Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harmonikan diskantin C-systeemi: kolme riviä ulkoa vai sisältä?
1
Wez
11.11.2011 21:55:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivikkoinen on tieni metsäkukkien pariin: Nettihuutokaupasta "voittamani" harmonikka saapui perille, ja huolellisen tutustumisen jälkeen kävi ilmi että diskanttipuoli eroaa hieman suomalaisten haitareiden G-systeemistä. Ilmoituksessa kyllä mainittiin "Eurooppalainen näppäimistö", mutta kun valokuvassa kaikki näytti aika normaalilta, ja Suomikin Eurooppaan kuuluu, niin en tuolle lauseelle ajatusta enempää suonut. Omaan piikkiin laitan tämän, ja kun peli muuten mainiolta vaikuttaa, niin sillä on tarkoitus jalon soittimen ensimetrit kahlata.
 
Nyt on siis käsissäni harmonikka, jossa on ns. ruotsalainen sormio, eli C löytyy mm. toiseksi sisimmältä riviltä. Tiukka ja yksinkertainen kysymykseni kuuluu, että aloitanko opintieni Kimmo Mattilan ABC-kirjan mukaisesti, mutta kolmella sisimmällä rivillä, vai haalinko ulkomaan saiteilta sormitusohjeita kolmen ulommaisen rivin käytölle, kuten normaalisti tällaisella sormiolla tapana on? Sisimmät rivit kai tarjoaisivat aika sulavan polun siirtyä jossain vaiheessa suomalaiseen soittimeen tai vaikka lainasoittimella soittamiseen, mutta mitä etua saisin uloimmilla kolmella rivillä soittamisesta? Varmaan jotain kuitenkin, kun lähes kaikki muut kansallisuudet sieltä soittavat?
 
Nöyrin kiitos jo etukäteen perustelluista kommenteista, mutta traditioonkin saa toki vedota.
 
KoskPaavo
11.11.2011 22:34:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mulla on n. 50 vuoden kotitarvehaitaristin vankalla kokemuksella semmoinen tuntu että mitään K.Mattilan teoksia ei tarvita . Se G-molli on nyt vaan siellä eka rivillä , treenaa sillä, jos joskus vaihdat härmän systeemiin, ei mene kuin pari päivää niin totut siihen.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Klezberg
12.11.2011 14:00:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tietysti eri tapaus, mutta kun mä sain syliini ruotsalaisen haitarin, niin tosiaan sen g:n hain sieltä sisimmältä riviltä, g-molliasteikon sisäriveiltä ja sittenhän se lähti soimaan.
 
Jos lähtee tyhjästä opettelemaan niin kukin tekee niinkuin haluaa. Yleensä siinä ei taida tietää mitä pitemmän päälle haluaa tai tarvitsee.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
sohvarämpyttäjä
13.11.2011 23:52:32 (muokattu 13.11.2011 23:56:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos päätös tuntuu ylivoimaiselta, niin tylysti puolet piiseistä kolmelta riviltä ja toinen puoli musasta apurivein kanssa.
 
... ymmärsinkö koko kysymystä ...
 
Klezberg
14.11.2011 00:55:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sohvarämpyttäjä: Jos päätös tuntuu ylivoimaiselta, niin tylysti puolet piiseistä kolmelta riviltä ja toinen puoli musasta apurivein kanssa.
 
... ymmärsinkö koko kysymystä ...

 
No, mä ymmärsin kysymyksen että jos tuolla aloittaa opiskelun kolmelta riviltä, niin opetteleeko suomalaisen kolmirivisysteemin sisäriveiltä vai ulkomaisen ulkoriveiltä. Millä ei taida olla mitään väliä. Niin kauan kuin pysyy kolmella rivillä, samat kaaviothan ne lopulta kuitenkin ovat.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «