Aihe: Gibson Flying V 7
1 2 3
trih
12.11.2011 11:22:52
iso paha susi: "Scale length 628mm" eli joutuu laittaa aika paksut kielet että ois tiukat.

Siinä on ihan sama skaala kuin normi-Gibsonissakin, ainoastaan yksi kieli lisää joka on sitten paksumpi.

Kuvittelitko, että joudut laittamaan paksut kielet standardivireeseen sen vuoksi, että lisätään yksi kieli? Kuvitelmasi on väärä, standardivireeseen ei tarvitse kuin peruskielet.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Antti1
12.11.2011 11:34:13
Methis: Häh, noi virittimethän on ihan hillittömän koleet tuossa ruoskassa.

Ei kai oikein kukaan oo eri mieltä ollutkaan? Hyvät ne on, joo.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Joees
12.11.2011 12:03:00
Antti1: Ei kai oikein kukaan oo eri mieltä ollutkaan? Hyvät ne on, joo.

Kyllähän tuossa niiden rumuutta kerettiin korostamaan. Toiminnasta minen puhu mitään kun en tiedä aiheesta mitään.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Antti1
12.11.2011 12:05:29
Methis: Kyllähän tuossa niiden rumuutta kerettiin korostamaan. Toiminnasta minen puhu mitään kun en tiedä aiheesta mitään.

En osannut näemmä lukea. Sisäistin ainoastaan kaiken positiivisen.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
trih
12.11.2011 12:14:05 (muokattu 12.11.2011 12:15:12)
Nuo virittimet on vanha keksintö ja laadukkaat, oli vain ajan kysymys milloin joku iso valmistaja uskaltaa niitä käyttää. Gibson yllättäen ensimmäinen.

http://www.stewmac.com/shop/Tuners/ … rs/Steinberger_Gearless_Tuners.html
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Minushuman
12.11.2011 12:36:45 (muokattu 12.11.2011 12:37:44)
Jos olis ylimääräistä, niin ostaisin tommoisen heti. Ja noita Steinbergerin Gearlesseja olen kelaillut joskus johonkin kitaraan lykkääväni, jos joskus jollain kustomina rakennutan. On myös muuten Kitarapajalla.

E: Kitaraa meinaan.
"It's beer o'clock. Where's my riot?"
Werihukka
12.11.2011 14:40:21

Omakuvassa näkyy moinen vempele. Lystikäs peli on. Kysykää jos on jotain arvoituksia mielessä.
iso paha susi
12.11.2011 18:41:49
trih: Siinä on ihan sama skaala kuin normi-Gibsonissakin, ainoastaan yksi kieli lisää joka on sitten paksumpi.

Kuvittelitko, että joudut laittamaan paksut kielet standardivireeseen sen vuoksi, että lisätään yksi kieli? Kuvitelmasi on väärä, standardivireeseen ei tarvitse kuin peruskielet.

Äh, tarkoitin että 25.5 tai sitä pidempiskaalaisiin verrattuna pitää laittaa paksummat kielet jos haluaa yhtä tiukan tuntuman.

Tämmöinen pointti vaan pisti silmään tuossa V:ssä. Vähän siis harvinaisempi tuo skaala seiskakielisten joukossa.
Ziggy Bubba
12.11.2011 19:18:48

trih: Siinä on ihan sama skaala kuin normi-Gibsonissakin, ainoastaan yksi kieli lisää joka on sitten paksumpi.

Käytännössä tuo on kuitenkin baritonikitara, joten pidempi skaala ei ois ehkä yhtään huono juttu. Vaan kyllä sen B-kielen saa G-skaalallakin vireeseen, mutta mielummin ottaisin pidemmän skaalan. Ei tartte niin kreisiä vaijeria käyttää.. Eikä lopu tallan säätövara niin äkkiä - mitenköhän toi muuten on otettu huomioon?
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Werihukka
12.11.2011 20:30:58

Mulla on tossa 010-060 setti enkä ole ite kyllä huomannut "normiskaalaan" verrattuna juurikaan eroa missään suhteessa. En oikein ymmärrä minkä takia siitä aina vouhotetaan kaikilla palstoilla "sevenstring.org, yms.", että miten huono juttu se onkaan, kun skaala on lyhyempi kun useimmissa seiskoissa, mutta ite ainakin ostin Gibsonin juuri siksi, että se on Gibson.

En mää tolla mitään Meshuggahia rupeis soittamaan saatika virittämään mihinkään G-vireeseen, mutta normivireessä ja ADAD-vireessä menee vielä ihan hienosti. Ei Gibsonilla alavireessä soittavat artistit ja yhtyeet paljoa valita lyhyestä skaalasta kitaroissaan. Sanosin, että se on lähinnä keskustelufoorumeilta lähtöisin olevaa legendaa ja ennakkoluuloisuutta tuo Gibsonin 24 3/4" skaalasta valittaminen. Eniten tota hokemaa kuulee niiltä, jotka eivät itse omista yhtäkään lyhyempiskaalaista kitaraa.
Ziggy Bubba
12.11.2011 23:49:08

Werihukka: Mulla on tossa 010-060 setti enkä ole ite kyllä huomannut "normiskaalaan" verrattuna juurikaan eroa missään suhteessa. En oikein ymmärrä minkä takia siitä aina vouhotetaan kaikilla palstoilla "sevenstring.org, yms.", että miten huono juttu se onkaan, kun skaala on lyhyempi kun useimmissa seiskoissa, mutta ite ainakin ostin Gibsonin juuri siksi, että se on Gibson.

En mää tolla mitään Meshuggahia rupeis soittamaan saatika virittämään mihinkään G-vireeseen, mutta normivireessä ja ADAD-vireessä menee vielä ihan hienosti. Ei Gibsonilla alavireessä soittavat artistit ja yhtyeet paljoa valita lyhyestä skaalasta kitaroissaan. Sanosin, että se on lähinnä keskustelufoorumeilta lähtöisin olevaa legendaa ja ennakkoluuloisuutta tuo Gibsonin 24 3/4" skaalasta valittaminen. Eniten tota hokemaa kuulee niiltä, jotka eivät itse omista yhtäkään lyhyempiskaalaista kitaraa.

Mä omistan todella monta ns. lyhytskaalaista kitaraa, mutta kyllä toi juttu on ihan todellinen - eli tallan säätövara voi G-skaalan soittimista loppua kesken. Tuo kyseinen seiska on testaamatta, mutta näin voi käydä. Juuri ton skaalan kepit onihan suosikkeja, mutta silti.

Eli jos joku ei vielä tiedä mitä meinaan, niin kitaran intonaatiota ei välttämättä saa kohilleen.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Sakmongkol
13.11.2011 00:36:40
Minua tässä lähinnä kiinnostavat nuo virittimet, että eikö 40:1 ole jo turhan tarkka vai onko moisella tarkkuudella vielä joku käytännön funktio? Tähän mennessä olen kuullut puhuttavan jo 20:1 virittimistä erittäin tarkkoina.

Ihan fiksulta näyttää vehje tosin muutenkin.
jra
13.11.2011 01:39:35
Sakmongkol: Minua tässä lähinnä kiinnostavat nuo virittimet, että eikö 40:1 ole jo turhan tarkka vai onko moisella tarkkuudella vielä joku käytännön funktio? Tähän mennessä olen kuullut puhuttavan jo 20:1 virittimistä erittäin tarkkoina.

Noista löytyy tietoa kun etsii esim. "Firebird" "gearless".
Aika paljon noita on kait käytetty korvaamaan Firebirdien banjoja (kevyemmät, tarkemmat). Itsellä ei tuollaisia ole, mutta mitä olen lukenut, niin ei välityssuhteesta ole valituksia ollut. Ainoa mitä on kritisoitu on tietysti erilainen ulkonäkö ja se että vaativat yhden pienen piiloon jäävän reiän.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Werihukka
13.11.2011 15:24:32

sikki-six: Mä omistan todella monta ns. lyhytskaalaista kitaraa, mutta kyllä toi juttu on ihan todellinen - eli tallan säätövara voi G-skaalan soittimista loppua kesken. Tuo kyseinen seiska on testaamatta, mutta näin voi käydä. Juuri ton skaalan kepit onihan suosikkeja, mutta silti.

Eli jos joku ei vielä tiedä mitä meinaan, niin kitaran intonaatiota ei välttämättä saa kohilleen.

Tiedän kyllä että tällainen ominaisuus on, mutta ei ole vielä vastaan tullut oikeasti täydellisessä hienovireessä olevaa kitaraa. Onhan tossa mulla tallan säädöt aika tapissa joillain kielillä, mutta kuitenkin intonaatioltaan yksi tarkimmista kepeistä mitä mulla on. Kitarapajalta ostin ja säätivät myös siellä vähän paksummalle kielisetille.

Hienovire ongelmat on kyllä rasittavia, mutta tässä kitarassa sellaista ei ole kyllä ollut. Ala B-kieli ei ole vielä millään F-skaalaisellakaan kitaralla ollut näin hyvässä hienovireessä.

