Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Juperin alttofonin suukappale
1
Täysitorvi
30.10.2011 18:02:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensiksi pahoitteluni kaikille, joita ärsyttää, kun fonin suukappaleista tulee uusi keskustelunavaus. Mutta kuten nikkinikin kertoo, täysitorvi olen :-)
 
Minulla on aika uusi Jupiter, malli:
 
ALTTOSAKSOFONI JUPITER 700-SERIES SPECIAL
 
Lainasoittimella soittelin ensin reilut puolisen vuotta ja sitten ostin oman, tämän Jupiterin. Soitin on ihan ok, mutta nyt haluan hankkia siihen "paremman" suukappaleen. Jupiterin mukana tullut ei minua tyydytä, vaan haluan uuden. Olen käyttänyt tähän asti Vandoren lehdyköitä (2-3 välillä, yleensä 2,5). Soitan pääasiassa hyvin "perusmusiikkia": kansanlauluja, lastenlauluja, kotimaisia pop-kappaleita, virsiäkin, jne. Ei mitään jazzia tms. Hyvin peruskamaa siis.
 
Kysyin tietysti suukappaleesta opettajaltani (olen juuri aloittanut soittotunnit), joka vastasi - niin kuin tietysti aina muutkin - että kokeile erilaisia niin tiedät, mikä on hyvä. No, tässähän tämä ongelma onkin. Asun "korvessa", jossa ei ole soitinkauppoja satojen kilometrien (vajaat 500 km!) säteellä eikä pelkän suukappaleen takia tule lähdettyä ostosreisulle (kesälomilla ehkä, mutta sinne on vielä aikaa..). Opettaja ei ollut halukas (sanoi, että saisi aina lainata näitä oppilaille) lainaamaan omiaan enkä tiedä ketään, jolta lainaisin ja testaisin. Minulla ei ole siis vertailukohtia muuta kuin mitä olen netistä yrittänyt kuunnella erilaisia soundeja. Ja lukenut ja lukenut mm. täällä olevia keskusteluja ja linkkejä. Tosi vaikeaa!
 
Mun soittotavoitteet eivät ole korkealla eikä tähtäin ole kuin korkeintaan perhejuhlatasoa tai muuta aika vaatimatonta tavoitetasoa, mutta arvostan silti kunnon sointia ja soundia.
 
Jos joku asiantuntevampi antaisi minulle pari ehdotusta käypäiseksi suukappaleeksi, olisin kiitollinen. Voin sentään netistä tilata jonkun suukappaleen, jos saan yhden tai pari järkevää ehdotusta. Kysyn näin: mitä SINÄ ostaisit minun sijassani?
 
Ja toivon, että siellä ei joku lukija nyt ärsyynny, kun taas nostin tämän aiheen esille :-)
 
Varie
30.10.2011 19:28:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko toiveita minkälaista soundia noin pääpiirteittäen haet? Tummaa tai kirkasta, pehmeää vai särmikästä? Laita vaikka joita linkkejä, joissa ääninäyte jota koitat hakea.
Suukappaleissa isoja eroja, mutta jotain suuntaa antavaa vois olla mahdollista ehdottaa esimerkiksi korokkeen ja kammion osalta, jos koitat määritellä tavoittelemaasi saundia.
Välttäisin ehkä turhan isoja kärjenaukkoja.
 
Soittaja vaikuttaa hyvälläkin suukappaleella eniten, mut pääpiirteittäisen äänen ja luontee saa selville melko pian. Äänen hiominen hyväksi ottaa sitten aikansa.
Mut kannattaa kyllä mun mielestä vaihtaa alkuperäinen jupiterin suukappale, koska se ei kovin hyvä ole.
 
Varie
30.10.2011 20:35:47 (muokattu 30.10.2011 23:31:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi semmoinen suosittu ja moneen sopiva suukappale on Meyer 5m tai 6m, ja sekin ehkä enemmän jazzipuolella, mut sopii muuhunkin.
Itelläni on nyt soitossa Otto link 5*.
Ei varmastikkaan sovi kaikille ja enemmän suosittu tenorissa kuin altossa. On hyvin tummasoundinen.
 
Kokeilussa on ollut myös Vandoren java a35 sekä Berg Larsen 80/2, jos haluat jotain kommenttia niistä niiltä osin kuin osaan kertoa.
 
Sax-pappa
30.10.2011 21:13:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaan Jupiteriin ostin heti kättelyssä Selmer C** suukappaleen. Pääsin kaupassa kokeilemaan ja tuo tuntui silloin hyvältä ja tuntuu vieläkin.
 
Klezberg
30.10.2011 22:13:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hommasin aikanaan niin alttoon (Yamaha) kuin tenoriin (Jupiterin erikoismalli joka vastaa 700-sarjaa) Meyerin suukappaleet. Alton taisi olla juuri kuutonen. En osaa niistä enempää sanoa kuin että ei ole valittamista. Fonin puolella en ole lähtenyt enempää kokeilemaan, klaran puolella kyllä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
NeliX4
31.10.2011 15:34:25 (muokattu 31.10.2011 15:36:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soita laineelle, niin saat parhaan neuvon (kun sieltä niitä eniten kuitenkin myydään= ja ehkä kokeiluunkin jonkun (postilla).
 
Mainittu Mayerin 5 (tai 6) on aika "standardi" harrastelijan kevyen musiikin suukappale.
http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … edot/tuote_id/1093&kategoria_id=518
 
tai Linkin vastaava peltinen.
http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … edot/tuote_id/1091&kategoria_id=518
 
V1lleK
01.11.2011 19:59:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Soita laineelle, niin saat parhaan neuvon (kun sieltä niitä eniten kuitenkin myydään= ja ehkä kokeiluunkin jonkun (postilla).
 
Kannatan. Asuin itsekin joskus muinoin korvessa susirajalla jumalan selän takana ja suukappaleita ei päässyt soitinliikkeiden puuttuessa testaamaan muuten kuin tilaamalla Soitin Laineelta muutama kokeiltavaksi.
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
Täysitorvi
03.11.2011 17:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille tähän astisista vastauksista! Hyviä vastauksia, sain jo näistä paljon ideoita, mutta toki lisääkin otan vastaan. Mutta mitään linkkejä en tähän osaa laittaa, niin kovin monia olen kuunnellut (mm. Thomannin sivuilta ja muilta ulkomaisilta sivuilta, kotimaisia en ole niin paljon löytänyt).
 
Haen sellaista aika pehmeää, hivelevää soundia, ei särmikästä eikä tiukkaa (menipäs tämä sanasto nyt melkoiseksi :). Suukappale ei myöskaan saisi olla liian "vaikea", koska alkutaipaleella tosiaankin olen. Tarkoitan vaikealla sitä, että äänenmuodostus on niin työlästä aluksi, että harjoittelu töksähtelee siihen. Toivon siis suukappaleen olevan sellaisen, josta jonkinlaisen vaivannäön jälkeen alkaisi saamaan hyvää ääntä, että ei mene "puoli vuotta" uuden suukappaleen kanssa opetellessa.
 
Uskon sen, että hyvä soundi tulee lopulta kovalla harjoituksella eikä minulla ole tässä suhteessa tarkoitus vääriä luuloja eikä tarkoitus lintsata. Soitan lähes joka päivä (ainakin 5 krt/vko), vaihdellen puolesta tunnista joskus jopa puoleen toista tuntiin. Intoa siis on. Mutta tästä Jupiterin suukappaleesta en varmaan saa kovallakaan työllä sellaista soundia kuin mitä haluan.
 
Kiitos myös vinkistä soittaa Laineelle, jos sieltä tosiaankin saisi suukappaleita kokeille. Ei tullut aiemmin mieleen!!!
 
Ja tietysti, uusia suukappaleita tulee varmaan sitten ajan myötä kokeiltua, mutta nyt on vain tarve päästä aika pikaisesti eroon Jupiterin omasta!
 
Kiitän kaikkia vastaajia avustanne. t. Täysitorvi (innokas, mutta osaamaton)
 
NeliX4
03.11.2011 17:54:09 (muokattu 03.11.2011 17:55:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo Mayer 5a vaan tilaukseen ja samalla muutama erilainen lehti.
 
tavaton
04.12.2011 08:57:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähän eroa on käytännössä merkinnöillä 6* ja 6?
Ilmeisesti tuo numero viittaa aukon kokoon? Entäs tähti?
 
Olen soitellut nyt pari vuotta (hyvin harvakseltaan) Yamaha 4C kappaleella tenoria. Mieli tekisi testata jotain muutakin. Esim Otto linkkiä. En vain tiedä tilaisinko vitosen vai kutosen. Vai tähtimerkinällä varustetun. 90 euron hinta Laineella ei tunnu liian kovalta.
 
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
Murgo
04.12.2011 10:16:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo tähti ole vähän niinkuin "1/2" eli 6* on hiukkasen avarampi kuin 6?
 
Näin ainakin olen käsittänyt.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Sax-pappa
04.12.2011 10:23:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Eikös tuo tähti ole vähän niinkuin "1/2" eli 6* on hiukkasen avarampi kuin 6?
 
Näin ainakin olen käsittänyt.

 
http://www.saxophone.org/facings.html
 
tavaton
05.12.2011 14:40:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: http://www.saxophone.org/facings.html
 
thänx, laitoin 5* tilaukseen. Nyt vain toivomaan että se soi.
 
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
Varie
08.12.2011 17:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tavaton: thänx, laitoin 5* tilaukseen. Nyt vain toivomaan että se soi.
 
Ois mukava lukea muiden kokemuksia Otto linkeistä alttofonissa. Laitappa ensivaikutelmat kunhan saat suukappaleen soittoon.
 
tavaton
09.12.2011 11:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varie: Ois mukava lukea muiden kokemuksia Otto linkeistä alttofonissa. Laitappa ensivaikutelmat kunhan saat suukappaleen soittoon.
 
Postipaketti löysi illalla perille. Mullahan ei kuitenkaan ole altto vaan tenori.
 
Ensivaikutelma oli erittäin positiivinen. Tarkemmin en osaa eritellä, ikuinen aloittelija kun olen, mutta soittaminen ei missään nimessä ollut vaikeampaa kuin aloittelijan yamaha 4C:llä, pikemminkin päin vastoin. Kaikki äänet tulevat helposti ja selkeästi. Vielä paljon puhaltelua päälle (nyt uudella innolla, olikin jo päässyt hiipumaan) niin jospa löytäisin vihdoinkin sen oman soundini. Reilua eteenpäin menoa jo nyt.
 
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «