Aihe: Hughes & Kettner Tubemeister 18
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16 17
aristoteles666
20.10.2011 22:14:13

TTV: Niinpäs onkin, ENGL-miehenä en oo moiseen heinouteen tottunu :-)

engl savage onkin ladattu lampulla jota peittää punainen sellofaani.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Pancake
28.10.2011 09:21:56
Vahvistinvalinta on selvä, mutta päänvaivaa tuottaa nyt tuo kaappiosasto...

JuSu: Sillä Kettusen omalla komerolla? Siinä on tötterönä V30, mitä henkkoht ihmettelen suuresti. Tubemeisterin ominaissointi on kovin kirkas, itse ei tulisi mieleenkään parittaa sitä V30:en kanssa. Celestioineista Greenback voisi toimia kivasti, tai G12-65.

JuSu

Mitä muita hyviä vaihtoehtoja olis kaiuttimiksi ko nuo Celestionit? Esim. Eminenceltä.
Mitenhän tuo Bogner Alchemist -kaappi pelittäis Tubemeisterin kanssa, ko siinä on G12M Greenback ja G12H Anniversary?
JuSu
28.10.2011 09:46:52
Pancake: Vahvistinvalinta on selvä, mutta päänvaivaa tuottaa nyt tuo kaappiosasto...

Sama homma. Mä hankin tuollaisen halpis VHT 212:n (129,-), ja kyllä se ihan hyvin toimii kotivolumeilla...

Mitä muita hyviä vaihtoehtoja olis kaiuttimiksi ko nuo Celestionit? Esim. Eminenceltä.
Mitenhän tuo Bogner Alchemist -kaappi pelittäis Tubemeisterin kanssa, ko siinä on G12M Greenback ja G12H Anniversary?

...mutta alunperinkin olin tuumannut ladata komeroon jotain hippasen tummempisoundisia elementtejä. Lähinnä on käynyt mielessä Eminencen Texas Heat tai Cannabis Rex.

Pari asiaa kannattaa pitää mielessä. Jos on tarkoituksena soitella bändin kanssa, niin Tubemeisterille kannattaa syöttää 8 ohmin kuormaa, 16 ohmin kaappi on hiljaisempi. Lisäksi elementtien herkkyydellä on huomattava merkitys. 3 dB:n lisäys on teoriassa sama asia kuin vahvistintehon tuplaaminen.

Soundillisesti Alchemist -kaappi voisi olla hyväkin pari Tubemeisterille.

JuSu
dropD
28.10.2011 10:11:14

Pancake: Mitä muita hyviä vaihtoehtoja olis kaiuttimiksi ko nuo Celestionit? Esim. Eminenceltä.

Private Jack ilmeisesti on olevinaan Greenbackin vastine Eminenceltä. Tuossakin on mun mielestä yläpää vähän korostettu, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu kovin kirkassaoundisen vahvistimen kanssa. Tosin mulla kotikaapissa (1x12) on Eminencen Red White and Blues, joka on hyvin samalla tavalla painotettu elementti ja se toimii kyllä erinomaisen hyvin lähes minkä kaverina tahansa.

Treeni/keikkakaapissa (2x12), mulla on taas Eminecen Tonkerit. ISO ja napakka soundi, mutta huomattavasti ronkelimpi vahvistimen suhteen. Tarkoittaa lähinnä, että jos vahvistimessa on jotain korostusta johonkin suuntaan, niin takuuvarmasti kuuluu.

Varmahko vaihtoehto Eminenceltä voisi olla Legend V12A. Kaikin puolin tasapainoinen all-a-round-ämyri, halpakin...
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
vänkylä
28.10.2011 10:13:33
Pancake: Vahvistinvalinta on selvä, mutta päänvaivaa tuottaa nyt tuo kaappiosasto...

Mulla on Tubemeisterin alla Famen 2x12 suljettu kaappi jossa on elementteinä Eminenceltä Swamp Thang ja The Governor.Alkuun toi kappi oli tunkkasen kuuloinen mutta kun avasin sitä noin 1/8 osan verran niin soundiin tuli ilmaa ja kirkkautta just sopivassa määrin,basson toiston liikaa kärsimättä.Mulla on kytketty toi kaappi 16 ohmiseksi,mutta noi elementit on sen verta herkät,että ei jää jalkoihin apinan raivolla hakkaavan rumpalinkaan kanssa.Oon soittanut muidenkin kaappien läpi tota Tubemeisteria,mut kyllä se mun mielestä parhaiten ton Famen kaapin kanssa toimii.
Tami
28.10.2011 13:27:48

dropD: Private Jack ilmeisesti on olevinaan Greenbackin vastine Eminenceltä. Tuossakin on mun mielestä yläpää vähän korostettu, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu kovin kirkassaoundisen vahvistimen kanssa. Tosin mulla kotikaapissa (1x12) on Eminencen Red White and Blues, joka on hyvin samalla tavalla painotettu elementti ja se toimii kyllä erinomaisen hyvin lähes minkä kaverina tahansa.

Varmahko vaihtoehto Eminenceltä voisi olla Legend V12A. Kaikin puolin tasapainoinen all-a-round-ämyri, halpakin...

Mun korvaan greenbackissa ei ole mitenkään korostettu yläpää, vaan pikemminkin päinvastoin. Omissa kaapeissa GB tai Private Jack on useimmiten tasoittanut soundia mukavan pehmeeksi...verrattuna useimpiin orggiskajareihin. Käppyrät ja kuvat joita netissä on, ovat mun kokemuksen mukaan mitäänsanomattomia, sillä lopullisen arvion antaa aina oma korva/vahvari/kaappi- yhdeistelmä.....

Mutta mä suosittelen tuota private jackkia, koska se on kiva kajari. Halpa ja kuulostaa hyvälle.

Vaihdetaan bugera v55 nuppi ja valveking 4 x 12" kaappi tubemaisteriin... ;D
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Pancake
28.10.2011 19:09:41
Nyt ku on ensimmäinen nuppi-kaappi -paketti, ni minkälainen se kaiutinkaapeli on, minkä tarvii välhiin?

Kaiuttimen tillaan T-kaupasta ja kätevästi tulis piuhaki mukana, mutta ko nuista kaapeleista ei oikein ota selvää, että mikä olis oikea.
seventy4
28.10.2011 20:18:29
Pancake: Nyt ku on ensimmäinen nuppi-kaappi -paketti, ni minkälainen se kaiutinkaapeli on, minkä tarvii välhiin?

Kaiuttimen tillaan T-kaupasta ja kätevästi tulis piuhaki mukana, mutta ko nuista kaapeleista ei oikein ota selvää, että mikä olis oikea.

Katso ryhmästä kaapelit: kaiutinkaapelit. Molemmissa päissä plugi ja varmaan pari metrinen tai alle riittää.
JuSu
28.10.2011 21:24:47
seventy4: Katso ryhmästä kaapelit: kaiutinkaapelit. Molemmissa päissä plugi ja varmaan pari metrinen tai alle riittää.

Tarkennetaan vielä vähän. Kaiutinkaapeli on usein ulospäin hyvin samannäköinen kuin instrumenttikaapeli. Rakenne on kuitenkin erilainen, eikä instrumenttikaapelia pidä käyttää kaiuttimen ja vahvistimen välissä, vaikka se siihen liittimien puolesta sopiikin. Eikä toisinpäin.

JuSu
B-tone-flat
28.10.2011 23:22:48 (muokattu 28.10.2011 23:29:28)
Pancake: Nyt ku on ensimmäinen nuppi-kaappi -paketti, ni minkälainen se kaiutinkaapeli on, minkä tarvii välhiin?

Ostat sellaisen kaapelin mikä on Spekercable/Kaiutinkaapeli-otsakkeen alla. Näissä kaapeleissa ne johtimet on suurinpiirtein normaalin sähköpiuhan paksuisia ja maksavat myös hiukan normaali instrumenttikaapelia enemmän. Tämä on se paikka missä ei kannata tinkiä 10 Euron takia.

Tossa jokunen halvimmasta päästä:

http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_pps1015.htm
http://www.thomann.de/fi/cae_1254015_patchkabel.htm
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
lonelyplayer
04.11.2011 20:32:29
Katselin tänään F-Musiikissa tätä vahvaria. Periaatteessa kovasti kiinnostaisi mutta kun näki ns. " livenä" niin kyllä tuli tiettyjä ajatuksia mieleen. Mitä pienempi niin sen parempi äänenlaatu ???

Tosiaan en kokeillut...

Olis kiva kuulla rehellisiä mielipiteitä...onko ollut kaiken hehkutuksen arvoinen ?

Itsellä 50 W Switchblade sen kanssa on ongelmia tehon takia...

Lähtökohtahan oli kotonasoittaminen, ei bänditoiminta.
WhipperSnapper
04.11.2011 20:58:17 (muokattu 04.11.2011 21:01:09)
lonelyplayer:
Olis kiva kuulla rehellisiä mielipiteitä...onko ollut kaiken hehkutuksen arvoinen ?

Kun on niin paljon tälläkin palstalla kehuttu tätä niin mä voisin haukkua provosoivasti maisterin pystyyn. Mä hommasin tämän sitten yhdessä vaiheessa ja soittelin pari keikkaa ennen kun meni vaihtoon.

Erittäin kirkas. Perusasetuksena oli treble aivan nollissa(tai miinuksella siis) ja edelleen oli hirveän kirkas. Yritin vaihtaa tummemmat JJ:n putket eteen ja kokeilla eri kaappeja kuten 4x12" greenback, 2x12" Heritage G12H ja 1x12" Tonespotter. Kaikilla kuitenkin erittäin kirkas saundi. Tähänkin kyllä tottu kun soitti treeniksellä yksinään jonkun aikaa, mutta keikalla ihmetteli miksaajakin kirkautta. Mukana keikoilla mulla oli myös yhdellä keikalla Bogner Shiva sekä toisella keikalla Fender HRD joita kokeilin ristiin eri kaappeihin TM:n kanssa vertailun vuoksi. Oli kyllä Meister aivan erittäin huononkuuloinen vahvistin verrattuna noihin kahteen edelliseen :) Vaikka Bouneriin on tietty hintaeroa paljon ymmärtää eron sillä, mutta HRD oli myös aivan eri laite.

Cleanin häiritsevä ylämiddle tms. Tää on erittäin paljon mielipide asia, mutta en tykänny tästä perussaundista cleanilla. Jotenkin hankala uskoa, että on putkivahvistin kyseessä. Sen lisäksi odotin sellasta perushyvää cleani-kanavaa johon voi tökätä monenlaista säröspedua eteen, mutta ei tää toiminut omaan korvaan hyvin pedaalien kanssa. Edelleen siellä oli joku itseä häiritsevä taajuusalue.

Särö-kanavasta: Jos cleani söi huonosti purkkeja, niin särökanava onnistu kuulostamaan vielä huonommalta. Saundiasioita on aina niin helppo kuvailla, mutta sellasta muovista tirinää ilman dynamiikkaa.

Makuasioista voi vaan kiistellä. Mun käyttöön ei sopinut. Illuusio keikkapaikalle tulemisesta nuppi olkalaukussa vaihtui takasin kovaan caseen ja 20kg roudaukseen. :)
WhipperSnapper
04.11.2011 21:57:38
arppah8: Hmm, en mä koe Meisteriä mitenkään ylikirkkaana? Ehkä sulla oli susikappale?

Kyl tosta kirkkaudesta on muutkin puhunu tässä ketjussa.
lonelyplayer
04.11.2011 22:25:14
Taitaa olla niinkuin olen aavistellut, kun katseli niitä Thomas Blugin ääninäytteitä niin hieman vaivaantuneelta näytti. Muistan vastaavat Switchbladen pätkät julkaisuvaiheessa ja oli sentään hieman enemmän soittamisen iloa liikkeellä...

Voipi olla ainoa vaihtoehto tässä teholuokassa enään Egnaterin Tweaker. Tai sitten vaan täytyy opetella elämään master/gain-säätimien välisessä sympoosiumissa... voih...
JuSu
04.11.2011 22:30:34
arppah8: Hmm, en mä koe Meisteriä mitenkään ylikirkkaana? Ehkä sulla oli susikappale?

Makuja on monia. Mä noin ylipäätään tykkään tummasta soundista, ja mun korvaan Tubemeister on kirkassoundinen - mutta jostain syystä se ei mua hirveästi häiritse. Mun mielestä perussointi, vaikka kirkas, on kuitenkin terve.

Tällä hetkellä mulla kaiutinosastokin on kireämmästä päästä, ja kotivolumeilla vain soittelen, mikä vielä usein korostaa sirinöitä. Tänään hippasen avasin volumea enemmän, ja tone tasoittui selkeästi, keskialue rynni tontille... =)

Siinä olen samaa mieltä, että Tubemeister on ronkeli ulkoisille särölähteille ja boosteille, puhtaan kanavan ollessa lähtökohtaisesti aika kirkas alusta. Pedaalissa on oltava toimiva eq -osasto, jotta yläpään saa kuriin. Silti mulla on kutina, että esim. MI Audio Crunch Box voisi toimia muikeasti Tubemeisterin edessä. Ainakin Shivan kanssa ko. pedaali jäi tunkkaiseksi vaikka mitä teki, mutta perussointi ja tuntuma siinä spedussa on mun mielestä hieno. Särökanavaa boostatessa taasen soundi helposti menee siriseväksi muhjuksi, jos boostia on vähänkään reippaammin. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta ulkoisille säröille tai boosteille, Tubemeister tuntuu sattuvan just mun sweetspottiin, tai ainakin melkoisen lähelle.

Mutta kuten sanottua, makuasioita.

JuSu
B-tone-flat
04.11.2011 23:29:31
WhipperSnapper: Kun on niin paljon tälläkin palstalla kehuttu tätä niin mä voisin haukkua provosoivasti maisterin pystyyn. Mä hommasin tämän sitten yhdessä vaiheessa ja soittelin pari keikkaa ennen kun meni vaihtoon.

Erittäin kirkas. Perusasetuksena oli treble aivan nollissa(tai miinuksella siis) ja edelleen oli hirveän kirkas. Yritin vaihtaa tummemmat JJ:n putket eteen ja kokeilla eri kaappeja kuten 4x12" greenback, 2x12" Heritage G12H ja 1x12" Tonespotter. Kaikilla kuitenkin erittäin kirkas saundi. Tähänkin kyllä tottu kun soitti treeniksellä yksinään jonkun aikaa, mutta keikalla ihmetteli miksaajakin kirkautta. Mukana keikoilla mulla oli myös yhdellä keikalla Bogner Shiva sekä toisella keikalla Fender HRD joita kokeilin ristiin eri kaappeihin TM:n kanssa vertailun vuoksi. Oli kyllä Meister aivan erittäin huononkuuloinen vahvistin verrattuna noihin kahteen edelliseen :) Vaikka Bouneriin on tietty hintaeroa paljon ymmärtää eron sillä, mutta HRD oli myös aivan eri laite.

Cleanin häiritsevä ylämiddle tms. Tää on erittäin paljon mielipide asia, mutta en tykänny tästä perussaundista cleanilla. Jotenkin hankala uskoa, että on putkivahvistin kyseessä. Sen lisäksi odotin sellasta perushyvää cleani-kanavaa johon voi tökätä monenlaista säröspedua eteen, mutta ei tää toiminut omaan korvaan hyvin pedaalien kanssa. Edelleen siellä oli joku itseä häiritsevä taajuusalue.

Särö-kanavasta: Jos cleani söi huonosti purkkeja, niin särökanava onnistu kuulostamaan vielä huonommalta. Saundiasioita on aina niin helppo kuvailla, mutta sellasta muovista tirinää ilman dynamiikkaa.

Makuasioista voi vaan kiistellä. Mun käyttöön ei sopinut. Illuusio keikkapaikalle tulemisesta nuppi olkalaukussa vaihtui takasin kovaan caseen ja 20kg roudaukseen. :)

Jotenkin kun lukee noita jäsen freewheelerin hehkutuksia laittteesta ja nimenomaan myös keikkatilanteesta pistää miettimään onko vika laitteessa vai siellä spedulaudassa. Mulla esim wah toimii hyvin muttei gainia lisäävät spedut olleskaan varsinkin jos tuben oma gain melko isolla clean tai drive kanavalla.

Se illuusio mikä sulla tuben kanssa keikkapaikalle tulemisesta on on just niinkuin sanoit; mies, kitara ja tube, nothing else. Ei speduja vaan pure RockandRoll a la AC/DC, QUEEN etc. Sempä takia laite on on pieni ja yksinkertainen.
arppah8
04.11.2011 23:43:42

JuSu: Makuja on monia. Mä noin ylipäätään tykkään tummasta soundista, ja mun korvaan Tubemeister on kirkassoundinen - mutta jostain syystä se ei mua hirveästi häiritse. Mun mielestä perussointi, vaikka kirkas, on kuitenkin terve.

Tällä hetkellä mulla kaiutinosastokin on kireämmästä päästä, ja kotivolumeilla vain soittelen, mikä vielä usein korostaa sirinöitä. Tänään hippasen avasin volumea enemmän, ja tone tasoittui selkeästi, keskialue rynni tontille... =)

Siinä olen samaa mieltä, että Tubemeister on ronkeli ulkoisille särölähteille ja boosteille, puhtaan kanavan ollessa lähtökohtaisesti aika kirkas alusta. Pedaalissa on oltava toimiva eq -osasto, jotta yläpään saa kuriin. Silti mulla on kutina, että esim. MI Audio Crunch Box voisi toimia muikeasti Tubemeisterin edessä. Ainakin Shivan kanssa ko. pedaali jäi tunkkaiseksi vaikka mitä teki, mutta perussointi ja tuntuma siinä spedussa on mun mielestä hieno. Särökanavaa boostatessa taasen soundi helposti menee siriseväksi muhjuksi, jos boostia on vähänkään reippaammin. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta ulkoisille säröille tai boosteille, Tubemeister tuntuu sattuvan just mun sweetspottiin, tai ainakin melkoisen lähelle.

Mutta kuten sanottua, makuasioita.

JuSu

Mä en oo kokeillutkaan muita säröjä ton kanssa, CrunchBox lähti kanssa myyntiin kun tota vahvistinvaihtoakin suoritin. Mä kun tykkään ottaa säröt vahvistimesta, MI Audio oli vaan hätävarana joka jäi sit kuitenkin tarpeettomaksi.

Mä en oo oikeestaan kotivolalla tolla soittanutkaan jos sitä ei lasketa kun ajoin HKta RedBox-ulostulon kautta Laneyn akkarivahvistimeen :) Bändivolalla olen vaan soitellut tolla oikean kaapin kautta eikä toi mun korvaan ole mitenkään liiallisen kirkassointinen. Treble on yleensä tossa klo 12 kohdalla tai vähän yli, kolmen kohdalla mennessä toi alkaa kyllä tarjoamaan jo korvapuukkoa. Kuulostaa vaan hassulta jos treblet pitää vetää tolla nolliin ettei ole liikaa yläpäätä :) Täytyy olla mieltymys aika tummaan soundiin. No, kuten JuSukin sanoi niin makuasioita. Mä oon pikku siniseen kyllä erittäin tyytyväinen.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
WhipperSnapper
04.11.2011 23:48:59 (muokattu 04.11.2011 23:49:55)
B-tone-flat: Jotenkin kun lukee noita jäsen freewheelerin hehkutuksia laittteesta ja nimenomaan myös keikkatilanteesta pistää miettimään onko vika laitteessa vai siellä spedulaudassa. Mulla esim wah toimii hyvin muttei gainia lisäävät spedut olleskaan varsinkin jos tuben oma gain melko isolla clean tai drive kanavalla.

Tietty Freewheelerin hehkutuksista vie vähän pohjaa se, että mies pisti sen kuukauden jälkeen kiertoon niikun mäkin tosin vielä nopeammin - ja hetkinen sullakin on torilla laite myynnissä :)

Kokeilin muutamia säröjä edessä mm. BB-preamp, RC-booster, Suhr Riot, Crunch Box, Rat, SD9, Japan SD1, Fuzz Factory, Dr.Swamp. On tossa aika laaja-alanen valikoima jo mun mielestä eikä oikein mikään sopinut eteen. Onhan toki mahdollista, että Kiinan poijjat tekee välillä sutta, mutta melkein samalta se tosiaan noissa Thomas Blugin klipeissäkin kuulostaa.

Ja mitä tohon kirkkauteen + kotona soitteluun tulee, niin kotona sellanen liian kirkas saundi toimiii pikkuvolalla hyvin. Kumminkin jos vieressä on jotain referenssiä, niin kuin toinen vahvistin tai kokeilee sitä bändin kanssa, eipä istukaan enää. Kaikissa vahvistimissa millä olen joskus soittanut on treble nollissa ja treble täysillä olleet käyttökelvottomat saundit. Sinänsä hassua, että TM:n ainut lähes kelvollinen saundi on treblet nollissa.

No mut ei tässä mitään. Laite myyty ja rahat on taskussa(näin niinkuin kuvainnollisesti. oikeasti ne on jo moneen kertaan tuhlattu muuhun kamaan.) ja olen pikkuhiljaa toipumassa traumoista Maisterin osalta ;)
B-tone-flat
05.11.2011 00:16:07
WhipperSnapper: Tietty Freewheelerin hehkutuksista vie vähän pohjaa se, että mies pisti sen kuukauden jälkeen kiertoon niikun mäkin tosin vielä nopeammin - ja hetkinen sullakin on torilla laite myynnissä :)
;)

Jep, mulla se onkin myynnissä siksi että jää jalkoihin bändisoitossa. Soitamme southern rockia a la lynyrd skynyrd. Yhden kitaran bändissä tubella ei ole hätäpäivää vaan se suorastaan loistaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)