Aihe: Mitä olisi pitänyt treenata jo alusta asti..
1 2
ltg
31.03.2004 19:00:12
Itse tuolla beatin jauhannalla aloitin, mutta myöhemmin tutustuin rudimentteihin. Ovat olleet suureksi avuksi.
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - jäsen #5
Lehtisaha
KK#3
kkeppana
31.03.2004 19:20:59
Rudimentteja olis pitäny treenata jo alusta asti kunnolla. Iän mukana tulee kärsivällisyyttä. En kyllä 4 vuotta sitten voinut kuvitella että rudimenttibiisiä kestäisi harjoitella vaikka 30min putkeen.
Drums of death
ltg
31.03.2004 19:30:26
Rudimentteja olis pitäny treenata jo alusta asti kunnolla.

Totta. Tosin pariin ensimmäiseen vuoteen en ollut kuullutkaan moisista. Saati paradiddleista.
Lehtisaha
KK#3
chief
31.03.2004 21:27:47
Mä olen ihan keltanokka rumpujen soitossa. Millä välineillä te reenaatte noita rudimentteja? Siis ihan kapuloilla snareen vai? Mites kotona? Onko jonkunnäköisiä padeja käytössä ja mistä niitä saa? Voiko niitä tehdä itse?

Ja metronomia varmaan kannattaa käyttää reenatessa?
What demands an answer, but newer Ask`s a question?
MoonDog
01.04.2004 16:44:37 (muokattu 01.04.2004 16:45:33)
Millä välineillä te reenaatte noita rudimentteja? Siis ihan kapuloilla snareen vai?

Esimerkiksi.

Mites kotona? Onko jonkunnäköisiä padeja käytössä ja mistä niitä saa?

Musiikkiliikkeistä. Luultavasti lähes jokaisesta saa. Ellei hyllystä löydy niin tilaamalla ainakin.

Voiko niitä tehdä itse?

Voi. Esim. sahailet sopivan kokoisen lätkän vanerista ja liimaat kumimattoa tai jotakin vastaavaa siihen päälle. Tuntuma ei välttämättä ole samanlainen kuin esim. virvelissä mutta siihenkin voi vaikuttaa kokeilemalla eri materiaalia tuon vanerin päällä.

Tottakai.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
ltg
01.04.2004 16:45:31
Mä olen ihan keltanokka rumpujen soitossa. Millä välineillä te reenaatte noita rudimentteja? Siis ihan kapuloilla snareen vai? Mites kotona? Onko jonkunnäköisiä padeja käytössä ja mistä niitä saa? Voiko niitä tehdä itse?

Juu, ja sormitekniikka parantuu esmes tyynyä hakatessa. Ainakin minulla.
Lehtisaha
KK#3
J. Cool
01.04.2004 17:06:03

Tällä hetkellä menee:Beat, Stomp, 16-beat, Suffle, Bequin, Triol, yms yms...ja noista eri variaatiot.

Kaikki opittu ilman yhtäkään pirun paradidleä tahi rudimenttia...aloitettu beatin jauhannalla.

jos ei kelaa rudimentteja niin käytössä oleva materiaali on vaarassa jäädäkin vaan yhdenlaiseksi komppivarastoksi. jokanen tietty reenaa ja soittaa mitä haluaa, mutta pädin kelaus on kyllä oikeasti elintärkeää.

se mitä en alottanu ihan heti ja olis hyvä: klikin kanssa painiminen ja musan kanssa soitto. tietenkin itsensä nauhottaminen olis ollu kova sana jo alkuvaiheissa, mutta eipä ollu laitteita. omien nauhotusten kuuntelu avaa korvat ihan uudella tavalla.
chief
01.04.2004 17:29:24
jos ei kelaa rudimentteja niin käytössä oleva materiaali on vaarassa jäädäkin vaan yhdenlaiseksi komppivarastoksi. jokanen tietty reenaa ja soittaa mitä haluaa, mutta pädin kelaus on kyllä oikeasti elintärkeää.

se mitä en alottanu ihan heti ja olis hyvä: klikin kanssa painiminen ja musan kanssa soitto. tietenkin itsensä nauhottaminen olis ollu kova sana jo alkuvaiheissa, mutta eipä ollu laitteita. omien nauhotusten kuuntelu avaa korvat ihan uudella tavalla.

Tohon nauhottamiseenhan riittää mikä tahansa vanha mankka missä vaan on nauhotusmahollisuus. Niitähän on kirpparit varmaan puolillaan. Ei oo rahasta kiinni.

Oisko noita peruskomppien nuotteja jossakin netissä? http://www.drummingweb.com/ Tuolta löyty ainakin rudimentteja.

Kiitti vinkeistä kaikille! Nyt ei muuta ku JB:tä ja Beatlesia ja muuta peruskamaa MD:lle ja pönttö hakkaamaan pönttöjä!
What demands an answer, but newer Ask`s a question?
kohveeman
01.04.2004 17:44:16
Kiitos paljon vastanneille. On tullut hyviä neuvoja ja vinkkejä. Saa niitä tietysti edelleenkin postittaa :)
paljon on turhaan tehty, mutta tarkoituksella.
reino
01.04.2004 20:06:45
Mua vähän kaduttaa, että ei ikinä tullut metronomin kanssa treenattua. Kyllähän sitä tulee ihan hyvin temmossa pysyttyä, mutta joskus sitä huomaa kiilaavansa aika ankarasti.
W00t?
Liver-Box
01.04.2004 21:51:23

- rudimentit
- metronomin kanssa soitto
- paljo eri musaa
Liity sinäkin JAKSO - Klubiin!!!!!! Olet vapaa yhteiskunnan kahleista!
J. Cool
04.04.2004 15:14:44

Tohon nauhottamiseenhan riittää mikä tahansa vanha mankka missä vaan on nauhotusmahollisuus. Niitähän on kirpparit varmaan puolillaan. Ei oo rahasta kiinni.

no sitä ei ihan dödöpurkin päähän liimatulla purkalla oteta talteen. eli kun ei ole mikkejä niin ei sitten ole.

mutta hyvä pointti, jonkunnäköstä räminää saa aika äkkiä kasaan. mulla tais mennä joku pari vuotta ennen ku rupes nauhottelemaan kunnolla. joitaki sillon-tällön-vetoja tietty, mut ne ei ollu reenimielessä vedettyjä..
HCW
12.04.2004 17:58:47
Kyllähän rudimentit on osaltaan tie onneen. Parempi tekniikka=helpompi soittaa.
"Ei mulla teittiä mitään vastaan ole,mut mää vaan olen kylän lyöjä"
tuukkah
13.04.2004 01:21:47
Ihan alkuaikoja kun miettii, niin olisi ollut hyvä ymmärtää hyvän ryhdin ja oikean kapulaotteen merkitys. Olisi helpottanut hommaa myöhemmässä vaiheessa, kun ei olisi useita vuosia kerennyt soittaa löllösti kumarassa, huonolla otteella.

Seuraava oivallus taisi olla dynamiikka, ymmärrys siitä että isku rumpuun ei ole vain isku rumpuun, vaan se voidaan toteuttaa erilaisilla voimakkuuksilla. Jos aksentoi vain kakkosen ja nelosen, kuullostaa komppi aika paljon paremmalta kuin tasapaksusti soitettuna. Aksenttien lisääminen filleihin ja eri kohtiin komppeja kuullostaa myös aika kivalta.

Rudimenttien olemassaolo olisi tietysti hyvä oivaltaa ja niiden harjoittelu on aina hyväksi. Mitään "ekat kolme vuotta rudimentteja virveliin"-tyyppistä lähestymistapaa en kuitenkaan suosittele, tappaa motivaation hyvin nopeasti. On se kuitenkin täysin eri asia soittaa lempparibiisiä koko setillä, kuin tavata nuotteja pelkkään pikkurumpuun.

Timen kehittäminen on viime kädessä hyvin tärkeää. Metronomi on kyllä järkevä ostos. Ei ole kiva kuulla, että juuri opittu vaikea komppi kuullostaa skeidalta koska se ei pysy lainkaan kasassa.

Metronomin lisäksi mielestäni elintärkeää olisi myös soittaa aidon bändin kanssa. Tietenkin jos koko bändin time on systemaattisesti hukassa, on kehittyminen vaikeaa, mutta kuuleepahan ainakin itse kuinka pahalta se kuullostaa. Bändin kanssa oppii myös paljon asioita, joita yksin rumpuja soittaessa ei opi. Bändin "yhteen hitsautuminen" on makea tunne.

Loppupeleissä musiikin soittamisessa olisi hyvä kerätä elämänkokemusta, kuunnella paljon musiikkia/muita muusikoita ja nauttia soittamisesta. Laaja musikaalinen sanavarasto ja tyylitaju ovat mielestäni vähintäänkin yhtä tärkeitä kuin yksin harjoitellessa kulutetut tunnit.
ain't it funky now.
kohveeman
19.04.2004 16:18:51
Nauhoitinpa muutamat klipit mikrofonilla omasta soitosta tässä ja täytyy sanoa, että tosi paskalta kuulosti! Hyvä että tuli kokeiltua sitä nyt. On kyllä helppo huomata virheet, kun pääsee kuuntelemaan soittoaan ja on hyvä lähteä myös parantamaan sitä, kun huomaa missä tökkii..(lähes kaikessa) On se vaan vaikeaa lyödä noita pönttöjä oikeaan aikaan...
paljon on turhaan tehty, mutta tarkoituksella.
Paas
19.04.2004 17:28:16
Nauhoitinpa muutamat klipit mikrofonilla omasta soitosta tässä ja täytyy sanoa, että tosi paskalta kuulosti! Hyvä että tuli kokeiltua sitä nyt. On kyllä helppo huomata virheet, kun pääsee kuuntelemaan soittoaan ja on hyvä lähteä myös parantamaan sitä, kun huomaa missä tökkii..(lähes kaikessa) On se vaan vaikeaa lyödä noita pönttöjä oikeaan aikaan...

Jep, nauhoittaminen on hyvä konsti. Huomaapa ainakin missä on parantamisen varaa.
The Mullet: Hairstyle of the Gods
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)