Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkien modausta, onkohan mahollista?
1 2
king kong
14.11.2011 17:50:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli oiskohan tämmöstä vaikeeta toteuttaa, koitan olla mahollisimman selkee.
 
Mul on tokain les paul gold top kitara missä p-90 mikit, ja en tee etumikillä mitään mutta haluisin tohon kitaraan tavallaan 2 takamikkiä ilman että toi classinen ulkomuoto muokkaantuis eikä tietenkään soundi (ainakaan pahasti). Ja toi vipu sitte vaihtais tietty normaalisti näiden kahen mikin välillä. Eli miten tämmöstä vois toteuttaa?
 
vai oisko mitään etumikkiä mikä kuulostais takamikiltä, vai lieneekö se mahotonta ton sijaintinsa vuoksi?
 
Et jos jollain on jotai ideoita asian suhteen ni ois kiva kuulla kyllä ku ite en noista tajua yhtään mitään, mutta tämmöselle tarpeelle ois käyttöä kuitenki.
 
Antti1
14.11.2011 17:53:23 (muokattu 14.11.2011 17:53:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ei tule onnistumaan. Jos haluat kuitenkin jotain etäisesti sinnepäin, niin hommaa kaulapaikkaan mahdollisimman kirkas ja vähän jopa ohutsoundinen mikki.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
LaXu
14.11.2011 17:53:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sijaintihan se ryssii ton idean.
 
Kuvittelisin että tallamikin voisi viritellä jotenkin niin, että siihen laittais kytkimen taakse vaikka kaks erilaista kondensaattoria tms ja näin saisi sitten siitä pari erilaista soundia. Kytkennöistä paremmin tietävät voivat varmaan heitellä toimivampia ideoita.
 
I3enjam1n
14.11.2011 17:59:57 (muokattu 14.11.2011 18:00:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

king kong: Eli oiskohan tämmöstä vaikeeta toteuttaa, koitan olla mahollisimman selkee.
 
Mul on tokain les paul gold top kitara missä p-90 mikit, ja en tee etumikillä mitään mutta haluisin tohon kitaraan tavallaan 2 takamikkiä ilman että toi classinen ulkomuoto muokkaantuis eikä tietenkään soundi (ainakaan pahasti). Ja toi vipu sitte vaihtais tietty normaalisti näiden kahen mikin välillä. Eli miten tämmöstä vois toteuttaa?
 
vai oisko mitään etumikkiä mikä kuulostais takamikiltä, vai lieneekö se mahotonta ton sijaintinsa vuoksi?
 
Et jos jollain on jotai ideoita asian suhteen ni ois kiva kuulla kyllä ku ite en noista tajua yhtään mitään, mutta tämmöselle tarpeelle ois käyttöä kuitenki.

 
Se ero kaula- ja tallamikkien välillä syntyy hyvinkin pitkälti siitä mikin sijainnista. Esim. useissa stratoissa kaikki kolme mikkiä on täysin samanlaisia, mutta ei vaan kaikki kuulosta samalta.
Kun sanot haluavasi kaksi "takamikkiä", tarkoittanet tarvitsevasi sen tallamikin saundin myös kaulamikistä.
Mikä siinä kaulamikin saundissa on tällähetkellä "vikana"?
 
E: Hirvittävän hidas.
 
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
wilo
14.11.2011 18:09:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seymour Duncanin P-Railsilla saa monipuolista saundia tallamikistä: http://www.seymourduncan.com/produc … c/humbucker/high-output/prails_hot/ . Mikki on kylläkin humbucker-mitoitettu, joten jonkinmoisiin muutostöihin joutuu.
 
Vaihtoehtoisesti hankkisin kaulamikiksi P90-kokoisen keskialueita korostavan humbuckermikin, siitä voisi saada inspistä soitteluun. DiMarzio Tone Zone P90 voisi olla sopiva: http://www.dimarzio.com/pickups/soap-bar/p90-super-distortion .
 
king kong
14.11.2011 18:24:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1 joo no sitte jotain tommosta varmaan, onks mitää ehotuksia?
 
I3enjam1n joo siis se on liian sumee se soundi (kaikis kitaroissa mitä mul on).
 
Taisin unohtaa selventää miks mä tarviin semmosen, siks siis että mul ei oo pedaaleita (muutaku viritin) enkä niitä halua ku ei niitä ehi painella mutta tarviisin about samalla volalla tulevan toisen soundin mikä ei oo ihan niin säröinen ja mitä voisin säätää kitarasta vipua vääntämällä vaan ylös ja sit taas alas.
 
Eli mitä aikamonet vissiin tekee pedaaleilla ja sit volanappulaa säätämällä, mut mä haluisin tän kaiken tän vivun taakse mutta toi etumikki on liian sumunen ja ei hyvä..?
 
Kuulostaa vähä sekopäiseltä jotenki mut siis jotenki näin sen pitäs mennä..hmm.
 
king kong
14.11.2011 18:29:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hmm..eikös jommal kummal mikil mitä willo pisit tohon ni pystyis asian kikkailemaan tollaseks? vai oonkohan vääräs täysin
 
Minushuman
14.11.2011 18:49:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sä oot varmaan säätänyt saundit vahvistimesta ton tallamikin mukaan? Ja silleen, että tallamikin äänenvärisäätönupikka on kympillä? Mitäs jos laittaisit sen tallan äänenvärin vaikka kokeeks vitoseen ja kaulamikin kympille ja säätäisit sitten ne vahvistimen saundit kohilleen tallamikin mukaan. Vois se kaulamikkikin vähän kirkastua. Tietysti se tallamikin tone pitäisi sitten pitää aina vähän pienemmällä.
 
"It's beer o'clock. Where's my riot?"
Entropia666
14.11.2011 18:53:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: Sä oot varmaan säätänyt saundit vahvistimesta ton tallamikin mukaan? Ja silleen, että tallamikin äänenvärisäätönupikka on kympillä? Mitäs jos laittaisit sen tallan äänenvärin vaikka kokeeks vitoseen ja kaulamikin kympille ja säätäisit sitten ne vahvistimen saundit kohilleen tallamikin mukaan. Vois se kaulamikkikin vähän kirkastua. Tietysti se tallamikin tone pitäisi sitten pitää aina vähän pienemmällä.
 
Tästä ohjeesta johdatellen, tee treble-bleed siihen kaulamikkiin niin alkaa kitaran volapotikalla soundit kummasti kirkastumaan. Mulla on kaikissa mun kitaroissa ko. modi ja kaikkiin tuleviinkin sen värkkään.
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
king kong
14.11.2011 19:36:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo niinhän mä oon tehny, kai totaki vois kokeilla mut epäilen vähä toimisko niin.
 
Mikäs ihme toi treble modi systeemi on??
 
Entropia666
14.11.2011 20:04:52 (muokattu 14.11.2011 20:10:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

king kong: Joo niinhän mä oon tehny, kai totaki vois kokeilla mut epäilen vähä toimisko niin.
 
Mikäs ihme toi treble modi systeemi on??

 
Siinä tulee vastus kitaran volapotikkaan. Käytännössä se toimii niin, että kun käännät volumea, se ei leikkaa yläpäätä ja se mikin soundi pysyy kirkkaana ja puhdistuu nätisti.
 
edit. Tossa vähän kattavammin: http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=884
Mulla toi on silleen että yks vastus vaan juotettu tuohon potikkaan.
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
king kong
14.11.2011 20:35:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ahaa...joo kiitos, aika mielenkiintosta settiä kyllä. pitäs päästä konkreettisesti testaamaan. tai sit joku mad professori vois rakentaa mulle hienot systeemit ja kaikki ois just eikä melkee. kerrassaan ärsyttävä ongelma kyl.
 
tommiot
14.11.2011 20:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Siinä tulee vastus kitaran volapotikkaan. Käytännössä se toimii niin, että kun käännät volumea, se ei leikkaa yläpäätä ja se mikin soundi pysyy kirkkaana ja puhdistuu nätisti.
 
edit. Tossa vähän kattavammin: http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=884
Mulla toi on silleen että yks vastus vaan juotettu tuohon potikkaan.

 
Ei tuu vastusta, vaan kondensaattori.
 
losli
14.11.2011 21:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

king kong: Eli oiskohan tämmöstä vaikeeta toteuttaa, koitan olla mahollisimman selkee.
 
Mul on tokain les paul gold top kitara missä p-90 mikit, ja en tee etumikillä mitään mutta haluisin tohon kitaraan tavallaan 2 takamikkiä ilman että toi classinen ulkomuoto muokkaantuis eikä tietenkään soundi (ainakaan pahasti). Ja toi vipu sitte vaihtais tietty normaalisti näiden kahen mikin välillä. Eli miten tämmöstä vois toteuttaa?
 
vai oisko mitään etumikkiä mikä kuulostais takamikiltä, vai lieneekö se mahotonta ton sijaintinsa vuoksi?
 
Et jos jollain on jotai ideoita asian suhteen ni ois kiva kuulla kyllä ku ite en noista tajua yhtään mitään, mutta tämmöselle tarpeelle ois käyttöä kuitenki.

 
Otat kalamikin johdot irti ja teippaat ne vaikka nippuun sinne kitaran sisään.
Katot mihin tallamikin kaks johtoa on kytketty. Kytket näistä pisteistä uudet johtimet kulkemaan täsmälleen niihin samoihin pisteisiin joissa kaulamikki oli ennen. Eli tavallaan haaroitat tallamikin johtimet myös kaulamikin vanhoihin paikkoihin.
Nyt sulla on kahdet eri säädöt tallamikille ja voit vaihtaa soundeja katkaisijalla.
 
king kong
14.11.2011 21:19:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toimisko se oikeesti noin yksinkertasesti?? mä just tässä mietin et voisko se toimii noin..toiha ois meinaan ihan timanttia alusta loppuun jos toimis noin. pitää kyl käydä jollain kitara rakentajalla, ite ei osaa. tai eikai toi vaikeempaa ois ku noiden mikkien juottaminenkaan mut ehkäpä varmuuden vuoks silti.
 
tommiot
14.11.2011 21:38:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

losli: Otat kalamikin johdot irti ja teippaat ne vaikka nippuun sinne kitaran sisään.
Katot mihin tallamikin kaks johtoa on kytketty. Kytket näistä pisteistä uudet johtimet kulkemaan täsmälleen niihin samoihin pisteisiin joissa kaulamikki oli ennen. Eli tavallaan haaroitat tallamikin johtimet myös kaulamikin vanhoihin paikkoihin.
Nyt sulla on kahdet eri säädöt tallamikille ja voit vaihtaa soundeja katkaisijalla.

 
Testasitkos tuon kytkentäsi itse? :) Voin kertoo jo etukäteen ettei muuten toimi...
 
king kong
14.11.2011 21:46:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut tossahan se mun idea on täydellisenä esillä mitä mä ajoin takaa, en vaa saanu oikee ulos sitä :) miten ton vois sitte toteuttaa jos se ei noin toimi? (ei siis välttämättä just tolla juotos menetelmällä vaan vastaavalla mutta toimivalla mikäli toi ei nyt toimi?)
 
losli
14.11.2011 21:50:50 (muokattu 14.11.2011 22:00:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Testasitkos tuon kytkentäsi itse? :) Voin kertoo jo etukäteen ettei muuten toimi...
 
Ei toimikaan. Tajusin itekkin kun kävin koiran kanssa lenkillä ja sai aivot vähän happea.
 
Toimis jos kytkin ois ennen sävynsäätöjä ja signaali ei karkais maihin tuolta toisen potikan kautta. Vaatii isomman remontin.
 
Joku ketä on tänään skarpimpi vois kertoo myös voiko ton ees tehä kolminapaisella kytkimellä, ei jaksa alkaa kelaa nyt.
 
Entropia666
15.11.2011 08:06:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Ei tuu vastusta, vaan kondensaattori.
 
Juurikin näin siis.
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
mattim
15.11.2011 12:56:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Juurikin näin siis.
 
Kannattaa korjata tuohon viestiisi oikea tieto ; -)
 
Novation Remote SL Compact 25, M-Audio Oxygen 48, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7, Reaper, Pro Tools 9, Ableton Live, 11R, Gibson, Tokai, Epiphone, Landola, Bugera, Cort, Fender, Johnson, Ibanez, Korg, Behringer ...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «