Aihe: OIKEASTI hyvä pieni putkivahvistin!
1 2 3 4
Jani The Rock
08.04.2004 12:04:10

Mä olen nyt soitellut tyytyväisenä tolla trankku-Fenderillä hyvin pitkän aikaa, mutta kun tässä kerran alkaa tuo työtilanne pikkuhiljaa parantua, niin jossain vaiheessa voisi sen kaveriksi hommata jonkun pienen putkipelin. Ongelma onkin siinä, että sen pitäisi olla oikeasti hyvä. Mulla on ollut hitonmoinen läjä noita putkikoneita ja kaikissa on ollut jotain probleemia. Joku on polttanut putkia jatkuvalla syötöllä, toinen on resonoinut sietämättömästi, kolmatta roudatessa on meinannut katketa selkäruoto ja neljäs on ollut muuten vaan heikko esitys.

Eli soundin lisäksi myös rakenteellisten seikkojen pitäisi olla kunnossa. Ei piirilevyjä, vaneria, lastulevyjä, kahden roudauksen jälkeen repeäviä kahvoja tai roikkuvia etukankaita. Ja sen verran vähän saisi olla tehoja, että värkin pystyy ajamaan ruvelle ilman kuulovauriota. Eli maksimi 15 wattia. Kaiutinkonfiguraatio joko 1 x 12, 2 x 10 tai 1 x 10, jotta paino pysyy järkevissä rajoissa eikä tarvi selkäänsä rikkoa. Särökanavaa ei tarvi olla, kaiku olisi plussaa mutta ei sekään mikään elinehto ole. Efektilenkeillä tai lisäkaapin liitännöillä ei ole väliä. Yksinkertainen on kaunista. Mesaa mä tossa jo harkitsin, mutta niissä on liikaa nappuloita!

Pistäkäähän villejä ehdotuksia ja testikokemuksia kriteerit täyttävistä laitteista! Erityisesti jos olet kokeillut noita pienempiä Matchlesseja tai Kendrickejä. Niin, tai Monstereita! Mutta älkää tarjotko Bad Catia - mä olen koiraihminen.. 8-)
Rough and tough and plenty mean.
Jucciz
08.04.2004 12:10:13
Laney LC15R.
* 15 wattia (silti todella paljon ääntä tarvittaessa!)
* 1x10"
* yksinkertaiset, mutta tehokkaat säädöt
* reverbi talon puolesta
* erittäin kevyt roudata, ei taatusti selkä hajoa
* todella käyttökelpoinen soundi, testattu Stratocasterilla, Les Paulilla sekä 335:llä
* edullinen, 355e Thomannilla

Toisaalta.. lähes tuohon samaan hintaan saattaa hyvällä tuurilla löytää itselleen Peaveyn Classic 30:n, jossa on särökanava erikseen. 50:n omistajana ja 30:äkin testanneena voin suositella todella lämpimästi Peaveyn putkikoneita. Lisäksi ne ovat todella nättejä!
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Mikko Kankaanpää
08.04.2004 12:15:09

Laney LC15R... ....Peaveyn Classic 30:n,

Ei taida ehdot, ei piirilevyä, ei lastulevyä, ei vaneria (etulevy on muuten välttämättä vaneria tai lastulevyä/mdf:ä) täyttyä.-)
Da Make
08.04.2004 12:18:01
PARAS!

BAD CAT MINI CAT: New (Black, White and Burgundy left)................................. 869e

http://www.kitarapaja.com/pics/bcmini.jpg

Olen kokeillut, todella isolta kuullosti, etenkin 2x12 kaapin kera!
Cräx, Change, Ötöm!?IHKK #09 Katso omat plussasi täältä!
Jucciz
08.04.2004 12:20:14
Ei taida ehdot, ei piirilevyä, ei lastulevyä, ei vaneria (etulevy on muuten välttämättä vaneria tai lastulevyä/mdf:ä) täyttyä.-)

Ihme ronkeleita. Luulisi, että kestävyys, hyvä soundi ja kaunis ulkonäkö riittää. Minulle ainakin. :)
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Rocktron
08.04.2004 12:22:35
Ihme ronkeleita. Luulisi, että kestävyys, hyvä soundi ja kaunis ulkonäkö riittää. Minulle ainakin. :)

Niinpä =) Peaveyn Classic 30 tai 50 laittasin jos ois rahaa. Tais tuo Classic 50 olla lähemmäs tonnin thomanilla joka on aika suolanen hinta (vielä) opiskelijalle.
"RockTron", Rock 'n' roll
Ben_D
08.04.2004 12:29:02

Niinpä =) Peaveyn Classic 30 tai 50 laittasin jos ois rahaa. Tais tuo Classic 50 olla lähemmäs tonnin thomanilla joka on aika suolanen hinta (vielä) opiskelijalle.

Jos on tonni laittaa/säästettynä niin ehdottaisin jo siinä tapauksessa 5150:aa.
Jabe
08.04.2004 12:37:20 (muokattu 08.04.2004 12:42:10)

Ei piirilevyjä, vaneria, lastulevyjä

Minusta rajaat tässä nyt suotta pois ihan potentiaalisia, hyviä styrkkareita. Esimerkiksi: monessa hyvässä vahvistimessa on piirilevyjä (ei siis kokonaan PTP), ja monessa laadukkaassakin combossa on esim. koivuvaneria.

Minua on useamman vuoden palvellut hyvin Mesa-Boogie Subway Reverb Rocket -combo. 20 wattia, 1*10" kaiutin, oikea jousikaiku. Hyvä soundi, lujaa tekoa, kohtuullinen roudattava. Reverb Rocketissa on kylläkin kaksi kanavaa ... sinähän tyytyisit yhteenkin. Hyvin samanalainen yksikanavainen combo on nimeltää Subway Blues. Subway -sarjaa ei enää tehdä, mutta käytettyinä niitä näkee myynnissä silloin tällöin.

EDIT: Nyt kun vilakaisin sun profiiliin, niin huomaan, että sullahan on ollut mm. studio 22. (Ensin kysymystä lukiessani luulin, että kokemusta puskistyrkkareista ei niin paljon olekaan ...). Mikä esim. studio 22'ssa sun mielestä mättää?
Ben_D
08.04.2004 12:40:48 (muokattu 08.04.2004 12:41:23)

Eipä ole kyllä kokemuksia mokomasta värkistä, mutta vähän sellainen mielikuva että se ei ois mun juttu ja Classic enemmänki =) Voihan tuota testailla kun aika koittaa.

Mä olen sitä mieltä, että 5150:n kanssa homman nimi on hevi.

EDIT: Tuli sitten kahteen kertaan...
Ben_D
08.04.2004 12:40:56

Eipä ole kyllä kokemuksia mokomasta värkistä, mutta vähän sellainen mielikuva että se ei ois mun juttu ja Classic enemmänki =) Voihan tuota testailla kun aika koittaa.

Mä olen sitä mieltä, että 5150:n kanssa homman nimi on hevi.
superfly
08.04.2004 12:51:14
Jos on tonni laittaa/säästettynä niin ehdottaisin jo siinä tapauksessa 5150:aa.

Classicit ja 5150:t ovat vain aivan eri käyttötarkoituksiin sopivia. 5150 ei oikein perinnehenkisempään soitantaan veny. Classicilla ei taas sitten ostarimetallia soitella.
Harppu on alaston piano
Ben_D
08.04.2004 12:58:42

Classicit ja 5150:t ovat vain aivan eri käyttötarkoituksiin sopivia. 5150 ei oikein perinnehenkisempään soitantaan veny. Classicilla ei taas sitten ostarimetallia soitella.

Jep, 5150 on nimenomaan metalliin.
LaXu
08.04.2004 13:08:41
15W:lla aiheuttaa itselleen kuulovaurion kyllä ihan yhtä helposti kuin 50W:llakin..molemmista lähtee jumalaton mökä kun tarpeeksi avaa volahanaa.

Mutta kyllähän tuohon teholuokkaan mahtuu aika paljon hyviä komboja, mutta niistä saa kyllä sitten maksaakin.

Esimerkiksi:
- Cornford Hurricane (20W, yksi kanava, jousikaiku ja efektiluuppi)
- Dr. Z vahvistimista löytyy myöskin useampi vaihtoehto
- Matampilla ei taida 15-20W malleja pahemmin olla, mutta muuten kyllä löytyy käsintehtyjä vahvistimia kohtuuhintaan
- Cornell ja Victoria ovat kaksi brittimerkkiä joilta molemmilta pitäisi löytyä joku sopiva malli. Cornellia käyttää muuten mm. Eric Clapton...

Luonnollisesti täältä pohjolan perukoilta noiden löytäminen (Cornfordia lukuun ottamatta) on aika mahdotonta, Saksasta tai Englannista saa lähteä tilaamaan. Cornfordin 6W Harlequin ja 20W Hurricane vahvistimia olen testannut, ovat mielestäni aika Marshall-henkisiä soundiltaan.
jarkki
08.04.2004 13:12:04
Ehdotan Fender Pro Junioria. Ei liikaa nappuloita, putkikone, 15 isoa wattia, ei painava, hyvällä lisäkaapilla toimii todella hyvin. Myyn 350 eurolla jos olet kiinnostunut. Omaani vaihdettu Celestion kajari alkuperäisen tilalle.
weelie
08.04.2004 13:18:16
Ehdotan Fender Pro Junioria. Ei liikaa nappuloita, putkikone, 15 isoa wattia, ei painava, hyvällä lisäkaapilla toimii todella hyvin. Myyn 350 eurolla jos olet kiinnostunut. Omaani vaihdettu Celestion kajari alkuperäisen tilalle.

Viestissä luki: "Ei piirilevyjä, vaneria, lastulevyjä"

Onhan näitä erilaisia kopioita vanhoista Fenkuista. Victoria ja mitä näitä nyt on. Siltä linjalta vois löytyä sopivaa. Money Talks.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Jani The Rock
08.04.2004 13:43:33 (muokattu 08.04.2004 13:47:39)

Mulla on ollut nämä putkikombot.
-MESA/Boogie Studio 22
-Ampeg J-12T
-VOX AC-15
-Marshall JTM 30
-Marshall Bluesbreaker
-Laney VC 30
-Peavey Classic 30

Ja aika monta on tullut testattua muuten vaan perusteellisesti, eli kaiken maailman Marshallit, Laneyt, Gibsonit, Fender Hot Rodit ynnä muut. Mun vaatimaton mielipide on, että tämä Stage joka mulla on ollut ykkösvahvarina parin vuoden ajan pesee noista kaikki ainakin luotettavuudessa ja suurimmaksi osaksi myös soundissa. Mesa nyt oli aika hyvä, mutta vielä simppelimpää olisi hakusessa. Ampegissa taas oli todella hieno soundi, mutta laatu ei tosiaankaan vakuuttanut. Bluesbreaker oli mahtava laitos, mutta siinä oli ongelmana koko ja se että tehoja oli turhankin paljon. Keinokuormien kanssa en jaksa alkaa pelaamaan, kun tavoitteena on juuri ollut karsia kaikki ylimääräiset härpäkkeet pois. Ja nimenomaan yksikanavainen vahvistin pitäisi saada, sellainen joka toistaisi kitaran oman soundin mahdollisimman puhtaana. Kovemmilla säröillä vedettäviin juttuihin en tarvitse mitään Stagen omaa särökanavaa kummempaa. Mä olen huomannut, että noissa kaksikanavaisissa tämän luokan vehkeissä on korkeintaan yksi hyväsoundinen kanava. Esim. Peavey Classicin puhtaasta tykkäsin, mutta särökanavasta en niinkään. Laney VC 30:ssa taas oli toisinpäin. Mitään modauksia mulla ei ole halua ruveta tekemään.

Tuo Cornford pitäisi päästä koeajamaan (mutta jos siinä on marshallmainen soundi, niin ei taida olla mun juttu). Matchless Spitfire samaten. Ja sitten on tietysti Kendrick Texas Crude Roughneck, se 6-wattinen mölytoosa josta ei enää simppelimmäksi juuri pääse, mutta niitä ei varmaan ole Suomessa ensimmäistäkään. Se 5-wattinen malli jossa on 8-tuumainen ämyri voi jo olla liian tumppu. Ja joku Tone King nyt olisi tietysti hieno, mutta lähinnä ne vanhemmat mallit kiinnostaisivat. Niistä olen kyllä kuullut vähemmänkin ylistäviä arvioita. Eli lisää havaintoja? Matchlessista, Kendrickistä ym? Vaikka keikoilta, jos ei omakohtaista testikokemusta ole.
Akai
08.04.2004 13:47:49
Jos unohdetaan vaatimukset "ei vaneria, ei lastulevyä", niin Creamsound.

http://members.surfeu.fi/creamsound/
If it´s too loud, you´re too old!
P2
08.04.2004 13:48:17 (muokattu 08.04.2004 13:48:47)
Onko Orangen 5 ja 15wattiset jo ehdotettu? Siis tämä ad-sarja, vai mikä se nyt on?
Jani The Rock
08.04.2004 13:52:03

Jos unohdetaan vaatimukset "ei vaneria, ei lastulevyä", niin Creamsound.

Joo. Tää on ehdottomasti sarjaa "tsekattavat tapaukset". Kas kun pääsikin unohtumaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)