Mutta en yhtään ihmettele, jos jollekin tuo skaala tulee ongelmaksi. Meinaan vaan, ettei se kuitenkaan tarkoita että kitara olisi kelvoton niin kuin jotkin tuntuvat keskustelupalstoilla väittävän.

Suosittelen kokeilemaan, jos jossain pääsette. Kitarapajalla taitaa vielä toinen moinen olla myymättä.
HeavyMachinery
13.11.2011 15:47:30

Werihukka: Mulla on tossa 010-060 setti enkä ole ite kyllä huomannut "normiskaalaan" verrattuna juurikaan eroa missään suhteessa. En oikein ymmärrä minkä takia siitä aina vouhotetaan kaikilla palstoilla "sevenstring.org, yms.", että miten huono juttu se onkaan, kun skaala on lyhyempi kun useimmissa seiskoissa, mutta ite ainakin ostin Gibsonin juuri siksi, että se on Gibson.

Minulla löytyy lähes identtisiä skeboja 27" aina tuonne 24 3/4 ja kyllä siitä h-kielen soundista jää todella paljon pois jos skaala on lyhyt.

27" skaalalla sointi on paljon kellomaisempi ja selkeämpi koska voi käyttää ohuempia kieliä kuin lyhyemmillä skaaloilla. Yksi pahimmista ongelmista lyhyellä skaalalla on juuri tuon H ja E kielen välinen ero niin sustainin kuin soundin suhteen.

Sanoisin että se ei ole foorumeiden legendaa vaan empiiriseen tutkimukseen perustuvaa keskustelua/ kokemusten jakoa.
Itsekkin huomaan sen joka treeneissä kun vaihdan kitaraa. Minulla on käytössä 27" joka D:ssä ja 25,5" joka E:ssä ja kyllä tuo 27" kuulostaa selkeämmältä ja avoimemalta.

Itse en voisi kuvitella käyttäväni enää lyhyttä skaalaa H-h viereeseenkään joskus aikoinaa tuli tungettua 74 vaijeri siihen jotta se tatsi olisi edes saman kaltainen kuin e-vireisen 52 mutta ei se vaan toimi.

Eroja on tietysti paljon jos tykkäät lyhyessä skaalassa 60-10 setit tatsista niin verrokiksi minullla on sama setti 27" skaalassa. Minulle tuo olisi niin spagettia että tulisi vain palamieli kun soundi olisi kuin kuminauhoja rämpyttelisi.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Harris
13.11.2011 17:51:27
Jotenkin noi virittimet vaan hämää... Mut kai toi pitää kitarapajalla käydä kokeilemassa.
" Jäähyn syy: Kaikki jäähylle"
Werihukka
16.11.2011 20:20:12

HeavyMachinery: Minulla löytyy lähes identtisiä skeboja 27" aina tuonne 24 3/4 ja kyllä siitä h-kielen soundista jää todella paljon pois jos skaala on lyhyt.

27" skaalalla sointi on paljon kellomaisempi ja selkeämpi koska voi käyttää ohuempia kieliä kuin lyhyemmillä skaaloilla. Yksi pahimmista ongelmista lyhyellä skaalalla on juuri tuon H ja E kielen välinen ero niin sustainin kuin soundin suhteen...

Uskon joka sanan. Mulla ei ole samanlaisia vaatimuksia selkeästikkään kitaralle, kuin suurimmalla osalla 7-kielisten soittajista ja ymmärrän senkin. Pidän silti tuota Gibsonia hemmetin hyvänä kitarana enkä varmastikkaan pitäisi siitä lähellekkään yhtä paljon jos se olisi baritoniskaalainen. Tykkäilen "spagettitatsista", joka tosin mun mielestä on juurikin sopiva. En myöskään soita plektralla vaan kynnellä, joten tommonen 27" skaala voisi tehä aika tuhoa sormille ja tekeekin.

Mutta kyseisellä kitaralla saundin on juuri sitä mitä ite haen. Kunnon möyrintää ei niinkään tiukkaa kolinaa ja klangia. Tykkään kovasti. Monilla on varmasti erilaiset mieltymykset.

En uskokaan, että tosta Gibsonista mitään kovin moderneja saundeja edes saa. Mutta henk.koht. ei oikein edes ole tarvetta sellaisia tuosta saada.

Virittimet on muuten hyvät. Lukittuvat siis lavan päältä ja kiristyvät lavan takaa. Todella tarkat ja miellyttävän sulavasti toimivat.
Nacher
18.11.2011 13:33:06
Itse en saa tuohon G-skaalassa olevaan SG:seeni mitenkään järkevästi niin paksua settiä, että edes drop C toimisi. .56 e-kieli on ihan spagettia C vireessä ja B:ssä se ei edes soi enää. Tuntuu että 10-52 on standardivireessä ihan ehdoton minimi, ja drop D:ssä kaipaa jo 54-56 kieltä alas.

Että joo, jos seiskan itse hankkisin, niin pitkäskaalainen olisi varmaan pakollinen.
Carvinen
12.10.2012 21:28:17
Kaivelenpa tällaisen vanhan ketjun esiin siltä varalta, että jotakuta vielä kiinnostaa. Ostin nimittäin Kitarapajalta tän mainitun soittopelin. Tässä näkemyksiä:

Skaalan lyhyydestä huolimatta 7. kieli soi. Sitä varten en vaihtaisi tätä pitkäskaalaiseen. Kiersin nimittäin koko joukon helsinkiläisiä soitinliikkeitä, ja syntyneen vaikutelman perusteella tämä oli paras budjettiini sopiva seiska. Esim. LTD H1007 tuntui huomattavasti tukkoisemmalta ja Ibanez RG 827 vaikutti suorastaan halpikselta.

Vaan kyllähän tässä pelissä sanottavaakin on: takamikki on Emg81-7, ja sen sointi on pahuksen ohut. Tosin soundi ei sitten tukkiudu alimpiakaan säveliä soitettaessa. Satula on jäänyt tehtaalla viimeistelemättä. Hienoista virityskoneistoista ei ole mitään iloa, ennen kuin satulan saa kuntoon.

Soundi on varsin metallinen, mutta yllätyksekseni myös puhtaat ovat oikein kirkkaat ja kauniit. Välimallin säröt eivät sitten ole juuri mistään kotoisin. Jos bluesista tykkää, tätä soitinta ei kannata hankkia. Etumikillä soittimesta irtoaa Les Paulia muistuttava soolosoundi.

Tuntumaltaankaan tämä ei ole maailman näppärin tilukeppi. Jolla on lihaskoordinaatio kunnossa, saa tällä kyllä aikaan tiukkaakin tulkintaa, mutta jos kokee tanakan soittotuntuman hidastavan soittotyötä, kannattaa harkita jotakin muuta tai varautua säätötöihin. Tässä kohden tosin muistutan, että täsmällinen tilutus on koordinaatio-, ei voimakysymys ainakaan mitenkään ensi sijassa. Lievä kaulapainoisuus ei ole minua liiemmin haitannut. Muutoin soitin on kevyt, joten sitä on kepeä kuljetella mukanaan ja kannatella hihnasta.

Ulkonäköhän tässä on kohdillaan. Mustan ja kullan yhdistelmä on kaunis ja arvokas. Otelauta on varsin tumma, paljon tummempi kuin monissa mainoskuvissa. Lienee sellaiseksi käsitelty tavalla tahi toisella. Sanoisin, että tämä kyllä herättäisi lavalla huomiota, ja lavalle sen myös saatan, jahka tilaisuus tulee!

Soitin on maalattu nitroselluloosa(?)maalilla, joka on arka yhdelle ja toiselle seikalle. Se ei siedä jatkuvaa kosketusta nahkaan tai kumiin, joten soitinta ei parane säilytellä standilla ja nahkahihna on paras irrottaa käytön jälkeen. Ulkoilun jälkeen kitara on parasta pitää hyvä tovi laukussaan, koska äkkinäiset lämpötilan muutokset saattavat saada maalin lohkeilemaan. Hyvä puoli pintakäsittelyssä on miellyttävä tuoksu. Tästä voisi iloisin mielin sanoa, että haista V!

Ei tämä tosiaan kaikkien kitara ole, eikä mikään sähkökitaramusiikin yleistyökalu, mutta niissä soitannan lajeissa, joissa tarvitaan rankkaa säröä tai kaunista puhdasta soundia, tämä on varsin soipa peli. Thomann näitä yhä mainostaa, joten ainakin joitakin yksilöitä on saatavissa. Hintakaan ei ole vallan järisyttävä, vaikkakaan ei ehkä nuorison taskurahahankintojen tasolla. Sanotaan näin: tonnilla kitara T-valinnasta, satasella jokin muu takamikki ja joko takuutyönä tai sitten omaan lukuun säätö jollakin ammattilaisella, niin tästä saa oivan ja persoonallisen pelin, jota kuulija- ja näkijäkunta kehtaa kiittää.
Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)