Aihe: Putkien vaihtoedessä
1 2 3
hallu
14.11.2011 12:00:48
Jucciz: Bias-jännite ei säätämättä muutu: se tulee suoraan verkkomuuntajalta bias-piirin läpi ja pysyy aina samana niin kauan kun vaan valtion verkosta tulee samanlaista sähköä vahvistimelle. Pääteputket voidaan toki sen sijaan mitata ja vanhojen putkien antamat lukemat voidaan ottaa ylös ja tämän jälkeen voidaan toki "metsästää" tilalle putket, jotka antavat samanlaiset lukemat... voi kyllä olla hankalaakin.

Helpompaa on monesti kyllä vaan hommata tilalle sovitettu pari/nelikko pääteputkia ja säätää bias-trimmeriä niin, että ollaan taas haarukassa.

Siitä huolimatta tervetuloa mittailemaan putkia, jos Tampereella liikut. Kahvit keitetään normaalisti. :)

Kiitoksia tarjouksesta, saatan jopa tarttua siihen kun kesällä ajelen moottoripyörällä paljon niin saatan helpostikin sattua sinne tampereenkin suunnalle:-)

Tuota noin, minä lähinnä olenkin ymmälläni siitä että mist voin tietää mikä sen biaksen pitäisi olla. Olen ymmärtänyt, että biasjännite on vahvistinkohtainen ja luonnollisesti hankin sovitetun putkiparin, mutta mistä selviää mikä sen biaksen pitäisi olla. Uraltonella sanoivat, että siihen on olemassa joku laskukaava, että vahvistimesta piti mitatta joitakin arvoja, jotka sitten sijoitetaan siihen yhtälöön jonka tuloksena saadaan se bias siis mitä sen pitäisi siinä kyseisessä vahvistimessa olla, mutta kun en millään muista miten se homma meni ja siksi kyselen teiltä viisaammilta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
14.11.2011 12:04:41
jii.haanpaa: Mahtaako tuo muutenkaan kannattaa? Vanha putki ei kuitenkaan anna samoja lukemia kuin uutena, joten jos uutena biasointi oli kohdallaan, niin vanhana ei välttämättä ja tällöin myös uuden putkiparin biasointi olisi pielessä suoraan lähtöruudusta.

Ja tämän kun kerran tekee, niin esim uraltonelta voi tilata mitattuja/luokiteltuja putkia myös tuleviin tarpeisiin.

Kaipa tässä välissä pitää taas toistella sitä "älä tee, jos et tiedä mitä teet"-mantraa. Tuossa harrastuksessa voi mennä rikki vahvarin lisäksi myös seppä itse.

Hyviä neuvoja, enkä minä ole aikeissa lähteä soitellen sotaan, vaan koitan perehtyä asiaan mahdollisuuksien mukaan. Olen kyllä tietoinen, että henki voi mennä jos varomattomasti lähtee sörkkimään vahvarin sisuksia joten et todellakaan meinaa niin tehdä, mutta haluaisin silti ymmärtää miten tuo homma menee, vaikka en sitä itse tekisikään. Minähän en edes tiedä onko tuossa Dean Markleyssä edes biastrimmeriä tai miten se biasointi ylipäätään on siinä järjestetty. Vahvistin on käsittääkseni valmistettu aikavälillä 1985 -1989.
jii.haanpaa
14.11.2011 12:16:07
hallu: Hyviä neuvoja, enkä minä ole aikeissa lähteä soitellen sotaan, vaan koitan perehtyä asiaan mahdollisuuksien mukaan. Olen kyllä tietoinen, että henki voi mennä jos varomattomasti lähtee sörkkimään vahvarin sisuksia joten et todellakaan meinaa niin tehdä, mutta haluaisin silti ymmärtää miten tuo homma menee, vaikka en sitä itse tekisikään. Minähän en edes tiedä onko tuossa Dean Markleyssä edes biastrimmeriä tai miten se biasointi ylipäätään on siinä järjestetty. Vahvistin on käsittääkseni valmistettu aikavälillä 1985 -1989.

Tuolta jotakin: http://www.deanmarkley.com/Info/LegacyAmps/Docs.shtml

Mikä DM on tarkalleen kyseessä?
jii.haanpaa
14.11.2011 16:27:19
hallu: Joo, se on CD-60 putki kombo 60w 1x12 tuumainen Magnum kajari. Beige tolexpäällysteinen kabinetti ja musta etuverkko ja tämä chassis (vai miksi sitä nyt sanotaan sitä sisempää koteloa).

Linkkaamassasi listassa ei valitettavasti mainittu tuota minun vahvistinta, mutta kiitoksia vaivannäöstä. Tuo minun vahvistin vaikuttaa olevan aika harvinainen, koska siitä hyvin niukasti löytyy tietoa ja mietin tuossa kun sen sarjanumerokin on vain kolminumeroinen, että onkohan niitä kovin paljoa edes tehty (tuotanto ainakin lopetettiin heti mutaman vuoden jälkeen). Nyt 2010 tuosta vahvistimesta tuli reissue, joka on vähän meikattu, mutta pääpiirteittäin samanlainen.

Oliskohan läheistäkin sukua CD120:lle?

http://music-electronics-forum.com/t25954/

Kuvasta kannattaa pähkäillä kytkentäpisteen E ympäristöä, josta löytyy trimmeri.
tommiot
14.11.2011 16:34:45
hallu:
Tuota noin, minä lähinnä olenkin ymmälläni siitä että mist voin tietää mikä sen biaksen pitäisi olla. Olen ymmärtänyt, että biasjännite on vahvistinkohtainen ja luonnollisesti hankin sovitetun putkiparin, mutta mistä selviää mikä sen biaksen pitäisi olla.

Bias-jännitteellä ei ole sinänsä mitään merkitystä. Putken anoditehohäviö (ilman signaalia) sen sijaan ei saa olla yli 70% maksimista. Eli EL34 (max. plate dissipation 25W) voidaan biasoida maksimissaan 17.5 wattiin. Se on sitten toki eri juttu, että millä biasilla saundi on paras, mutta omat vehkeet on tullu yleensä laitettua johonkin 50%-70%.

Tästä ohjeet: http://www.uraltone.com/blog/?page_id=23
hallu
14.11.2011 22:16:17
Moridin: Bias-jännitteellä ei ole sinänsä mitään merkitystä. Putken anoditehohäviö (ilman signaalia) sen sijaan ei saa olla yli 70% maksimista. Eli EL34 (max. plate dissipation 25W) voidaan biasoida maksimissaan 17.5 wattiin. Se on sitten toki eri juttu, että millä biasilla saundi on paras, mutta omat vehkeet on tullu yleensä laitettua johonkin 50%-70%.

Tästä ohjeet: http://www.uraltone.com/blog/?page_id=23

No niin, siinähän se oli lyhykäisyydessään:-) kiitokseni tästä ohjeesta, tuo laskentakaava juttu oli juuri tuo mikä sivulla kerrottiin, mutta en vain muistanut sitä kun en alun alkaenkaan kovin hyvin sitä käsittänyt. Kyllä minulla tuossa asiassa riittää pähkäilemistä ja varmasti vien vahvarin uraltonelle laitettavaksi senkin takia, että sen kaiku on niin vaimea, että siinä voi hyvinkin olla vikaa.

Haaveena on että jossakin vaiheessa alkaisi tuo vahvistinten sielunelämä aueta sen verran, että biasointi onnistuisi ihan itseltäni, siinä on jotain niin taianomaista;-)
hallu
14.11.2011 22:17:17
jii.haanpaa: Oliskohan läheistäkin sukua CD120:lle?

http://music-electronics-forum.com/t25954/

Kuvasta kannattaa pähkäillä kytkentäpisteen E ympäristöä, josta löytyy trimmeri.

Kiitoksia, kyllä se on juuri saman vahvistimen pienempi versio eli vain kahdella pääteputkella. Kiitokseni linkistä ja nappasin sen kuvan heti talteen myöhempää tarvetta varten.
Tappivanukas
16.11.2011 12:43:56
Lainataanpas ketjua omaankin tarkoitukseen.
Eli olen vaihtamassa Marshall JVM410H nuppiin putket ja tilaan ne Uraltonelta. Etuseen laitan varmaan Tungsolin 12AX7 putket, ellei jollain ole parempaa ideaa niitten tilalle. Päätteestä en ole aivan varma. Mulle suositeltiin JJ EL34 tai Tungsolin EL34B:tä, mutta jäin miettimään myös Svetlana / SED EL34 putkia. Hintaero ei mielestäni ole liikaa JJ:n ja Tungsolin välillä, mutta onko Svetlanat 45e/kpl arvoiset? Budjettina mulla on about 250e. Haen putkia joilla tulee lämmin ja keskialuevoittoinen saundi jos sellaisia on edes olemassakaan. Suositelkaa ihmeessä jotain jos mielestänne jotkin putket ovat parempia. Loppuun vielä kysymys: onko kullatuilla pinneillä suurta merkitystä kultaamattomiin verrattuna?
Occult_rain
19.11.2011 05:22:19
Tappivanukas: Mulle suositeltiin JJ EL34 tai Tungsolin EL34B:tä, mutta jäin miettimään myös Svetlana / SED EL34 putkia. Hintaero ei mielestäni ole liikaa JJ:n ja Tungsolin välillä, mutta onko Svetlanat 45e/kpl arvoiset? Budjettina mulla on about 250e. Haen putkia joilla tulee lämmin ja keskialuevoittoinen saundi jos sellaisia on edes olemassakaan. Suositelkaa ihmeessä jotain jos mielestänne jotkin putket ovat parempia.

Ittehän vaihoin Bugera 333xl-nuppiin samat etuset. Ensinnä vaihoin Svetlanat ja sen jälkeen Tungsolit päättepuolelle. Svetlanat sopisi just sulle paremmin tai ainakin kuvauksen perusteella. Tungsolit on räyhäkämpiä.

Itehän sanon, että se on soittajasta kiinni! :-)
Tube maniac!
aristoteles666
20.11.2011 10:28:42 (muokattu 20.11.2011 10:31:11)

mä hain tung-solin EL-34B pääteputkiksi Hughes&Kettner Triamppiin, en minkään erityisen syyn takia niitä valinnut, toivottavasti kestävät hyvin, etuasteen putket ovat edelleen alkuperäiset, eli noin 13 vuotta vanhat.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)