Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Boss SD-1 modit
1
Juzo95
04.11.2011 20:27:43 (muokattu 04.11.2011 20:29:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin kiinnostunut tekemään tähän pedaaliini 808 moodin. Tai siis assymmetrical - symmetrical modin niin, että voi kytkimellä vaihtaa kumpaan haluaa. Onko kokemuksia/ohjeita tämmöisen tekoon? Googlaamalla ei tahdo löytyä kuin Analog Manin ja Monte Allumin sivut. Kiinnostaisi myös tuon 2X gain -modin tekeminen samanlailla kytkimen kanssa.
 
Monte Allumilta löytyisi jonkin näköisiä paketteja mutta hinta tahtoo noista yllättäen aika korkeaksi. Uraltonelta olisin hankkimassa tarvittavat osat ja itse modaisin.
 
Virhe! Tyhmä tai liian ärsyttävä allekirjoitus.
Juzo95
05.11.2011 22:03:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt löytyi jonkinnäköistä ohjeen pätkää tuon asymetrical/symmetrical kytkimen tekoon:
 
Alempi kuva
http://www.musictoyzforums.com/showthread.php?1026-SD-1-Clipping-Mod
 
Nyt mietityttää, että mikä on tuon 51pF konkan tehtävä? Jos olen oikein ymmärtänyt niin SD-1 muutetaan asymmetrisestä symmetriseksi poistamalla D6 diodi ja laittamalla tilalle pelkkä jumpperi. Miksi siis tuollainen kondensaattori? Turha?
 
Virhe! Tyhmä tai liian ärsyttävä allekirjoitus.
Kefiiri
06.11.2011 08:21:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Nyt löytyi jonkinnäköistä ohjeen pätkää tuon asymetrical/symmetrical kytkimen tekoon:
 
Alempi kuva
http://www.musictoyzforums.com/showthread.php?1026-SD-1-Clipping-Mod
 
Nyt mietityttää, että mikä on tuon 51pF konkan tehtävä? Jos olen oikein ymmärtänyt niin SD-1 muutetaan asymmetrisestä symmetriseksi poistamalla D6 diodi ja laittamalla tilalle pelkkä jumpperi. Miksi siis tuollainen kondensaattori? Turha?

 
Ei taida tästä kommentista apua olla, mutta olen ihan samaa mieltä. Symmetrinen klippaus saadaan korvaamalla toinen sarjassa olevista diodeista hyppylangalla.
 
Tuo konkka on mukana Tube Screamerin kytkennässä, mutta siinä se on symmetrisesti kytkettyjen diodien rinnalla pehmentämässä yliohjattua sointia. Ihan samaa vaikutusta ei liene sillä jos se on sarjassa toisen jäljelle jätetyn diodin kanssa.
 
Tästä selostuksesta konkka löytyy:
 
http://www.geofex.com/article_folders/tstech/tsxtech.htm
 
Juzo95
06.11.2011 14:59:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä voi koittaa ilman tuota kondensaattoriakin?
 
Virhe! Tyhmä tai liian ärsyttävä allekirjoitus.
Kefiiri
06.11.2011 17:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Elikkä voi koittaa ilman tuota kondensaattoriakin?
 
Kyllä mun mielestäni, ihan niin kuin olit sen alunperin ajatellut.
 
Juzo95
08.11.2011 17:44:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli sitten tehtyä tuo kytkin ilman kondensaattoria ja näyttää vielä toimivan. Ja kytkin vaikuttaakin ääneen. Eli onnistui.
 
Virhe! Tyhmä tai liian ärsyttävä allekirjoitus.
Shredator
26.07.2012 19:39:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palataanpas astialle.
 
Eli, haluaisin modata SD-1 -pedaalia siten, että se tuottaisi puhtaampaa signaalia ja vähemmän häiriöääniä. Soundista sinällänsä pidän, se sopii hyvin yhteen JCM:n kanssa. Tietääkö kukaan valmista modia tai mitä komponentteja tulisi vaihtaa?
 
Nomen est omen.
Jonne270392
23.01.2013 19:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Palataanpas astialle.
 
Eli, haluaisin modata SD-1 -pedaalia siten, että se tuottaisi puhtaampaa signaalia ja vähemmän häiriöääniä. Soundista sinällänsä pidän, se sopii hyvin yhteen JCM:n kanssa. Tietääkö kukaan valmista modia tai mitä komponentteja tulisi vaihtaa?

 
Vaihda clippaukseen ledit. Oman kokemuksen mukaan tulee vähän vähemmän säröä, mutta parempi headroom. Tosin ominaissoundi siitä muuttuu vähän crunchimmaks, mutta onko tämä hyvä vai paha asia, on maku kysymys. Häiriöäänistä varmaanki pääsis vaihtamalla ilmeisen halvan oloiset konkat. Ja leikkaa se C6 konkka pois sieltä soundia muhjuunnuttamasta. Ihan vaan nips ja naps poikki.
 
Korjatkaa joku jos oon väärässä.
 
rrroope
24.01.2013 09:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitähän tällä puhtaammalla signaalilla tarkoitetaan? ja häiriöäänillä.
 
tyhmää saivartelua, mutta kuulostaa hassulta että joku haluaa säröpedaalista puhtaampaa signaalia...
 
eli tarkoitatko häiriöäänillä jotain, mikä kuuluu silloin kun et soita vai silloin kun soitat? kondensaattorien vaihto voi auttaa. varsinkin jossain vanhemmissa pedaaleissa se virtalähteen jännitettä suodattava kondensaattori voi olla melkoinen häiriölähde jos parasta ennen -päivämäärä on mennyt ohi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «