saa touch sensitiveä pois päältä? Tämähän pilaa kokonaan käytön hevihommissa, kun esim. strings ja leadsoundit pitää tulla tasaisella tuutilla että erottuu. Ja tympeähän se on alkaa kovempaa soittamaan jos oma tatsi on luonnostaan kevyempi. perunamuusikoiden.net |
Quru 15.12.2011 19:54:15 | |
|
sammakko54: Onko juurikin niin ettei Korg m50 saa touch sensitiveä pois päältä? Tämähän pilaa kokonaan käytön hevihommissa, kun esim. strings ja leadsoundit pitää tulla tasaisella tuutilla että erottuu. Ja tympeähän se on alkaa kovempaa soittamaan jos oma tatsi on luonnostaan kevyempi. Varmasti saa pois. Etsippä jostain soundin valikoista velocity-juttuja. Kakka roiskusi. |
|
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=587411 Tässä hyvä vaihtoehto. |
|
Quru: Varmasti saa pois. Etsippä jostain soundin valikoista velocity-juttuja. http://www.korg.co.uk/downloads/m50/support/M50_ParamG_E2.pdf Siellä sivu 216 Velocity Curve otsikon alla. Tuossa on 9 eri vaihtoehtoa noille, muttei lue ollenkaan pois päältä laittamista. perunamuusikoiden.net |
ngo 15.12.2011 21:23:16 | |
|
Itse en ole lainkaan varma että juuri työasema olisi paras ratkaisu ensimmäseksi "oikeaksi" syntikaksi. Tämä on tietty vain oma mielipiteeni, monet osaavammat synistit voivat olla täsmälleen päinvastaista mieltä :) Jos tarkoituksena on vain soitella itse tai bändiä säestäen, voi aivan hyvin harkita myös hyvän midikiipparin ostamista jonka rinnalle hommaa räkkimallisen syntikan jota voi sitten myöhemmässä vaiheessa vaihtaa jos soundit ja ominaisuudet alkavat kyllästyttää. Itse ainakin saan luovuuden osalta enemmän soittimista irti kun niissä ei ole jokaista mahdollista kilkutinta mukana vaan asioita joutuu itse funtsailemaan. Voi myös miettiä haluaako välttämättä tässä vaiheessa maksaa ominaisuuksista joita ei tiedä tarvitsevansa (saati tiedä tuleeko välttämättä koskaan tarvitsemaan). Kiipparimallisessa synassa on myös se huono puoli että koskettimien laatu vaihtelee rajusti. itselleni ainakin 10v pianosoitannalla monet "synth action"-kiipparit ovat auttamattoman heppoisen ja epävarman tuntuisia, jotkut puolipainotetut ovat aivan yhtä nopeita soittaa ja niissä mm. velocityn hallinta on paljon helpompaa jos sitä haluaa harrastaa. Hyvä tuntuma on mielestäni mm. Kurzweilin SP4-7:ssä. Monet vasaratoimiset kiipparit taas ovat monesti tehty liian raskaiksi (yritetään matkia flyygelin tai pystypianon mekanismin painoa mutta väärällä tavalla). Pianomekanismissa liika raskaus pyritään eliminoimaan, halvoissa pianoissa on usein joko liian raskas mekanismi tai keveyttä on saatu aikaan siirtämällä koskettimien akselia jolloin koskettimen matka kasvaa kohtuuttomasti ja mm. toistuvat nuotit on pirun hankala soittaa nopeasti. Fatarilla on sekä rupisia että ihan mukiinmeneviä koskettimistoja. Itse välttäisin mm. Doepferin PK88:sta löytyvää fatarin mallia (muistaakseni heavy-painotuksella). Omiin tarpeisiisi varmaan sopii joku mahdollisimman yleispätevä samplepohjainen syna, joita löytyy käytettynäkin kohtuuhintaan. Monia Korgin malleja välttäisin koska pohjalla olevat äänet ovat monesti aika köyhiä ja ohuita ilman hirveää kasaa efektejä mitä niihin on oletuksena ladottu. Itse ainakin pidemmän päälle petyin omaan Triton rackiin. Käytetyissäkin on päteviä vehkeitä kuten Rolandin JV-2080 joita on käytetty hevimusiikissa. |
|
sammakko54: http://www.korg.co.uk/downloads/m50/support/M50_ParamG_E2.pdf Siellä sivu 216 Velocity Curve otsikon alla. Tuossa on 9 eri vaihtoehtoa noille, muttei lue ollenkaan pois päältä laittamista. Kosketusvoimakkuutta voi säätää jokaiseen saundiin niin paljon kuin haluaa tai ei yhtään. Ja keyboard velocity voi moduloida muutakin kuin pelkästään äänenvoimakkuutta. Velocity curve taas on kuinka koskettimisto ylipäätään (globaalisti) reagoi koskettimien painalluksen määrään (nopeuteen). Näin siis yleensä ja ihan varmasti myös M50:ssä. the-wsproject.com |
|
Itsellä ollut sikäli aika jännä "synatausta", että pääasiassa tullut nimenomaan hevipiireissä soiteltua, enkä kyllä yhtäkään Korgia ole käyttänyt (paitsi jotain koulun Korg TR -mallia, sovitaan vaikka ettei lasketa. Mielestäni muutenkin Korg tuntuu jäävän yleisesti kiippareissa hieman jälkeen muista valmistajista (Korghan on ollut jo aikas aikas pitkään hevisoittajien suosikki). Ensimmäinen kiippari oli mulla Yamaha Motif Es6. Ei mikään hevikiippari, pikemminkin 61-koskettiminen all-around syna. Kuitenkin sillä pärjäsi aika hyvin melohevipiireissä, ainoana ongelmana mulla, että saundit loppuu kesken. Varsinkin kun pianojuttuja tykkään keikalla soittaa, ostin sitten F-musiikin huutokaupasta törkeään alihintaan Yamahan S90ES -mallin. Käytänössä sama ydin kuin edellisessäkin kiipparissa, mutta sainpahan täysipainotetun koskettimiston, millä voisin soittaa pianojuttuja, ja muutenkin sain enempi vapautta saundien ohjelmointia miettien (aikaisemmin olin käyttänyt CME:n midikiipparia ohjaamaan Motiffin kakkoskanavaa). Sinänsä epäolennaista keskustelun kannalta, koska vastaavat mallit taitaa nykyään olla yli ketjun aloittajan hintahaitarista. Eniten olen viimeaikoina kuolannut Rolandin työasemia. Niistä innostuneina ostinkin pois Roland Fantom G7 -synan. Nyt minulla on siis 61-, 76-, ja 88-koskettimiset synat/työasemat. Toki kolmen synan roudaaminen keikalle on tosi, tosi nihkeetä (ehkä joskus minullakin on oma synateknikko joka kasaa ne puolestani), joten olen yrittänyt aina keikan luonteen mukaan valita minkä kiipparin nappaan mukaan. Varsinkin Fantom G7 yhdistettynä Mainstagen kanssa on keikalla tosi kätevä. Pituutta on laitteella tarpeeksi laajempiinkin splitteihin/layereihin, toisaalta kummassakaan Mainstagessa eikä Fantomissa ei saundit katkea kun niitä vaihtaa livenä. Fantom + mainstage on ollut aika kiva yhdistelmä hevi- ja oiekastaan muillakin keikoilla. Nykyään tuntuu että tämän hintaluokan kiippareissa olennaisia eroja oikeastaan on vain käyttöliittymät. Muuten vaikuttaisi siltä että pienellä vaivannäöllä melkein laitteesta kuin laitteesta (jos on tarpeeksi all-around -vehje) saa saundin kuin saundin.. Ihme avautuminen, Viestin ehkä ytimenä tässä kuitenkin oli että Korgit ei hotsita. =) Vaikka kosketusnäyttö on kyllä kiva! -Az |
JPQ 16.12.2011 12:17:28 | |
|
Azlak: Itsellä ollut sikäli aika jännä "synatausta", että pääasiassa tullut nimenomaan hevipiireissä soiteltua, enkä kyllä yhtäkään Korgia ole käyttänyt (paitsi jotain koulun Korg TR -mallia, sovitaan vaikka ettei lasketa. Mielestäni muutenkin Korg tuntuu jäävän yleisesti kiippareissa hieman jälkeen muista valmistajista (Korghan on ollut jo aikas aikas pitkään hevisoittajien suosikki). Ensimmäinen kiippari oli mulla Yamaha Motif Es6. Ei mikään hevikiippari, pikemminkin 61-koskettiminen all-around syna. Kuitenkin sillä pärjäsi aika hyvin melohevipiireissä, ainoana ongelmana mulla, että saundit loppuu kesken. Varsinkin kun pianojuttuja tykkään keikalla soittaa, ostin sitten F-musiikin huutokaupasta törkeään alihintaan Yamahan S90ES -mallin. Käytänössä sama ydin kuin edellisessäkin kiipparissa, mutta sainpahan täysipainotetun koskettimiston, millä voisin soittaa pianojuttuja, ja muutenkin sain enempi vapautta saundien ohjelmointia miettien (aikaisemmin olin käyttänyt CME:n midikiipparia ohjaamaan Motiffin kakkoskanavaa). Sinänsä epäolennaista keskustelun kannalta, koska vastaavat mallit taitaa nykyään olla yli ketjun aloittajan hintahaitarista. Eniten olen viimeaikoina kuolannut Rolandin työasemia. Niistä innostuneina ostinkin pois Roland Fantom G7 -synan. Nyt minulla on siis 61-, 76-, ja 88-koskettimiset synat/työasemat. Toki kolmen synan roudaaminen keikalle on tosi, tosi nihkeetä (ehkä joskus minullakin on oma synateknikko joka kasaa ne puolestani), joten olen yrittänyt aina keikan luonteen mukaan valita minkä kiipparin nappaan mukaan. Varsinkin Fantom G7 yhdistettynä Mainstagen kanssa on keikalla tosi kätevä. Pituutta on laitteella tarpeeksi laajempiinkin splitteihin/layereihin, toisaalta kummassakaan Mainstagessa eikä Fantomissa ei saundit katkea kun niitä vaihtaa livenä. Fantom + mainstage on ollut aika kiva yhdistelmä hevi- ja oiekastaan muillakin keikoilla. Nykyään tuntuu että tämän hintaluokan kiippareissa olennaisia eroja oikeastaan on vain käyttöliittymät. Muuten vaikuttaisi siltä että pienellä vaivannäöllä melkein laitteesta kuin laitteesta (jos on tarpeeksi all-around -vehje) saa saundin kuin saundin.. Ihme avautuminen, Viestin ehkä ytimenä tässä kuitenkin oli että Korgit ei hotsita. =) Vaikka kosketusnäyttö on kyllä kiva! -Az mikäs sinulla siinä on ? ps. itselle pianoääni ja kosketusnäyttöön liittyvät henkilökohtaiset rajoitteet et tämä velocity juttukin jos totta. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
|
Korg M50:ssa kosketusvoimakkuutta voi ainakin säätää joka soundille erikseen Amp Velocity Intensity toiminnolla, joka löytyy ainakin Tone Adjust Assign valikosta Combi modessa. |
Madtheswine 17.07.2013 13:42:25 (muokattu 17.07.2013 13:43:00) | |
|
Azlak: Mielestäni muutenkin Korg tuntuu jäävän yleisesti kiippareissa hieman jälkeen muista valmistajista (Korghan on ollut jo aikas aikas pitkään hevisoittajien suosikki). Millä tavalla tämä sinusta ilmenee? Korg tekee nykyään paljon todella mielenkiintoisia juttuja ja on selvästi ymmärtänyt mitä kuluttajat haluavat. Esimerkiksi talven NAMM-messuilla julkaisiin MS-20 remake, halvat Volca-analogit, King Korg VA-syna kun samalla Yamaha tai Roland eivät ole tarjonneet moneen vuoteen mitään uutta ja kiinnostavaa. Ei myöskään sovi unohtaa Kronosia, joka on tehokkain ja monipuolisin työasema synamarkkinoilla. Tarkoitukseni ei ole mollata Yamahaa ja Rolandia. Heidän soundinsa ovat tänäkin päivänä oikein toimivia, mutta kumpikin firma tuntuu jotenkin jumittuneen menneisyyteen eivätkä osaa tarjota mitään uutta tai mielenkiintoista. Toivottavasti asiaan olisi tulossa muutos, mutta siltä ei valitettavasti näytä. |
JPQ 17.07.2013 15:05:47 | |
|
Minusta Korg ei ole ajasta todellakaan jäljessä korg ollut minusta enempikin tien näyttäjä ja Yamahan tuotteet puudittavimpia sanoisin. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|