Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miltä basson pitäisi kuulostaa ja miten?
1
haitari
17.11.2011 22:30:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
Tässä vähän erikoinen kysymys tälle palstalle. Tällanen humppahaitaristikosketinsoittaja "joutuu" suurimman osan keikoistaan hoitamaan myös bändin basistin tontin midihaitarin bassopuolella (vasuribasso). Mun moduli on ihan laadukas ja luureilla basso kuulostaa hyvältä. PA:n kautta usein kuitenkin tuntuu tulevan liian tunkkaisena tai kumisevana, tai sitten jää alle tai on sellanen yläkiree sointi.
 
Ikäni oon näillä vetänyt ja suht järkevältä saanut bassot kuulostamaan. Olisiko basisteilla kuitenkin vinkkiä basson equttamiseen? Soundimodulissa pystyn säätämään hi-mid-low -alueiden taajuudet ja gainit. Sitten on tietty mikserissä (Yammu 01V) kanavakohtainen eq ja vielä mikserin master-eq. Käytössä tietty myös mikserin kompura.
 
Hakusessa on tukeva ja pehmeä soundi, joka soisi nätisti. Siis niin elävä soundi kun koneella vaan pystyy tekemään.
 
Tällasta. Asiallisista kommenteista kiitosta.
 
www.keikkamestari.com
Antti K.
17.11.2011 22:38:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Terve,
Tässä vähän erikoinen kysymys tälle palstalle. Tällanen humppahaitaristikosketinsoittaja "joutuu" suurimman osan keikoistaan hoitamaan myös bändin basistin tontin midihaitarin bassopuolella (vasuribasso). Mun moduli on ihan laadukas ja luureilla basso kuulostaa hyvältä. PA:n kautta usein kuitenkin tuntuu tulevan liian tunkkaisena tai kumisevana, tai sitten jää alle tai on sellanen yläkiree sointi.
 
Ikäni oon näillä vetänyt ja suht järkevältä saanut bassot kuulostamaan. Olisiko basisteilla kuitenkin vinkkiä basson equttamiseen? Soundimodulissa pystyn säätämään hi-mid-low -alueiden taajuudet ja gainit. Sitten on tietty mikserissä (Yammu 01V) kanavakohtainen eq ja vielä mikserin master-eq. Käytössä tietty myös mikserin kompura.
 
Hakusessa on tukeva ja pehmeä soundi, joka soisi nätisti. Siis niin elävä soundi kun koneella vaan pystyy tekemään.
 
Tällasta. Asiallisista kommenteista kiitosta.

 
Itse teen tanssikeikkaa artistin kanssa, joka haluaisi bassokitaran soivan eri lailla kuin minä haluan. Hän tuntuu haluavan "mussahtavaa" ja pehmeää soundia. Itse haluaisin bassossa olevan myös hieman edgeä.
 
Jonkin verran on tehty keikkaa myös äänentoistofirmojen kanssa, ja minun ressukan mielestä alapäätä ajetaan niissä systeemeissä liikaa puurouttamaan soundimaailmaa. Onko se sitten bassorumpua (on se!) vai bassokitaraa, mutta huminaa joka tapauksessa.
UncleFester
18.11.2011 09:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti K.:
Itse haluaisin bassossa olevan myös hieman edgeä.

 
Edgeä saa kun laittaa semmosen pipon päähän minkä sisällä ne delayt kiertää nätisti
 
*takki*
 
www.facebook.com/thesuperbullets
Rämppy
18.11.2011 09:19:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin kannattaa huolehtia siitä, ettei esim. koskettimet, kitara tai mikävaan tunge turhaan basson kanssa samoille taajuuksille. Muuten on luvassa kuminaa ja mössöä.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Basismi
18.11.2011 09:46:01 (muokattu 18.11.2011 09:46:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylläpä basso pitäisi aina sovittaa käytettyyn tilaan, hakea equlla mahdollinen kumiseva taajuus ja sitä leikkailla pois. Vaikia mitään yleispäteviä neuvoja antaa.
Minkä tyylinen se lähtösoundi on, mikä moduli/soundi?
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
rintapek
19.11.2011 15:38:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Terve,
... luureilla basso kuulostaa hyvältä. PA:n kautta usein kuitenkin tuntuu tulevan liian tunkkaisena tai kumisevana, tai sitten jää alle tai on sellanen yläkiree sointi...

 
Mikäs toi sun PA on?
 
One kind of music only - the good kind
haitari
20.11.2011 03:30:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2 x 15" sub ja yläpäät (siis 2 x HK audio LUCAS 1000 -setti).
 
Tottakai paikkakohtaisesti pitää equttaa kumisevat taajuudet, mutta mikä olis aina varma preset bassolle eli miltä sen eq-hymyn pitäisi näyttää, jos tilassa ei olisi mitään vääristäviä tekijöitä?
 
rintapek: Mikäs toi sun PA on?
 
www.keikkamestari.com
anapena
20.11.2011 20:15:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan vaan varmistelen, ettei modulin samasta outputista tule muuta kamaa kuin pelkkää bassoa? Bassosoundi varmaan kannattaa pitää aika kuivana efekteistä ja reverbeistä. Ihan alimmat taajuudet voinee leikata pois, vaikka bassotaajuuksia muuten korostaisikin. Ja sitten vähän kompressoria, jos sitä osaa käyttää.
 
arilö
20.11.2011 22:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve, mitä minä olen "hanskabasson" soittajia kuunnellut niin yksi yhteinen piirre on, nimittäin bassoa tulee aivan mahdottomasti, ja varsinkin sitä aivan alinta osastoa. Haetaan ilmeisesti jonkinlaista mehevyyttä "sen täytyy tuntua" ajatuksella = menee mössöksi
Tuuttaa liikaa (vain subbariin) on vastaukseni tähän
 
basisti1971
21.11.2011 10:52:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Normi bassokamoilla ei alle 80Hz tapahdu juuri mitään korvin eroteltavaa useammista syistä johtuen, ominaisuus, joka synabasson kanssa PA:han tuutatessa tulee aina eteen jos ei ota huomioon. PRKLEEN kiipparistit... ;)
 
Lähtökohdaksi "luonnolliseen" bassosynasoundiin henk. koht. ottaisin ~3dB oktaavi laskun jostain 80-100Hz tietämiltä kohden 40Hz, alle 40 Hz kaikki pois.
 
100 ja 300Hz välillä voikin sitten mieltymyksensä mukaan räätälöidä soundia erottuvammaksi, kuitenkaan kitaristin yms. äänilähteiden tontilla pahasti mellastamatta.
 
Pienillä PA kamoilla saa alapään helposti tukkoon vaikkei yrittäisikään, vähempi=parempi on yleensä hyvä lähtökohta.
 
Onhan nuo alapäät oikeaoppisesti sijoitettuna vierekkäin, onhan, eikä kummankin puolen lavaa yläpäätelineinä äänikenttää sekoittamassa?
 
T:Samuli
 
haitari
21.11.2011 14:05:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
Normi bassokamoilla ei alle 80Hz tapahdu juuri mitään korvin eroteltavaa useammista syistä johtuen, ominaisuus, joka synabasson kanssa PA:han tuutatessa tulee aina eteen jos ei ota huomioon. PRKLEEN kiipparistit... ;)
 
Lähtökohdaksi "luonnolliseen" bassosynasoundiin henk. koht. ottaisin ~3dB oktaavi laskun jostain 80-100Hz tietämiltä kohden 40Hz, alle 40 Hz kaikki pois.
 
100 ja 300Hz välillä voikin sitten mieltymyksensä mukaan räätälöidä soundia erottuvammaksi, kuitenkaan kitaristin yms. äänilähteiden tontilla pahasti mellastamatta.
 
Pienillä PA kamoilla saa alapään helposti tukkoon vaikkei yrittäisikään, vähempi=parempi on yleensä hyvä lähtökohta.
 
Onhan nuo alapäät oikeaoppisesti sijoitettuna vierekkäin, onhan, eikä kummankin puolen lavaa yläpäätelineinä äänikenttää sekoittamassa?
 
T:Samuli

 
Okkei,
tässä alkaa olemaan sellaista vastausta joten olen kaipaillut tuolla hehtaarikysymykselläni!
 
Alapäät eivät ole "oikeaoppisesti" sijoitettuna, vaan ovat nimen omaan jalustana tolpan nokassa oleville yläpäille. Eipä ole tullut koskaan mieleenkään kokeilla, että laittaisi subit keskelle vierekkäin ja sitten yläpäät ihan vaan kolmijalkoihin reunoille. Seuraavalla keikalla pitää testata.
 
Kiitos vinkeistä!
 
www.keikkamestari.com
rintapek
21.11.2011 15:03:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Eipä ole tullut koskaan mieleenkään kokeilla, että laittaisi subit keskelle vierekkäin ja sitten yläpäät ihan vaan kolmijalkoihin reunoille. Seuraavalla keikalla pitää testata.
 
Kiitos vinkeistä!

 
Tota voi ja kannattaakin kokeilla, mut ei se välttämättä autuaaksi tee.
Saatko modulistasi basson ulos erikseen, omaan kanavaansa?
 
One kind of music only - the good kind
basisti1971
21.11.2011 17:33:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
haitari: Okkei,
tässä alkaa olemaan sellaista vastausta joten olen kaipaillut tuolla hehtaarikysymykselläni!
 
Alapäät eivät ole "oikeaoppisesti" sijoitettuna, vaan ovat nimen omaan jalustana tolpan nokassa oleville yläpäille. Eipä ole tullut koskaan mieleenkään kokeilla, että laittaisi subit keskelle vierekkäin ja sitten yläpäät ihan vaan kolmijalkoihin reunoille. Seuraavalla keikalla pitää testata.
 
Kiitos vinkeistä!

 
Ole hyvä, mutta pidä toki mielessä etten ole koulutusta omaava ammattilainen, vaikka joskus 90 luvulla palkasta äänihommia teinkin ;).
 
Tuo lähestymistapa on toiminut itsellä, mutta olen kyllä kaikin tavoin koettanut välttää synteettistä alapäämateriaalia viimeisen vuosikymmenen. Joku tuoreempaa infoa omaavakin varmasti tähän ketjuun eksyy.
 
Erittäin hyvä artikkeli bassoläjistä, valitettavasti vain Lontooksi mutta hyvin kuvin, on klassinen Rog Mogalen "A Practical Guide To Bass Arrays":
 
http://www.voidaudio.com/pdf/bass%20guide.pdf
 
Sivulta 8 etiäppäin löytyy kahden kaapin esimerkkejä, eli näitä jotka meille pienten systeemien kanssa pelaaville ovat niitä tärkeimpiä.
 
Myönnän toki että tuleehan sitä melko usein itsekin alapäät sijoitettua lavan kulmiin, lähinnä ulkonäkösyistä.
 
Kahta ikupäivän vanhaa EV TL505 kaappia kun ei oiken saa muutenkaan häivytetyksi pienellä lavalla ja kun rumpuraiserikin on vain 30 senttiä matala, eikä ~50 kilon yhtä ikupäivän vanhaa USSR yläpäätä oiken uskalla tolpan nokkaan laittaa, niin siellä ne sitten on, epäkelvoissa paikoissa.
Seli, seli, mutta varaton tekee kalustolla joka on joskus ammoin tullut hankittua :).
 
T:Samuli
 
haitari
21.11.2011 17:41:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tota voi ja kannattaakin kokeilla, mut ei se välttämättä autuaaksi tee.
Saatko modulistasi basson ulos erikseen, omaan kanavaansa?

 
Tämäpä se ongelma onkin, kun kaikki tavara tulee samoista reijistä ulos. Duo-keikalla siis rummut, bassot ja vielä muu tavara mitä äänimaailma kaipaa. Okei, Nordilla ja stage-pianolla hoidellaan aika paljon mattoja ja sopivia soolosoundeja.
 
www.keikkamestari.com
anapena
22.11.2011 14:37:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koetapa roplata sitä modulia siten, että bassopartille/layerille ei kauheasti tulisi reverbiä tai muita yhteisiä efektejä. Ellei patchi tai combinaziooni jo ole sellainen...
Entäpä jos koettaisit konffata siten, että passot tulis vaan leftistä ja loput rightista? Siten sais mikserillä vähän paremmin ruuvailtua.
 
haitari
22.11.2011 18:30:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Koetapa roplata sitä modulia siten, että bassopartille/layerille ei kauheasti tulisi reverbiä tai muita yhteisiä efektejä. Ellei patchi tai combinaziooni jo ole sellainen...
Entäpä jos koettaisit konffata siten, että passot tulis vaan leftistä ja loput rightista? Siten sais mikserillä vähän paremmin ruuvailtua.

 
Kokeilemisen arvoinen ajatus tuokin, että panorois sen tolla tavalla. Ja ei muuta kuin takas ruuvaamaan...
 
www.keikkamestari.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «