Aihe: Pienikokoiset "Line Array" pa-kaiutinsetit tanssimusiikkiin ?? | |
---|
|
Tanssiorkesterimme ( 6 henkinen ) on uusimassa pa-kaiuttimet pienempikokoisiin aktiivi laitteisiin. Porukkamme on kyllästynyt roidaamaan/raahaamaan isokokoisia, vanhoja ja kömpelöitä kamoja, passivisubbaset 18" 2 kpl, passiiviyläpäät 4 kpl, päättet näille, jakosuotimet ym. ym. Markkinoille on ilmestynyt nk. Line Array kaiutinjärjestelmiä, joista porukkamme on kiinnostunut.Laitteiden koot pienet, kevyet ja ilmeisesti hyvinkin tehokkat ja toimivat tanssimusiikin soittoon. Keikkailemme paikoissa, joissa tanssikansaa 100 henkilöstä aina 1000 henkilöön saakka. Mutta mitä hankkisi? Onko käyttökokemuksia laitteista? Mistä hankkia? Suomen jälleenmyyjillä on tarjota Bose L1::tä ja HK Audio Elements sarjan tuotteita. Bose L1:n "teoreettiset" tehot ( 2 x subit + 1 tolppakaiutin /puoli ) eivät enkä riitä käyttöömme. Esim. 4xsubit + 2 tolppaa /per puoli tulee kalliiksi. Hk Audio Elements tuotteista taas voisi rakentaa vaikka mitä kokoonpanoja, mutta laitteet melko hinnakkaita. Nyt päästään oikeastaan varsinaiseen asiaan. Bongasin Saksanmaalta ( esim. Thomann tai Musikhaus Kirschen ) Craaft Audion i.Nova 360/380 tuotteet sekä Soltonin Twin Array tuotteet. Molemmat ovat Saksalaisia tuotteita ja tulleet markkinoille vasta lähiaikoina. Suomeen ei ilmeisesti kukaan maahantuota em. laitteita tuo ?? Em. laitteet ovat ( ainakin paperilla ) tehokkaamia ja edullisimpia, kuin Bose ja HK. Onko kenelläkään kokemuksia em. Novista tai Soltoneista ?? Tässä linkit em. valmistajien sivuille: http://www.novacoustic.com/english/html/compact_systems.html http://www.solton-acoustic.de/index.php?id=76 Käyttökokemuksia ja ajatuksia em. Line Array kamoista otan mielelläni vastaan. Terv. Hara61 |
NeliX4 17.11.2011 17:36:51 (muokattu 17.11.2011 17:41:04) | |
|
Onhan tuost bosen setistä ollut paljonkin juttua. Onneks markkinoilla on muitakin kevyitä ja tehokkaita systeemejä ko tarkoitukseen samassa hintaluokassa. Noita tolppakaiuttimia on kyllä Suomen koulut ja kirkot täynnä 80-90 luvun peruja, mutta en kyllä tiedä miksi ne nyt yhtäkkiä on niin In ja "line array" sanaa ko vermeet ei kyllä tekniikan puolesta ansaitse. Onhan tuollaiset ohuet tolpat ihan kivan näköiset ja mukava koota, mutta ... Esim. RCF tt08 + tts12 tahi Aura-audio XD10+A6 pari (joka on jo lähellä oikeaa "line arrayta") on samassa hinta&koko luokassa ja ihan yhtä kevyt, helppo käyttää. Kannattaa käydä vertaamassa ennen ostoa. Vedän kotiin päin sen verran, että tuo Auran paketti omilla päätteillään vois täyttää teidän tarpeet ja niitä pääsee koekuuntelemaan. Taitaa noita Suomen tanssilavoilla jo muutama setti kiertääkin. |
|
NeliX4: . Noita tolppakaiuttimia on kyllä Suomen koulut ja kirkot täynnä 80-90 luvun peruja, mutta en kyllä tiedä miksi ne nyt yhtäkkiä on niin In ja "line array" sanaa ko vermeet ei kyllä tekniikan puolesta ansaitse. . Noita esihistoriallisia ja nykyisiä pilariratkaisuita lienee ihan turha rinnastaa toisiinsa. Toisaalta nuo nykyaikaiset tolpannokkatikut ovat teoriassa paljon lähempänä line arrayta kuin suurin osa banaanilaatikostoista. |
|
hara61: Tanssiorkesterimme ( 6 henkinen ) on uusimassa pa-kaiuttimet pienempikokoisiin aktiivi laitteisiin. Porukkamme on kyllästynyt roidaamaan/raahaamaan isokokoisia, vanhoja ja kömpelöitä kamoja, passivisubbaset 18" 2 kpl, passiiviyläpäät 4 kpl, päättet näille, jakosuotimet ym. ym. Markkinoille on ilmestynyt nk. Line Array kaiutinjärjestelmiä, joista porukkamme on kiinnostunut.Laitteiden koot pienet, kevyet ja ilmeisesti hyvinkin tehokkat ja toimivat tanssimusiikin soittoon. Keikkailemme paikoissa, joissa tanssikansaa 100 henkilöstä aina 1000 henkilöön saakka. Ottaen huomioon tuon hajonnan keikkapaikoissa, ette yhdellä setillä oikein järkevästi tuota asiaa ratkaise, oli sitten kyseessä line array tai konventionaalisysteemi... Ihan ensimmäiseksi haluaisin ymmärtää miksi juuri line array? Itse jonniin verran klubeja jne kiertäneenä (yleensä monitori/systeemiseppänä) voin sanoa, että harvassa on ne paikat, joissa oikeasti line arraytä tarvitsisi. ja toisaalta taas missä ei järkevästi mietityllä konventionaaliratkaisulla selviäisi. Lähinnä järjestelmän pystytys on huomattavasti helpompaa jos on konventionaalijärjestelmä... ...toisaalta jos teillä on 1)rahaa 2)pätevä systeemiseppä niin sitten toi linari sinällään voisi olla hyvä ratkaisu, koska sen skaalaaminen eri tiloihin on yleensä helpompaa, ja jos ostaa setin, jolla pärjää 1000 ihmiselle, siitä saa skaalattua setin hieman pienempäänkin yleensä helpommin kuin konventionaalisesta systeemista. Ja mitä tuohon painoon jne. tulee, niin kyllä ne linaritkin painaa... Nää nyt on taas vaan nää mun 2 senttiä |
|
Kannattaa oikeasti tutustua esimerkiksi internetissä luuraaviin artikkeleihin erilaisista kaiutinjärjestelmätyypeistä, miten ne eroaa toisistaan ja mitä sitä oikeasti tarvitaan ja mihin. Tai sit joku joutessaan kirjoittaa tänne nopeen FAQ:n, mä en ehi/jaksa :D Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
LHU 18.11.2011 13:37:08 | |
|
Mutta mitä hankkisi? http://www.studiotec.fi/index.php?p … 104&option=com_virtuemart&Itemid=68 Onko käyttökokemuksia laitteista? On, ainoastaan positiivisia kokemuksia setillä 2+2 / puoli, eli siis 4 subia ja 4 yläkaappia yhteensä. Mistä hankkia? http://www.studiotec.fi/index.php?o … tid=44:pro-audio-yleistae&Itemid=18 |
|
No joo ... asiasta näyttää olevan mielipiteitä myötä ja vastaan. Orkestiremme tarkoitus on oikeasti päästä mahdollisimman "helpolla" roudauksesta/laitteiden kasaamisessa, kuitenkin niin, että äänen saundi ei pahasti kärsi. Onko ajatuksemme mahdoton ??? Nimeltä mainitsematon tanssiorkesteri hoiti äänentoistonsa perusmikserillä (jossa efektit ) ja HK Audio Elements paketilla. ( 2 x aktiivisubit, 2x passiivisubit, 8 kpl yläpääpaketteja, 2 x yläpään vahmistimia ja 2 kpl yläpäiden jalustuja ). Painoa koko em. setillä noin 110 kg !!!! Tila oli keskiverto "lavameininki" ja porukkaa noin 500 henkeä. Paketti toimi erinomaisesti. Laitteiden pystytys noin 10 min, äänenpaine riittävä ja yläpäiden toisto lähes "hifi-luokkaa" koko tanssisalin mitalta !!!! Ja se on tosiasia, että nämä nykyiset "line array" kaiutinpaketin painivat aivan eri luokassa, kun ne tutut 70-80 luvun koulu- ja kirkkomestat. Tanssimusiikin äänentoistossa ei niinkään tuijoteta tehossa wattien määrään, vaan helppo käyttöisyyteen ja roudausystävällisyyteen. Toki tietyt tehot on laitteista lähdettävä ja äänenpaineen, hertsiskaalan oltava kohdallaan. Mutta edelleeenkin toivon käyttökokemusmielipiteitä em. laitteista. Terv. hara61 |
|
Taitaa äänimiehet painia erisarjassa tanssibändin kanssa pääasiassa. Oulun Edenissä viime syksynä kuuntelin Korsuorkesteria, heillä oli jotkut Bosen tikut tolpan nokassa ja sitten jotkut muun merkkiset subbarit. Päätteistä ei hajuakaan. Mutta ei kuitenkaan L1 systeemi mutta ne ylätikut samanoloiset. Tila oli se rannanpuoleinen kahden lasin välissä oleva "terassi": pitkä, kapea ja kaareva. Ääntä tuli riittävästi ja siitä sai selvän joka puolella salia. Kesällä kuulin duoa yhdellä L1-tolpalla subbarin päällä. Tila oli seurantalon sali