Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Levysoitinongelma
1 2
HaloOfFlies
04.11.2011 18:13:34 (muokattu 04.11.2011 18:14:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jo jonkin aikaa olen huomannut, että levysoittimeni pitää korisevaa ääntä. Korina alkaa yleensä silloin, kun neulanpidikkeen ottaa pois paikaltaan ja loppuu kun sen pistää takaisin paikalleen.

Osaisiko joku sanoa, mistä ihmeestä on kyse?
 
Soittimen malli on Philips FP 320.
 
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
blaekie
04.11.2011 18:42:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

danny: Jo jonkin aikaa olen huomannut, että levysoittimeni pitää korisevaa ääntä. Korina alkaa yleensä silloin, kun neulanpidikkeen ottaa pois paikaltaan ja loppuu kun sen pistää takaisin paikalleen.

Osaisiko joku sanoa, mistä ihmeestä on kyse?
 
Soittimen malli on Philips FP 320.

 
Neulanpidikkeen ? Mitä liene tarkoitat ?. Normaalikäytössä ei neulaan / pidikkeisiin kosketa. Neulansuojus on eri asia, joka "käännetään" ylös ennen varren asettamista levylle. Samoin varren lukitus.
Ainoat "korinat" mitä tulee mieleen levysoittimien kyseessä ollen, on sähköiset hurinat, jotka johtuu yleensä huonoista kontakteista äänirasian/liitosjohtojen tienoilla.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
HaloOfFlies
04.11.2011 19:10:05 (muokattu 04.11.2011 19:12:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Neulanpidikkeen ? Mitä liene tarkoitat ?. Normaalikäytössä ei neulaan / pidikkeisiin kosketa. Neulansuojus on eri asia, joka "käännetään" ylös ennen varren asettamista levylle. Samoin varren lukitus.
Ainoat "korinat" mitä tulee mieleen levysoittimien kyseessä ollen, on sähköiset hurinat, jotka johtuu yleensä huonoista kontakteista äänirasian/liitosjohtojen tienoilla.

 
Neulanvartta juurikin tarkoitin. Aina kun neulanvarsi on pois paikaltaan, kuuluu kummaa korisevaa ääntä. Neulasuojus ei myöskään mene itsestään levylautaselle, vaan se pitää laittaa siihen itse. Eikä neula pyöritä levyä.
 
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
nirzin
04.11.2011 19:13:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

danny: Neulanvartta juurikin tarkoitin. Aina kun neulanvarsi on pois paikaltaan, kuuluu kummaa korisevaa ääntä. Neulasuojus ei myöskään mene itsestään levylautaselle, vaan se pitää laittaa siihen itse. Eikä neula pyöritä levyä.
 
"Neulasuojus ei myöskään mene itsestään levylautaselle."
"Eikä neula pyöritä levyä."
 
WTF?
 
HaloOfFlies
04.11.2011 19:16:30 (muokattu 04.11.2011 19:17:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkähän selittäisin tämän kaikista selvimmin...
 
Kun laitan levyn lautaselle, ja painan nappia jolla neulanvarren saa nostettua pidikkeestään ja laitettua levylautaselle, soitin alkaa pitää korisevaa ääntä. Soitin ei myöskään pyöritä levyjä.
 
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
blaekie
04.11.2011 19:35:50 (muokattu 04.11.2011 19:40:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

danny: Mitenkähän selittäisin tämän kaikista selvimmin...
 
Kun laitan levyn lautaselle, ja painan nappia jolla neulanvarren saa nostettua pidikkeestään ja laitettua levylautaselle, soitin alkaa pitää korisevaa ääntä. Soitin ei myöskään pyöritä levyjä.

 
Aivan... tässä taitaa olla jonkinlainen käsitteiden kuilu, mutta sinun tarkoittamasi "neulanvarsi" = on oikeasti = äänivarsi.
Jos ja kun levy ei pyöri, ei ääni myöskään kuulu , muulla ei ole merkitystä tässä vaiheessa. Soittimessa on mekaanista/sähkömekaanista vikaa, joka vaatii huoltomiehen arviointia/korjausta.
 
EDIT: Tuntematta laitetta sen enempää, voi ns. levylautasen hihna olla poikki. Ja tällöin levylautanen ei pyöri.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
blaekie
04.11.2011 19:35:51 (muokattu 04.11.2011 19:36:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuplat
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
nirzin
04.11.2011 19:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aluksi siis kerroit, että levysoittimesi on jo jonkin aikaa pitänyt korisevaa ääntä. Sittemmin vähän kun sivumennen tulet huomauttaneeksi, että levylautanen ei myöskään pyöri. Jää sellainen käsitys, että olet sillä soittimella jo jonkin aikaa kuunnellut levyjä, vaikka sen lautanen ei edes pyöri. Ja olisit tyytyväinen, jos vaan sen korinan saisi loppumaan, ei sillä levyn pyörittämisellä niiin ole väliä.
 
