Aihe: Gibson melody maker
1 2 3 4 520 21 22 23 24
Andy Six
09.06.2011 18:12:47
fox: Halvalla tehdään, halvalta näyttää. Mutta myös halvalla myydään.

Näinpä....Mömmöissä on omanlaistaan mojoa juuri tuon karuuden takia....
fox
09.06.2011 18:46:15

Andy Six: Näinpä....Mömmöissä on omanlaistaan mojoa juuri tuon karuuden takia....

Kyllä, ja juuri sellasiksi ne silloin aikoinaan suunniteltiinkin. =)
Useemman kerran olen kehunu mulla joskus kauan sitten ollutta SG-runkosta (66 tai 67) Pelham Blue-väristä 12-kielistä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jpousi
09.06.2011 19:30:44
Mietin itse, että sopisiko uusi valkoinen SG Melody Maker aiemman mustan "tavallisen" MM:n kaveriksi. Ei niitä vain taida saada mistään Euroopasta?

Nää uudet mallit on tosiaan niin simppeleitä kuin vain voi kitara olla. Silti olen aina tykännyt Melody Makerin keveydestä, soitettavuudesta, mikistä ja jopa lavan muodosta ja virityskoneistosta. Ai niin ja wraparound-tallasta myös. Joidenkin vähän painavampien kitaroiden jälkeen on kiva tarttua MM:iin ja soittaa ränttätäntää.
Jopas lähti!
Mika Kangas
09.06.2011 19:55:22
Kiinnostaisi kyllä noi humppamikit mitkä ovat laittaneet näihin uusiin. Se sinkkumikki mikä löytyy näistä 'vanhoista' toimii ihan Zlatanin hyvin tuollaisessa 70's Aerosmith-meiningeissä.
KimmoH
10.06.2011 11:05:09
Suosittelen kokeilemaan myös esim. BG Pickupsin P90 mikkiä MM:ään. Vaihdoin tuollaisen omaan MM:ään joulun tienoilla ja tuo on ollut sairaan hyvä kapistus varsinkin Orangen Tiny ja Dual Terrorien kanssa, myös parin Marsun kanssa on toiminut loistavasti.
Sintti
11.11.2011 17:06:09
Nostetaanpa pikkaisen ylemmäksi. Onko kukaan kokeillut noita uudempia V ja Explorer mallin Melody Makereitä? Lähinnä työnlaatu kiinnostaisi. Tuota flygaria katselin tuossa ja mietiskelin, että voisi olla oikein mainio rokkikone, kun nakkaisi orkkismikin tilalle vaikka BKP:tä. Olen huomannut, että oma soitto koko ajan simppelimpään suuntaan ollut menossa, enkä useinkaan käytä kuin tallamikkiä ja volumea sekä Lanikan drive-kanavan vaihtoa saundin muokkaamiseen, joten kaulamikkiäkään en juuri kaipaamaan jäisi.

En tuommoisella tallalla ole koskaan soittanut. Tuntuma varmaan aika sama, kun normaalissa TOMissakin? Miten noissa tuo intonaation säätö pelittää? Helpostihan tuon tilalle tavallisen stop barillisen tunamatikin vaikka vaihtaisi myöskin, jos tarve vaatii.
Lonesome
12.11.2011 20:45:08
Sintti: En tuommoisella tallalla ole koskaan soittanut. Tuntuma varmaan aika sama, kun normaalissa TOMissakin? Miten noissa tuo intonaation säätö pelittää? Helpostihan tuon tilalle tavallisen stop barillisen tunamatikin vaikka vaihtaisi myöskin, jos tarve vaatii.

Gibsonilt Gibsonin soittaminen tuntuu... ;)

Intonaation säätö on tosi helppoa/rajoittunutta: käytännössä tallaa voi vain kääntää molemmista tolpista etäisyyttä säätämällä. Jos asennus on tehty oikeaan paikkaan, on hienovire kohtuullisen hyvä. Mun ekassa Mömmössä joutui säätöä tekemään, mutta nykyisessä talla on aika hyvässä asemassa jo tehtaalta. Tuskin ilman uusia osia paljon paremmaksi saa...

Jos remonttihomma on hanskassa, ei wraparound-talla ole mikään ongelma. Paat laittaen joko kompensoidun "lightning barin", kuten LP Junioirissa tai kaikkien kielien osalta hienosäädettävän tallan. Ja nuo saa siis alkuperäisiin tolppiin. Tunematikki sitten seuraaksi jos ei noista tokene...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
Andy Six
15.11.2011 16:43:00
Jytäurpo
15.11.2011 20:41:20
Andy Six: Tällainen on tulossa:http://www2.gibson.com/Products/Ele … USA/Melody-Maker-Special/Specs.aspx

Muuten hyvä, mut toi otelauta ei oikeen nappaa.
"You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley R.I.P.
Andy Six
15.11.2011 20:49:09
Jytäurpo: Muuten hyvä, mut toi otelauta ei oikeen nappaa.

Ruusupuu on Gibsonilta loppu...?
Vetehinen
16.11.2011 10:43:14
Tuollaista baked maple otelautaista kitaraa olisi kiinnostava kokeilla. Vaahteraotelauta kun yleisesti antaa kirkkaamman soinnin kuin ruusupuinen ja ei tuo väri minulle silmään pistä. Tummeneekohan tuo jos tyrkkää perus lemon oilia - vaikka taitaa ollakin vaahteraotelaudalta kielletty (purkin ohjeissa)? :-)
Music is the best escape.
jra
16.11.2011 13:14:51 (muokattu 16.11.2011 13:59:45)
beliel: Tuollaista baked maple otelautaista kitaraa olisi kiinnostava kokeilla. Vaahteraotelauta kun yleisesti antaa kirkkaamman soinnin kuin ruusupuinen ja ei tuo väri minulle silmään pistä. Tummeneekohan tuo jos tyrkkää perus lemon oilia - vaikka taitaa ollakin vaahteraotelaudalta kielletty (purkin ohjeissa)? :-)

Luulisi että on lakattu kun on vaahteraa, vai onko lämpökäsittely sellainen ettei tarvitse lakkaa. Jos on lakattu, niin ei taida lemon oilista ja vastaavista olla kuin haittaa. Ihan ok tosiaan tuokin väri, jos ei luonnossa ole kovin paljoa vaaleampi. Raw-studioiden vaaleaan vaahteraan ei oma silmä tottunut, mutta tuo on ihan räyhäkkä (varmaan muutenkin kuin näöltään).

E: Mikkikytkimen paikka vähän epäilyttää, onko tiellä jos vetelee vähän isommalla pensselillä? Firebirdissähän on samalla suunnalla, mutta ei noin ahtaalla.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
FastEddie
16.11.2011 13:36:22

Andy Six: Tällainen on tulossa:http://www2.gibson.com/Products/Ele … USA/Melody-Maker-Special/Specs.aspx

Hieno!
Nyt iski kauhee GAS. Mistä pistit MMn tuleen?
"Rehab is for quitters"
Andy Six
16.11.2011 16:14:30
FastEddie: Hieno!
Nyt iski kauhee GAS. Mistä pistit MMn tuleen?

En mistään.....Tarkoitin,että tuollaisia on jo jenkeissä saatavana,muttei ole vielä näkynyt euroopan nettiliikkeissä....
Sintti
17.11.2011 00:20:02 (muokattu 17.11.2011 00:21:51)
jra: Luulisi että on lakattu kun on vaahteraa, vai onko lämpökäsittely sellainen ettei tarvitse lakkaa.

Lämpökäsittely koventaa puuta huomattavasti. Ainakin oman kokemuksen perusteella noista lämpökäsitellyistä puista (ei siis kitarassa vaan muualla), voisi hyvin toimia ilman lakkaamistakin. Tämä kuitenkin ihan mutua. :)

EDIT: Itteä kaasuttelis kyllä ihan sikana tuommonen mömmö-flygari. Sopivan yksinkertainen meikäläisen soitantaan. Voipi olla, että menee tilauksen jahka tässä rikastuis vähän. Ehkä joululahjaksi..
Joees
17.11.2011 14:33:51
Sintti: Lämpökäsittely koventaa puuta huomattavasti. Ainakin oman kokemuksen perusteella noista lämpökäsitellyistä puista (ei siis kitarassa vaan muualla), voisi hyvin toimia ilman lakkaamistakin. Tämä kuitenkin ihan mutua. :)

Mä vähän luulen jotta vaahtera ei sinänsä tarvitse sitä lakkausta, oli se lämpökäsitelty tai ei, mutta ne yleensä lakataan kai siksi että se vaahtera vaaleana puuna paskaantuu aika nopeesti ilman sitä lakkaa. Vaahtera itsessäänhän on aika kovaa puuta.

Toki voi olla että sillä lakkaamisella on oikeesti joku muu funktio mut moinen ajatus mulla tulee ensimmäisenä mieleen.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Andy_Von_Hulkko
01.12.2011 00:40:56
Eroavaisuuksia GIBSON LES PAUL JUNIOR 1958 SY:n ja tuon Melody Makerin välillä? Vähän polttelisi ostaa toinen.
Andy Six
01.12.2011 11:21:15
Andy_Von_Hulkko: Eroavaisuuksia GIBSON LES PAUL JUNIOR 1958 SY:n ja tuon Melody Makerin välillä? Vähän polttelisi ostaa toinen.

Melody Makerissa on ohuempi lankku ja kaksi P-ysikymppistä mikkiä,junnussa yksi P-90 dogear....Siinä merkittävämmät erot....Olettaen,että tarkoitat tätä Melody Maker Specialia...
Andy_Von_Hulkko
01.12.2011 19:05:30
Jep juuri noita kahta mallia meinasin. Näyttäisivät olevan hinnaltaan suht samalla tasolla. Katsellaan minkälaista tarjousta juniorista tippuu Suomesta, ettei tarvi ulkomailta tilata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)