ja toistasataa henkeä paikalla. Ihan riittävä meteli ja soundi tuollaiseen tilanteeseen todella selkeä. Tanssibändejä kiertää paljon niillä ikiaikaisilla 50kg/loota vehkeillä, joiden ääni tuntuu tulevan kellarista. Ei meilläkään taida ihan niin huippua olla, kun powermate 2200 hoitaa miksauksen, kaiut ja vahvistuksen, joka ajetaan EV:n SX300:sta (2kpl+joskus subit omalla päätteellä, jos jaksaa kantaa) ulos. Ei varmaan täytä mitään kriteerejä mutta noin omakohtaisena kokemuksena äänenlaadultaan on yli keskitason maakuntia kiertelevien tanssibändien joukossa. Ja 1000 hengen tilaisuuksista puheen ollen, joitain vuosia sitten eräässä isossa tanssipaikassa vedettiin reilulle 1000 tanssijalle systeemillä Spirit Powerstation 600+ 2xzeck yläkaapit (12"+pilli) sekä subbarit (15"). Siis sillä powerstationin 2x275W päätteellä! No se ei tähän nykyisenkään verrattuna mitenkään huippuviritys ollut äänenlaadultaan mutta se ilmeisesti riitti, koska kukaan ei tullut moittimaan. Kehujahan nyt tulee tietysti aina... ;) Näissä kannattaa nyt pistää hommat mittasuhteisiin. Rahaa ja tietotaitoa kun pistetään peliin, niin tottakai löytyy pelit ja vehkeet jotka todella soi mutta tanssikeikoilla ei tienaa niin paljon, että se homma kannattaa. Humpasta rautalankaan...
http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie |
|
K-array-merkkisen tikkusetti löytyy meiltä hyllystä ja melkoisen usein myös keikoilta. http://www.k-array.com/en/professio … -powered-portable-audio-system.html Todistetusti kulkee Peugeot 206:n takapenkillä, ja kyllä tuolla vähän isommassakin tilassa mukavaa ääntä saa aikaiseksi, kunhan lauteilla on jotain rokkibändiä kevyempää. Tampereelta tuon setin voi vuokralle hakea, oikeissa oloissa testaamisen. Soundtools tuota Suomessa kauppaa. |
|
LHU: http://www.studiotec.fi/index.php?p … 104&option=com_virtuemart&Itemid=68 On, ainoastaan positiivisia kokemuksia setillä 2+2 / puoli, eli siis 4 subia ja 4 yläkaappia yhteensä. http://www.studiotec.fi/index.php?o … tid=44:pro-audio-yleistae&Itemid=18 Meikä komppaa tätä pinkkaa ja noita kokemuksia kyllä. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
RautiSa 01.12.2011 21:44:05 (muokattu 01.12.2011 21:47:37) | |
|
Aura Audion A6 tai A7 on mun suositus. Molempia saa 3:n pinoissa tolpannokkarautaan. Ja tietty ripustusraudat sit kans. A6 on enämpi hifi-kaiuttimen kuulonen, ja siinä tulee josain kohtaa raja vastaan, kuinka isossa paikassa sillä pystyy vetämään. A7 on sit taas enämpi PA:n kuulonen, ja siitä lähtee oikeesti möykkää ulkofestareillekin. http://www.auraaudio.fi/a6 sieltä A6 speksit. A7 ulkoisesti saman näköinen ja fyysisesti saman kokoinen. Suurin ero on että A7:ssa on tupla hf-driveri. Kaveriks noille voin suositella XD12 subeja http://www.auraaudio.fi/xd12 . Viime viikolla kuulin 3x A& + 3x XD12 per puoli settiä, ja nätistihän se soi. Mut kannattaa kysyä että kumpi on sitten järkevämpi teille, A6 vai A7. |
|
RautiSa: Aura Audion A6 tai A7 on mun suositus. Ennen ku ryntää ostoksille kannattaa kattoa myös mitä täällä muutoin AA:sta sanotaan, aika kaksijakoinen mielipide jengillä noista tuntuu olevan. Suurin osa ammattikäyttäjäkunnasta välttää noita kuin ruttoa, itseni mukaanlukien. Mutta joku tykkää äidistä ja toinen pikkupojista, eli kaipa nuokin kannattaa käydä tsekkaamassa.. katellaan... |
|
duane: Ennen ku ryntää ostoksille kannattaa kattoa myös mitä täällä muutoin AA:sta sanotaan, aika kaksijakoinen mielipide jengillä noista tuntuu olevan. Suurin osa ammattikäyttäjäkunnasta välttää noita kuin ruttoa, itseni mukaanlukien. Mutta joku tykkää äidistä ja toinen pikkupojista, eli kaipa nuokin kannattaa käydä tsekkaamassa.. Liedossa pojat vaan osaa tehdä kaiuttimia. Sen on joutunut valtaosa maailman isoimmista pa-kaiutinvalmistajistakin tunnustamaan. Mutta jos ei kelpaa niin ei sitten. Suosittelen silti kokeilemaan. Ja ei tartte "rynnätä ostamaan", rauhassa kokeilette. Kiirettä pitää muutenkin. Rock rock. Eiku tanssimusaahan sitä piti. No sitä sitten. |
|
RautiSa: Liedossa pojat vaan osaa tehdä kaiuttimia. Sen on joutunut valtaosa maailman isoimmista pa-kaiutinvalmistajistakin tunnustamaan. Heh! Voisitko tarkentaa vielä ketä ovat nämä kyseiset maailman isoimmat pa-kaiutinvalmistajat, ja pystytkö vielä mainitsemaan lähteen? Kiitos. we call it music - they call the cops |
|
RautiSa: Liedossa pojat vaan osaa tehdä kaiuttimia. Sen on joutunut valtaosa maailman isoimmista pa-kaiutinvalmistajistakin tunnustamaan. Mutta jos ei kelpaa niin ei sitten. Suosittelen silti kokeilemaan. Ja ei tartte "rynnätä ostamaan", rauhassa kokeilette. Kiirettä pitää muutenkin. Rock rock. Eiku tanssimusaahan sitä piti. No sitä sitten. Noinko on? Ja niinkuin kolleegani jo tossa kysy että ketä ovat nämä "valtaosa maailman isoimmista pa-kaiutinvalmistajista" Omat henk. koht. näkemykset AA:n tuotteista on lähinnä negatiivisia ja niillä olen joutunut tekemään sekä etupäätä että monitoripäätä useita kertoja ja ikinä ei oo keikan jälkeen ollu fiilis et olis ollu oikeesti hyvä. Voi tietysti olla et meitsi on väärässä :) Oma henk. koht. näkemys on se et Ranskassa ja Saksassa osataan tehä kaiuttimia. Viltsu
audiokantaja |
RautiSa 02.12.2011 11:32:24 (muokattu 02.12.2011 11:33:06) | |
|
vhaivala: Heh! Voisitko tarkentaa vielä ketä ovat nämä kyseiset maailman isoimmat pa-kaiutinvalmistajat, ja pystytkö vielä mainitsemaan lähteen? Kiitos. Voin. Mika Isotalo ja Jan Thome ovat keskustelleet kaikkien maailman suurimpien pa-kaiutinvalmistajien suunnittelijoiden kanssa uusien Aura Audio subbasten torvilatauksesta, ja kaikkien mielestä idea on loistava. Tuotteella on patentti euroopassa ja yhdysvalloissa. Lähde: Mika Isotalo. |
|
RautiSa: Voin. Mika Isotalo ja Jan Thome ovat keskustelleet kaikkien maailman suurimpien pa-kaiutinvalmistajien suunnittelijoiden kanssa uusien Aura Audio subbasten torvilatauksesta, ja kaikkien mielestä idea on loistava. Tuotteella on patentti euroopassa ja yhdysvalloissa. Lähde: Mika Isotalo. Nii, mut ketä nää on nää maailman suurimmat pa-kaiutinvalmistajat? Nimiä. Vai heitetääks arvalla Nexo, Lakustik, DeeEtBee ja Eaw? Osuinko. Ja nyt vedät jo sen verta itekin takasin et kyse on pelkästään suppasten torvilatauksesta eikä koko tuoteperheestä joka saa aplodeja maailmalta. Viltsu
audiokantaja |
|
Meiän iskä on vahvempi kuin teiän iskä. Misäs mun takki on... "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." |
|
RautiSa: Voin. Mika Isotalo ja Jan Thome ovat keskustelleet kaikkien maailman suurimpien pa-kaiutinvalmistajien suunnittelijoiden kanssa uusien Aura Audio subbasten torvilatauksesta, ja kaikkien mielestä idea on loistava. Tuotteella on patentti euroopassa ja yhdysvalloissa. Lähde: Mika Isotalo. Keskustelusta, patenteista ja protoista on vielä jonkinmoinen matka loistavaan tuotteeseen. Ei sillä, mikä estää suomalaista suunnittelijaa keksimästä ja kehittämästä maailmanlaajuisesti merkittävää tuotetta. Toivottavasti näin käy. |
|
1. Jos et löydä toisesta mitään hyvää, ole hiljaa kunnes saat aiheen sanoa jotain hyvää. 2. Keskutelupalstoilla on helppo todistaa typeryytensä koko maailmalle. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|