Diagnoosihan jo tehtiin: Levysoittimesi on rikki.
 
Milkop
04.11.2011 21:51:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kyseessä on hihnavetoinen soitin, voi olla että hihna on vain lähtenyt paikoiltaan.
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Old Joe
04.11.2011 22:44:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milkop: Jos kyseessä on hihnavetoinen soitin, voi olla että hihna on vain lähtenyt paikoiltaan.
 
Tapahtuu vain hihnan venähdettyä, eli käytännössä kuin olisi poikki, uusittava joka tapauksessa. Kyllä sieltä voi kuulua ylimääräistä "korinaa" kun moottori pyörii hullun lailla ilman kuormaa.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
HaloOfFlies
04.11.2011 23:09:06 (muokattu 04.11.2011 23:14:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo eli siis tämä koriseva ääni alkaa heti, kun äänivarren nostaa pois pidikkeestään ja loppuu kun sen laittaa siihen takaisin. Ja levylautanen ei siis pyöri ollenkaan joten levyjä sillä ei ole voinut kuunnella. Olen kyllä koettanut monta kertaa laittaa levyn lautaselle ja neulan päälle mutta kun ei niin ei.
 
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
Mad-Mike
04.11.2011 23:41:29 (muokattu 04.11.2011 23:43:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

danny: Joo eli siis tämä koriseva ääni alkaa heti, kun äänivarren nostaa pois pidikkeestään ja loppuu kun sen laittaa siihen takaisin. Ja levylautanen ei siis pyöri ollenkaan joten levyjä sillä ei ole voinut kuunnella. Olen kyllä koettanut monta kertaa laittaa levyn lautaselle ja neulan päälle mutta kun ei niin ei.
 
Kuten yllä jo moneen kertaan mainittukin vaikuttaisi että hihna poikki tai pois paikoiltaan joten siitä johtuen levylautanen ei pyöri. Tämä itselläni tulee ainoastaan mieleen Tuohon korinaan en osaa oikein sanoa mitään. Olisiko hihna jäänyt jonnekin väliin joka aiheuttaa ääntä kun "rulla" (sori en itsekään tunne täysin oikeaa termistöä) yrittää pyörittää levylautasta. Kurkkaa sinne levylautasen alle mikä tilanne siellä on hihnan kanssa.
 
Dreadmonboogaloo
dinghie
05.11.2011 00:40:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvelen että hihna on poikki.
 
"Mun mielestä Kill em' all edustaa just semmosta alkumetallican meininkiä!" -turkulainen hevimedalmies
Kailis
05.11.2011 22:25:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ota se Korisevan levy pois ja kokeile uudelleen.
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
gemisti
06.11.2011 01:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse varmistaisin ensin, että vehje on kunnolla maadoitettu, olettaen, että tulkitsen tuon "korinan" oikein. Sitten kun vehje pysyy hiljaisena kun sen osiin koskee, voi siirtyä tutkimaan pyörimättömän levyn ongelmaa.
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
krushing
07.11.2011 13:34:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gemisti: Itse varmistaisin ensin, että vehje on kunnolla maadoitettu, olettaen, että tulkitsen tuon "korinan" oikein. Sitten kun vehje pysyy hiljaisena kun sen osiin koskee, voi siirtyä tutkimaan pyörimättömän levyn ongelmaa.
 
Mä kyllä luulen että tässä on kyse semmoisesta puoliautomaattivispilästä joka pistää moottorin pyörimään kun äänivartta siirtää kohti lautasta. Eli yhdyn edellisiin kommentteihin - hihna irti tai poikki. Jos se on irti, tää on korjattu n. 30 sekunnissa.
 
Quru
07.11.2011 19:57:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulen, että hihna on poikki. Ja se neulanvarsi on oikeesti äänivarsi.
 
"Itsehän en tytöistä niin välitä, mutta itseäkin hämmentää miten kyseinen neiti ei ole edes sieltä rumimmasta päästä. " - M4ss3 m/
HaloOfFlies
12.11.2011 11:39:42 (muokattu 12.11.2011 11:47:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No se nyt on selvinnyt tästä, ettei hihna ole poikki.
 
Otin levylautasen pois ja otin soittimesta pari kuvaa jotka lähetin kaverilleni, jolta soittimen aikanaan sain. Kaveri oli sitten ympyröinyt sen alueen, jossa vika selkeästi oli. Eiköhän tämä tästä selviä.
 
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
HaloOfFlies
27.11.2011 19:44:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma ratkesi. Vetohihna oli pudonnut pois paikaltaan, ei ollut sen isommasta pulmasta kyse.
 
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
jra
27.11.2011 20:31:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

danny: Ongelma ratkesi. Vetohihna oli pudonnut pois paikaltaan, ei ollut sen isommasta pulmasta kyse.
 
Saattaa kuitenkin olla syynä se että hihna alkaa olla elämänsä lopussa. Kumimateriaali alkaa menettää elastisuutensa ja luistaa helpommin pois paikaltaan.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «