Aihe: Remiksaa Queen-klassikko Don't Stop me Now | 1 |
---|
Spiral 09.11.2011 21:09:00 (muokattu 09.11.2011 21:11:05) | |
|
http://www.talenthouse.com/queen-remix-dont-stop-me-now Just latailen raitoja, jännä nähä mitä ovat syöneet. edit: On muuten aika hienoa edes kuunnella näitä erikseen. | |
Niin on! Kiitti, perkule, mahtavaa! Vielä kun sais Bohemian rhapsodyn.. :P On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
Bohemian Rhapsody multitrack googleen vaan niin löytyy kyllä sekin. On todella mielenkiintoista tutkailtavaa vaikkei nyt ihan jokaista juttua eri raidoilla luonnollisesti olekaan. Ja kiitos tästä! Vaikkei klassikkoon uskallakaan koskea niin siistiä päästä näkemään mitä se on syönyt... | |
Itse meinasin kanssa kokeilla onnea, vaikka remixaus ilmeisesti tarkoittaa jotain ällöttävää konemusataustaa ja tiettyjen laulufraasien luuppaamista biitin päälle? No mitäpä tämmiöinen miksaaja mistään re-miksauksista tietääkään. Laitan vaan tuonne sen saman biisin paremmilla saundeilla :-D Hienoa kuunnella Queenin stemmejä. Itsellä on tuo Bohemian Rhapsodyn ja Killer Queenin sekä Brighton Rockin multitrackit koneella (Bohemian 24 trck ja noi toiset 16trck) ja huikeaa kamaa ovat. Ne ovat aivan raakamateriaalia ja jollain raidoilla on vielä ylimääräisiäkin juttuja. Eli siis kelat siirretty digitaaliseen maailmaan sellaisenaan. Esim Bohemian Rhapsodyssä on neljä raitaa lead-laulua, joista päälailu on kai leikelty yhdeksi. Nuo Stemmit on vähän harhaanjohtavia. Kuulostavat samalta kuin Guitar Hero/Rock Band -pelistä revitityt. Eli yhdelle stereoraidalle laitettu eri soittimia. Miksi esim. Kick ja Snare ovat stereoina ja laulussa on valmiina kaikuakin. Eli eivät ihan puhtaita raitoja laittaneet jakoon. Aika heavyt kompressoritkin siellä huutaa ainakin pianossa ja laulussa. Tämä Don't Stop me Now on Jazz- levyltä, jolla on aika kuppaiset saundit mun mielestä. Rummut todella ponnettomat ja vähän tuollaiset sihisevät kaiken kaikkiaan. Paras kanava noista on huone (Kit) kanava, josta kuulee miltä se setti on kokonaisuutena kuulostanut. Mutta harmi, että ei ole overit erikseen ja tomit lähimikitettyinä. Ilman sampleja tuolle on aika paha tehdä mitään...Pari vuotta aikaisemmin ilmestyneet A Day at The Races ja A Night At the Opera oli ainakin teht lähimikitetyin rummuin, jos noista multritrackeista voi päätellä. Levyn pohjat oli kai tehty Montreuxin Kasinon isossa tanssi/juhlasalissa. Aika hyvin kuuluu tila ainakin. Freddien laululle ei tartte, ylläri ylläri, tehdä juuri mitään. :-) Ja kuten huomaa, koko pohja on livenä soitettu. Oiskohan se vaan niin, että ennen ne bändit osasivat soittaa? | |
Nuo Stemmit on vähän harhaanjohtavia. Kuulostavat samalta kuin Guitar Hero/Rock Band -pelistä revitityt. Eli yhdelle stereoraidalle laitettu eri soittimia. Miksi esim. Kick ja Snare ovat stereoina ja laulussa on valmiina kaikuakin. Eli eivät ihan puhtaita raitoja laittaneet jakoon. Aika heavyt kompressoritkin siellä huutaa ainakin pianossa ja laulussa. Ja kuten huomaa, koko pohja on livenä soitettu. Oiskohan se vaan niin, että ennen ne bändit osasivat soittaa? Ton ajan levyissä on jouduttu jo äänitys- tai välimiksausvaiheessa ynnäilemään useita instrumentteja samoille raidoille. 24 raitaa, tai oisko siinä 70-luvun lopussa jo synkattu kaks 24-raitasta yhteen. Sama koskee efektointia, ei niitä kompuroita ja kaikuja oo erikseen riittänyt miksausvaiheeseen kaikille raidoille. Voi olla että pohjat on soitettu livenä, voi olla että on välimiksausvaiheessa yhdistetty useita editoitujakin raitoja. Joistain levyistähän on säästynyt kaikki työvaiheet, eli pohja- ja välimiksauskakut jolloin saadaan enemmän raitainfoa eriteltyä, mutta niidenkin synkkaaminen sit jälkikäteen on aika henkimaailman juttuja. Ja kuka jaksaa? Ne levyt on aina aikansa kuvia, kyl mä vielä tajuan re-masteroinnin idean, mut kokonaan uudet miksaukset vuosikymmeniä vanhoista levyistä on kyl vähän... Doorsin katalogin uudelleenmiksaus hyvänä esimerkkinä, alkuperäset pesee 6-0 nää uudet. Tietysti äänittäjälle/miksaajalle noi voi olla hyviä tutkimuskohteita. Ehkä. I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve | |
GrooverMan: Ton ajan levyissä on jouduttu jo äänitys- tai välimiksausvaiheessa ynnäilemään useita instrumentteja samoille raidoille. 24 raitaa, tai oisko siinä 70-luvun lopussa jo synkattu kaks 24-raitasta yhteen. Sama koskee efektointia, ei niitä kompuroita ja kaikuja oo erikseen riittänyt miksausvaiheeseen kaikille raidoille. Voi olla että pohjat on soitettu livenä, voi olla että on välimiksausvaiheessa yhdistetty useita editoitujakin raitoja. Joistain levyistähän on säästynyt kaikki työvaiheet, eli pohja- ja välimiksauskakut jolloin saadaan enemmän raitainfoa eriteltyä, mutta niidenkin synkkaaminen sit jälkikäteen on aika henkimaailman juttuja. Ja kuka jaksaa? Ne levyt on aina aikansa kuvia, kyl mä vielä tajuan re-masteroinnin idean, mut kokonaan uudet miksaukset vuosikymmeniä vanhoista levyistä on kyl vähän... Doorsin katalogin uudelleenmiksaus hyvänä esimerkkinä, alkuperäset pesee 6-0 nää uudet. Tietysti äänittäjälle/miksaajalle noi voi olla hyviä tutkimuskohteita. Ehkä. Todellakin. Loistvaa tutkimusmatskua. Nuo yhdistelyt tuossa dont stopissa eivät ole kyllä 70-luvun tekosia. Yhteensä 9 stereoraitaa, joista yksi bassari ja toinen virppa. Mutta tuo BoRhap multitrack on tosiaan loistava dokumentti kappaleen nauhoituksesta. | jhakwe 13.11.2011 13:54:13 (muokattu 13.11.2011 13:54:40) | |
|
ploughman: Itse meinasin kanssa kokeilla onnea, vaikka remixaus ilmeisesti tarkoittaa jotain ällöttävää konemusataustaa ja tiettyjen laulufraasien luuppaamista biitin päälle? Heh, tämä kismittää kerta toisensa jälkeen. Ei-ääniurpon silmin puhdas miksausskaba tosin varmasti olisi maailman tylsintä seurattavaa. Ehkä tästä pitäisikin tehdä PT:n Boomilla ja tappiin asti klipatuilla pikkuoravavoksuilla viiden pennin dubstep-versio. ploughman:Nuo Stemmit on vähän harhaanjohtavia. Kuulostavat samalta kuin Guitar Hero/Rock Band -pelistä revitityt. Eli yhdelle stereoraidalle laitettu eri soittimia. Miksi esim. Kick ja Snare ovat stereoina ja laulussa on valmiina kaikuakin. Eli eivät ihan puhtaita raitoja laittaneet jakoon. Aika heavyt kompressoritkin siellä huutaa ainakin pianossa ja laulussa. Tämä on ihan normihommia, ja tuota yleensä "stemmoilla" meinataan. Sama juttu mm. Thricen remiksauskilpailussa joskus vuosia sitten, ja taannoisessa Mastodonin Curl of the Burl -setissä. Jälkimmäinen on muuten äärimmäisen mielenkiintoinen paketti, mikäli muhnurokkisoundit yhtään sivuaa omaa makua. http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|