Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tekijänoikeuksista
1
tatuoitu
01.11.2011 18:18:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ollut hieman ihmeissäni seuraavasta asiasta: Olen työni vuoksi kehittynyt vuosien mittaan melkoisen hyväksi sanoittajaksi. ja sen verran musiikistakin ymmärrän, että olet kyennyt rakentamaan lyriikalleni jonkinlaisen melodiaformaatin.
Sanokaa, sitten suoraan mitä ajattelette seuraavasta. Eräs milestäni tasokas muusikko lupasi auttaa minut alkuun omassa projektissani. Kävimme yhdessä läpi aineistoni, joista valitsimme 12 biisiä jatkojalostukseen. Nyt kaveri ilmoitti minulle, että hän on joutunut säveltämään kaikki uusiksi, ja haluaa laulaa myös puolet biiseistäni. Näin vaikka olimme sopineet, että hän taiteellinen tuottaja ja jos tulee muutoksia sanoituksiin täi uusiksisäveltämistä - niin neuvotellaan. Nyt tyyppi on treenaillut biisejäni kavereidensa kanssa ilman lupaani. Vituttaa. Äijä on todella hyvä muusikkoja ja sovittaja ja kuulin, et mies on muuttanut melodioita sen verran, että niitä voidaan pitää hänen sävellyksinään. Mä tulen ammattimaisen musiikinteon ulkopuolelta - mutta en ole mikään ääliö. Onko tämä yleistä, tämmöinen pöllimisyritys, ellei ole hereillä. Tottakai vihellän peli poikki. Tyyppi oli jo kuulemma varaillut äänitysaikoja. Voitte nauraa mulle, mut antakaa mulle joitakin konkreettisia neuvoja miten etenen. Sen olen jo varmistanut, että materiaalini on hyvää, mutta valtavirrasta poikkeavaa. Sopiiko, ettei ylimielistä pottuilua - vaan hyviä, pragmattisia vinkkejä edetä.
 
Kalmo
03.11.2011 15:02:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti tuollainen on uskoakseni aika yleistä. Ei välttämättä pahasta tahdosta, vaan niin, että virta vie: Kaveri vie kaverinsa biisejä jollekin, toisen mielestä ne on aika jees kun vähän viilataan, ja joku viilaa lisää jne. ja lopuksi viilataan linssiin, vaikkei tarkoitus ollut.
 
Se, minkä verran ideoitasi on modifioitu, on varmaan aika oleellista. Jos sälli yhtäkkiä
alkaa viedä biisejä eteenpäin ominaan, niin oikeuksiesi puolustaminen voi olla aika sotkuista.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
vasili
03.11.2011 15:46:25 (muokattu 03.11.2011 15:47:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä voidaan sanoa, että kaverisi on todella rankalla kädellä sovittanut kappaleesi uudestaan.
 
Kuulutteko molemmat Teostoon? Teidän pitää sopia keskenänne, miten tekijänoikeuskorvaukset näistä kaverisi sovittamista versioista jaetaan teidän kesken. Teostokin varmaan neuvoo mielellään asiassa, mutta ehkä tuollainen 70/30 tai 60/40 -jako sinun hyväksesi olisi tässä tapauksessa ihan kohtuullinen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «