Aihe: Treenaaminen vanhemmalla iällä
1 2 3 4 5 6 79 10 11 12 13
lonelyplayer
17.11.2011 14:35:30
Jkob: Toivotaan, tuli alkuviikosta tilattua eli odotellaan jos vaikka tänään tulis. Lähteekö kirja ihan alkeista?

Perusasiat ja soinnut käydään läpi mutta vauhti kiihtyy ihan huomaamatta. Alkuharjoituksille naureskelun jälkeen alkaa tilanne muuttua ja hymy hyytyy... eihän tää niin helppoa olekkaan.
Tulee tunne että ei tässä taida niin pitkällä ollakkaan kuin aluksi luuli.
Kieltämättä terve tunne joka pakottaa opettelemaan tietyt jutut uudestaan ja oikeammalla tekniikalla.
Viimeiset harjoituskappaleet ovat jo sitä tasoa ettei mulla ainakaan mitään chanssia pitkään aikaan.
Eli "haasteellinen" kirja !
Gary Enfield
17.11.2011 16:00:52 (muokattu 17.11.2011 16:02:17)
Täytyy sanoa, että enpä ole huomannut juuri mitään eroa soittamisessa silloin nuorena tai tänään (47). Samat vahvuudet, samat heikkoudet. Leadisoittajana ihan yhtä paska kuin silloin aikanaan kun totesin että komppaus taitaa olla mun homma. Voihan se toki johtua sitten siitäkin, etten ole niitä liidejä sitten soittanutkaan kun kolme viimeiset vuotta.
Välissä on ollut pitkiä hiljaisia mutta myös pitkiä aktiivisia jaksoja. Kokonaismääräisesti osaan tänään enemmän kuin kakskymppisenä. Ainakaan vielä en ole huomannut mitään motorista heikkenemistä, mutta enpä ole koskaan erityisen nopea soittaja ollutkaan. Paras koputtaa puuta, jos tulee rasitus- tai joku muu vamma niin paraneminen on kuitenkin jo hiukan hitaampaa.
Tsugu Way
17.11.2011 16:43:31
gary field: Täytyy sanoa, että enpä ole huomannut juuri mitään eroa soittamisessa silloin nuorena tai tänään (47). Samat vahvuudet, samat heikkoudet.

Minä olen huomannut - paljonkin. Tosin moni näistä asioista taitaa olla sidoksissa aikakauteen (1980 vs. 2010) ja perheen (vanhempien) taloudelliseen tilanteeseen. Mutta moni myös ikään.

Treeneeminen teininä:

+ olisi ollut aikaa treenata koulun jälkeen joka päivä vaikka kahdeksan tuntia
+ uuden asian oppiminen on nuorelle helpompaa
+ hirvittävä innostus
+ voi haaveilla rocktähteydestä
- ei varaa kunnon soittimiin
- ei mahdollisuutta ottaa tunteja
- ei tabulatuureja saatavilla
- ei internettiä

Treenaaminen vanhana:

+ taloudellinen tilanne mahdollistaa kerralla kunnon kamojen hankinnan
+ mahdollisuus käydä tunneilla
+ / - realismi mihin voi/jaksaa tähdätä
- työelämä vie mehut, eli ei jaksa treenata kuin hieman iltaisin
- tuntuu, että nopeiden juttujen oppiminen on vanhana mahdotonta
Ja rokki soi!
Gary Enfield
17.11.2011 18:14:34 (muokattu 17.11.2011 18:16:16)
Tsugu Way: Minä olen huomannut - paljonkin. Tosin moni näistä asioista taitaa olla sidoksissa aikakauteen (1980 vs. 2010) ja perheen (vanhempien) taloudelliseen tilanteeseen. Mutta moni myös ikään.

Treeneeminen teininä:

+ hirvittävä innostus
- ei internettiä

Treenaaminen vanhana:

Muutama eriävä mielipide, ei vänkäysmielessä, vaan vertailumielessä.

teinit:
Kuulemma teinien on helpompi oppia, mutta enpä ite oikein usko tohon, ei omat kokemukset tue väitettä yhtään.
Kyllä oli tabulatuureja, ite opettelin Pagen Black Mountain Sidea juurikin tabulatuureista, kirjasta. Samoin kuin Renbournin Lady Goes to Churchia, tabulatuureista, kirjasta. Löysin kirjastosta. Mutta ei niitä tabuja tiettykään ollut läheskään samoissa mitoissa kun nykyään, tosin ne oli kauttaaltaan laadukkaampia, uskon niin.

keski-ikäiset:
On tässä välillä oltu aina välillä työttömänäkin eikä ole tullut tehtyä kamahankintoja niinä jaksoina.
Työ vie mehut ja telkkari vapaa-ajan, se on ensimmäinen esine taloudessa joka pitää heittää menemään jos haluaa oppia muutakin kuin liigatuloksia.

Muilta osin mun kokemukset on samassa linjassa sun huomioiden kanssa, no nopeudesta en osaa sanoa mitään, kun sitä ei ole koskaan ollutkaan.
Jucciz
17.11.2011 18:24:01
Mää luulen, että halu ja innostus asioiden opetteluun ja harjoitteluun on enemmänkin luonne- kuin ikäkysymys. Jos se on perusluonteessa, että haluaa ottaa asioista selvää ja edistyä valitsemassaan asiassa, se varmasti toimii vielä eläkeikäisenäkin. Iän mukanaan tuoma hötkyilyn väheneminen saattaa hyvinkin kantaa hedelmää: treenataan ehkä ajallisesti vähemmän, mutta järkevämmin ja oikeita asioita. En näe mahdottomana, etteikö ihan loppuun asti voi tulla paremmaksi soittajaksi joka päivä, jos asian eteen tahtoo nähdä vaivaa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
texjazz
17.11.2011 19:19:15

Tsugu Way:

Kyllä tuon on huomannut, että vikkelyys ja näppäryys ei ole enää itsestään selvyys; jos nyt koskaan ovat olleetkaan muuta kuin keskinkertaista tasoa.

Ja muiden apinointi on vaikeampaa, kun ei muista, miten pitikään apinoida.
Kaikki on jo tehty.
lonelyplayer
17.11.2011 19:42:39
Niin kauan soitetaan kun kädet ja aivot vielä pelaa. Kun aivot sitten lakkaa toimimasta, otetaan 4-kielinen basso seinältä ja jatketaan sillä :)
Iiwana-80
17.11.2011 22:28:21 (muokattu 17.11.2011 22:33:17)
Jkob: Toivotaan, tuli alkuviikosta tilattua eli odotellaan jos vaikka tänään tulis. Lähteekö kirja ihan alkeista?

Alkeista lähtee, kyllä. Kirja ei juuri nyt ole käsillä, mutta muistelisin, että aluksi on jonkinlainen luku kitaroista ja joistain tekijän mukaan merkittävistä kitaristeista (ellen väärin muista). Sen jälkeen lähtee varsinainen asia aivan alusta, kitaran virittämisestä, soittoasennoista, vasemmasta ja oikeasta kädestä, näppäilyihin ja pikkauksiin jne. En ole hyppinyt kirjaa kovin pitkälle enkä näin ollen tiedä kuinka pitkälle ja syvälle se menee, mutta lyhyen kokemuksen mukaan paras yksittäinen kitarakirja johon olen tutustunut.

Itse tykkään myös erityisesti siitä, että kirja on kovakantinen, eikä mikään lehdykäinen josta sivut irtoilee jos niitä vähänkin lehteilee...

Ohi kulkiessaan kannattaa pistäytyä kirjakaupassa selailemassa. Jos tähän ei ole mahdollisuutta, niin sitten ei muuta kun tilaamaan riskillä BookPlussasta ( http://www.bookplus.fi/kirjat/kinde … orling/kitara_%28%2Bdvd%29-14306391 ) tai jostain kivijalkaputiikista. Postimyynnissä kirjan saa tietysti palauttaa, mutta väitän kyllä, että jos kitaransoitto kiinnostaa, niin et palauta.
Jkob
17.11.2011 22:59:41
Iiwana-80: Alkeista lähtee, kyllä. Kirja ei juuri nyt ole käsillä, mutta muistelisin, että aluksi on jonkinlainen luku kitaroista ja joistain tekijän mukaan merkittävistä kitaristeista (ellen väärin muista). Sen jälkeen lähtee varsinainen asia aivan alusta, kitaran virittämisestä, soittoasennoista, vasemmasta ja oikeasta kädestä, näppäilyihin ja pikkauksiin jne. En ole hyppinyt kirjaa kovin pitkälle enkä näin ollen tiedä kuinka pitkälle ja syvälle se menee, mutta lyhyen kokemuksen mukaan paras yksittäinen kitarakirja johon olen tutustunut.

Itse tykkään myös erityisesti siitä, että kirja on kovakantinen, eikä mikään lehdykäinen josta sivut irtoilee jos niitä vähänkin lehteilee...

Ohi kulkiessaan kannattaa pistäytyä kirjakaupassa selailemassa. Jos tähän ei ole mahdollisuutta, niin sitten ei muuta kun tilaamaan riskillä BookPlussasta ( http://www.bookplus.fi/kirjat/kinde … orling/kitara_%28%2Bdvd%29-14306391 ) tai jostain kivijalkaputiikista. Postimyynnissä kirjan saa tietysti palauttaa, mutta väitän kyllä, että jos kitaransoitto kiinnostaa, niin et palauta.

Hyvältä näytti pikapläräyksen jälkeen. Vaikka 10 vuotta on tullut soiteltua niin nyt ollaan siinä pisteessä että oon huomannut ettei minkäänlaista kehitystä ole tapahtunut. Turhauttavaa moinen, ei tässä rock-tähdeksi nyt enää haaveile mutta jos jotain uutta kolmekymppisenä vielä oppisi.
Wanking is timeless
zeffi
18.11.2011 11:14:33
edellisessä kirjoituksessani taisin vähän liioitella miten paljon treenaan, tai oikeastaan oma "tietokone" takkuili, 7 * 1,5 ei ole 20 vaan 10, joten treenaan/soitan n 5-10 tuntia/viikossa, se siitä

Tsugu Way:
+ hirvittävä innostus
- ei internettiä

Treenaaminen vanhana:

Ei ollut tosiaan varaa kunnon soittimiin, ja siitä toi innostus kärsi, ainakin mun kohdalla. Tablatuureissa on hyvät ja huonot puolensa. Solloin kun siirteli levysoittimen pickupia edestakaisin ja yritti saada selvää miten joku kappale kulki niin tuli mukaan annos omaa tulkintaa. Tablatuurista tulee vähän robottimainen fiilis. Mutta täytyy myöntää että on se paljon helpompaa kun ne on olemassa (ja niitä on internetissä tosi paljon).

Työelämä vie usein mehut, muttaa minulle soittaminen on samalla terapiaa. Työasiat unohtuvat (ainakin hetkeksi) kun otan kitaran käteen.

Yksi aisia mikä mua kiusaa on muisti. Tuntuu että biisit unohtuvat liian helposti (ainakin soolo-osuudet). Täytyy harjoitela uudestaan ja uudestaan, ja silti tulee joskus black-outti kun soittaa jonkun kappaleen. Tämä voi olla ihan normaalia, en muista (!) miten hommat sujui silloin nuorempana, kertokaa te omista kokemuksistanne.
tender.insanity
18.11.2011 11:26:15
Ikää vasta 30 minulla, mutta treenaamiseen löytyvä aika on kyllä kiven alla. Ei jaksa ja välillä menee pitkiäkin aikoja kun ei kitaroihin koske tai edes mieti mitään soittoon liittyvää.

Toisaalta, olen omalta kohdaltani huomannut ettei yllämainittu ole ollenkaan huono asia. Jotenkin se tatsi on parempi ja hommat sujuu paremmin pienen tauon jälkeen kuin jos pitäisi muutaman tunnin sessioita joka päivä. Tiedä sitten mistä johtuu.

Ja jotenkin soittaminen on kivempaa kuin teininä. Nyt soittaa soittamisen ilosta, silloin kun soittaa. Ilman dollarin kuvia silmissä. Jotenkin rehellisemmäksi mennyt touhu ja sillä mennään mitä on. Turha stressata siitä mitä ei osaa ja olla menemättä nukkumaan "ennen kuin tuo pätkä menee täydellisesti".
Tuukka74
18.11.2011 15:34:02
Iiwana-80: Alkeista lähtee, kyllä. Kirja ei juuri nyt ole käsillä, mutta muistelisin, että aluksi on jonkinlainen luku kitaroista ja joistain tekijän mukaan merkittävistä kitaristeista (ellen väärin muista). Sen jälkeen lähtee varsinainen asia aivan alusta, kitaran virittämisestä, soittoasennoista, vasemmasta ja oikeasta kädestä, näppäilyihin ja pikkauksiin jne. En ole hyppinyt kirjaa kovin pitkälle enkä näin ollen tiedä kuinka pitkälle ja syvälle se menee, mutta lyhyen kokemuksen mukaan paras yksittäinen kitarakirja johon olen tutustunut.

Hommasin kanssa kyseisen kirjan, ihan hyvältä näytti ensi vilkaisulla.
Sattumalta huomasin tuon Prisman kirjaosastolla, hintaakin sopivasti 22.90€
Ainakin Tampereen Prismoista löytyy.
Jucciz
18.11.2011 15:44:33 (muokattu 18.11.2011 15:49:11)
(Oho, väärä ketju. Saa poistaa.)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Iiwana-80
18.11.2011 19:42:08 (muokattu 18.11.2011 19:42:32)
Tuukka74: Hommasin kanssa kyseisen kirjan, ihan hyvältä näytti ensi vilkaisulla.

Katos perhana.

On muuten aika merkillistä tämä kirjojenkin hinnoittelu, niin kun nyt tässäkin nähdään. Ehdottomasti lähes maailman paras kirja seikkaperäisenä, kovakantisena ja DVD:llä, ja hinta kuitenkin alta 30 kymppiä. Jos vertaa vaikka täysin jonnin joutavaan Söderbergin vihkoseen, jossa mukana vaivainen romppu, kannet irtoilee eikä asiapuolikaan mistään kotoisin, ja silti näyttävät edelleen pyytävän lähes 40 kymppiä: http://www.levykauppax.fi/artist/so … oots_kitara_cd_rom/?f=books&o=l

Ei silti, että ensimmäiseksi katsoisin hintalappua, mutta jossain vaiheessa tulee tsiikattua kyllä sitäkin. Pääasia on kuitenkin asiapuoli, kirjan käytettävyys ja (ainakin oletettu) kestävyys.
sustain65
18.11.2011 21:37:47
Mitähän mieltä nämä herrat mahtavat olla treenaamisesta vanhemmalla iällä... hmmm?
http://www.iltalehti.fi/popstars/2011111814777997_ps.shtml
mattim
18.11.2011 22:08:45

Tuukka74: Hommasin kanssa kyseisen kirjan, ihan hyvältä näytti ensi vilkaisulla.

Huomenna Itikseen kulttuurimatkalle: http://www.prisma.fi/market/prisma? … hakusana=kitara*&pageName=Tuote
Novation Remote SL Compact 25, M-Audio Oxygen 48, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7, Reaper, Pro Tools 9, Ableton Live, 11R, Gibson, Tokai, Epiphone, Landola, Bugera, Cort, Fender, Johnson, Ibanez, Korg, Behringer ...
Iiwana-80
19.11.2011 14:23:50
mattim: Huomenna Itikseen kulttuurimatkalle: http://www.prisma.fi/market/prisma? … hakusana=kitara*&pageName=Tuote

Jees, laita jonkinlaista arviota mitä opuksesta pidät.
lonelyplayer
19.11.2011 21:54:55 (muokattu 20.11.2011 21:25:09)
Kirja tosi hyvä mutta hieman aluksi häiritsi tapa millä sointujen sormitukset oli esitetty. Oli päinvastainen mihin oli tottunut. Kitaran kaula oli siis kuvattu vasemmalta oikealle (lapa oikeassa reunassa)

Ahaa elämys kuitenkin tuli kun näki miten videossa oli vastaavasti näytetty...kirjaa piti kääntää 90-astetta niin johan aukesi.
Jucciz
19.11.2011 23:37:27
Iiwana-80:

30 kymppiä

40 kymppiä

Heh. Isoja summia hassusti merkattuina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)