Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biisit ulkoa?
1
superheikki
11.11.2011 14:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toiset sanovat, että oppivat biisit vahingossa ulkoa. Toisille taas se on kovaa työtä. Ainakin itse olen usein tosi epävarma sanojen osaamisesta ja vaikka olisin harjoitellutkin, niin aivot vain lyövät tyhjää esitystilanteessa; eikä oikeita sanoja vain tule ulos. Miten ihmiset opettelette biisejä ulkoa? Löytyykö teiltä käteviä tapoja?
 
Numb
12.11.2011 13:54:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisto. Vaikka vain mielessä.
 
Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista.
Niq
12.11.2011 14:02:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon todennut että helpoiten jää päähän kuuntelemalla niitä biisejä jotka pitää osata ja vaikka hyräillä mukana. Tämä tietty on hankalaa jos oma biisi on kyseessä eikä sitä ole äänitteeksi asti saatu. Treeneissä ei missään nimessä saa lukea lapuista, koska silloin ei varmasti opi sanoja ulkoa. Laput toki voi olla mukana että tarvittaessa blackoutin tullessa voi tsekata sitten sanat. Kannattaa pistää merkille missä kohtaa yleensä unohtuu ja keksiä vaikka joku muistisääntö ja vaikka jankata päässä niitä rivejä mitkä ei meinaa pysyä mielessä.
 
Sergei Fallinen
12.11.2011 16:15:30 (muokattu 12.11.2011 16:15:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, ulkoa opettelussa (oli se sit biisin sanat tai kemian jaksollinen järjestelmä tai mikä vaan) on olennaista just se, ettei vedä koko hommaa kerralla joka kerta samalla tavalla, koska silloin päällimäiseksi mieleen jäävät juuri ne kohdat, jotka jo osaa, vaan selkeästi etsii ne kohdat joita ei hallitse ja jankkaa niitä. Sit kokeilee uudestaan, ja jos vielä on joitain kohtia mitä ei muista yhtä hyvin, niin sit jankkaa seuraavaks vain niitä.
 
Hanuriin
14.11.2011 09:46:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekan säkeistön ja kertosäkeen osaa yleensä aina, koska niitä tulee tod näk treenattua eniten. Pommi piilee yleensä aina toisessa ja mahdollisessa kolmannessa säkeistössä. Eli treenaa niitä yksinäsi enemmän, niin et esitystilanteessakaan unohda niitä.
 
Ja tietenkin jankkaa ongelmakohtia mahdollisimman paljon. Ja sellaisia kohtia, joiden arvelet voivan muodostua ongelmiksi.
 
Meisseli
14.11.2011 20:54:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa miettiä mistä laulaa, se auttaa ehkä eniten ainakin minua, ja jos säkeistöissä tarina jatkuu, niin kertoo sen loogisessa järjestyksessä.
 
pippalot.com
guitaristiman
17.11.2011 10:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Toisto. Vaikka vain mielessä.
 
Tämä pätee kaikkeen oppimiseen, toistoja toistojen perään.
 
jazzbass-73
18.11.2011 16:24:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein riittää kun laitat lapulle vain säkeistöjen alut ; se on usein se probleema kun ei muista esim . 3. säkeistön ekaa sanaa ja paniikki meinaa iskeä , mutta jo 1. sanan tietäminen auttaa muistamaan loput .
 
Cepe
20.11.2011 12:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän bändin laulaja laulaa ihan mielestään. Toistamme biisejä monta kertaa viikossa, siitä ne sanat jää mieleen.
 
Isonkin yleisön edessä laulaja vain laulaa ihan muistista laulun sanat, jännityksessäkään sanat eivät unohdu :)
 
JudeJude
20.11.2011 14:00:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Treenit nauhalle ja nauha mp3-soittimeen pyörimään. Minulla on toiminut.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Ianuarius
28.12.2011 21:24:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitetääs vastinetta ku oon ite tässä opetellu muutamia ralleja.
 
Itellä helpottaa vähän ku keskityn just nuihin vaihtokohtiin säkeitten välillä ja koetan makustella, että minkälainen ääni missäkin säkeessä on, en pelkästään että mitä sanoja siellä on. Vähän niinku lihasmuistiin menee siis nää sanotuksetki. :D
 
Sit teen sitä, että koetan mielessä toistaa kaikki sanat läpi mahollisimman nopeasti, vaikka aluksi säkeistö kerrallaan, sit kaks säkeistöö peräkkäin jne. Jos menee väärin tai ei muista, niin voi tarkistaa... sit vaikka taas 5 kertaa putkeen tms. Parina päivänä ku tekee, niin alkaa varmaan sujua jo kohtalaisen hyvin.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
varakone
28.12.2011 21:32:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksilöllistä. Ihan kuten koulussakin.
 
Mulla auttaa ylivoimaisesti parhaiten kun kirjoitan sanat käsin ruutupaperille. Ja lukee mieluummin siitä treenatessaan, kuin painopaprusta. Jää samalla kuvamuisti.
 
Ja tietty ihan ehdoton edellytys oppimiselle on se, että ymmärtää mitä niissä sanoissa oikeasti on. Eli ennen kirjoittamista kuuntelen samalla kuin luen. Tätä teen pitkään. Haen punaisen langan, ja mietin jokaisen kielikuvan.
 
Ianuarius
28.12.2011 22:42:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakone: Ja tietty ihan ehdoton edellytys oppimiselle on se, että ymmärtää mitä niissä sanoissa oikeasti on. Eli ennen kirjoittamista kuuntelen samalla kuin luen. Tätä teen pitkään. Haen punaisen langan, ja mietin jokaisen kielikuvan.
 
Toi on hyvä neuvo muuten!
 
Siinä on vaan se ongelma, et jos sanoissa ei oo mitään tolkkua, niin sit tostakaan ei oo mitään apua. :D
 
Lisäksi jos biisissä toistellaan vähän samantyylisiä juttuja monissa säkeistöissä mut erilaisilla twisteillä, niin silloin on myös hankalaa. Pitää vaan opetella ns. väkisten.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Johnson D
29.12.2011 08:14:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus hankalissa sanoituksissa printtaan sanat paperille ja leikkaan ne yhden säkeistön lapuiksi. Yksi lunttilappu takin taskussa hoidan työmatkat kävellen. N. puolen tunnin kävelyllä voi biisiä kelata päässään ja vähän pään ulkopuolellakin jos saa rauhassa itsekseen kävellä. Kun yksi säkeistö on hanskassa, sitten seuraava. Itsellä menossa juuri Lady in black, kaksi säkeistöä kaalissa. Esitys on vasta elokuussa, joten aikaa on :)
 
Toinen konsti. Jos kyseessä on englanninkielinen biisi. Suomentaa sen ensin ja painaa tarinan kaaliinsa. Monesti jonkun säkeistön muistaminen stoppaa yhteen sanaan tai yhteen riviin. Kun tietää miten tarina kulkee, löytyy se oikea sana tai rivi helpommin.
 
Se, kellä on kuollessaan eniten romua, on voittaja!
Krister
06.01.2012 23:07:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Toisto. Vaikka vain mielessä.
 
Jep: jauhaajauhaajauhaajauhaajauhaajnejnejne... Eipä siihen muuta keinoa taida olla, ellei sitten teleprompter-linjalle lähdetä.
 
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Elbura
08.01.2012 09:51:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tuppaa uusien biisien sanat unohtumaan välillä. Livetilanteessa tuleekin vedettyä aika paljon "baziibadaabadiibaa" ja muutenkin puolet teksteistä elää ja improutuu, ja sitä kautta sitten joidenkin biisien varsinaiset tekstitkin vasta muotoutuu lopulliseen muotoonsa. Tai en tiiä tuleeko niistä koskaan lopullisia.. Joillekkin toimii, joillekkin ei. Aika riskihommaa tuo, mutta mulla toimii.
 
Hurmeli
23.01.2012 14:37:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lue mitä biisissä sanotaan. Jos kyse ei ole joku supersimppeli poppirämpylä niin usein sieltä löytyy tarina tai ainakin sanoma jota seuraamalla biisissä pysyy paremmin. Sitten kun rupeaa laulamaan enemmän sen mukaan mikä on oma tulkinta tuosta niin yhtäkkiä muistamisongelmat siirtyvät historiaan.
 
Harjoittelu usein on kuitenkin se isoin juttu. Entinen laulunopettaja totesi kerran, että biisin osaa hyvin ulkoa kun sitä on harjoitellut niin paljon ettei koko biisiä tee enää mieli edes kuulla.
 
Nelly
29.01.2012 11:39:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä treenaan biisit tavallaan "rikki". Jotkut sanat oppii nopeastikin ulkoa, jos kyseessä on biisi mistä itse älyttömästi tykkää.
Keikkabiisejä treenailen joka päivä, koko setti kerran läpi ja mieluummin vielä jokanen biisi kolme kertaa peräkkäin.
Oon aina oppinut sanat nopeesti mut sitten taas toiset asiat ei jää jankuttamallakaan päähän (esim. jotkut matemaattiset kaaviot:D)
Muistan kun ekaan bändiin menin laulajaksi ja mulla oli aikaa 4 viikkoa ennen ekaa keikkaa. Neljät treenit ehdittiin pitää ja siinä ajassa opettelin 21:n biisin sanat ulkoa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «