Aihe: Sikarilaatikkokitara.
1 2 3
jaakkor
06.09.2011 21:24:31
Kujala: Minkäs sorttiset kaapelit kytkentään?

Ihan normaalia sähköjohtoa mitä kitaroissa käytetään. Saa elektroniikka/kitara liikkeistä
charvette
08.09.2011 14:17:16
Pakko kai tämä on laittaa aiheeseen, viime kesäloman projekti:
https://picasaweb.google.com/117893554825140789936/Sikaarilootaluuttu#
Kujala
08.09.2011 14:24:28 (muokattu 08.09.2011 16:12:44)
charvette: Pakko kai tämä on laittaa aiheeseen, viime kesäloman projekti:
https://picasaweb.google.com/117893554825140789936/Sikaarilootaluuttu#

Mainion näköisen vehjeen olet tehnyt. Minulla on tullut taasen sellainen ongelma vastaan, etten löydä mistään sikarilaatikkoa. Olisiko teillä muilla tietoa mistä löytäisin tai mistä muusta laatikosta voisi rakentaa?
SirElwood
08.09.2011 16:22:35
Kujala: Mainion näköisen vehjeen olet tehnyt. Minulla on tullut taasen sellainen ongelma vastaan, etten löydä mistään sikarilaatikkoa. Olisiko teillä muilla tietoa mistä löytäisin tai mistä muusta laatikosta voisi rakentaa?

Käyppä jossain askarteluliikkeessä. Ainakin tampereen harrasteessa on erilaisia puurasioita (kai lähinnä korurasioiksi tarkoitettuja). Tuommoisenhan sitten kätevästi värjää tai keksii jotain muuta ulkonäköseikkaa.
charvette
08.09.2011 18:10:08
Itsellä oli ongelmana löytää telen mitoille sopiva loota koska upotin palan telen bodyä lopuksi laatikkoon. Itse löysin tori.fi :stä mutta ebay:ssä oli tarjontaa ja josta meinasin hommata omani.
jaakkor
08.09.2011 19:55:04
Siis Suomesta löytyy aika hankalasti ja hyvällä tuurilla. Ulkomailta noita (esim. ebay) löytyy tosi paljon. Huuto.net hakusanoilla "puulaatikko", "puurasia", "metallirasia" jne voi löytyä myös.
Old Joe
08.09.2011 21:08:24
Kujala: Mainion näköisen vehjeen olet tehnyt. Minulla on tullut taasen sellainen ongelma vastaan, etten löydä mistään sikarilaatikkoa. Olisiko teillä muilla tietoa mistä löytäisin tai mistä muusta laatikosta voisi rakentaa?

Charvetten kuvia mukaellen voit tehdä vaikka Tupperwaren muovikulhosta.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Kujala
10.09.2011 14:52:25 (muokattu 10.09.2011 16:40:24)
Vielä olisi kysymys kieliä koskien. Mitä kieliä itse käytätte laatikkokitaroissanne? Luultavasti normaalit kitarankielet. Jos niin on, mitä kolmea kieltä olette niistä käyttäneet? Niin ja kuinka suuria virityskoneistolle tulevat reiät täytyy olla?
jaakkor
11.09.2011 01:43:50
Kujala: Vielä olisi kysymys kieliä koskien. Mitä kieliä itse käytätte laatikkokitaroissanne? Luultavasti normaalit kitarankiielet. Jos niin on, mitä kolmea kieltä olette niistä käyttäneet? Niin ja kuinka suuria virityskoneistolle tulevat reiät täytyy olla?

No itse olen vähän vaihdellut. Diddley bowissa olen käyttänyt mahdollisimman paksua kieltä. Kolmekielisissä olen käyttänyt A-D-G kieliä yleensä ja avoimeen D:n tai G:n virittänyt. Viritystappien reijät riippuu ihan viriittimistä. Kannattaa ostaa virittimet ensin ja sitten vasta portata reijät.

https://www.cbgitty.com/cubecart/index.php

tuossa on muuten todella halpa sikarilaatikkokitaran osia myyvä kauppa.
Kujala
08.11.2011 18:09:28 (muokattu 08.11.2011 18:17:38)
Muuten tuosta nauhojen laittamisesta kaulaan. Kuinka tarkkaa hommaa se oikeastaan on? Nuo nauhalaskurit antavat niin julmetun tarkkoja mittoja, ettei niitä niin tarkkaan voi ainakaan viivottimella saada.

Esimerkiksi ensimmäinen nauha olisi 63,5 sentin skaalalla 35,640 millin päässä satulasta. Pyöristetäänkö tämä sitten vain 35,6:een?
taon
08.11.2011 20:57:15
Kujala: Muuten tuosta nauhojen laittamisesta kaulaan. Kuinka tarkkaa hommaa se oikeastaan on? Nuo nauhalaskurit antavat niin julmetun tarkkoja mittoja, ettei niitä niin tarkkaan voi ainakaan viivottimella saada.

Esimerkiksi ensimmäinen nauha olisi 63,5 sentin skaalalla 35,640 millin päässä satulasta. Pyöristetäänkö tämä sitten vain 35,6:een?

Kyllä pyöristetään. Erkkikään ei pysty kymmenesosamilliä tarkempia mittoja lukemaan ainakaan mitasta, jonka asteikko on jaettu millin tai 0,5 mm:n välein. Metallimiehet väittävät kyllä pystyvänsä, ( en tarkoita 'heavy metallin' ystäviä !)
Kujala
11.11.2011 16:21:54 (muokattu 11.11.2011 16:27:04)
taon: Kyllä pyöristetään. Erkkikään ei pysty kymmenesosamilliä tarkempia mittoja lukemaan ainakaan mitasta, jonka asteikko on jaettu millin tai 0,5 mm:n välein. Metallimiehet väittävät kyllä pystyvänsä, ( en tarkoita 'heavy metallin' ystäviä !)

Minkälaisten mittojen avulla olette yleensä noita nauhapaikkoja kaulaan sitten merkinneet? Ihan perusviivoittimella vai työntömitalla?

Olen kuullut, että nauhojen paikkojen heitto saisi olla enintään 0.5 milliä. Jos minä tavallisella viivoittimella alan niitä merkitä niin silloinhan minuun täytyisi pyöristää vielä tuo 35,6 milliä 3,5 tai 3,6 senttiin. Siinähän tulee heittoa :/
Rodger
12.11.2011 22:12:16
Itse tein sikarilaatikkokitaraan kannen ja pohjan ylijääneestä lattialaminaatista ja voin kertoa, että se ei todellakaan soi kuten puu :-D Hyvältä näyttää kuitenkin ja sisäänrakennetun piezo-elementin kautta saa tarvittaessa stadionisaundit.
Kujala
13.11.2011 13:10:29
Nauhoista vielä sen verran, että minkälaisia ja kokoisia nauhoja olette itse suosineet kitaroissanne?
jaakkor
13.11.2011 15:19:43 (muokattu 13.11.2011 15:20:15)
Kujala: Nauhoista vielä sen verran, että minkälaisia ja kokoisia nauhoja olette itse suosineet kitaroissanne?

No ehkä eniten olen käyttänyt 6105:sta, se on kuitenkin ihan makuasia.

Tästä näkee hyvin kokoja: http://www.warmoth.com/Bass/Necks/FretSize.aspx
Kujala
17.11.2011 18:14:51
Huomasinpa sellaisen homman, että jotkut ovat tehneet tavallisista kitaroistaan nauhattomia ja laittaneet kaulan päälle alumiinilevyn. Kuinkahan toimisi sikarilaatikkokitaran kanssa?

Hyvin tuntuu ainakin akustinen soivan: http://www.youtube.com/watch?v=Jjt_2fHNFtE
jaakkor
17.11.2011 22:47:44 (muokattu 17.11.2011 22:49:32)
Kujala: Huomasinpa sellaisen homman, että jotkut ovat tehneet tavallisista kitaroistaan nauhattomia ja laittaneet kaulan päälle alumiinilevyn. Kuinkahan toimisi sikarilaatikkokitaran kanssa?

Hyvin tuntuu ainakin akustinen soivan: http://www.youtube.com/watch?v=Jjt_2fHNFtE

No siis sikarilaatikko kitaran "kuuluu" ollakin nauhaton. Tai ei kuulu, mutta siis slidisoittimenahan se on parhaimmillaan ja sellainen se on alunpitäen ollutkin, kannattaa kuitenkin merkata nauhat vaikka maaililla tms. niin helpottaa aluksi soittamista.

Tosin tuossa videossa soitetaan ilman slideä, melkein helpompi tehdä nauhallinen kuin hyvin toimiva nauhaton ilman slidea soitettavaksi. Ehkä (jää helposti pimeitä kohtia joissa nauha ei soi). Jos teet slidesoittimen niin kielet voi jättää aika korkealle.
Kujala
18.11.2011 18:45:25
jaakkor: No siis sikarilaatikko kitaran "kuuluu" ollakin nauhaton. Tai ei kuulu, mutta siis slidisoittimenahan se on parhaimmillaan ja sellainen se on alunpitäen ollutkin, kannattaa kuitenkin merkata nauhat vaikka maaililla tms. niin helpottaa aluksi soittamista.

Tosin tuossa videossa soitetaan ilman slideä, melkein helpompi tehdä nauhallinen kuin hyvin toimiva nauhaton ilman slidea soitettavaksi. Ehkä (jää helposti pimeitä kohtia joissa nauha ei soi). Jos teet slidesoittimen niin kielet voi jättää aika korkealle.

Kyllä minä taidan nauhattoman kannalle nojautua, slidella on tarkoitus soitella. Mikä olisi sopiva korkeus kielille muuten satulan kohdalla?
jaakkor
19.11.2011 07:25:35
Kujala: Kyllä minä taidan nauhattoman kannalle nojautua, slidella on tarkoitus soitella. Mikä olisi sopiva korkeus kielille muuten satulan kohdalla?

Noo, mikähän se olisi. Vähän korkeammalla kun normaali kitarassa? Ehkä jotenkin näistä voit miettiä a) slidilla soittaessa kielet ei osu heti "otelautaan" kun pikkaisen painaa slidellä syvemmälle b) kun ottaa sliden käteen niin kielet eivät ole niin korkealla että on vaikea soittaa (tähän vaikuttaa kaulan muotokin) c) satula ei ole korekeammalla kuin talla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)