Aihe: FM-synteesi
1 2 3 4
JPQ
07.11.2011 13:08:38

R0IST0: osta windows :)

ehei mut jostain syystä freebie FM-synia on tosi huonosti AU:na, ihmetellyt itekkin tuota.. varmaan ku on FM8 niin ei tartte olla muita

Mulle riittää taas Blue jos itse vääntälen usein vaikka FM8 löytyy myös ja tosiaan logicin EFm1. joka voi olla myös syy osin. lisäksi fm synteesi ei kuitenkaan ole peruspopissa joka ei ole syna voittoista vaan enemmin kitara voittoista kovin yleistä... ps. fm synan vääntämisessä omat vaikeutensa not "kytkytysten" vaihtaminen viittaan algoritmiin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Klezberg
07.11.2011 17:17:35

CPU: Toi SY-35 on aika kusinen laitos. Kahdella fm-operaattorilla, kun ei saa aikaan juuri mitään kovin jäkevää, oli sampleja tai ei.

SY77 on hyvä, siinä on FM, samplet ja filtterit. Ehkä parasta siinä on että FM-soundin perään voi laittaa filtterin. FM:n oma kyky matkia filttereitä on kuitenkin aika rajallinen ja erikoinen, tuottaa jänniä ääniä mutta selkeä filtteri perässä antaa mahdollisuudet mm. pehmentää sitä soundia.

Sampleitten yhdistäminen FM:ään ei sitten ollut niin hyvä idea. SY77:ssä pystyy moduloimaan FM-operaattoria samplella, mutta ei se kovin oleellinen juttu ole, erikoisuus enemmänkin. Mutta laittamalla sample soimaan rinnakkain fm-soundin kanssa toimii paremmin, esim. niin että samplella laitetaan sopivaa lisää äänen syttymisen aikaan. Samplet ovat sitten mitä ovat, niitähän ei voi itse lisätä. Valmiilla lisäkorteilla toki, mutta ei vapaasti.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
teroyk
08.11.2011 00:25:47
Avaampa sanaisen arkkuni FM-synteesistä, koska ensimmäinen syntetisaattorini oli Yamaha CX5M eli tarkkaanottaen Yamahan valmistama tietokone, mutta siinä oli sisään rakennettuna 4 operaattorinen FM-syntikka. En ollut kertaakaan käyttänyt perinteistä oscilaattori-filtteri tyyppistä syntikkaa ennen tuota syntetisaattoria, siispä luuliin, että tällaisia ne kaikki syntetisaattorit on. Se olikin hyvä puoli en tiennyt ajatella tuota synteesiä vaikeaksi ja sitä se ei itseasiassa olekkaan, mutta vaatii aivan toisen tyyppisen ajattelutavan kuin muut syntetisaattorit ja vaatii ihan oikeasti ohjekirjan luvun.

Seuraava syntetisaattorini oli Yamaha YS200:n (joka muuten on torilla nyt myynnissä) ja taas FM-syntetisaattori, mutta hieman kehittyneempi esim. siinä on siniaallon lisäksi pari muuta hyvin valittua aaltoa. Etupaneeliin oli tehty niin sanottu Easyedit helpottamaan ohjelmointia, mutta myös rajoittamaan. Onneksi löysin tuolloin editorin tietokoneelle jolla pääsi kaikkiin säätöihin käsiksi sen avulla pystyin tuhoamaan parikymmentä omasta mielestäni hyvää Easyeditillä muokkaamaani soundia. Tosin onnistuin siirtämään CX5M:ään aikoinani tekemät soundejani, mutta myös huomamaan, kuinka erille eri Yamahan 4-op:t soundaa.

Senpä jälkeen minulla onkin ollut parhaimmillaan aika montakin 4 op FM:ää, sekä 6 op ja jopa 8 op. Nyt ehkä olen tullut järkiini ja todennut, että eiköhän sitä parilla FM-syntikalla pärjää, vaikka ei ne toisiaan täysin korvaa. Esim. ei FS1r:llä tai SY99:llä välttämättä saa sitä samaa soundia, kuin YS200:sta.
Prophet
08.11.2011 08:22:46
Kun noita ysärisyntesoijia aliarvostetaan, niin mitenkä on Yamaha SY99:n laita?
CPU
08.11.2011 11:33:01
Klezberg: SY77

Kaverilla on toi kyseinen laitos. Aikas joustavalta speksien mukaan on vaikuttanut, Yamahan fm-synäks. Ja onhan siinä yhellä lisäkortilla Front 242:n Tragedy for You:n intron sello/string-sample.

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
JPQ
08.11.2011 13:36:13

Prophet: Kun noita ysärisyntesoijia aliarvostetaan, niin mitenkä on Yamaha SY99:n laita?

oma arvostukseni on niin että sy55,sy77,sy99 arvostan kovasti joidenkin materian pohjalta ja jos olisi tilaa pitää nurkissa tavaraa vaikka kuinka jne niin jopa sy22,sy35 saisi myös arvostusta jossain voisi käyttää. ei vaan ole JMJ tyylin studioon mahkuja jo tilojen takia jossa olisi kaikki mahdollinen. lisäksi soundiumaailma jota havittelen vähän erilailla synteettinen (et akustinen mutta synasoundienkin pitää olla tiettyä henkeä mieluiten) pääosin...
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
teroyk
08.11.2011 14:05:09
JPQ: oma arvostukseni on niin että sy55,sy77,sy99 arvostan kovasti joidenkin materian pohjalta

SY55 on yksinkertaistetusti ajateltuna vähän niinkuin SY77 ilman FM:ää. Mutta ei aivan huono kuitenkaan jotain omaa soundia siinä silti on.

niin jopa sy22,sy35 saisi myös arvostusta jossain voisi käyttää

SY22 ja SY35:ssä on taas jo niin alkeellinen 2 op FM, että vähän suhteellista ajatella FM-syntikkana. Enempikin soittimilla on arvoa ajateltuna Vector syntikkana, jossa voi joystikilla yksinkertaisten FM-soundien sekaan pistää AWM sampleja. Toki osaavissa käsissä voi lähteä kikkailemaan multitimbrenä useampaa 2 op FM soundia, niin sillähän saa joitakin tietyillä algoritmeillä toteutettuja 8 op soundejakin toteutettua. Itekkin mielelläni hommaisin itselleni, jos modulina sattuisi tulemaan edullisesti vastaan.
JPQ
08.11.2011 14:24:09

sy55 olen muistelen siitä kuullut eräitä huilu ja jousi patcheja sanoo hämärä muisti jota vois käyttää teoriassa... joskin en jaksa oikein hardware dihitasalisynien kanssa näprätä. (näytöt erityis syynä olen kyllä likinäköinen mutta heikon kontrasti näyttöä en kestä)
teroyk
08.11.2011 14:55:15
Prophet: Kun noita ysärisyntesoijia aliarvostetaan, niin mitenkä on Yamaha SY99:n laita?

Useita ysärisyntikoita kuuluukin katsoa alaspäin, mutta tuo SY99 on kyllä sellainen että joskus tulevaisuudessa niistä maksetaan tuhansia euroja. Eli vielä tälläkin hetkellä sitä aliarvostetaan.

Se on kuitenkin FM-syntikoiden aatelia, tosin hieman huonosoundinen efektilaite pilaa yleissoundia, mutta sen voi onneksi ohittaa helposti etupaneelissa olevasta napista. Filttereiden ja muun sälän takia opettaa helposti laiskaan FM-ohjelmointiin, koska ei tarvitse toteuttaa kaikkia asioita FM:n avulla. Hyvin mietityn käyttöliittymän ansiosta kiva ohjelmoida etupaneelista. Huonona puolena on, että on älyttömän iso soitin.
JPQ
08.11.2011 15:43:28

teroyk: Useita ysärisyntikoita kuuluukin katsoa alaspäin, mutta tuo SY99 on kyllä sellainen että joskus tulevaisuudessa niistä maksetaan tuhansia euroja. Eli vielä tälläkin hetkellä sitä aliarvostetaan.

Se on kuitenkin FM-syntikoiden aatelia, tosin hieman huonosoundinen efektilaite pilaa yleissoundia, mutta sen voi onneksi ohittaa helposti etupaneelissa olevasta napista. Filttereiden ja muun sälän takia opettaa helposti laiskaan FM-ohjelmointiin, koska ei tarvitse toteuttaa kaikkia asioita FM:n avulla. Hyvin mietityn käyttöliittymän ansiosta kiva ohjelmoida etupaneelista. Huonona puolena on, että on älyttömän iso soitin.

Yamahoissa muuten paljon ali arvostettuja vastaavasti Rolandilla yliarvostettuja ala Tb-303,Tr-909 itse suosin mielummin Tr-808....
CPU
08.11.2011 17:41:52 (muokattu 08.11.2011 17:47:39)
JPQ: Yamahoissa muuten paljon ali arvostettuja vastaavasti Rolandilla yliarvostettuja ala Tb-303,Tr-909 itse suosin mielummin Tr-808....

Tämä.

Tosin kyllä toi 808:kin on ihan yhtä turha laitos. Maailma on täynnä tr sampleja sekä (rumpu)syniä joilla noi samat saundit saa tehtyä, tietysti jos tykkää vammasista sekkareista (303), niin ymmärrän. Junojenkin arvostuksessa (vaikka helvetin hyviä ovatkin) on mielestäni on snadisti liikaa. Ne ei kuitenkaan mitään kovin monipuolisia laitteita ole (omistan yhden (106), olen testannut 6:sta ja mks:ää).

(Paskamyrskyä odotellessa)
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
JPQ
08.11.2011 17:53:43

CPU: Tämä.

Tosin kyllä toi 808:kin on ihan yhtä turha laitos. Maailma on täynnä tr sampleja sekä (rumpu)syniä joilla noi samat saundit saa tehtyä, tietysti jos tykkää vammasista sekkareista (303), niin ymmärrän. Junojenkin arvostuksessa (vaikka helvetin hyviä ovatkin) on mielestäni on snadisti liikaa. Ne ei kuitenkaan mitään kovin monipuolisia laitteita ole (omistan yhden (106), olen testannut 6:sta ja mks:ää).

Mullekkin riittää samplet ja oikeastaan softat jolla saa konerumpuja mallinettunakin. ja hieman vähemmän turha on tr-808 soundilliset säätövarat kuulemani pohjalta parempia. lisäksi snare vaikeahko sampalta kun on kohinaa. lisäksi noiden joidenkin hinta jotain aivan käsittämätöntä tosiaan ihan vaan siksi että merkki on joku ja joku tietty muusikko (riippuen laitteesta mikä) on käyttänyt.
Klezberg
08.11.2011 19:08:10

teroyk: Useita ysärisyntikoita kuuluukin katsoa alaspäin, mutta tuo SY99 on kyllä sellainen että joskus tulevaisuudessa niistä maksetaan tuhansia euroja. Eli vielä tälläkin hetkellä sitä aliarvostetaan.

Mikäs tuossa 99:ssä nyt oli niin oleellinen ero 77:aan, kun en enää muista. Kaikkea vähän enemmän on oma muistikuvani.

Oma suhtautumiseni 77:aan tulee kyllä siitä, että se oli mun ainoa syntikka tuolloin. Siksi oli todella hyvä että samassa pelissä oli monipuolinen fm, joiden perään sai filtterit, ja sekaan vielä jotain sämpleä.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Exhausted
08.11.2011 21:34:33

CPU: Ne ei kuitenkaan mitään kovin monipuolisia laitteita ole (omistan yhden (106), olen testannut 6:sta ja mks:ää).

No, eikös Juno-106 ole se nyyppien vehje, tosimiehet soittaa 6:lla ja 60:lla? :-)

Luulen että suurin syy noiden suosioon on, että niitä on paljon saatavilla edulliseen hintaan, ovat simppeleitä käyttää ja kuitenkin suhteellisen hyväsaundisia.
CPU
08.11.2011 21:53:07 (muokattu 08.11.2011 21:54:29)
Exhausted: No, eikös Juno-106 ole se nyyppien vehje, tosimiehet soittaa 6:lla ja 60:lla? :-)

Vittuilu alkaa heti. hymiö

Ostin 106:n, koska siinä on midi, mut ei oo sentää alphajuno. Kompromissi. 60 + midit maksaa vitusti. 6:n ilman midiä ei ole rahan arvoinen.

Luulen että suurin syy noiden suosioon on, että niitä on paljon saatavilla edulliseen hintaan, ovat simppeleitä käyttää ja kuitenkin suhteellisen hyväsaundisia.

Juuri näin. Paitsi, et noi ei oo enää mitään halpoja. Siks sanoin, että yliarvostettuja.
Exhausted
08.11.2011 22:16:56 (muokattu 08.11.2011 22:18:58)

CPU: Vittuilu alkaa heti. hymiö

Ostin 106:n, koska siinä on midi, mut ei oo sentää alphajuno. Kompromissi. 60 + midit maksaa vitusti. 6:n ilman midiä ei ole rahan arvoinen.

Katoppa mun profiilista, minkä mallinen Juno mulla itellä on :-)

Halpoja ne Junot ei enää ole, mutta toisaalta eipä ole paljoa tarjolla muita polyanalogeja joissa on säätimet joka toiminnolle, ainakaan alle tonnilla. Mono/Polyt ja Polysixit tuntuu kadonneen markkinoilta tyystin, kalliimmista peleistä puhumattakaan.
JPQ
09.11.2011 02:47:42

Exhausted: Katoppa mun profiilista, minkä mallinen Juno mulla itellä on :-)

Halpoja ne Junot ei enää ole, mutta toisaalta eipä ole paljoa tarjolla muita polyanalogeja joissa on säätimet joka toiminnolle, ainakaan alle tonnilla. Mono/Polyt ja Polysixit tuntuu kadonneen markkinoilta tyystin, kalliimmista peleistä puhumattakaan.

Sitä paitsi Junot ja Jupiterit on kauneimpia Japanilasiia syntikoita.
Thomas Häggblom
09.11.2011 09:10:27 (muokattu 09.11.2011 09:10:59)

JPQ: Sitä paitsi Junot ja Jupiterit on kauneimpia Japanilasiia syntikoita.

On, on..ehkä Jupiter nelosta lukuun ottamatta.

Omasta mielestäni Juno-60 on noista kaunein. Muotoilu on niin klassisen yksinkertainen ja paneelin rakenne (DCO->VCF->VCA...) ei voisi olla enää yksinkertaisempi. Hauskat ja värikkäät memory-kohdan nappulat tekevät tästä vielä Juno-6:sta hienomman. Kyllä minusta ainakin voittaa 106:sen ulkonäössä, muusta en sitten tiedä. kehuvat soundia paremmaksi mutten ole päässyt testaamaan molempia :)

Ja on kyllä totta, ettei noita vintage polysynia juuri pyöri muita markkinoilla, kun näitä Junoja. Jos alkaa tekemään mieli toista polysynaa niin pitää sitten katsella näitä Korg Poly-61/800, Alpha-Juno 1/2 -synia. Ei sillä, nuo kaikki houkuttelisivat kyllä.

PS: Pitäisiköhän pikkuhiljaa palailla taas siihen FM-synteesiin? :D
www.myspace.com/loistavapolku
Leikari
09.11.2011 15:22:09
Undying Dreams:

Ja on kyllä totta, ettei noita vintage polysynia juuri pyöri muita markkinoilla, kun näitä Junoja. Jos alkaa tekemään mieli toista polysynaa niin pitää sitten katsella näitä Korg Poly-61/800, Alpha-Juno 1/2 -synia. Ei sillä, nuo kaikki houkuttelisivat kyllä.
D

http://muusikoiden.net/dyn/tori/575405.jpg?1320833561

osta siitä - ei tule jokaisessa "makuuhuonestudiossa" vastaan (eipä silti - viimeksi näin tuollaisen ja kiippariversionsa juuri sellaisessa) - joskin hintaluokka on jotain muuta kuin alfa-junolla
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)