Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulistit: olkatuki vai ei?
1
viulottis
05.10.2011 15:48:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Teen opinnäytetyötä, jossa vertailen viulun soitettavuutta olkatuen kanssa tai ilman. Oma ura meinasi aikanaan katketa olkatuesta johtuneisiin rasitusvammoihin, ja kun tuki jätettiin pois, ei ole vaivoja sen koommin ilmennyt ja olen onnellisesti valmistumassa viulunsoiton opettajaksi (jos nyt saan tämän opparin tehtyä ;)).
 
Tavoitteena olisi tarjota sama mahdollisuus muillekin, joten yritän saada kasaan jonkinlaista tietopakettia musiikkiopistoissa käytettäväksi. Valitettavasti aiheeseen liittyvää materiaalia on uskomattoman vähän tarjolla! Kaipailisinkin nyt teiltä, arvoisat kollegat, kokemuksia ja näkemyksiä aiheeseen liittyen: lähtökohtaisesti uskon, ettei yhtä oikeaa tapaa soittaa ole olemassakaan (koska meitä on niin monenlaisia), mutta mikä tapa sopii sinulle parhaiten ja miksi? Entä osaisiko joku antaa vinkkejä, mistä kannattaisi etsiä tietoa esimerkiksi olkatuen historiasta?
 
Varsinaisen tutkimuksen teen henkilöhaastatteluina, joten ei tarvitse pelätä näiden kirjoitusten joutuvan suoraan lainatuiksi! Kuitenkin, jos olisit kiinnostunut osallistumaan haastatteluun tai tietäisit sellaisen henkilön (mielellään vähintään pitkäaikaisesti viulunsoittoa harrastanut) jota kannattaisi haastatella aiheeseen liittyen, minuun voi ottaa yhteyttä suoraan sähköpostitse.
 
annilp
11.10.2011 18:54:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut viulua 18 vuotta, ja toimin nyt viulunsoitonopettajana. Itse en pysty soittamaan lähes yhtään ilman olkatukea, mutta olen samaa mieltä siitä että oikeaa absoluuttista soittotapaa ei ole olemassakaan. Olen huomannut, että tuki helpottaa aika usein käsien pitämistä rentona, kun viulu pysyy olalla "pitämättäkin". Ilman tukea soittaessa on helposti sellainen olo, että viulu luisuu ja tipahtaa alas, jolloin vaistomaisesti pitää koko ajan lihaksia jännittyneinä. Olkatuen hyvä malli ja korkeus riippuu täysin ihmisestä. Olkatuen tarpeellisuuteen liittyy varmasti miljoonia tekijöitä, mutta luulisin että ainakin pitkäkaulaisten ihmisten on melkeinpä pakko käyttää tukea.
 
Nämä mielipiteet liittyvät siis vain omiin kokemuksiini omasta ja oppilaiden soitosta. Jokainen löytää parhaan ja ergonomisimman tavan vain kokeilemalla eri vaihtoehtoja!
 
viulottis
14.10.2011 16:22:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, annilp!
 
Samoihin näkemyksiin olen törmännyt muuallakin. On totta, että kun viulu ei ole missään "kiinni", sitä joutuu kannattelemaan eri tavalla vasemmalla kädellä. Kuitenkin ainakin minun tapauksessani homma meni niin päin, että olkatuen kanssa puristin viulun vaistomaisesti olkapään ja leuan väliin, jolloin olkavarsi oli jatkuvassa pienessä jännityksessä. Kun tuki jäi pois, loppui se jännityskin.
 
Tuo pitkäkaulaisuusjuttukin on tuttu. Muun muassa Ans Samama on kirjassaan sitä mieltä, että ilman olkatukea voivat soittaa vain poikkeuksellisen lyhytkaulaiset henkilöt. Kuitenkin itselläni on ennemminkin poikkeuksellisen pitkä kaula ja olen tosiaan tyytyväinen ilman tukea! Juuri tällaisten käsitysten selvittäminen on työni tärkein tavoite...Olen nimittäin sitä mieltä, että korkeaa olkatukea parempi vaihtoehto on korkea leukatuki, jolloin vasenta olkavartta ei tarvitse nostaa vaakatasoa korkeammalle.
 
sinisoila
26.10.2011 11:36:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista! Olen soittanut viulua melko paljon, lapsena aloittanut, ja aina ongelmani on ollut olkatuki. Milloin se on liian matala, milloin väärän mallinen tai jotenkin kummallinen, milloin painaa solisluuta, milloin mitäkin. En ole koskaan edes yrittänyt soittaa ilman olkatukea, ei ole tullut mieleenkään, vaikka niskaa särkee, jos soitan kauan yhteen mittaan, ja hartiat väsyvät ja pää on kipeä koko seuraavan yön. Nyt otan heti viulun esille ja kokeilen soittaa ihan ilman olkatukea!
 
viulottis
31.10.2011 11:19:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsemppiä, sinisoila! Kiva kuulla kokemuksistasi, vaikkeivät ne itsessään niin kivoja olleetkaan :) Kunhan työni valmistuu, se tulee luultavimmin nettiinkin saataville, kannattaa sitten käydä katsomassa varsinkin jos asia vielä mietityttää! Mutta mukava huomata, että tällaiselle puuhalle on tarvetta.
 
sinisoila
08.11.2011 10:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se olkatuetta soittaminen oikein lähde käyntiin. Viulu valuu luisua olkapäätäni pitkin alas ja putoaa auttamattomasti lattialle, ellen tartu siihen kaksin käsin ja nosta vähän väliä takaisin kohdalleen, ja silloinhan soittamisesta taas ei tule mitään. Pitäisi kai panna sitten kunnon toppaukset puseron sisään. Kadehdin niitä, joilla on vaakasuorat olkapäät ja lyhyt kaula.
 
BassoSisko
08.11.2011 10:26:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sinisoila: Ei se olkatuetta soittaminen oikein lähde käyntiin. Viulu valuu luisua olkapäätäni pitkin alas ja putoaa auttamattomasti lattialle, ellen tartu siihen kaksin käsin ja nosta vähän väliä takaisin kohdalleen, ja silloinhan soittamisesta taas ei tule mitään. Pitäisi kai panna sitten kunnon toppaukset puseron sisään. Kadehdin niitä, joilla on vaakasuorat olkapäät ja lyhyt kaula.
 
Säämiskä voisi auttaa asiaa.
 
Hax pax max deus adimax. AAH
viulottis
14.11.2011 19:00:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sinisoila, pidätkö viulua olkapään vai solisluun päällä? Ilman olkatukea soittaminen on pitkälti viulun tasapainottelua solisluun ja vasemman käden peukalon varassa, olkapäätä tarvitaan korkeintaan turvaamaan asemanvaihtoja. Peukkua voi myös ujuttaa enemmän viulun kaulan alle. Leukatuellakin on iso merkitys, oma leukatukeni ainakin on aika korkea ja vermeer-mallia, eli kuppi on kieltenpidikkeen päällä. Kannattaa kokeilla sitäkin, jos mahdollista! Älä luovuta vielä :)
 
sinisoila
14.11.2011 21:47:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vihjeistä. Kokeilenpa seuraavaksi erilaisia leukatukia. Olen kylläkin korottanbut leukatukea omatekoisilla pahvi- ja korkkilevyillä. Peukaloa olen asetellut alle monella tavalla, mutta aika pinttynyt on tuo lapsena opeteltu käden asento. Taidan pitää viulua aika lailla olkapäällä. Jos pidän sitä solisluun päällä, se jää kovin kauas leuastani eikä saa mistään tukea. Säämiskää parempi tuntuu olevan paksu vaahtomuovilevy viulun ja olkapään välissä. Mutta se nyt on sitten ikäänkuin olkatuen korvike.
 
onervamoi
14.01.2012 19:07:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon soittanu viulua 11 vuotta enkä ees tienny et sitä pystyy soittaa ilman olkatukee :D tai siis oon mä joskus soittanu ku jäi olkatuki kotii mut oli se aika hirveetä ja sattu aika paljon... emmä pystyny kunnol soittaa :D
 
sinisoila
01.06.2012 12:16:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taidan vaihtaa kitaraan. Niin hankala on viulunsoittoasento, kun vanhenee ja niska alkaa muutenkin reistailla. Päätä särkee aina soittorupeaman jälkeen. Eikö kukaan olisi voinut keksiä helpommin soitettavaa soitinta, jossa olisi yhtä kaunis ääni kuin viulussa.
 
Brik
02.06.2012 16:05:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin kontrabasistina tulen nyt mölisemään diskanttiavaimen puolelle, mutta onkos kukaan ihan tosissaan harkinnut klassisella puolella tälläistä soittoasentoa? https://www.youtube.com/watch?featu … player_embedded&v=NseBdxfHk5k#at=17
 
Jotenkin koko asento näyttää enemmän ''oikealta'' ja rennomalta noin. Kertokaapa onko viulun soittoon epämukavassa ja luonnottomassa asennossa mitään muuta syytä kuin esteettinen puoli?
 
-----------------------------------------------
Juicefani11
12.06.2012 10:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brik: Näin kontrabasistina tulen nyt mölisemään diskanttiavaimen puolelle, mutta onkos kukaan ihan tosissaan harkinnut klassisella puolella tälläistä soittoasentoa? https://www.youtube.com/watch?featu … player_embedded&v=NseBdxfHk5k#at=17
 
Jotenkin koko asento näyttää enemmän ''oikealta'' ja rennomalta noin. Kertokaapa onko viulun soittoon epämukavassa ja luonnottomassa asennossa mitään muuta syytä kuin esteettinen puoli?

 
http://www.youtube.com/watch?v=ZiTbPwWqo0M Tuossa on käytössä samantyyppinen asento. En ymmärrä, miten tuollainen voi olla ergonomisesti järkevää, mutta sellisteille varmaan vähän helpompaa.
 
Tämä video sisältää kumppanin Constantin Film sisältöä, ja se on estetty tekijänoikeusseikkojen vuoksi.
sinisoila
18.06.2012 16:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olipas upeeta soittoa noissa videopätkissä, ja viulu soi ihan kuin viulun kuuluu. Olis pitänyt alusta asti opetella järkevä soittoasento. Nyt taitaa olla myöhäistä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «