Aihe: Orange Tiny Terror
1 2 3 4 513 14 15 16 17
dropD
07.09.2011 12:42:50

mikko1: Tuo Hayden MoFo vaikutti mielenkiintoiselta eli käyttökokemuksia kiinnostaa kuulla siitäkin. Miten on esim. headroomin laita? sludge- ja doom-touhuissa nuo 70-luvun putkivahvarit ovat olleet kovassa huudossa, mutta itseä kyllä kiinnostaisi testata jotain vielä tuotannossa olevia nuppeja ja ehkä jotain mikä ei ihan jokaisella vastaantulevalla kitaristilla ole käytössä. Liekö jonkinmoista erikoisuudentavoittelua...

Mulla tuo MoFo on käytössä pelkästään cleanina (säröt/fuzzit pedaalista) ja hyvin tuossa on hönkä keikalla ja treenikämpällä riittänyt. Sikäli edustaa perinteisempää putkivahvistinsuuntausta, että tykkää nimenomaan luukuttamisesta. Varsin maukasta muroa tuosta lähtee kyllä ihan itsestäänkin. 1-kanavaisena vaan keikkatilateessa vaatii kompromisseja cleanin ja särön suhteen.

Tuossa on aika asiallinen demo vermeestä http://www.youtube.com/watch?v=V3DkyNYxqyw
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
KimmoH
26.09.2011 08:27:04
StJerky: Ostin sitten Dual Terrorin. Koska pidin enemmän TT-kanavasta kuin fat-channelista halusin tehdä jälkimmäisestä puhtaan kanavan. Vaihdoin siihen etuasteputkiksi 12au7 putket. Siitä sitten otan puhtaat laittamalla volumen täysille ja nostamalla gainia tarvittavan määrän. Toimii minulle erittäin hyvin. Kummassakaan Orangessa ei ole ollut mitään vikoja (ja TT on ihan alkupään korealaisyksilö).

7W tila on tosi hyvä öisiä kellariäänityksiä varten.

Täytyypä hehkuttaa tätä "modia", tein omaankin Dual Terroriin männä viikolla tuon saman 12au7 muutoksen ja Fat channelista tuli toistaiseksi paras puhdas kanava mitä omissa vahvistimissa on ollut. Aikaisemmin käytin TT kanavaa puhtaille kun Fat oli liian tumma ja alkoi särkeä todella aikaisessa vaiheessa mutta putkien vaihdon jälkeen Fat channelista tuli todella maukas ja headroom kasvoi todella paljon. Nyt pystyin jättämään TT channelin sen alkuperäiseen toimeen eli loistavaan säröön mihin aikoinaan jo Tiny Terrorissa ihastuin.
jakezzz
19.10.2011 09:00:02
Jepukka.

Vaihdokkina tuollainen pikkutero tuli.
Aikaisemmin testannut tuollaista korean mallia orangen omalla ppc112 kaapilla ja se saundasi mun korvaan loisteliaalta.

Nyt muutaman päivän testin jälkeen todennut että ainakin tässä kiinan mallissa putket ovat täyttä paskaa. Sihinää ja surinaa sekä säröä ei irronnut alkuun juurikaan samaan suuntaan kuin aikaisemmalla testiverrokilla. Noh pelkkä etuputkien paikan vaihto auttoi viemään muistikuvien suuntaan. Täytynee tänään vielä testailla eri putkilla millä rupeas toimimaan tuonne vähän ehkä hevimpään suuntaan.

Pitänee myöskin rakennella kaappi joko noilla orangen spekseillä tai sitten mesan suuntaisilla spekseillä. Tuollainen puoliavoin 112 celestionin G12P:llä ei ilmeisesti ole tämän vehkeen kanssa mistään kotoisin (siis ainakaan minun korvaan)...

Ehdotuksia otetaan vastaan...en aio vielä heittää kirvestä kaivoon kun tuo kaverilla oleva TT kuullostaa edelleen aivan samperin loisteliaalta...

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...
pidä tunkkis
KimmoH
19.10.2011 09:04:29 (muokattu 19.10.2011 09:05:58)
jakezzz: Jepukka.

Ehdotuksia otetaan vastaan...en aio vielä heittää kirvestä kaivoon kun tuo kaverilla oleva TT kuullostaa edelleen aivan samperin loisteliaalta...

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...

Eteen Tungsolin 12ax7:aa ja taakse JJ:tä, kaapiksi Orangen oma 1x12 tai sitten yksi tai kaksi Marshallin MG sarjan 4x12 halpis kaappia. Tällä reseptillä soundaa omaan korvaan parhaalta.
jakezzz
19.10.2011 09:15:47
KimmoH: Eteen Tungsolin 12ax7:aa ja taakse JJ:tä, kaapiksi Orangen oma 1x12 tai sitten yksi tai kaksi Marshallin MG sarjan 4x12 halpis kaappia. Tällä reseptillä soundaa omaan korvaan parhaalta.

Jees. Tollasella MG sarjan kaapilla olenkin tätä jo testannut ja kuullosti jo huomattavasti paremmalta kuin tuolla kotona olevalla pikku pöntöllä.

Tarkoitus on kuitenkin saada jokin pikkukaappi kotistudio käyttöön. (äänen voimakkuus ei ole ongelma vaan tilan puute. Ei viitsisi enään kaataa autotallin seinää ja vielä pienentää entisestään tallia soittotilan kustannuksella.)

Pitänee käydä jostain var...eikun ostamassa lajitelma putkia ja pari celestionin v30 elementtiä...sekä pirusti kaljaa ja ruveta säätämään...
pidä tunkkis
sepisti
19.10.2011 11:44:29
Mulla oli viikonloppuna testissä korealainen tero ja kinkkitero tuli taloon eilen. En huomannut soundissa mitään eroa. Onhan tuo päivänselvää, että takaa avoin kaappi kuulostaa erilaiselta kuin suljettu skobe... Mä soitan teroa Kochin suljettuun 112-kaappiin. Ei kihise.
Indican Jenny on ihana...
jakezzz
22.10.2011 10:15:30 (muokattu 25.10.2011 19:03:28)
Jepukkata.

Putkijumpan jälkeen tuo pikkuterska alkaa kuullostaa munkin makuun erittäinkin hjuvalta...

Setuppina JJ ecc83s + GrooveTubes el84-r + puoliavoin pikkukaappi celestion g12h elementillä.

Nyt irtoaa ilman efektoksia Lynnareista Zeppelinin ja AC/DC:een kautta Tony Iommiin...ja buustereilla ryyditettynä saa jopa jonkunlaista Metallica soundia.

Ibanezin Metalchargeria ja Mostortionia keulalle niin aletaan olla kyllä todella raa-an vittumaisissa heavy soundeissa....Rupeaa oikein mieli ruveta leikkimään Kekkosta tai Laihoa...onneks ei vaan taidot riitä tilutteluun...

Ainakaan mun taidoilla/kamoilla tätä ei kyllä hyvältä saa makuuhuone voluumeilla...voluumit joutuu kääntää klo10:een että rupeaa soimaan halutulla tavalla. Keinokuormaa vois ruveta testailemaan josko söis kuorma vähemmän soundia kuin volumen ruuvaaminen...

Testatut vermeet mistä nuo edellä mainitut valikoitui mun suosikiksi.
Tähdellä merkattu mitkä jäi mun mielestä parhaina mieleen

etuputket:
eng ecc83
tungsol 12ax7
mesa 12ax7
jj ecc803
jj ecc83s *
originaalit kiinalaiset

pääteputket
gt el84-r *
jj el84
jj el844
originaalit kiinalaiset
sovtek el84

noi GrooveTubesit taitaa kyllä olla oikeasti SovTekin tekeleet mutta tuntui ainakin mulla mukamas kuullostavan huomattavasti paremmalta.

Kaapit:
Marshall 8412 *
Marshall avt412
Marshall 1960
Blackstar HT-112 (ladattuna G12H:lla) *
Laney GS112ve
Fender Showman 412
Orange PPC112
Orange PPC212

Näillä mennään...makuasiaosta on kiva kiistellä...
pidä tunkkis
Jones_
01.11.2011 22:24:50
Tänään tuli postista käytetty terrori ja nyt lyhyen testauksen jälkeen ihan mielekkäältä peliltä vaikuttaa, yhtä juttua lukuunottamatta: onko muilla saundi tuommonen hirveän tukkonen tai ei treblekäs? Itse epäilen, että tommonen trebletön saundi johtuis näistä ltd:n emg-mikeistä, voisko pitää paikkansa? Kaappina toimii itserakennettu 1x12 celestionin g12m greenbackilla, tuskin johtuu elementistä?
crestfall
01.11.2011 22:46:09

Jones_: Tänään tuli postista käytetty terrori ja nyt lyhyen testauksen jälkeen ihan mielekkäältä peliltä vaikuttaa, yhtä juttua lukuunottamatta: onko muilla saundi tuommonen hirveän tukkonen tai ei treblekäs? Itse epäilen, että tommonen trebletön saundi johtuis näistä ltd:n emg-mikeistä, voisko pitää paikkansa? Kaappina toimii itserakennettu 1x12 celestionin g12m greenbackilla, tuskin johtuu elementistä?

Nooh, vaikea lähteä kommentoimaan kun itse olen pääasiassa metsästänyt aika muhjuista doom/stonersoundia, jossa botnekas pörinä = jees.

Mutta itellä löytyisi yhdestä kitarasta EMG81/81-setti, pitänee joskus kokeilla millainen soundi niillä lähtee.
Ever Circling Wolves - Matalavireistä muhjua, murinaa ja mäiskettä.
jakezzz
02.11.2011 08:21:58
crestfall: Nooh, vaikea lähteä kommentoimaan kun itse olen pääasiassa metsästänyt aika muhjuista doom/stonersoundia, jossa botnekas pörinä = jees.

Mutta itellä löytyisi yhdestä kitarasta EMG81/81-setti, pitänee joskus kokeilla millainen soundi niillä lähtee.

Ei toi mulla ainakaan kovin trebletön ole...orkkisputkilla oli jopa turhankin paljon trebleä saatavilla...jos on orkkisputket niin niillä kyllä ainakin mulla soundi oli jotain aivan kamalaa...luulin jopa että on viallinen ykslilö kyseessä ja marssin musamaailmaan testaamaan demohuoneessa olevaa yksilöä ja se vasta kamalalta kuullostikin mun korvaan...

Putkia testailemalla/vaihtelemalla sain itselleni kyllä niin perinteiset britti soundit kuin vaan voi saada...tosin jos volume on alle klo 11:sta niin soundi on mulla aika pierua (voi olla että noi mun kaapit taas sitten aukeaa vasta kovemmilla voimakkuuksilla)

Omat säädöt:

vol klo. 12
tone: klo.12
gain klo. 14

kitaran volumea säätelemällä saa soundit hendrixistä zeppelin ACDC akselille...ja buusteria/OD:ta keulalle niin saadaan 80 luvun hevisoundeja...
pidä tunkkis
StJerky
02.11.2011 12:36:35
Jones_: Tänään tuli postista käytetty terrori ja nyt lyhyen testauksen jälkeen ihan mielekkäältä peliltä vaikuttaa, yhtä juttua lukuunottamatta: onko muilla saundi tuommonen hirveän tukkonen tai ei treblekäs? Itse epäilen, että tommonen trebletön saundi johtuis näistä ltd:n emg-mikeistä, voisko pitää paikkansa? Kaappina toimii itserakennettu 1x12 celestionin g12m greenbackilla, tuskin johtuu elementistä?

Aika lailla high-asennossa saa tonepotikka olla minullakin. Olen miettinyt seuraaviksi putkiksi jotain treblekkäämpiä. Nämä JJ:t on aika tummat.
WanhaWihtahousu
06.11.2011 08:29:28

Onko kellään TT ja Epiphonen LP yhdistelmää käytössä tai osaako joku sanoa asiasta jotain? Miten toimivat yhdessä?

Olisi ensimmäisen kitaran osto edessä ja TT on jo valikoitunut minun nupikseni!
http://www.myspace.com/metallishtan http://www.youtube.com/watch?v=_diZLaeoAAQ
WanhaWihtahousu
09.11.2011 21:46:52

sus: löytyy, hyvin rouhii! joku fenderin 4x12 kaappi on kaverina. bändisoitossa aikoinaan testannu ja just ja just riitti hönkä, ois saanu olla enemmänki metakkaa.

Joo, hyvä homma!
http://www.myspace.com/metallishtan
-Cale
23.11.2011 15:34:20
Mitä 2x12 kaappia (tai millä elementeillä) suosittelisitte tämä kanssa? Soittelin reeniksellä 1x12 pikkukaapin kautta jossa elementtinä Eminencen Legend V12, mutta saundi oli liian ohkainen, ts. alapäätä puuttui reippaasti. Kotioloissa tuo vielä menetteli. Jotain 200-300e, käytettykin kelpaa.
Antti1
23.11.2011 17:06:20 (muokattu 23.11.2011 17:07:08)
-Cale: Mitä 2x12 kaappia (tai millä elementeillä) suosittelisitte tämä kanssa? Soittelin reeniksellä 1x12 pikkukaapin kautta jossa elementtinä Eminencen Legend V12, mutta saundi oli liian ohkainen, ts. alapäätä puuttui reippaasti. Kotioloissa tuo vielä menetteli. Jotain 200-300e, käytettykin kelpaa.

Jos sä paksua soundia kaipaat, niin suosittelen ehdottomasti tarkistamaan Eminence Lynch Super V12 -tötteröt. Ne ehkä on jytkyimmät, mitä tähän asti on tullut testailtua. Ainoana miinuspuolena voi olla joidenkin nuppien kanssa "liian aikaisin" yläpäästä tippuva vaste, jonka vuoksi saattavat kuulostaa kovin tummilta. Sinänsä kuitenkaan preesenssiä ja keskiääntä noista ei puutu, joten eivät huku tummasoundisinakaan bändin joukkoon. Toisaalta toi tummasoundisuus tasapainottaa monia kirkkaita ja kireäsoundisia vahvareita kivasti.

E: Jottei tarvii pelkästään mun sanaan luottaa, niin spacemonkeyevolutionilta voi kysyä musta riippumattoman mielipiteensä. Sillä on mun vanhat elementit nyt ollut hetken jo käytössä.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
-Cale
23.11.2011 21:05:15 (muokattu 24.11.2011 00:56:26)
Antti1: Jos sä paksua soundia kaipaat, niin suosittelen ehdottomasti tarkistamaan Eminence Lynch Super V12 -tötteröt. Ne ehkä on jytkyimmät, mitä tähän asti on tullut testailtua. Ainoana miinuspuolena voi olla joidenkin nuppien kanssa "liian aikaisin" yläpäästä tippuva vaste, jonka vuoksi saattavat kuulostaa kovin tummilta. Sinänsä kuitenkaan preesenssiä ja keskiääntä noista ei puutu, joten eivät huku tummasoundisinakaan bändin joukkoon. Toisaalta toi tummasoundisuus tasapainottaa monia kirkkaita ja kireäsoundisia vahvareita kivasti.

E: Jottei tarvii pelkästään mun sanaan luottaa, niin spacemonkeyevolutionilta voi kysyä musta riippumattoman mielipiteensä. Sillä on mun vanhat elementit nyt ollut hetken jo käytössä.

Pidetään mielessä, taisitkin tuota joskus aiemminkin ehdotella erääseen komboon. Harmi kun jäi testaamatta, kombo on lähtenyt jo kiertoon. Tuota nykyistä Eminenceä testasin mutta ei tarpeeksi merkittävää eroa tuonut. Pohdin kuitenkin tuon 2x12 kaapin hankkimista, sillä muutakin käyttöä sille olisi kombon lisäkaappina. Tilavammasta ja tukevammasta 2x12 kaapista luulisi jo itsestään tulevan enemmän botnea, vaikka se olisikin jollain tavanomaisemmilla elementeillä.
grape
04.02.2013 08:57:11
Noniin, olis aika päivittää tiny terroriin putket.

Tällä hetkellä sisällä on tehdasputket, luultavasti jotain kiinalaista, sillä putkista ei löydy mitään stamppia mallista tai merkistä.

Uraltonelta ajattelin tilata putket ihan tässä lähipäivinä. Pääteasteeseen ostan JJ EL84, mutta etuastetta mietin vielä JJ:n ja Tungsolin väliltä. Onko kyseisissä putkissa mainittavia eroja? Tungsol aavistuksen hintavampi, ja ainakin ulkomaisilla foorumeilla arvostetumpi kuin JJ.

Lisäksi saa ehdottaa lisävaihtoehtoja etuasteeseen! Soittotyyleinä kermainen blues ja murahteleva rosorokki.
jakezzz
20.02.2013 09:34:51
Edelliseen omaan päivitykseen muutoksia...

JJ kattaus toimii kun toimiikin mun makuun edelleen mutta seuraavaan kattaukseen tykästyin kovasti enemmän.

etuset GT kuumimmat
takaset GT:n Jazzputket...

räyhää
pidä tunkkis
juici
06.08.2013 10:02:22

Nostanpas ketjua, kun tämä tuli ajankohtaiseksi minulle.

Sain kaverilta lainaan orkkikuntoisen TT:n ja vein sen treenikämpälle testiin. Kitarana on Tokai ATE-50 (leppäbody & vaahterakaula, tallamikkinä SD Hot Stack), pedaalina välissä Boss SD-1 ja kaappina Ibanezin 4x12". Omaan makuuni Orange pysyi koko ajan kovin tummana, vasta kun tonen väänsi täysille niin siitä löytyi tarvittavaa heleyttä (jos sellaisesta voidaan tämän vahvarin kohdalla puhua).

Volumen riittävyys ja gainin purevuus sen sijaan yllätti. Mikäli gain oli yhtään yli 12:n niin volume samassa asennossa varmasti hiljentäisi jo meidänkin hardcoren bändin rumpalin. Eli tykki on. SD-1:llä boostasin volume täysillä, tone noin klo 13:ssa ja gain nollassa. Omaan makuun riitti raskaampaankin menoon.

Tuo tonen tukkoisuus vaan mietitytti...voisiko etuasteputkia vaihtamalla vaikuttaa siihen vai olisiko hankittava eteen Treble Booster? Yhden ruuvin jumittumisen takia, en saanut koppaa auki, joten en päässyt katsomaan mitä putkia etuasteessa oli. Päätteessä oli ainakin JJ:tä.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)