Aihe: Mikä biisi pääsykoikeissa?
1 2 3
Topah
31.03.2004 19:12:51

En osaa Beatlesilta kuin yhden biisin, Enter Sandmanin, ja senkin surkeasti.

Eikös Enter Sandman ole aluperin Rollareitten biisi?
...sellasta
Sintti
01.04.2004 19:12:21
Tietäiskö kukaan, mistä saisin noista pakollisista biiseistä (Eli "all the things you are":sta ja "There will never be another you":sta ) vaikka jotku opetus versiot? Semmonenhan se ilmeisesti on se versio mikä sielä soitetaan? Eli oon ottanut nyt tuolta real bookista ne nuotit ja harjoitellut noita sointuja. Pitäs saada joku biisi minkä mukana tota vois treenailla... :) tai jos joku vaikka voisi tehdä semmosen.. :)

Osoitteet molempien biisien nuoteille:

http://mapage.noos.fr/realbook/RB/All%20TheThings%20You%20Are.jpg

http://mapage.noos.fr/realbook/RB/T … ll%20Never%20Be%20Another%20You.jpg
Humppaa taikka kuole...^_^ prkl...
m6mm
01.04.2004 20:11:37 (muokattu 01.04.2004 20:12:24)
Eihän nuo melodiat kovin vaikeita ole. Otat vain kitaran käteen ja alat kokeilla, miten saisit soitettua soinnut ja melodian päällekkäin siten, että kuullostaisi hyvälle.
IMIK #8
blastoff
01.04.2004 20:13:22
Tietäiskö kukaan, mistä saisin noista pakollisista biiseistä (Eli "all the things you are":sta ja "There will never be another you":sta ) vaikka jotku opetus versiot?

Aebersoldilta löytyy molemmille biiseille varmasti taustat.
I forgot my mantra
lennon john
05.04.2004 17:33:41
soita beatlesin I feel fine
DJ Lattialuukkukoira
05.04.2004 20:53:52
Soita old school-hiphoppia.

Noekunsiis vedä vaikka Black Sabbathin Black Sabbath.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Topah
05.04.2004 21:54:27

All the thing you are-biisiä koitin ja ei mahottomuus soittaa ihan sointumelodiana. Oktaaviala toimii vaikka akustisellakin hyvin, kun nostaa yhellä oktaavilla siis melodian ja soittaa soinnut/säestyksen päälle. En tunne jazz-biisejä, mutta ihan musiikilta sain tuon kuulostamaan. Pikkasen olen muistellut moodeja yms. juttuja ja ei se sooloilukaan tuommoisen päälle varmaan mahdottomuus ole. Nelisointuarpeggiot ja muutamat moodit käyttöön, niin eiköhän siitä ihan kivan saa. Doorinen m7 sointuun ja vaikka miksolyydinen 7-sointuun. Parempia neuvoja en osaa antaa, ku olen vasta aloittelemassa jazz-improvisaation saloja.
...sellasta
Jucciz
05.04.2004 23:40:47
Kokeilinpa minäkin Thingsiä ihan ulkomuistista pitkästä aikaa:
http://peavey.mine.nu/mp3/peavey/thangs.mp3

Vois yrittää soittaa tohon vielä soolon, laitoin kiperän 163bpm tempoksi, jottei ihan liian helpoksi mene. Basso-osuus meni ekalla yrittämällä, yllätyksekseni. :)
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Topah
06.04.2004 01:50:40

Voisitko jucciz pistää sointumelodian tuosta biisistä nauhalle, niin kuultais miten se niinq menee melodian ja sointujen pohjalta?
...sellasta
Topah
06.04.2004 03:59:22 (muokattu 06.04.2004 04:01:11)

No pari tuntia oli sitten pakko treenata. Ikinä en oo kyllä biisiä kuullut, eli en tiedä mikä on se "oikea" tapa tuota All the thing you are-biisiä soittaa, mutta nyt on sitten mun eka "jazz"-äänitys tehty. Eli ääninäytesivullani Allthethings.mp3 on file. Tollanen siitä tuli parin tunnin takomisen ja miettimisen jälkeen.

Eli miten päädyin tuollaiseen "tulkintaan":

1. Melodia on oktaavia ylempänä.
2. Soinnut yksinkertasesti vaan reaalisointuina.
3. Jonkun näkösen perussykkeen yritän pitää soittamalla tasaisia neljäsosia bassossa mahdollisimman paljon.
4. Ennen seuraavaa sointua joku väliääni. Sekunti ennen tai jälkeen seuraavan soinnun perusääntä. Eli on kahdeksasosanuotti rytmiltään.

Jotkut soinnut voi olla vääriä, kun en ole niin paljoa perehtynyt. Esim. mikä on C+7?

Voisin kuvitella, että jazzmiehet osaa soittaa primavistana biisin kuin biisin sointu/bassomelodiana. Itekkin kyllä primavistana sain tuon heti menemään, mutta kun äänitin heti niin ei oikein siedettävältä kuulostanut, mutta nyt olen tyytyväinen "aloittelija" suoritukseeni. Tästä on hyvä jatkaa. :) !
...sellasta
Jucciz
06.04.2004 07:23:30
Jotkut soinnut voi olla vääriä, kun en ole niin paljoa perehtynyt. Esim. mikä on C+7?

Reaalisointumerkinnässä plusmerkki tarkoittaa aina ylinousevaa kvinttiä, eli kyseessä on sointu, joka koostuu sävelistä C, E, G# ja Bb. Itse merkitsisin soinnun kyllä mieluummin C7#5. Pelkkä C+ olisi C-ylinouseva sointu, eli Caug.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Velli
08.04.2004 18:21:07
No pari tuntia oli sitten pakko treenata. Ikinä en oo kyllä biisiä kuullut, eli en tiedä mikä on se "oikea" tapa tuota All the thing you are-biisiä soittaa, mutta nyt on sitten mun eka "jazz"-äänitys tehty. Eli ääninäytesivullani Allthethings.mp3 on file. Tollanen siitä tuli parin tunnin takomisen ja miettimisen jälkeen.

Eli miten päädyin tuollaiseen "tulkintaan":

1. Melodia on oktaavia ylempänä.
2. Soinnut yksinkertasesti vaan reaalisointuina.
3. Jonkun näkösen perussykkeen yritän pitää soittamalla tasaisia neljäsosia bassossa mahdollisimman paljon.
4. Ennen seuraavaa sointua joku väliääni. Sekunti ennen tai jälkeen seuraavan soinnun perusääntä. Eli on kahdeksasosanuotti rytmiltään.

Voisin kuvitella, että jazzmiehet osaa soittaa primavistana biisin kuin biisin sointu/bassomelodiana. Itekkin kyllä primavistana sain tuon heti menemään, mutta kun äänitin heti niin ei oikein siedettävältä kuulostanut, mutta nyt olen tyytyväinen "aloittelija" suoritukseeni. Tästä on hyvä jatkaa. :) !

En ole itse kitaristi ja voi olla että puhun vähän läpiä päähäni, mutta tietääkseni jazz-kitaroinnissa ei soiteta 4-osabassoa, vaan siihen komppaukseen otetaan koko sointu siihen 4-osakomppaukseen ja mahdollisimman kolmimuunteisesti että se svengaisi. Sitten siellä oli yhdessä kohtaa jokin bassonousu, joka oli kuin suoraan humppabiisistä =). Ja kirkkolopetus aiheutti spontaanin naurunpyrskähdyksen. Mutta joo, ei se nyt ihan hirveä ollut. Oikeastaan erittäinkin hyvä, jos et oikeasti ole koskaan jazzia soittanut. Lisää treeniä vaan niin kyllä se siitä.
Hintaansa nähden aika kallis, mutta laatuunsa nähden ihan hyvä...
Topah
09.04.2004 12:54:33

En ole itse kitaristi ja voi olla että puhun vähän läpiä päähäni, mutta tietääkseni jazz-kitaroinnissa ei soiteta 4-osabassoa, vaan siihen komppaukseen otetaan koko sointu siihen 4-osakomppaukseen ja mahdollisimman kolmimuunteisesti että se svengaisi. Sitten siellä oli yhdessä kohtaa jokin bassonousu, joka oli kuin suoraan humppabiisistä =). Ja kirkkolopetus aiheutti spontaanin naurunpyrskähdyksen. Mutta joo, ei se nyt ihan hirveä ollut. Oikeastaan erittäinkin hyvä, jos et oikeasti ole koskaan jazzia soittanut. Lisää treeniä vaan niin kyllä se siitä.

Juu. :) ! Kyllä itteäkin hymyilyttää tuo versio, mutta jostain se tosiaan on lähdettävä liikkeelle. Olen näitä klassisen koulutuksen omaavia, mutta tarvittaessa sitä svengiäkin löytyy. Ainakin haluaisin uskoa niin. :D ! En haluaisi ainakaan aloittaa jazzin harjoittelua siitä, että rytmi on liian vapaa.

Ois hienoa, jos joku vois laittaa tänne jotain omia äänityksiä esim. just tosta all the things you are biisistä? Sointumelodioita yhdellä kitaralla? Ois kiva kuulla sellasen soittajan soittamana, joka on tollasia yhellä kitaralla soitellu. Mulla jazzin soitto/kuuntelu on ollu lähes olematonta. Ois kiva saada vinkkejä.
...sellasta
Degas
09.04.2004 15:01:26
Hei, olette kitaranörttejä! ! !
Paitsi se joka sano Santana- sultans of swing

look behind you...
musatuukka
11.04.2004 01:22:55
SOITA Dire Straitsin : romeo and juliet!!!!!
hiano biisi
R.Blackmore tilutus se on parasta ...........----
Paperilyhty
12.04.2004 21:19:05
Huh! Itselläni on täällä juuri samat ongelmat kuin tämän topicin aloittajalla. Mistään (kirjastosta) en ole niitä ihan ihme jazz-biisejä löytänyt, paitsi levyllä. Pitäisikin käydä katsomassa nuo antamanne nettiosoitteet.

Meinaatteko ihan tosissaan, että Zeppelinillä tai Hendrixillä pääsee? Niitä on nimittäin tullut eniten soitettua, että olisin erittäin helpottunut, jos ne todella hyväksyttäisiin kokeessa. Vanhasta muistista vain soittaisin.

Tämän topicin viimeisimmät viestit meni muuten ihan yli ymmärryksen.
Nyt olen sankari vauhdin ja kohinan.
epeli
13.04.2004 03:04:46

mites olis gary mooren Parisienne Walkways. siinä on se kiva vingutus mikä kestää ainakin 30 s.
Happy I am... .... not sad....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)