Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloitteleva DJ
1 2
föödel
07.11.2011 10:42:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
On nyt tämän vuoden kuumotellut "dj:ksi" ryhtyminen jo sen verran, että ajattelin jo täällä kysellä asiasta hieman mielipiteitä.
 
Tavoitteena ei siis ole ainakaan alkuun tehdä omaa musiikkia, vaan käytännössä tehdä vaan miksejä ja kehittyä siinä hommassa.
 
Kamahankinnoista sen verran, että olen kelannut poistaa tuon numarkin mixdeck quadin ja softaksi virtual dj (varmaan pro, neljädekkisenä). Miltäs kuulostaa?
 
Kertoilkaa ylipäätään tärkeitä ja huomioonotettavia seikkoja tässä vaiheessa?
 
p.s. ei linkkejä tonne "kamat aloittelijalle" osioon..
 
Barfunkel
07.11.2011 11:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen softaksi Traktoria, musta paras DJ-softa.
 
Yleisesti, tärkeintähän DJ-hommissa on musiikillinen tietämys ja näkemys. Eli kannattaa kuunnella paljon musaa laidasta laitaan (ja nimenomaan niin, että miten se musa sopii hyvin yhteen ja muodostaa toimivan kokonaisuuden) että oma DJ-korva kehittyy, eikä vain kuunnella jotain yhtä tiettyä alagenreä. Niitä keikkojakin saa sitten joskus helpommin kun pystyy soittamaan erilaisissa tilanteissa eri musaa, eikä vaan sitä yhtä lokeroa jolle ei välttämättä enää ole edes yleisöä joskus muutaman vuoden päästä.
 
Ja yksi tietty juttu mikä kannattaa muistaa ja mikä olisi itse ollut ihan kiva tajuta jo 10 vuotta sitten: Ei kannata hukata rahojaan ihan ok-tason levyihin. Kannattaa ostaa ainoastaan matskua joka kestää aikaa, matskua josta oikeasti diggaa. Kuulostaa itsestäänselvältä, mutta ostohuumassa helposti, varsinkin jos ostaa diginä, tämä unohtuu ja tulee ostaneeksi biisejä jotka jaksaa kuunnella vain pari kertaa.
 
Kannattaa myös itse käydä bileissä ja kuunnella mitä ja varsinkin miten DJ:t musiikkia soittavat. Miksaaminen sinänsä on helppoa (varsinkin jos käyttää sync-nappia), toimivan kokonaisuuden luonti vaatii pelisilmää ja kokemusta.
 
föödel
07.11.2011 11:18:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi traktor LE tulee ainakin ton mixdeck quadin kanssa mukana, ja se on yhteensopiva virtual dj:n kanssa. Ei sinänsä ongelmaa traktorissa, oon vaan aikaisemmin käyttänyt virtual dj:tä eli tutumpi ohjelma.
 
Mutta joo, tullu käytyä tämän vuoden aikana aika paljon kaikennäkösissä eventeissä, kuunnellut sielläkin tarkkaan mitä ne siellä lavalla tekee ja miten yms yms yms.
 
Tolla musiikillisella korvalla on varmaan ehkä suurin merkitys dj:n hommissa? Tai siis teknisesti ton asian (synkkaus, looppien teko lennosta, efektien käyttö jne) oppii varmaan kunhan vaan jaksaa harjotella.
 
Kapane
07.12.2011 01:11:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musan ostaminen on kyllä hankalinta tässä hommassa. Itse soitan lähinnä junkkaa eli drum&bassia ja hyviä biisejä on paljon, mutta välillä hyvätkään biisit ei maistu. Itse käytän seuraavia kikkoja.
 
A. Seuraan vain tiettyjä artisteja, blogeja ja TOP100 listoja.
Beatportista musaa hankittaessa on helppoa laittaa ne artistit ja levy-yhtiöt seurantaan, jotka järjestäen julkaisevat hyviä biisejä. Itsellä tällaisia levy-yhtiöitä on noin 10 ja artisteja 50. Artistit jotka on ennen vakuuttaneet, vakuuttaa jatkossakin.. Hyvät labelit, kuten Hospital, Shogun, Ram, Breakbeat Kaos, Titan, Playaz ja Liquid V vakuuttavat oikeestaan joka julkaisulla.
 
Toinen hyvä lähde on musabogit, joita seuraan facebookissa ja youtubessa. UKFdnb, DNBarena ja artistien omat sivut toimivat.
 
Näiden artistien lisäksi seuraan genren top100 listaa, josta poimin parhaimmat herkut pois.
 
B. Seuraa mitä frendit ja isot artistit soittaa. Kuuntele heidän mixtapeja ja poista parhaimmat.
 
C. Päätä kuinka paljon aiot käyttää rahaa musaan kuussa, äläkä ylitä tätä. Älä myös osta biisejä heti vaan keräile pikku hiljaa sopiva mälli ja poista se vaikka kerran kuussa tai juuri ennen mixtapen tekoa tai keikkaa.
 
D. Muista soittaa biisejä mistä itse pidät, ellet halua sitten vartavasten olla limudisko top 40 jukeboxi.
 
Alalla on kolme laitestandardia Teknarin vinskat, Pioneerin cdsoittimet ja midikontrollereina joko pioneeria ja native intrumenttia. House puolella Traktor on suosiossa midilaitteiden kanssa ja junkkapuolella serato kera vinskojen.
 
Numarkista ei ole kokemusta, mutta Stantonin SCS4DJ sai aika hyvät arviot uusimmassa DJmagissa.
 
ShadowDude
16.12.2011 14:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En viitsi uutta aihetta tehdä, kun voin hyvin jatkaa tähän. Mutta samassa aiheessa liikuutaan, eli kiinnostaisi aloittaa DJ:n hommia kontrollerilla. Ainakin nyt aluksi ihan harrastusmielessä kotona, että saa vähän tuntumaa tuohon touhuun.
 
Budjetti liikkuu siinä 300-500€ tietämillä ja tuohon pitäisi kontrollerin lisäksi saada myös kuulokkeet.
 
Hercules RMX ja American Audio VMS4 ovat nousseet suosikeikseni. Erityisesti AA vaikuttaisi pätevältä peliltä hintaansa nähden. Kuulokkeiden kanssa mahtuisi jopa uutena sopivasti budjettiin.
 
Silmiin on pistänyt myös tuo suomalaisen EKS:n valmistava Otus. Se maksaa kuitenkin jo yli 500€ ja sille täytyisi vielä (ilmeisesti?) ostaa erikseen mikseri. Vielä kuulokkeet tuohon niin mennään aika hyvin budjetin yli. Tosin, kyllähän sitä laadusta maksaa jos se oikeasti on sen ylimääräisen rahan arvoinen. Ja aina parempi mahdollisuus saada myytyä kamoja eteenpäin jos touhu ei tunnukaan miellyttävältä.
 
Toivottavasti en kirjoittanut kauhean sekavasti. Onko antaa mielipiteitä? :)
 
fidZi
16.12.2011 14:57:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aloittelin reilu vuosi sitten, ja seuraavat vinkit voin viisastuneena antaa:
 
-Kannattaa ostaa suoraan Traktor tai Serato. Jos vaan on rahaa, niin sellaisella ekstensiolla, että saa kontrollilevyt. Jos haluaa soitella baareissa ja klubeilla, niin useimmiten paikalla on dekit ja mikseri, sitten vaan kytkee läppärin ja laittaa kontrollilevyt paikalleen. Mulle on tullut juuri vähän vastaan se, että buukkaajat olettavat mun soittavan talon vehkeillä. DJ-piireissä suoraan kontrollerilla soittaminen - joillekin myös softat sinänsä - ovat jotenkin varauksellinen asia: vanhan koulukunnan miehet eivät oikein tunnu pitävän läppäriaikakaudesta. Ja Suomessa Serato on jonkun sortin pyhä lehmä.
-Sitten kun on rahaa, osta levarit/CD-soittimet ja mikseri. Harjoittele niillä, koskaan ei tiedä milloin sitä taitoa tarvitaan.
-Voi sillä omalla kontrollerillakin soittaa. Hercules DJ Console Rmx on hinta-laatusuhteeltaan aika hyvä. Thomannilta irtoaa kahteen-puoleensataan.
-Opettele biittimiksaamaan korvakuulolta, ilman läppärin näyttöä. Käytä sync-toimintoa VAIN JA AINOASTAAN, kun vaihdossa ajoitus on aivan kaikki kaikessa, tai olet onnistunut röytämään itsesi tilanteeseen, jossa et enää ehdi biittimiksata.
-Pyöri paljon Soundcloudissa ja musablogeissa bongailemassa oman genresi ja tykkäämäsi artistien ilmaisia remiksejä/bootlegejä/makupaloja. Meikällä ehkä vain neljäsosa biiseistä on ostettuja, loput ovat (enemmän tai vähemmän) laillisia ilmaislöytöjä. Tarkkaile myös Beatportia, niinkuin täällä on jo mainittu. Kuuntele tykkäämiesi artistien mixtapeja.
-Tutustu omiin biiseihisi. Soita niitä paljon, opi tuntemaan vaihdokset ja hyvät cuepointit.
-Pyri keskittymään useampaan tyyliin, mutta älä hajaannu liikaa. Kolme eri alagenreä on aika hyvä. Meikällä tämä on nu-disco/indie, perus- ja ranska-house sekä elektrohouse-bangerit.
-Tarkkaile tanssilattian meininkiä enemmän kuin läppärisi näyttöä. Älä ylenkatso yleisöä. Hommaa hittibiiseistä remiksejä ja mash-upeja. Ei ole pakko soittaa sedulamusiikkia tietenkään, mutta ihmiset tulevat helpommin tanssimaan kun biiseissä on jotain ennalta tuttua. Eli populistisempaa kamaa lattialle vetoon. Pidä takataskussa hätäpakkauksia, joilla estät tanssilattian tyhjentymisen.
-Pyri luomaan hyviä vaihtoja, mieti paljon mitkä biisit peräkkäin loisivat hyvän draamallisen jännitteen. Kuuntele bassoja, perkkoja, sampleja, mieti yhdistäviä elementtejä. Kerro tanssijoille tarinaa! Jos setti on lyhyt, tee paljon vaihtoja. Oma tyylini on soittaa aika pitkään kahta hyvin yhteensopivaa biisiä päällekkäin, välillä luoden jopa minuutin vaihtoajan.
-Tee mixtapeja heti, kun on tarpeeksi hyviä yhteensopivia biisejä kasassa.
 
-Promoa itseäsi netissä, juttele baareissa ja klubeilla muiden tiskijukkien kanssa, luo suhteita, ota yhteyttä. Totu siihen, ettet saa palkkaa ainakaan ensimmäiseen vuoteen. Älä ylenkatso paskantuntuisiakaan tarjouksia aluksi.
 
Onnea matkaan! Nimim. 11 julkista keikkaa takana
 
The more I give, the less I get.
Kapane
18.12.2011 16:30:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rahasta näitä hommia ei aiakaan tehdä. Takkiin on tullut joku 4000e vuoden aikana, mutta empä tätä silti vaihtais mihinkään.
 
Barfunkel
19.12.2011 08:16:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapane: Rahasta näitä hommia ei aiakaan tehdä. Takkiin on tullut joku 4000e vuoden aikana, mutta empä tätä silti vaihtais mihinkään.
 
Aamen tälle. Jos jäät levyjen/tiedostojen oston jälkeen plussalle teet jotain väärin. Tai olet maailmanluokan DJ.
 
FinBoy1
11.02.2012 18:29:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytäisikö hyviä dj miksaus pöytiä?(Budjetti n. 200€.) Oon kattonu thomannin verkko kaupasta ja en oikein tiedä mikä ois hyvä. Olen aloitteleva dj niin ei ole oikein tietoa, voisitteko vinkata jotain hyvää dj pöytää?
 
Barfunkel
11.02.2012 20:57:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla rahalla ostaisin Allen & Heathin halvimman mikserin, 275€. Behringerejä ja muita ihan halpiksia välttäisin, ne alkavat kuitenkin suht nopeasti ärsyttämään.
 
Janzu78
13.02.2012 16:27:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta kontrolleri ja softa alle 200e:n: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=606231 :)
 
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
GMV
08.03.2012 18:44:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisin itsekin kysyä, että onko kannattaavaa ostaa tuollainen noin 300-400 euroa maksava cd ja multimediasoitin DJ käyttöön? Yleisesti ottaen miten alkuun? Itselläni on ollut joku ilmainen dj-softa koneella ja sillä treennaillut/leikkinyt, niin nyt mietin, että miten jatkaa? Tarkoituksena olisi muutamissa juhlissa ja lähi baareissa soittaa. Mihin kannattaa sijoittaa, eli onko tuollainen multiamediasoitin hyvä, kun olen ymmärtänyt, että noissa on säätöjä ja efektejä ym. reilusti itsessään?
 
author
07.04.2012 16:04:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on itseänikin alkanut kiinnostaa levyjen pyörittely. Ei ehkä niinkään muiden iloksi vaan ihan omaksi huviksi. Kiinnostaa yhdistellä erilaisia genrejä laidasta laitaan. Suurin ongelma tuleekin olemaan bpm:n kanssa kikkailu, joka jo saman nopeuksisilla levyillä on riittävän hankalaa aloittelijalle. Mut uskon että oman musan tunteminen on se valttikortti.
 
