Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokopuisen Akustisen kitaran säilytys (ohje)
1 2
samipa
28.03.2010 10:26:44 (muokattu 28.03.2010 10:45:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain tällaisen ohjeen kitaroita pitkään valmistaneelta herralta. Laitan tämän ohjeen tänne hänen luvallaan. Toivottavasti kitaranne säilyvät tämän avulla paremmassa kunnossa !
 

 
"Kokopuisen Akustisen kitaran säilytys
 
Kitarat on valmistettu yleensä tiloissa joiden ilmankosteus on n. 40 - 55 % (RH). Jos kitara joutuu myöhemmin selvästi kuivempaan tilaan kuin missä se on valmistettu sen puuosat kuivuvat ja kutistuvat. Seurauksena saattaa olla kannen tai pohjan halkeaminen ja kaulan taipuminen ja kielten korkeuden muuttuminen.
Tilanne on pahin talviaikaan jolloin pakkasella sisätilojen kosteus voi laskea alle 15 %:n ellei ilmaa keinotekoisesti kostuteta.
Paras menetelmä kuivumisen ehkäisemiseksi on kitaran tai kitaralaukun sisälle laitettava kostutin ja kitaran säilyttäminen kostuttimineen suljetussa laukussa aina kun sitä ei soiteta.
 
-TARKKAILE KITARAA SÄÄNNÖLLISESTI
 
-Lisää vettä kostuttimeen riittävän usein
-Jos otelautanauhojen päät alkavat tuntua piikkeinä on kitara kuivunut liikaa (lisää kostutusta)
-Liikaa kuivuessaan kitaran pohja oikenee ja alkaa painua sisäänpäin
-Älä säilytä kitaraa seinällä tai lämpimissä paikoissa (esim. lämpöpatterin lähellä)
-Hanki ilmankosteusmittari ja seuraa säilytystilan kosteutta.
 
Mikään puusta tehty akustinen kitara ei säily ehjänä pitkään alle 20 % ilmankosteudessa. Kesäaikaan, kun huoneita ei lämmitetä, kitaran kuivuminen ei ole ongelma.
 
Tilanne ulkona-----------------------------------sisällä---------------------------kosteutta lisättävä asunnossa jos halutaan 40 % (RH)
lämpötila------kosteus %--------kosteutta-------T=20Celsiusta-------------------g/m3-------------------------litraa / vuorokausi
C-------------(RH)--------------g/m3-----------kosteus % on--------------------T=20 C-------T=25 C--------T=20 C-------T=25 C
+10-----------80----------------7,55-----------43,5-----------------------------0-------------1,71-----------0------------2,55
+5------------80----------------5,45-----------31,4-----------------------------1,49----------3,8------------1,94----------5,7
+-0-----------80----------------3,87-----------22,3-----------------------------3,07----------5,38-----------4,6-----------8,07
-5------------80----------------2,61-----------15-------------------------------4,38----------6,64-----------6,5-----------9,96
-10-----------80----------------1,72-----------9,91-----------------------------5,22----------7,53-----------7,83----------11,3
-20-----------80----------------0,71-----------4,09-----------------------------6,23----------8,54-----------9,35----------12,8
-30-----------80----------------0,27-----------1,56-----------------------------6,67----------8,89-----------10------------13,5
 
#Oletetaan: asunto on 50 m2 ja tilavuudeltaan 125 m3, ilmanvaihto rakennusnormien mukainen (ilma vaihtuu kokonaan 2 h:n aikana), haluttu ilmankosteus on 40 %.
 
Kauko Liikanen
Liikanen Musical Instruments ky"
 

 
Eli tuo C taulukossa tarkoittaa celsiusta !
 
Rakentelin tuon taulukon itse tähän palstalle, sillä en osaa liittää valmista exelin taulukkoa tänne (enkä tiedä onko se edes mahdollista). Toivottavasti saatte selvää taulukosta.
Minulla on myös paperilla oleva versio tästä Kaukon tekemästä ohjeesta, jonka voi saada minulta sähköpostin välityksellä. Kauko sanoi heidän nettisivujen päivityksen yhteydessä laittavansa ohjeen myös sinne, joten laitan palstalle myös linkin heidän uusille sivuille, kunhan sivujen päivitys on valmis.
 
Esimerkki: Ulkona on -20 astetta. Ilmankosteus ulkona on 80 %. Vettä on tuossa ulkoilmassa 0,71 g kuutiota kohden. Sisällä tilanne on huolestuttava eli tuo samainen ilma virtaa ulkoa sisään ja sen lämmetessä 20 asteeseen, kosteus on vain 4,09 % (älkää ihmetelkö jos kannet paukkuvat rikki). Mikäli kosteus halutaan saada tuohon 40 %, on kuutioon ilmaa lisättävä 6,23g vettä, asunnon lämpötilan ollessa 20 astetta. Jos lämpötila asunnossa on 25 astetta on vettä saatava lisättyä tuohon ilmakuutioon 8,54 g. Litroina lukemat ovat aika huikeita eli vettä kuluu 9,35 litraa vuorokaudessa, kun huonelämpö on 20 astetta ja 12,8 litraa, kun lämpötila on 25 astetta. 12,8 litraa !!
 

 
-Sami
 
kiriminni
28.03.2010 13:17:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää tietoa.Aika uskomattomalta tuntui toi 12l vettä jos ulkolämpötila on -25.
Nyt sitten tietoa mistä sais "halvalla"noita kosteusmittareita.
Mulla on kitaran vieressä kissan vesikuppi ja kitaran sisällä mato.Ainakin tästä talvesta
on selvitty ilman vaurioita.Kitara on kylläkin puoliakustinen,ehkä ei niin herkkä kuivumisen aiheuttamille vaurioille.
 
samipa
28.03.2010 16:54:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiriminni: Hyvää tietoa.Aika uskomattomalta tuntui toi 12l vettä jos ulkolämpötila on -25.
Nyt sitten tietoa mistä sais "halvalla"noita kosteusmittareita.
Mulla on kitaran vieressä kissan vesikuppi ja kitaran sisällä mato.Ainakin tästä talvesta
on selvitty ilman vaurioita.Kitara on kylläkin puoliakustinen,ehkä ei niin herkkä kuivumisen aiheuttamille vaurioille.

 

 
Pitää vähän oikoa kirjoitustasi eli ulkolämpötilan ollessa -20 ja sisällä taas + 25, silloin tuota vettä kului 12,8 l :o) Ulkolämpötilan ollessa -30 ja sisällä + 25 niin vettä kuluukin jo 13,5 litraa.
 
Tuollaiset pyöreät viisarilla varustetut mittarit ovat ihan päteviä. Mittareita saa rautakaupoista, mutta myös halpahalleista. Liikasen soitinverstaallakin noita on myynnissä, jos siellä sattuu asioimaan. Mittarit on hyvä muistaa säätää kohdalleen eli noudattaa kalibroimisessa paketin ohjetta (lämpimällä vedellä kostutettu pyyhe mittarin ympärille, antaa olla "hetken" ja sen jälkeen säätää viisari osoittamaan sinne n. 100 % :n kosteutta.. (näin se taitaa paketissa seisoa..)).
 
Mutta joo, täytyy sanoa tuon Kaukon tieto/taidon olevan tarpeen. Itse heillä asioimassa käyneenä olen nähnyt useita heille korjattavaksi tuotuja kitaroita, joiden kansi tai pohja on kuivuuden vaikutuksesta haljennut. Taitavasti nuo ovat korjattu tuolla ja aika huomaamattomaksi tuon korjauksen jälkeen rikkinäinen kohta on saatu.
 

 
-Sami
 
samipa
13.11.2011 20:09:12 (muokattu 13.11.2011 20:11:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostan tämän tekstin esille ennen kovia pakkasia ja kuivuutta.
 
Korjausta tuohon yläpuolella olevaan tekstiini eli tuo mittarin kalibrointi on hyvä tehdä hieman kehittyneemmällä tavalla eli suolan avulla, pääsee lähemmäs oikeaa arvoa.
 

 
-Sami
 
kiriminni
13.11.2011 21:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vinkkejä vielä mistä saisi halvalla kosteusmittarin ja kostuttimen?
 
peth_
14.11.2011 00:24:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan sairaan hyvä, kiitos! Mun mielestä täs olis ihan pysyvän ainekset kasassa. Tai ainakin ite arvostan urakalla ja hyvä varmaan kaikille akustisen säilytyksestä mitään tietämättömille tämmönen on saada helposti käsiin. Ja tosiaan uskon vakaasti että harmillisen monella (kuten minulla ennen huomista :P) on tilanne se, että akustisen kosteutus/säilyttäminen yleensä on vähän niin ja näin.
 
Ja eikös noita saa ainakin kitaraliikkeistä ja joistain rautakaupoista..?
 
Niin ja plussaa aloitusviestille, ehdottomasti!
 
-Petri
 
Ukkovaari
14.11.2011 11:19:34 (muokattu 14.11.2011 12:31:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiriminni: Vinkkejä vielä mistä saisi halvalla kosteusmittarin ja kostuttimen?
 
Mä tässä just ostin kalliin vehkeen ja ajattelin, että ekaa kertaa käytän kostutusta nyt tulevana talvena. Aikaisemmin ei ole ongelmia ollut eikä halkeillut mutta nyt kun ostin siis kalliin vehkeen niin ajatellin, että ehkäpä riski kannattaa minimoida vaikkakin kämppä olisi (tuntuisi olevan) talvellakin riittävän kostea ja sopiva. Ehkei vara venettä kaada ja parempi etukäteen kuin katua jälkikäteen :-)
 
Kostuttimia saa varmaankin joka soitinliikkeestä, itse todennäköisesti päädyn Taylorin suosittamaan Planet Wavesin konseptiin jossa sellaiseen säilytyspussiin laitetaan ne ns. geelit ja se pussukka laitetaan kitaran kaikukopan aukon kohdille kieliin kiinni ja jos haluaa kostuttaa myös kaulan lapapäätä niin sinne yksi geelipussukka ja tietysti säilytys laukussa, nuo on silleen viritetty, että sen pitäis itsessään tarkkailla ja säätää kitaran kostetutta juurikin suositelluksi vaikka ulkona paukkuis kovakin pakkanen. Noi kestää 2 - 4 kk riippuen tietysti kuinka paljon ne joutuu työstämään sitä kosteutta kitaralle.
 
http://store.daddario.com/category/283851/Humidipak (Planet Wavesin Humidipak), on noilla toinenkin vähän halvempi tapa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=bu3oYOfjuAs Planet Wavesin käytöstä youtuben pätkä)
 
Taylorin sivulla asiasta http://www.taylorguitars.com/global/pdfs/10_UsingaGuitarHumidifier.pdf
http://www.taylorguitars.com/global/pdfs/guitar_humidifier.pdf
 
Hyvä topikki ja hyvä ajoitus topikille.
 
Edit: No enpä nyt sitten antanutkaan hyvää vinkkiä mistä saisi halvalla, mutta ei tuo kostutinmato paljoa kustanna, kosteusmittaria saapi ainakin tuota Planet Wavesin mallia mutta ihan varmaan rautakaupat, Prismat ym. saattaa löytyä kosteusmittaria halvalla.
 
Gosuli
14.11.2011 18:01:04 (muokattu 14.11.2011 19:36:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Nostan tämän tekstin esille ennen kovia pakkasia ja kuivuutta.
 
Korjausta tuohon yläpuolella olevaan tekstiini eli tuo mittarin kalibrointi on hyvä tehdä hieman kehittyneemmällä tavalla eli suolan avulla, pääsee lähemmäs oikeaa arvoa.
 

 
-Sami

 
En ainakaan äkkiseltään huomannut tästä ketjusta tarkempaa vinkkiä tuosta suolalla kalibroinnista. (Olenkohan puusilmä...)
 
Tässäpä vinkki:
 
ILMANKOSTEUSMITTARIN KALIBROIMINEN SUOLAN AVULLA
 
Suolalla kalibroimisen voi tehdä kahdella tavalla; normaalilla ruokasuolalla (75 prosenttiin) ja maantiesuolalla (33 prosenttiin). Ruokasuolan käyttö mittarin kalibroinnissa on houkuttelevan helppo ajatus, mutta mikäli mittarin kalibroi 75%, voi mittarista riippuen virhe olla talvella hyvinkin suuri. Esim. mittari näyttää 55%, mutta oikea suhteellinen kosteus on 30% tienoilla! Tämän vuoksi talvea varten kalibrointi tulee suorittaa nimenomaan maantiesuolalla.
 
Maantiesuolaa (magnesiumkloriheksahydraattia) voi ostaa apteekista. Suolaa ei tarvitse paljoa, ruokalusikallinen riittää. Limsapullon korkkiin laitetaan 3/4 täyteen suolaa ja siihen lisätään muutamia tippoja vettä. Suolan ei tule kadota veden alle, vaan sen pitää olla vain selvästi kosteaa.
 
Seuraavaksi korkki laitetaan ilmatiiviiseen rasiaan/minigrip-pussiin tms. ilmankosteusmittarin kanssa. Seuraavana päivänä mittarin lukeman tulisi olla 33% kohdilla. Mikäli näin ei ole, säädetään mittari kyseiseen lukemaan ja laitetaan uudestaan kostean suolan kanssa ilmatiiviiseen säilöön. Seuraavana päivänä taas tarkastus ja tarvittaessa toimenpiteet toistetaan vielä uudestaan. Parin pykälän heitto ei haittaa, mutta suuremmat virheet kannattaa korjata.
 
Kyseinen vinkki on ollut joskus menneisyydessä Riffissä ja itse olen toiminut tämän mukaan. En vastaa kansien halkeamisista, mikäli joku kalibroi mittarinsa väärin.
 
Edit: (Vielä lisäystä aiheeseen.)
 
Mikäli kotoa löytyy useampi kitara, kannattaa jokaisen kostutinta seurata erikseen. Laukusta ja kitarasta riippuen samanlaiset kostuttimet kuivahtavat hyvinkin erilaisella nopeudella. Tiiviissä laukussa ihan perinteinen kostutusmato voi luovuttaa kosteutta monta viikkoa. Halpa laukku voi "vuotaa" kuin seula ja toisaalta laadukkaimmat gigbägit voivat pitää kosteutta tosi hyvin. Kostutusmadon tms. kostuttimen ikä vaikuttaa luonnollisesti siihen, kuinka kauan se kosteutta pitää.
 
maxtheman
15.11.2011 00:03:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mittari kalibroidaan ruokasuolalla 75%, eli siellä suolapussissa kosteus on tuo 75% ja mittari säädetään siihen, niin sen jälkeen se huoneilmassa voi näyttää väärin, mutta maantiesuolapussissa kalibroitu mittari ei näytä huoneilmassa väärin? Miten tuo on mahdollista? Tuleeko mittarista tarkempi eri tavalla kalibroitaessa???
 
Ja sitä paitsi helpommalla pääsee kun otetaan mittarin näyttämä siellä suolapussissa (kalibrointiajan lopussa) muistiin, viedään mittari huoneilmaan ja annetaan sen tasaantua (24h) ja sitten rukataan sitä oikeaan suuntaan sen pussissa näyttämän eron mukaan.
 
Max
Gosuli
15.11.2011 10:07:21 (muokattu 15.11.2011 10:17:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxtheman:
Jos mittari kalibroidaan ruokasuolalla 75%, eli siellä suolapussissa kosteus on tuo 75% ja mittari säädetään siihen, niin sen jälkeen se huoneilmassa voi näyttää väärin, mutta maantiesuolapussissa kalibroitu mittari ei näytä huoneilmassa väärin? Miten tuo on mahdollista? Tuleeko mittarista tarkempi eri tavalla kalibroitaessa???

 
Kalibrointi on molemmilla suoloilla yhtä hyvä, mutta virhe kasvaa sitä suuremmaksi, mitä kauemmaksi kalibrointitilasta mennään. Jos mittarin kalibroi 75% mukaan, voi se näyttää talvella reilusti väärin. Mittari on tarkimmillaan niissä kosteuslukemissa, johon se on kalibroitu. Tämän vuoksi ruokasuola kesäksi ja maantiesuola talveksi.
 
Siis normaali ruokasuola on käyttökelpoinen mikäli haluaa, että mittari on mahdollisimman tarkka siellä 75% suhteellisessa kosteudessa. Suomessa käytännössä huoneilma voi olla tuota luokkaa pahimmilla ukkoshelteillä. Talvella huoneilman kosteus laskee hyvin alas, jolloin kalibrointi kannattaa tehdä maantiesuolalla, koska silloin saadaan mittariin parempi tarkkuus alhaisille ilmankosteuksille.
 
maxtheman:
Ja sitä paitsi helpommalla pääsee kun otetaan mittarin näyttämä siellä suolapussissa (kalibrointiajan lopussa) muistiin, viedään mittari huoneilmaan ja annetaan sen tasaantua (24h) ja sitten rukataan sitä oikeaan suuntaan sen pussissa näyttämän eron mukaan.

 
Ehkä näin. Itse olen toiminut tuon Riffin ohjeen mukaan, koska olen huomannut sen helpommaksi ainakin ns. hiuskosteusmittarille. Olen kokeillut kalibrointia mittarin tasaantumisen jälkeen (kuten ehdotat) ja huomannut, että tarkastaessani mittaria suolan kanssa uudestaan on mittari edelleen näyttänyt reilusti väärin. Johtunee siitä, että huoneilman ja "suolapussin" kosteudet ovat olleet reilusti eri luokkaa ja virhe on näin ollen kertautunut. Mittareiden käyttäytymisissäkin on tietysti eroja.
 
Loppuun vielä erään vanhan liiton muusikon ohje kostuttumien käytön suhteen:
 
Pese aamulla koneellinen pyykkiä ja laita ne kuivumaan sisälle asuntoon. Jos pyykit tuntuvat illalla kuivilta, on kitaran kostutus syytä aloittaa heti.
 
samipa
06.12.2011 10:24:29 (muokattu 08.12.2011 22:27:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Tästä keskustelusta tai sen aloituksesta voisi lähettää kiitoksensa tuonne Liikasen kitaraverstaalle, josta tehty taulukko ja ohje ovat kotoisin.
 
Liikaset myyvät noita kosteusmittareita, jotka ovat siellä säädetty kohdalleen. Hintakaan ei tainnut olla ollenkaan kallis, pieni oli 7 € ja iso 8 € (muistaakseni).
Sen voisin vielä omasta kokemuksesta tähän lisätä, jotta tuollainen viisarimittari kohdilleen säädettynä on huomattavasti parempi kuin kaupan halvat digitaaliset mittarit. Toki niissäkin voi olla eroja, mutta omat kokemukset puhuvat muuta.
 
Itse olen hankkinut kostuttimeni käytettyinä eli huutonetin tai kirpputorien kautta. Ihmiset myyvät parilla kympillä pois noita kostuttimia, joita usein käytetty vielä erittäin vähän ja joissa saa säätää kostuttimen pitämään kosteuden tuolla 45 % hujakoilla. Itselläni on Bonecon kostutin ja hyvin on pelittänyt. Noiden laitteiden anturit on vähän epätarkkoja, mutta suhteellisen tarkasti pitää kutinsa. Joissain kostuttimissa tuo ilmankosteuden säätö on muistaakseni vähän rajallinen eli ei saa esim alle 55 %, siis juuri tuon epätarkan anturin vuoksi. No, kai se 55 % on parempi kuin joku 15 %, jossa kokopuinen kitara kuivuessaan sanoo helposti krak.
Jos on tuollainen kosteusmittari, jolla seurata ilmankosteutta niin tuollainen vitosen kostutin sopii myös mainiosti (Ufox -merkki). Jos ostat vanhaa mallia niin osta sellainen, jossa on ja toimii tuo automaattinen virrankatkaisu veden loputtua. Tuo ominaisuus taitaa olla melkein kaikissa. Iso säiliö on myös plussaa, jottei tarvitse täyttää koko ajan. Itselläni oli pienessä huoneessa viime talvena kostutin ja parin päivän välein jouduin täyttämään säiliön.
Itse olen tehnyt siis niin, että kostutusta vaativat kamat ovat yhdessä pienemmässä huoneessa, jonka ovi on kiinni, jolloin kostutin pitää helpommin huoneen kosteuden tasapainossa ja kostutinta ei tarvitse olla alvariinsa täyttämässä.
 
Mulla on kellarissa pari tuollaista halpaa kostutinta, joissa ei ole säätömahdollisuutta. Saa tulla hakemaan pois. Ovat valkoisia väriltään ja siistissä kunnossa. Asun stadissa, idässä.
 
Ensilumet putosivat tänään täällä helsingissä, joten kai noita pakkasia on kohta luvassa ja aihe muuttuu vielä akuutimmaksi.
 
Mukavia musiikkihetkiä ehjien kitaroiden parissa !
 

 
-Sami
 
(Piti oikein lukea tuo vanha postini, jonka tänne nostin eli piti vähän korjailla ja tässä tuo lupaamani osoite Liikasten päivitetyille sivuille http://www.liikanenguitars.com/fi/index.php )
 
samipa
06.12.2011 10:42:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mitä tohon vanhan liiton vinkkiin tulee niin soittajahan ei itse pyykkejään pese ;)
 
Ja oikeesti, kyllä meillä pyykit kuivaa niin kesällä, kevääll, syksyllä ja talvelle yhdessä päivässä, mutta en elokuussa ryhtyisi kostuttamaan huoneilmaa..
 
-Sami
 
terppa78
01.02.2012 18:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon nyt ymmärtänyt että kokopuisen kitaran kostutuksesta pitäis ruveta huolehtimaan kun kämpän kosteus% laskee alle 40.
 
Mulla on tuommonen Martinin "kostutinmato" jota käytin juuri n. viikon ajan (ohje neuvoo käyttämään n. 7-10vrk jolloin alkaa vaikuttamaan). Nyt kun pakkaset jatkuu niin näyttää mittarin mukaan kosteusprosenttikin pysyttelevän jatkuvasti alle neljässäkympissä.
 
Kysymys kuuluukin että mites usein / minkä verran tuota matoa nyt oikeesti pitäis käyttää (milloin seuraavan kerran), eli mistä tiedän mikä on sopiva määrä jotta ei kuivu liikaa tai etten ylikostuta kitaraa?
 
kiriminni
01.02.2012 19:07:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyllä pirun kuivaa just nyt kynnenalusetkin halkeilee.
Matoa vaan kitarassa nyt säännöllisesti.Muuten voi tapahtua ikäviä.
Mites viherkasvit lisääkö ne kosteutta?Laitettiin aika paljon niitä kämppään ja niitä sumutinpullollakin päivittäin kastellaan.
Kauan toi mato pysyy kosteana,kun sen on kastellut?
 
milahtee
02.02.2012 08:45:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ilman suhteellinen kosteus on alle 40%, kostutinta on syytä käyttää jatkuvasti. Jos jäät odottamaan kuivumisen merkkien ilmaantumista, olet kostuttamisen kanssa myöhässä (esim. esiin työntyneet nauhanpäät tai halkeamat evät katoa kostuttamalla)Sitä vaaraa tuskin on, että kitara kostuisi liikaa. Minulla on käytössä Oasiksen kostuttimia, jotka pitää täyttää noin viikon välein.
 
Jkob
02.02.2012 09:15:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitikös sen nyt olla tislattua vettä jolla mato kastellaan vai menettekö ihan kraanaveden voimalla?
 
Wanking is timeless
StevieRayVehkakoski
02.02.2012 09:22:47 (muokattu 02.02.2012 09:23:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hain Gigantista pari päivää sitten sellaisen Ufon näköisen oranssin kostuttimen ja kosteus/lämpömittarin. Kosteusmittari näytti aluksi aika tylyt 20% ilmankosteudeksi mutta kun toi ilmankostutin on tuhuttanut pari päivää niin nyt on jo ~30% mittarissa. Nyt se tuhutin ei oo edes samassa huoneessa kitaroiden kanssa joten varmaan sais suht helpolla kosteuden sinne 40% tienoille. 89€ oli pömpelillä hintaa.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Mase
02.02.2012 09:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jkob: Pitikös sen nyt olla tislattua vettä jolla mato kastellaan vai menettekö ihan kraanaveden voimalla?
 
mieluusti tislattua, mutta hanavesikin menee. Pitkässä juoksussa saattaa madon imukyky huonontua hanaveden kalkin yms. takia, mutta eipä nuo madot nyt niin mahdottoman kalliita investointeja ole etteikö moista voisi ostaa uutta vaikka joka talveksi...
 
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
hallu
02.02.2012 11:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StevieRayVehkakoski: Mä hain Gigantista pari päivää sitten sellaisen Ufon näköisen oranssin kostuttimen ja kosteus/lämpömittarin. Kosteusmittari näytti aluksi aika tylyt 20% ilmankosteudeksi mutta kun toi ilmankostutin on tuhuttanut pari päivää niin nyt on jo ~30% mittarissa. Nyt se tuhutin ei oo edes samassa huoneessa kitaroiden kanssa joten varmaan sais suht helpolla kosteuden sinne 40% tienoille. 89€ oli pömpelillä hintaa.
 
Juu, on sillä hintaa mutta kyllä tuo mielestäni kuitenkin kannattaa. Yleensähän myös ihmiset voivat paremmin sellaisessa kosteudessa, jossa kitaratkin voivat hyvin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
02.02.2012 11:36:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mase: mieluusti tislattua, mutta hanavesikin menee. Pitkässä juoksussa saattaa madon imukyky huonontua hanaveden kalkin yms. takia, mutta eipä nuo madot nyt niin mahdottoman kalliita investointeja ole etteikö moista voisi ostaa uutta vaikka joka talveksi...
 
Itselläni hanavesi toimii ihan hyvin muuten, mutta se imusieni kovettuu mikä kaiketi johtuu hanavedessä olevasta kalkista. Varmaan seuraavien kostuttimien kohdalla alan tislaamaan sen veden josko kostutin sitten kestäisi paremmin. Toisaalta ilmankostutin ei liene huono vaihtoehto sekään.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «