Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 5
1 2 3 4 5120 121 122 123 124 125 126
Numb
09.11.2011 13:51:09

fox: Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, ettei noita "vintagesoittopelejä" kauheasti ole järkeä ruotia "Turvonneet hintapyynnit"-ketjussa.

Saattapi tosiaan olla, ettei tämä ihan oikea ketju noille ole. Mutta noin muutoin, hyvä että vintagen hinnoista keskustellaan ja niitä linkkaillaan.
Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista.
fox
09.11.2011 14:05:02

Numb: Saattapi tosiaan olla, ettei tämä ihan oikea ketju noille ole. Mutta noin muutoin, hyvä että vintagen hinnoista keskustellaan ja niitä linkkaillaan.

Kyllä, ei siinä mitään. Ainoa ongelmahan tuossa on sitten se, jos kovin optimistisia hintoja lähdetään heittelemään, suuntaan tai toiseen, ja vakuutetaan niiden olevan nyt se kiveen hakattu "täysin virallinen ja oikea" hintataso.
Ostajana saattaa jäädä saamatta, myyjänä siihen hintaan myymättä.
Löytyy niit muuten vielä noita linkkaamiani kalliimpiakin, mutta ne sitten on jo luokkaa "collectors grade", tai 9/10, tai dead mint, mitä termiä sitten myyjä haluaakaan käyttää.
Jos haluaa sitten oikein todella taivastella käytettyjen soittokamojen hintaa, kannattaa katsella sellasta "vuosikertasoitinta" eli vintage-soitinta, jossa on lisänä ehdottomasti tuo "celebrity factor" eli edellinen omistaja on vähintäänkin omalla alueellaan (jenkit, Britteinsaaret tms.) kuuluisa soittaja.. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
WhipperSnapper
09.11.2011 14:12:19
Turvonnut hintapyyntö tai ei - joka tapauksessa ois kiva musta tietää, että Kitarapajassa liikkuu samoja 1600€ halvemmalla kuin Mnetissä, jos siis olisin tuollaista kitaraa harkitsemassa. Sen jälkeen voi tehdä fiksumman päätöksen.
Eemil
09.11.2011 14:16:33 (muokattu 09.11.2011 14:20:47)
fox: Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, ettei noita "vintagesoittopelejä" kauheasti ole järkeä ruotia "Turvonneet hintapyynnit"-ketjussa. Useammankin kerran on ko. aiheesta ollut puhetta.

Samaa mieltä. LP Deluxe ei ole sen kummoisempi kitara sinänsä kuin muutkaan lespat ja periaatteessa voidaan miettiä asiaa niin päin että nuo Deluxet on ihmeellisen halpoja kun niitä saa pyöreästi samalla rahalla kuin ihan perus standardeja. En mäkään minkään "oikean hinnan" puolesta huutele enkä koko konseptiin usko. LP Deluxeja tulee vaan vastaan yhtä paljon kuin 80-luvun Tojotaa. Kun valinnanvaraa on, vaikuttaa se hintoihin oli vintagea tai ei. Mielestäni on typerää jos LP Deluxen kaltaisen yleisen rivituotteen hintaa ei saa kritisoida vain sen takia että se on 70-luvulta kun samanaikaisesti vastaavia kitaroita on tosiaan kaupan melkein 2000€ halvemmalla. Ja säädöt varmasti kunnossa Kitarapajan tuntien. Niissä kitaroissa on ihan sama keräilyarvo ja vintagelisäoikeus kun tuossa kalliimmassakin. Vai mitä?

E: Ja otetaan nyt kantaa noihin ulkomaisiin hintoihin:

Kun myydään Ebayssa tuollaista kitaraa niin totta kai on helpompi pyytää enemmän kun ostavaa massaa on enemmän verrattuna Suomen markkinoihin. Kyllä sieltä aina joku hullu tai upporikas löytyy jota se hinta ei niin kiinnosta. Ei sekään silti sitä "oikeata hintaa" sen enempää määritä kuin Suomenkaan hinnat. Pienemmillä markkinoilla esiintyy vähemmän ääripäähinnoiteltuja kauppoja joten voidaan jopa sanoa, että Suomen hinnat ovat lähempänä "oikeata hintaa" kuin maailmanlaajuiset markkinat.
AngieRainbow
09.11.2011 16:42:32 (muokattu 09.11.2011 16:43:18)
Mielenkiintoista keskustelua täällä...

Olen foxin kanssa vähän samoilla linjoilla siinä, että joskus kitaran arvo on yksinkertaisesti se minkä ostaja on valmis maksamaan.

Itseäni välillä hirvittää, kun noin vuosi sitten ostin Grecon Zemaitis kitaran. Sellaista ei todellakaan saanut Suomesta mistään. Euroopasta tilasin ja aika paljon maksoin. Juttelin yhden yhdysvaltalaisen kaverin kanssa guitarscanada.com:issa, jolla oli täsmälleen samanlainen kitara kuin minulla, ja se osti sen yli puolta halvemmalla jenkeistä.

Sittemmin kun olen muutaman gibsoninkin omistanut (kaikki halvempia kuin zemaitis), niin olen yrittänyt itselleni selvittää, että maksoinko kitarasta liikaa ja mikä sen arvo oikeastaan on. Kuitenkin olen sitä mieltä, että siinä kohtaa maksoin kitarasta sen minkä maksoin ja luultavasti tekisin saman uudelleen. Itse halusin maksaa kitarasta pyydetyn summan ja sillä hyvä.

Grecon zemaitiksia saa halvemmalla esim. Japanista, mutta kun nyt ei olla missään Japanissa. Siksi esim. ei minusta välttämättä ole tarkoituksenmukaista verrata kitarani hintaa siihen mitä vastaava maksaa jossain muualla.

http://www.zemaitis-guitars.com/ima … catalog/GZSeries/GZ500S_DIAMOND.jpg
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Artist
09.11.2011 17:01:21 (muokattu 09.11.2011 17:03:50)
AngieRainbow:
Olen foxin kanssa vähän samoilla linjoilla siinä, että joskus kitaran arvo on yksinkertaisesti se minkä ostaja on valmis maksamaan.

Ainahan se "oikea" hinta on se millä kaupat syntyy ja molemmat osapuolet tyytyväisiä. Se, oikeuttaako se sitten pyytämään haluamaansa hintaa, tai kommentoimaan / olemaan kommentoimatta toisten hintapyyntöjä on sitten toinen juttu. Mun mielestä kumpikin on ihan ok, ei ole mitenkään väärin pyytää LP Deluxesta mitä haluaa, mutta mielestäni on myös ok vinkata, jos vastaavan kaltaisia saa samasta pitäjästä halvemmalla. Ostaja sitten maksaa sen mukaan miten on valmis maksamaan ja myyjä myy tai jättää myymättä, muu spekulaatio on loppujen lopuksi toisarvoista.

Mitä tuohon LP Deluxeen tulee, niin täytyy sanoa, että viime aikoina seuraamissani vintagekitaroissa (tosin LP Deluxeja en ole seurannut) on pyyntihinnoissa ollut melkoisia eroja yksilöiden välillä, ilman sen kummemmin havaittavia syitä, jotkut vaikuttaneet kelpohintaisilta ja jotkut ei niinkään. Lieneekö nykyinen taloustilanne vaikuttanut asiaan, pohdin vain.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
AngieRainbow
09.11.2011 17:04:17
oiva tumpeloinen: Jos lähettäminen onnistuu Japanista (tai mistä tahansa muualta), mä en oikein ymmärrä, miksi niiden hintoja ei voisi pitää verrokkina. Toki siihen hintaan pitää laskea kaikki kulut mukaan. Harvinaisuuksia metsästävien kovin usein muutenkin pitää varautumaan etsimään romujaan vähän pidemmältäkin. Nykymaailmassa, missä posti on vaivatonta ja internet jatkuvasti kaikkien saatavilla, on aika turha puhua, ettei jotain tiettyä saa lähikaupasta ja sillä perustella hintoja. Mun $0,02.

Tämä täysin ymmärrettävää.

Pointti olikin siinä, että jokainen maksaa mitä haluaa. Itse maksan mielelläni myös luotettavasta kauppakumppanista. En mielelläni tilaa esim. Japanista joatain, jos en todellakin ole varma, että saan sen, mistä maksan. Joku toinen voi tuntea japanilaiset nettikauppiaat minua paremmin.

Jos esim. kitarapajalla on jokin kitara x hintaan 2500 euroa ja samanlainen löytyy jenkeistä ebay:sta hintaan 1500 euroa, niin minä saattaisin maksaa mieluummin kalliimman hinnan, koska saisin takuulla tuotteen ja voisin sitä kokeilla. Joku toinen ostaisi sen halvemman, mutta niin kuin sanottu: Kitaran hinta on se minkä ostaja on valmis maksamaan.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
oiva tumpeloinen
09.11.2011 17:08:06
AngieRainbow: Tämä täysin ymmärrettävää.

Pointti olikin siinä, että jokainen maksaa mitä haluaa. Itse maksan mielelläni myös luotettavasta kauppakumppanista. En mielelläni tilaa esim. Japanista joatain, jos en todellakin ole varma, että saan sen, mistä maksan. Joku toinen voi tuntea japanilaiset nettikauppiaat minua paremmin.

Jos esim. kitarapajalla on jokin kitara x hintaan 2500 euroa ja samanlainen löytyy jenkeistä ebay:sta hintaan 1500 euroa, niin minä saattaisin maksaa mieluummin kalliimman hinnan, koska saisin takuulla tuotteen ja voisin sitä kokeilla. Joku toinen ostaisi sen halvemman, mutta niin kuin sanottu: Kitaran hinta on se minkä ostaja on valmis maksamaan.

Toki luotettavuudella on oma hintansa ja ilman muuta sopiva hinta on se, mikä sovitaan. Sinänsä hupaista vaan, että tämäkertainen vääntö lähti siitä, että Pajalla on aivan helvetisti halvempi ruisku kuin torilla oleva samanlainen yksityiseltä. Mut sen hinnasta ei voisi arpoa mitään, koska on vintagea. Kyllähän vintagestakin pyydetään päättömiä, enkä mä ymmärrä, miksi se olisi sen erilaisempaa. Esim. tuo LP DLX on hyvä esimerkki siitä.

Ja ettei nyt tarvitse loputtomiin perustella juttuja, niin joo......yleisesti vintageromujen arvostelu täällä ei ole ehkä parasta. Mutta tällä kertaa sille on aika hyvä referenssi, jopa ihan kaupan hinta, ja kyllä silloin mun mielestä voi hyvin puhua ylihintaisesta laitteesta.
AngieRainbow
09.11.2011 17:18:59
oiva tumpeloinen: Toki luotettavuudella on oma hintansa ja ilman muuta sopiva hinta on se, mikä sovitaan. Sinänsä hupaista vaan, että tämäkertainen vääntö lähti siitä, että Pajalla on aivan helvetisti halvempi ruisku kuin torilla oleva samanlainen yksityiseltä. Mut sen hinnasta ei voisi arpoa mitään, koska on vintagea. Kyllähän vintagestakin pyydetään päättömiä, enkä mä ymmärrä, miksi se olisi sen erilaisempaa. Esim. tuo LP DLX on hyvä esimerkki siitä.

Ja ettei nyt tarvitse loputtomiin perustella juttuja, niin joo......yleisesti vintageromujen arvostelu täällä ei ole ehkä parasta. Mutta tällä kertaa sille on aika hyvä referenssi, jopa ihan kaupan hinta, ja kyllä silloin mun mielestä voi hyvin puhua ylihintaisesta laitteesta.

Jeps :)

Mä tarkoitin, että noin yleisestiottaen saatavuus vaikuttaa hintoihin asiassa kuin asiassa. Jos jotain tiettyä tuotetta on vain vähän saatavilla Suomessa tai yleensäkään yhtään missään, niin niiden hinnat vaihtelevat mielestäni enemmän ja niiden vertailu on monimutkaisempaa. Jos jotain sarjatuotettua Epiphonea saa lähes jokaisesta Suomen musiikkiliikkeestä, niin niiden hinta vertailu on helpompaa eikä hinnoissa niin suurta vaihtelua varmasti olekaan.

Mutta mun mielestäni vintage ja muista harvinaisten kitaroiden hinnoista on silti ihan mielenkiintoista keskustella.
fox
09.11.2011 17:52:39

AngieRainbow:
Mutta mun mielestäni vintage ja muista harvinaisten kitaroiden hinnoista on silti ihan mielenkiintoista keskustella.

On ehdottomasti, mutta kuten niin kovin monta kertaa olen todennut, samassa ketjussa noitten "vakiokamojen" kanssa hieman turhaa. Myös tuota torilla olevaa ehken ei ihan suoraan voi verrata noihin kahteen muuhun?? Täytyis nähdä ja arvioida se kunto huolellisemmin, ennenkuin siihen ryhtyy. Pajan kitaroissa nyt taitaa olla siihen "orkkiskuntoon" hiukka huomautettavaa, joten vallankaan näitten vuosikertakitaroitten kyseessä ollen ei noita hintoja mielestäni voi ihan suorilta vertailla. Esim. tuo josta on mikit vaihdettu standardihumppareiksi, olisi aivan orkkiskunnossa kevyesti "oikeutettu" jopa 25-50 pinnaa kovempaan hintaan.. ;)

Olikohan se tätä edeltävässä ketjussa, jossa esitin, että eikö noille vintagevehkeille ym. kuukuisuuksien kitaroille vois perustaa vaikka ihan omaa ketjuansa "Taivastelua todella kovista hinnoista yleisille kitarakamaharrastajille" tms. sen sijaan, että täällä ESP-LTD ja vastaavien seassa ajoittain joku suuresti närkästyneenä tai muuten vaan nostaa jonkun vintagevehkeen omasta mielestään turvonneen hinnan vuoksi tapeetille.
Kun niitten hintaan vaikuttaa moni seikka, eikä vähiten se, onko osat alkuperäisiä vai ei ja onko kunto "tehtaan jäljiltä" vai onko siellä selkäpuolella kulumaa niinkin merkittävästi kuin tuossa K-pajan toisessa Deluxessa.
Varmasti ihan "soittajan kitaroita" kumpikin, mutta valitettavasti en niitä pitäis minään hintareferenssinä, en edes tuon Torilla olevan suhteen. Sehän voi olla jopa melkein minttu-kuntoinen? Ulkoisilla maillakin on tunnettu tuollanen "player's guitar" tai "player's condition".. ja ne on aina sellasia edullisia vintagekeppejä, eikä välttämättä ollenkaan huonoja sellasia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Twinkle
09.11.2011 18:02:23
AngieRainbow: Olen foxin kanssa vähän samoilla linjoilla siinä, että joskus kitaran arvo on yksinkertaisesti se minkä ostaja on valmis maksamaan.

Niinhän se on, ei tossa skenaariossa muuta ole kuin se, että nyt voi olla kohtuullisen epäedullinen aika myydä '74 Deluxe Goldtoppia kun niitä on niinkin helposti saatavilla kolmekin kappaletta niinkin isolla hintahaitarilla. Tässä valossa tuosta "arvo on niin paljon kuin joku siitä maksaa" kannattaa huomata se, että kuka tahansa voi pyytää soittimestaan mitä tahansa mutta toteutunut hinta kertoo vasta sen yksilön arvon.

Onhan se tietty niin, että osa hintapyynneistä voi olla vähän toiveikkaita mutta ei se onneksi vaadi kuin yhden ostajan joka arvottaa tuotteen samalla tavalla. Sitä ostajaa voi joutua jollakin hinnoittelulla odottamaan eliniän.
Eemil
09.11.2011 22:15:26
fox: Sehän voi olla jopa melkein minttu-kuntoinen?

Pakkohan se on tarttua kun on paikka :)

Onhan siitä kuva ja ainakin lakka on halkeillut ihan reilusti kannesta kun taas Pajan kitaroissa ei. Pikaisesti voisi joku päätellä että Pajan kitaroista on pidetty parempaa huolta.

Mutta kuten sanoin niin tori-ilmossa ei ole annettu mitään syytä korkeammalle hinnalle joka ei myöskään tarkoita etteikö joku syy voisi olla. Jonkun mielestä. Itse en maksaisi edes minttikuntoisesta 1974 Deluxesta noin paljoa vaikka se olisi vielä hyvä soittaa.
Rämppy
09.11.2011 22:40:20
Mun mielestä nuo Deluxet pitäisi tsekata livenä, ennen kuin voi ykskantaan tuomita hintapyynnön päättömäksi. Tuon ikäisissä lespoissa voi olla merkittäviä eroja kunnon, modausten, osien alkuperäisyyden, painon, soitettavuuden ja soundin suhteen. Helmi alkuperäiskuntoinen yksilö on varmasti reippaasti tavallista yksilöä kalliimpi. Kitarapajalla myytävät käytetyt soittimet ovat pääosin myyntitilillä, eli myyjä päättää hinnan (tosin Paja auttaa hinnan määrittelyssä). Ja käytetyt skitat ovat omistajan säädöissä, ei kauppa niitä myyntiä varten säädä ellei omistaja sitä tilaa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Andy J.
10.11.2011 23:17:01
Tottahan vintagekamallakin hintatasonsa on, vaikka hinnoissa luonnollisesti on kunnosta, modauksista yms. johtuvaa suurtakin vaihtelua. Tässäpä pari lainausta vuoden 2011 Vintage Guitar Price Guidesta:

1974 Les Paul Goldtop Deluxe - $3,300 - $3,600
1974 Les Paul Standard - $2,500 - $3,100

Prices are for mint all original examples with OHSC.
a) your market may vary prices on particular models both driving relative prices up or down.
b) most instruments, especially 20-30+ years old, are not mint anymore, as such, have real selling values that are lower than listed in the guide.
Hyviä kauppoja: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s, esaruoho, jarialanaama, jaroslove_80, DaNoNe, georges, mataki, jubar1, Kunnalli
markkuilari
11.11.2011 00:48:32
Mun mielestä ei ole siis mitään syytä pyytää vintagelisää tuosta '74 GT Deluxesta. Jos hinnalle on jotain muita perusteita niin se on eri asia mutta eipä niistä ainakaan ole mainittu. Jos nyt unohdetaan se paino josta itse en ainakaan ole kovin kiinnostunut.

Joo, minäkään en ymmärrä miten joku vuoden -74 tavara voi olla vintagea. Joskus aikoinaan intissä puolet kamoista oli vanhempia, rynkkykin oli melkein 10v vanhempi. Ja jos mennään harraste hommiin, niin tuolla USA-auto piireissä ei olis kehdannu noin uudella mennä mihinkään cruisingeihin ym tapahtumiin.
Funkånaut
11.11.2011 12:53:48

Kova on SR 600 -sabbon hinta 550€. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=575961 Tompalta uus kans pussin, ja hihnan kera (hihna puuttuu myynti-ilmosta) femman kalliimmalla. http://www.thomann.de/fi/ibanez_sr600ntf.htm
God made Me FUNKY, 'cause Baby I'm a Star!
novo
11.11.2011 14:54:06
Funkonaut: Kova on SR 600 -sabbon hinta 550€. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=575961 Tompalta uus kans pussin, ja hihnan kera (hihna puuttuu myynti-ilmosta) femman kalliimmalla. http://www.thomann.de/fi/ibanez_sr600ntf.htm

Hyvä! Pitkästä aikaa muutakin kuin ainaista vintakesoitinvääntöä =)
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Lilli
13.11.2011 02:38:43 (muokattu 13.11.2011 02:46:06)
http://muusikoiden.net/tori/

Perun mielipiteeni
The same thing that makes you live can kill you in the end
blues guitar
13.11.2011 08:47:10

Lilli: http://muusikoiden.net/tori/

Perun mielipiteeni

Jonkun yksittäisen vai kaikki tähänastiset? : D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)