Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5159 160 161 162 163244 245 246 247 248
Antti1
26.10.2011 23:47:57 (muokattu 26.10.2011 23:49:19)
Juhimuskeli: mutta mitenkäs toimin sitten, jos tulisi tarvetta käyttää räkki laitetta, kuten kompressori,eq tai reverb, voiko näitä kytkeä äänikorttiin suoraan ja mitenkä näiden kanssa toimia? äänikortissa kun ei kuitenkaan ole erillistä effektilenkkiä.

Onko sulla niin laadukasta kompressoria, eq:ta, tai kaikua, että ylipäätään kannattaa käyttää ulkoisia laitteita plugareiden sijaan? Harvalla aloittelijalla on ja monet edistyneemmät ammattiheebotkin tekevät nykyään valtaosan työstä pelkästään digitaalisesti koneen sisällä. Jos niitä nyt kuitenkin on, niin interfacen ulostulosta laitteen sisääntuloon ja laitteen ulostulosta interfacen sisääntuloon. Sitten äänität sen raidan alkuperäisen rinnalle. Kaiulla teet 100% wet säädön sieltä laitteesta, jonka jälkeen kaiun osuutta saat muutettua nostamalla tai laskemalla kyseisen raidan voimakkuutta suhteessa kuivaan raitaan.

E: Ja siis käytät nimenomaan jotain muuta ulostuloa, kuin sun normaalia kuunteluasi. Et myöskään reititä monitorointia siihen ulostuloon ton äänitettävän efektiraidan osalta, koska silloin siitä syntyy kiertävä looppi. Monitoroit äänen samoista ulostuloista, kuin normaalistikin.
Osta, osta osta!
Juhimuskeli
27.10.2011 13:43:30
Antti1: Onko sulla niin laadukasta kompressoria, eq:ta, tai kaikua, että ylipäätään kannattaa käyttää ulkoisia laitteita plugareiden sijaan?

interfacen ulostulosta laitteen sisääntuloon ja laitteen ulostulosta interfacen sisääntuloon. Sitten äänität sen raidan alkuperäisen rinnalle. Kaiulla teet 100% wet säädön sieltä laitteesta, jonka jälkeen kaiun osuutta saat muutettua nostamalla tai laskemalla kyseisen raidan voimakkuutta suhteessa kuivaan raitaan..

Ok kiitos. tuossa oli hyvä ja selkeä ohje. tuskimpa voi vikaan mennä Onhan noita vintage laitteita kertynyt nurkkiin ja onhan esim nuo vanhat putkikaiut, mitä ajattelin hyödyntää. niin en usko, että mikään digilaite tulee koskaan korvaamaan näitä vanhoja analogi laitteita. varmasti useat vst kompressorit ovat moniakin räkki kompressoreita parempia, mutta aina kun on tehty jostain laitteesta plugari verio, niin aina puhutaan "lähelle pääsemisestä"

ja onhan tuo mielenkiintoista kokeilla hyödyntää näitä ulkoisia laitteita, kun näitä täällä pyörii ja nyt kun tiedän, miten se tapahtuu :) kiitos edelleen.
Mikael2k2
31.10.2011 19:54:10 (muokattu 31.10.2011 19:54:45)
Minun ongelma kuuluu ehkä eniten tälle osastolle. Nyt kun alkaa tulla rautaosastoa softan kera käytettäväksi, niin huomasin että omat temput on kokeiltu eikä ne tepsi. Helppoa tämä olikin niin pitkään kun käytin turvallisesti softaa, ja mikseriä vain lähinnä äänenvoimakkuuden säätämiseen monitoireille ja luureille.

Eli probleemani on mikserin (Phonic am220) kytkeminen Oikealla tavalla muuhun laitteistoon. Tuommoinen laite siis kyseessä: http://www.phonic.com/index.php?dis … tch=products.view&product_id=24

Ja homman nimihän on semmoinen, että sen kautta pitäisi saada äänitettyä esim. laulua mikkikanavista ja koskettimia/syntikoita linjasta, jne jne. Olen koittanut saada tätä pelittämään siten, että monitoroinnin äänenvoimakkuus olisi säädettävissä ja jotain jopa tallentuisi raidoille.

Nyt tämä on laitettu siten, että:

Monitoireille ääni menee CTRL ROOM lähdöistä.
Koskettimet kanavan 3L (mono).
Äänikortin out -> mikserin STEREO AUX RTN.
Äänikortin in -> mikserin MAIN.

Kuuntelussa kuitenkin ääneen tulee jonkin verran häiriötä, hurinaa. Tiedä sitten, onko mikserin (köh) ominaisuus vai johtuuko juuri siitä että joku on väärin kytketty.
Muita ongelmia tässä kytköksessä on se, että monitorointi jää erittäin hiljaiseksi kun äänittää toista raitaa. Tarkka soittaminen on käytännössä mahdotonta.

Ja sitten viimeinen ongelma; vaikka äänitän monona (ja äänittäessä monona kuuluu sekä mittareissa näkyy) niin toista raitaa äänittäessä se kuuluu toisesta kanavasta. Tämä saattaa kyllä olla ihan hyvin ohjelmallinen vika... En oikein koskaan ole päässyt sinuiksi tuon emu0404:n kanssa.

Elikkäs, miten ihmeessä tuo pitäisi kytkeä niin että kaikki toimii? Vai onko toivomani asiat edes mahdollisia toteuttaa tällä mikserillä? Suuret kiitokset jo etukäteen avusta!
kiiski
31.10.2011 20:59:56
Mä kytkisin tolla mikserillä ja äänikortilla (olettaen, että äänikortti on tämä http://www.studiodedijk.nl/images/emu0404detail.jpg ) seuraavalla tavalla:

-Äänikortin outputit vaikka mikserin 5/6 -linjatuloihin.
-Huitaise level-namikka vaikka klo 12 -kohtaan ja nosta ctrl room outputia kunnes monitoreista tulee sopivalla volumella
-FX Send äänikortin inputiin.
-Laita mikrofoni kiinni Mic1-liitäntään ja nosta gainia (ei kuitenkaan niin paljoa, että peak-ledi syttyy)
-Nosta ykköskanavan FX Sendiä sen verran, että softan mittarointi näyttää hyvää (piikit jossain -12dB tietämillä vaikka, jos äänität 24-bittisenä)
-Jos et tee kuuntelua softan kautta, nosta ykköskanavan volumea sopivalle tasolle

Mä hankkisin mielummin mikserin tilalle nämä:
http://www.thomann.de/fi/sm_pro_audio_nano_patch.htm
http://www.thomann.de/fi/m-audio_dmp_3.htm

Tai korvaisin äänikortin esim. tällä:
http://www.thomann.de/fi/art_usb_dual_pre.htm
Mikael2k2
02.11.2011 09:26:03
kiiski: Mä kytkisin tolla mikserillä ja äänikortilla (olettaen, että äänikortti on tämä http://www.studiodedijk.nl/images/emu0404detail.jpg ) seuraavalla tavalla:

-Äänikortin outputit vaikka mikserin 5/6 -linjatuloihin.
-Huitaise level-namikka vaikka klo 12 -kohtaan ja nosta ctrl room outputia kunnes monitoreista tulee sopivalla volumella
-FX Send äänikortin inputiin.
-Laita mikrofoni kiinni Mic1-liitäntään ja nosta gainia (ei kuitenkaan niin paljoa, että peak-ledi syttyy)
-Nosta ykköskanavan FX Sendiä sen verran, että softan mittarointi näyttää hyvää (piikit jossain -12dB tietämillä vaikka, jos äänität 24-bittisenä)
-Jos et tee kuuntelua softan kautta, nosta ykköskanavan volumea sopivalle tasolle

Mä hankkisin mielummin mikserin tilalle nämä:
http://www.thomann.de/fi/sm_pro_audio_nano_patch.htm
http://www.thomann.de/fi/m-audio_dmp_3.htm

Tai korvaisin äänikortin esim. tällä:
http://www.thomann.de/fi/art_usb_dual_pre.htm

Joo, kiitti! Mietinkin jotain vaihtoehtoja mikserille. Tulin siihen tulokseen että joku monikanavainen interface ois mun juttu. Pitää katsoa jos veronpalautukset sijoittais vaikka siihen.
*Toni*
02.11.2011 12:00:38 (muokattu 02.11.2011 12:15:42)
Terve, varmaan sataan kertaan samat asiat kysytty tässä threadissä, mutta noi sivuja on niin p******sti selattavaksi.

Eli oon kiinnostunu pienimuotoisen makuuhuone studion väsäämisestä, lähinnä kitararaitojen äänittämistä, sekä muuten sävellystyöskentelyn avuksi tulevaisuudessa ( rumpalikaverit voisvat rakentaa komppeja koneelle, sais biisi aihioita kasaan, en siis kuitenkaa bändissä soita tällä hetkellä )

Oon siis aika tietämätön näiden kanssa vielä. Shuren 57 tulis varmaan hommattua mikittimään 4x12 kaappia, mitä kaikkea tarvitsen mikin ja tietokoneen välille? Hakusessa siis kohtuu ok äänitys vehkeet, ei kuitenkaan niin, että useampaa tonnia toivottavasti uppoa. Mahdolliseksi työskentelyalustaksi ajatellut jotain MacBookia tai iMac -pöytäkonetta ja logic pro 9 -studio sovellusta. Hyvä PC löytyy kotoonta valmiiksi, mutta se on niin monenmuotosessa käytössä ollut, että äänitys/miksaus etc. ( ehkä myös videonkäsittely ) hommia varten uusi laite voisi olla toivottava.

Hankinnat menee varmaan vuoden vaihteen toisen puolen, eli ihan huomenna en ihan tilailemaan vielä rupea.

Ottakaas poikaa kädestä ja opastakaa mua tässä kuviossa, mitä kaikkea mä tarvitsen, miten tää kannattaa hoitaa?

Edit: Muistia tottakai tarvitaan koneesta paljon, mut mimmosta äänikorttia?
Henri Henri Olavi
02.11.2011 13:47:54
*Toni*: Terve, varmaan sataan kertaan samat asiat kysytty tässä threadissä, mutta noi sivuja on niin p******sti selattavaksi.

Eli oon kiinnostunu pienimuotoisen makuuhuone studion väsäämisestä, lähinnä kitararaitojen äänittämistä, sekä muuten sävellystyöskentelyn avuksi tulevaisuudessa ( rumpalikaverit voisvat rakentaa komppeja koneelle, sais biisi aihioita kasaan, en siis kuitenkaa bändissä soita tällä hetkellä )

Oon siis aika tietämätön näiden kanssa vielä. Shuren 57 tulis varmaan hommattua mikittimään 4x12 kaappia, mitä kaikkea tarvitsen mikin ja tietokoneen välille? Hakusessa siis kohtuu ok äänitys vehkeet, ei kuitenkaan niin, että useampaa tonnia toivottavasti uppoa. Mahdolliseksi työskentelyalustaksi ajatellut jotain MacBookia tai iMac -pöytäkonetta ja logic pro 9 -studio sovellusta. Hyvä PC löytyy kotoonta valmiiksi, mutta se on niin monenmuotosessa käytössä ollut, että äänitys/miksaus etc. ( ehkä myös videonkäsittely ) hommia varten uusi laite voisi olla toivottava.

Hankinnat menee varmaan vuoden vaihteen toisen puolen, eli ihan huomenna en ihan tilailemaan vielä rupea.

Ottakaas poikaa kädestä ja opastakaa mua tässä kuviossa, mitä kaikkea mä tarvitsen, miten tää kannattaa hoitaa?

Edit: Muistia tottakai tarvitaan koneesta paljon, mut mimmosta äänikorttia?

Äänikortiksi tuosta varma sijoitus tulevaisuuteen:

http://www.thomann.de/fi/rme_firefa … id=598aa0e30d3b3d01d581c7ade78c4880

Tuollainen mukaan, että niiden komppien tekeminen on jouhevampaa(ja muutenkin):

http://www.thomann.de/fi/m_audio_axiom_49_bundle.htm

Sitten vielä ne mikit, niin muuta et vähään aikaan tarvitse.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
kiiski
02.11.2011 18:29:48
Henri Henri Olavi: Sitten vielä ne mikit, niin muuta et vähään aikaan tarvitse.

Tietty joku kuuntelu olisi ihan kiva... Mä ostaisin ehkä käytettynä jonkun huonomman 8-kanavaisen äänikortin (200-300e) ja vaikka Behringerin B2030A:t (300e?) monitoreiksi.

Mikkiständeissä ja piuhoissa ei kannata sitten pihistellä. Ständeissä K&M ja piuhoissa Cordial/Neutrik on hyviä. Jos ostat halpaa paskaa niin itket verta ja joudut kumminkin ostamaan hyvät.
Henri Henri Olavi
02.11.2011 18:46:54 (muokattu 02.11.2011 18:47:22)
kiiski: Tietty joku kuuntelu olisi ihan kiva... Mä ostaisin ehkä käytettynä jonkun huonomman 8-kanavaisen äänikortin (200-300e) ja vaikka Behringerin B2030A:t (300e?) monitoreiksi.

Mikkiständeissä ja piuhoissa ei kannata sitten pihistellä. Ständeissä K&M ja piuhoissa Cordial/Neutrik on hyviä. Jos ostat halpaa paskaa niin itket verta ja joudut kumminkin ostamaan hyvät.

Hups, monitoritkin tietysti olisivat kivat. Itse en kylläkään ostaisi käytettyä ja huonoa, jos on varaa sijoittaa uuten ja laatuun. Sama monitoreissa. Olettaen tietysti, että kysyjällä on akustiikka kunnossa. Jos ei, niin sitten menee jotkin Behringeritkin aivan hyvin. K&M ja Cordial/Neutrik-asioista samaa mieltä.
*Toni*
02.11.2011 19:16:48
Kiitos tähänastisista vastauksista! Joo mulla on tässä käytössä nyt kolmatta vuotta Cantonin passiivi GLE 403:set, ne varmaan ajat aluksi asian? tuo RME:n äänikortti on aika hyvän hintanen, mutta mitä kerennyt perehtyä siihen niin vaikuttaa, että olisi tosiaan joka sentin arvonen. Akustiikka huoneessa on nyt tän hetkisessä kokoonpanossa ihan kohtalainen, niin että kyllä paremmilla kaiuttimilla saa eron näkymään selvästi, mitään kovin isoja ei kyllä mahdu laittamaan. Mulla varmaan herää illanmittaan lisää kysymyksiä ja asioita mieleen vielä, postailen sitten sitä mukaa:)
Ja kiitos paljon!
Henri Henri Olavi
02.11.2011 19:41:52
*Toni*: Kiitos tähänastisista vastauksista! Joo mulla on tässä käytössä nyt kolmatta vuotta Cantonin passiivi GLE 403:set, ne varmaan ajat aluksi asian? tuo RME:n äänikortti on aika hyvän hintanen, mutta mitä kerennyt perehtyä siihen niin vaikuttaa, että olisi tosiaan joka sentin arvonen. Akustiikka huoneessa on nyt tän hetkisessä kokoonpanossa ihan kohtalainen, niin että kyllä paremmilla kaiuttimilla saa eron näkymään selvästi, mitään kovin isoja ei kyllä mahdu laittamaan. Mulla varmaan herää illanmittaan lisää kysymyksiä ja asioita mieleen vielä, postailen sitten sitä mukaa:)
Ja kiitos paljon!

Nuo Cantonithan eivät varsinaisesti ole monitorit. Niissä saattaa olla aika värittynyt ääni, mutta itsellä ei niistä kokemusta, joten en osaa sanoa tarkemmin. Siitä voin lyödä vetoa, että tuo RME - vaikka hintava sijoitus heti alkuun onkin - on todella huippuvehje. Lisäksi siinä on pari ADAT-paikkaa, eli 16 lisäkanavaa saat siihen omiensa lisäksi kiinni. Jos itse olisin lähtemässä aivan alusta liikkeelle, niin hommaisin heti esim. tuon RME:n vehkeen, enkä ostaisi aluksi jotain budjettivekotinta jonka jälkeen ostaisin toisen vekottimen ja jonka jälkeen(tai useamman välietapin jälkeen) päätyisin kuitenkin tuohon laitteeseen. Jokainen toki tyylillään.
*Toni*
02.11.2011 20:38:19 (muokattu 02.11.2011 20:41:44)
Henri Henri Olavi: Nuo Cantonithan eivät varsinaisesti ole monitorit. Niissä saattaa olla aika värittynyt ääni, mutta itsellä ei niistä kokemusta, joten en osaa sanoa tarkemmin. Siitä voin lyödä vetoa, että tuo RME - vaikka hintava sijoitus heti alkuun onkin - on todella huippuvehje. Lisäksi siinä on pari ADAT-paikkaa, eli 16 lisäkanavaa saat siihen omiensa lisäksi kiinni. Jos itse olisin lähtemässä aivan alusta liikkeelle, niin hommaisin heti esim. tuon RME:n vehkeen, enkä ostaisi aluksi jotain budjettivekotinta jonka jälkeen ostaisin toisen vekottimen ja jonka jälkeen(tai useamman välietapin jälkeen) päätyisin kuitenkin tuohon laitteeseen. Jokainen toki tyylillään.

Joo totta kyllä Cantoneista, hintaisekseen todella hyvä hifit, mutta mahdoton sanoa värityksestä vertailematta lukuisiin muihin, ja kunnon monitoreiden kanssa.
Olisi sellaisessa ratkaisussa järkeä, että varsinaisten monitorien sijasta ostaisi alkuun studiotyöskentelyä varten tarkoitetut kuulokkeet kuten esim:
http://www.thomann.de/fi/audio_technica_athm50s.htm tai vastaavat. Ja Cantonit olisivat sitten ikäänkuin lisätukena rinnalla?

Tuo RME:n vehje kyllä pamahti tulevalle ostolistalle, kun en tosiaan viitsi häseltää alusta asti kamojen kanssa, joita sitten puutteiden takia joutuu vaihtamaan. Nyt näyttäis kyl myös siltä, että kokonaiskustannukset pamahtaa aika lähelle kolmee tonnii, ellei yli, olettaen että hankin uuden työkoneen ja softat. Onko mielipiteitä tosta Applen Logic pro studio 9 -softasta? millaisilla setupeilla itse äänität/käsittelet musiikkia?

Edit: Ja siis jos kuulokkeissa on järkeä, niin kunnon monitorit tulisivat varmasti tulevaisuudessa rinnalle, jahka rahkeet riittää.
rintapek
02.11.2011 21:24:09

*Toni*: Nyt näyttäis kyl myös siltä, että kokonaiskustannukset pamahtaa aika lähelle kolmee tonnii, ellei yli,..

Ihan oma valintasi on, mut mä voin sanoa, et ei ne kamat tee autuaaksi. Mitä noit alkuperäisiä tavoitteitasi kattelin, niin ei kumminkaan liene tarkoitus kilpailla oikeiden studioiden kans, vaan lähinnä kotidemotella? Meinaan vaan, et budjetilla kolmedonaa ja yli saa jo vallan mukavasti studioaikaa ja masterointia ihan osaavista pajoista.
Jos tarkoituksesi on "vain" kotidemotella ja tämä ei ole mitään väheksyntää, niin vallan asiallisia kamppeita saa edullisemminkin.
Sinun vaan tarttee ensin itte funtsia, et mitä aiot tehdä. Käytännössä vaikkapa, et montako kanavaa kerralla aiot nauhoittaa. Itte yks instrumentti kerrallaan ja rummut softasta? Vai koko bändi kerralla runmut erillismikitettyinä. Ensimmäisessä tapauksessa varmasti pääset alkuun parikanavaisella äänikortilla ja mieluisellasi äänityssoftalla, mut jälkimmäisessä tapauksessa 16 kanavaa on helpostikin alimitoitettu.
Tsekkaa ny vaik ensalkuun toi ZoomR16, ja jos mahdollisesti kelpaa, niin pulttaa se kiinni nykyiseen koneeseesi ja testaa mitä sillä pystyt tekemään. Varmasti vuodessa asia selviää ja sinä aikana vehkeen hankintahinnasta häviää ehkä satanen. Mut eipä hankintahintakaan kauheesti kukkaroa rasita.
One kind of music only - the good kind
*Toni*
03.11.2011 12:20:03
rintapek: Jos tarkoituksesi on "vain" kotidemotella ja tämä ei ole mitään väheksyntää, niin vallan asiallisia kamppeita saa edullisemminkin. Kiitos viestistä, ihan asiallinen toteamus sinänsä, että varmasti edullisemmin saa toimivat nauhottelu välineet. Olen luonteeltani kyllä sellainen, että jos jonkun asian pystyy toteuttaa paremmin jollain osa-alueella edes, se tulisi tehdä. Ja tarkoitukseni tosiaan ei ole kilpailla studio hommissa ammattilaisten kanssa. Pyrin tosin rakentamaan mahdollisimman hyvät puitteet työstää musiikkia kotoonta käsin, ja haaveena olisi joskus monien vuosien kuluttua myös ottaa talon suunnittelun ollessa ajankohtaista huomioon harrastustilat, bändin soittotilana, sekä "semi-pro" kotistudiona. En tiedä onko "semi-pro" -termi oikea ilmaus, mutta kuitenkin ymmärtänet.
kiiski
03.11.2011 12:35:03
Logic lienee muuten sinulle hyvä softa jos yksi puuhastelet paljon, sillä mukana tulee hyvä määrä synia ja sampleja sekä plugareita. Tuon softan lisäksi et tarvitse kyllä hetkeen mitään sillä rintamalla.
Aki
03.11.2011 17:40:57 (muokattu 03.11.2011 17:47:24)

Henri Henri Olavi: parempaa softaa saa hakea. Ainakin hinta-laatu-suhteeltaan.

Uskaltaisin väittää ettei Logic ole instrumentteineenkaan 6 kertaa parempi kuin Reaper ja tarvittavat ilmaisplugarit.

Hyvissä kuulokkeissa on todella paljon järkeä.

Mielestäni reilusti vähemmän kuin fiksuissa kaiuttimissa (edes jotenkiten toimivassa akustiikassa). On kuulokkeet miten hyvät tahansa, ei niillä pysty lopullista miksausta tekemään. Akustiikan puutteet alimmissa bassoissa tosin pystyy suht hyvin tarkastamaan kuulokkeilla.

Behkun 2030-parilla pystyy jo vähän tekemään, ja esim Focal CMS40 (600€/pari) kertoo alinta basso-oktaavia lukuunottamatta jo aivan kaiken niin tarkasti kun vain voi toivoa.

Edit: Jos tila, mikit, etuset, konvertterit, soittajat, soittimet ja miksaajan taito on hyvällä mallilla, saa epätarkemmassakin kuuntelussa tehtyä suht fiksua jälkeä, mutta jos yksikään mainituista on vähemmän kuin mainio, on kuuntelu se jonka perusteella päätetään miten ongelmia korjataan. Siksi kuuntelu on asia jonka pistäisin hyvään kuntoon ensimmäisenä. Ja kaiuttimet siksi että ihmisen psykoakustiikka ei kuulokkeissa kovin helposti huomaa epäkohtia jotka kaiuttimet kertoo kuin tarjottimella. Toisekseen korvat väsyy kuulokkeiden tarkkuuteen nopeasti, ja kaikki on pian pelkkää bassomuhnua.
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
Henri Henri Olavi
03.11.2011 17:46:09
Aki: Mielestäni reilusti vähemmän kuin fiksuissa kaiuttimissa (edes jotenkiten toimivassa akustiikassa). On kuulokkeet miten hyvät tahansa, ei niillä pysty lopullista miksausta tekemään. Akustiikan puutteet alimmissa bassoissa tosin pystyy suht hyvin tarkastamaan kuulokkeilla.

Mun pointti tarkalleen. Hyvissä kuulokkeissa on paljon järkeä, mutta en minäkään niillä miksausta tekisi. Silti kannattaa olla hyvät kuulokkeet.
musicinme
04.11.2011 17:03:17 (muokattu 04.11.2011 18:11:13)
https://www.thomann.de/fi/samson_gtrack.htm

tuollaisen ajattelin ostaa joten kertokaapas onko kokemusta tai tietoa onko tuo ihan hyvä ja toimiva kapine ja toimiiko ihan ok läppärin kanssa ? olis kiva saada vastausta että vois nyt tilata :)

toinen vaihtoehto sitten olis
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sc440_usb.htm

onko tuo ihan lelu ?
Point
04.11.2011 18:13:54
Aki: Uskaltaisin väittää ettei Logic ole instrumentteineenkaan 6 kertaa parempi kuin Reaper ja tarvittavat ilmaisplugarit.

Mä taas väittäisin että on. Logic on mun mielestä paljon selkeämmän näköinen ja jotenkin helpompi käyttää mulle ainakin. Mulla on vaan Express-versio, mutta voin vakuuttaa, että mun taidoilla ei ominaisuudet ihan heti lopu kesken. Reaperia en suostuisi käyttämään enää edes kirveellä. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)