Jonkin verran tullut nyt ostettua myös dupsteppiä ym. bassomusaa.
 
Jimbob
10.04.2012 12:31:40 (muokattu 10.04.2012 15:24:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen kyl ihan oikeiden dekkien hankintaa. Joko CD tai vinyyli. Tuohon hintahaarukkaan et kylläkään kunnollisia saa.
 
CD : Pioneer, accept no substitutes.
 
Näissä uusimmissa on jo jos jonkinmoista toimintoa. Löytyy USB-paikat yms.
 
Vinyyli : Technics tai Vestax
 
Suoraveto! Käytännössä ainoot joista löytyy riittävästi vääntöä.
 
Mikseri : näitähän sit riittää ihan mikä omaan makuun sopii. Perushyviä on mm. Pioneer DJM-xxx
 
Käytettyjä voi katsella esim. täältä.. http://klubitus.org/forum_alue.php?id=7
 
author
10.04.2012 12:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös nuo Audio Technicatkin ole melko hyviä?
 
http://www.amazon.com/Audio-Technic … irect-Drive-Turntable/dp/B00012EYNG
 
Jimbob
11.04.2012 10:53:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

author: Eikös nuo Audio Technicatkin ole melko hyviä?
 
http://www.amazon.com/Audio-Technic … irect-Drive-Turntable/dp/B00012EYNG

 
Näistä mulla ei oo kokemusta.
 
Kapane
26.05.2012 10:59:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genreyhdistelyssä kandee miettiä genrejä, mitkä menee samoihin tempoihin, soundeihin tai joissa on saman henkinen groove, vaikka tempo muuttuisi. Lisäksi oon suosinut biisejä, jotka alkaa esim jollain voksu samplella. Voisin nauhoitella jonkin esimerkin tässä, kun löydän aikaa.
 
https://www.facebook.com/events/196902730415663/
mik
22.10.2015 10:19:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan tätä ketjua...
 
Osaisiko joku suositella mistä saisin 12v. pojalleni DJ-soitonopettajan? Eli on vanhana rokkarina nyt annettava periksi ja luovuttava toivosta että poika innostuisi kitara-, basso, rumpu yms. perinteisistä soittotunneista - kuulemma ei kiinnosta.
 
Musiikki kiinnostaa kuitenkin ja poika kuuntelee paljon musiikkia; nyt ilmoitti että DJ-hommat voisi kiinnostaa. Olisin valmis maksamaan suht säännöllisistä "soittotunneista" kuten maksetaan instrumenttien opetuksestakin, mutta tällaista opettajaa ei tunnu perinteisillä hauilla löytyvän.
 
Alkuun voin investoida pojalle tarvittavaa kalustoa ja opetusta voidaan hoitaa meillä himassakin kun multa löytyy kyllä äänentoistoa jo valmiiksi. Asustelemme Tuusulassa, joten Keski-Uusimaan alue voisi olla opettajan sijainnille sopiva jos opetusta annettaisiin muissa tiloissa.
 
Vinkkiä voi laittaa tähän ketjuun tai pistää pikaviestiä, kiitos avusta.
 
Enemmän tunteella kuin taidolla.
Barfunkel
24.10.2015 08:50:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joko löysit opettajan? Voin kysellä (taitavilta) tutuilta että onnistuuko. Itse olen vain vinyyli-DJ, enkä muutenkaan ehkä maailman paras opettamaan ketään.
 
morfin_mafer
26.10.2015 14:00:45 (muokattu 26.10.2015 14:02:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälainen PC-läppäri mun kannattaisi ostaa, että saisin CPU-tehot riittämään paremmin Traktor Pro:hon. Minulla on nyt i5-prosessri, joka sattuu vielä olemaan kaksiytiminen. Siis lähinnä tehot eivät riitä stem-tiedostojen miksailuun.
 
Olen ajatellut kyllä yhtä i7 Quad Core -prossulla olevaa jossa on 1Tb-kovalevy ja 16 Mt RAM:ia ja käyttiksen kovalevynä sellainen uusi nopeampi kovalevy.
 
Pitäisi vaan ostaa kaksi kun kone joka on minulla mikrofoonin efektilaitteena niin siinä ei oikein prosessoritehot riitä kun siinä on vain yksiytiminen prossu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «