JuhaHo 15.09.2011 19:55:08 | |
---|
hollstro: Pönkkä taitaa olla pinna. Kiitos täsmennyksestä, niin se taitaa virallisesti ollakin. Basson korjaaja taisi kutsua sitä pönkäksi. |
doktorkoo 16.09.2011 02:47:09 | |
---|
Teijo K.: pinna on liian lyhyt :) tätäkin on liikkeellä... Mutta alkuperäiseen aiheeseen: mulle on pari kertaa käynyt että talla on ottanu kuljettaessa pikkasen iskua, ja sitten soittaessa kaatunu. Eli kannattaa aina pussista pois ottaessa tsekata että talla on suorassa. Jo ennen viritystä ja sitte vielä virityksen jälkeen. Muistaisinpa itekin.... Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank
http://www.myspace.com/themisbeats |
Teijo K. 16.09.2011 08:34:30 | |
---|
doktorkoo: tätäkin on liikkeellä... Mutta alkuperäiseen aiheeseen: mulle on pari kertaa käynyt että talla on ottanu kuljettaessa pikkasen iskua, ja sitten soittaessa kaatunu. Eli kannattaa aina pussista pois ottaessa tsekata että talla on suorassa. Jo ennen viritystä ja sitte vielä virityksen jälkeen. Muistaisinpa itekin.... Jos se talla ihan mahottomasti liukastelee edes takas, niin yksi kikka on laittaa pikkusen liitua tallan ja kopan väliin. Siis ihan liitutaululiitua. Se toimii liukuesteenä siinä, mutta jos tallaan tulee oikein kova isku, niin antaa tallan ennemmin kaatua kuin rikkoontua. Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
:Stephen King.
Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration
:Edison. |
JuhaHo 19.09.2011 21:17:20 | |
---|
Jonas Lohse julkasi blogissaan mikkitestiäänitteen. Hänellä oli testibassossaan 7 yleisesti käytettyä mikkiä, joita äänitettiin samanaikaisesti. Omasta mielestäni parhaiten pärjäsi APTFlex, joka antoi mielestäni luonnollisimman äänen hyvässä ja pahassa. Käykäähän vertailemassa: http://doublebassguide.com/ |
rattledad 22.09.2011 20:15:07 | |
---|
JuhaHo: Omasta mielestäni parhaiten pärjäsi APTFlex, joka antoi mielestäni luonnollisimman äänen hyvässä ja pahassa. Luonnollisimman? Olihan siellä DPA ja varmaan joku konkkamikkiratkaisu Ehrlundissakin kun kuulostivat niin erilaisilta kuin pietsot. One man's OMG! is another's WTF!. |
JuhaHo 23.09.2011 11:28:01 | |
---|
rattledad: Luonnollisimman? Olihan siellä DPA ja varmaan joku konkkamikkiratkaisu Ehrlundissakin kun kuulostivat niin erilaisilta kuin pietsot. Itse ajattelin tuota DPA:ta lähinnä referenssilaitteena. En ainakaan itse ihan heti alkaisi kytkemään tuota bassovahvistimeen keikkakäytössä. APT-flex ei muuten ole piezo vaikka onkin kontaktimikrofoni. |
Teijo K. 23.09.2011 19:10:58 | |
---|
JuhaHo: Itse ajattelin tuota DPA:ta lähinnä referenssilaitteena. En ainakaan itse ihan heti alkaisi kytkemään tuota bassovahvistimeen keikkakäytössä. APT-flex ei muuten ole piezo vaikka onkin kontaktimikrofoni. Oisko jotain samanhenkistä kuin BBand, joka ei myöskään varsinaisesti ole pietso. Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
rattledad 23.09.2011 19:38:00 (muokattu 23.09.2011 19:38:53) | |
---|
Teijo K.: Oisko jotain samanhenkistä kuin BBand, joka ei myöskään varsinaisesti ole pietso. Vai olisiko kyse noista perinteisistä pietsoista ja uudemmista 'filmipietsoista'? http://en.wikipedia.org/wiki/Contact_microphone B-bandit taisivat tosin vaatia virtaa toimiakseen ylipäätään - kuten kondensaattorimikitkin. Filmipietsoista kai tulee jotain ulos vaikka vaativat etusta perinteistäkin pietsoa korkeamman impedanssin takia. APT-flex kuulosti muuten aika samanlaiselta kuin vertailun fishman. Tuo DPA on kyllä ihan livekäyttöön tehty, mutta varmaan kierto on isompi ongelma kontralla kuin viululla. Sama mikki käsittääkseni, erot viulu-, kitara- ja bassoversiossa on vain kiinnityksessä. One man's OMG! is another's WTF!. |
Teijo K. 23.09.2011 19:44:21 | |
---|
rattledad: Vai olisiko kyse noista perinteisistä pietsoista ja uudemmista 'filmipietsoista'? http://en.wikipedia.org/wiki/Contact_microphone B-bandit taisivat tosin vaatia virtaa toimiakseen ylipäätään - kuten kondensaattorimikitkin. Filmipietsoista kai tulee jotain ulos vaikka vaativat etusta perinteistäkin pietsoa korkeamman impedanssin takia. Olen nimenomaan käsittänyt, että tuo "filmipietso" ei ole varsinaisesti rakenteeltaan pietso, ja bband on nimenomaan sellainen filmikalvokontaktimikki. Empä ole omaa bbandiäni koskaan kokeillut ilman sitä sen omaa etusta, ja vähän turhan hankalaksi on tehty se mahdollisuus että viitsisin kokeillakaan. Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
rattledad 23.09.2011 19:50:25 | |
---|
Teijo K.: Olen nimenomaan käsittänyt, että tuo "filmipietso" ei ole varsinaisesti rakenteeltaan pietso, ja bband on nimenomaan sellainen filmikalvokontaktimikki. Empä ole omaa bbandiäni koskaan kokeillut ilman sitä sen omaa etusta, ja vähän turhan hankalaksi on tehty se mahdollisuus että viitsisin kokeillakaan. Aattelin vaan kun Headwayn etusen manuaalissa mainitaan että "+Hi Setting" on siltä varalta jos joku haluaa käyttää esim. passiivista filmipietsoa. Tai niin ymmärsin. One man's OMG! is another's WTF!. |
Juicefani11 13.10.2011 19:48:26 | |
---|
Ei kukaan osaisi sanoa mistä Suomessa voi ostaa Weedwackerit? Ja nyt en kaipaa mitään "kvg-vastauksia", olen etsinyt jo.. Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät... |
absqua 13.10.2011 19:55:19 | |
---|
Juicefani11: Ei kukaan osaisi sanoa mistä Suomessa voi ostaa Weedwackerit? Ja nyt en kaipaa mitään "kvg-vastauksia", olen etsinyt jo.. sori että vähän suolaan, mutta KVG olis ollu ihan oikea vastaus. http://www.huttulacustoms.fi/index.php?p=20 Toi löyty ekana kun rupesin googlaamaan että mikä weedwacker ylipäänsä on. Siis muu kuin puutarhatrimmeri. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
JuhaHo 01.11.2011 21:22:04 | |
---|
Juniorilla alkaisi paine vahvistimen hankintaan kasvamaan. Tutkailtuamme asiaa olemme päätymäisillään TC Electronicin BG500/210 Komboon: http://www.tcelectronic.com/bg500.asp Speksien perusteella tuo vaikuttasi käypäseltä peliltä ja hintakin on kohtuullinen. Onkohan palstan lukijoista kukaan päässyt laitetta kontralla testaamaan. Valitettavasti vahvistinta ei taida maasta edes löytyä, joten joutunen kyselemään T-kaupasta. Hyvänä puolena vahvistimessa pitäisin diskanttikaiutinta, joka mielestäni kontrakäytössä on välttämätön. Poika on jonkin aikaa soitellut laina Hartkella, josta olemme kääntäneet bassosäädön minimiin ja treblen täysille. Silti soundi on yhä liian tumma ja menee bändin seassa ihme kuminaksi ja pöminäksi. Sitten yksi asia olisi tuo instrumentin vaihto kesken keikan - ja moneen otteeseen. Olemme miettineet jotain jalkakytkinsysteemiä, jotta vaihdon asisi onnistumaan ilman piuhojen nykimistä ja volyymin säätelyä. Ilmeinen vaara on että kappaleen alkaessa basso on mutella. Tässä yksi vaihtoehto jota on mietitty: radial bigshot ABY http://www.tonebone.com/re-bigshot-aby.htm |
No kontransoittajat, Kokemuksia eri kielisarjoista, Myös släp-basson soittajat ääneen. Mitä kieliä käytätte ja miksi? Itse soitan sekalaista musaa,,Bluegrass ja gypsy swing tyyliä jossa ei niin hirveesti taiteilla ja high tension pirastrot toimii siinäkin hyvin.. bass is lowest form of music--- |
JudeJude 03.11.2011 10:30:34 | |
---|
root daddy: No kontransoittajat, Kokemuksia eri kielisarjoista, Myös släp-basson soittajat ääneen. Mitä kieliä käytätte ja miksi? Itse soitan sekalaista musaa,,Bluegrass ja gypsy swing tyyliä jossa ei niin hirveesti taiteilla ja high tension pirastrot toimii siinäkin hyvin.. Olen yhtä Helicore-syrjähyppyä lukuunottamatta käyttänyt aina Thomastikin Spirocore-kieliä medium-jännitteellä. Opettajani käyttää niitä myös. Spirocoret ovat hyvät peruskielet monenlaiseen musiikkiin; itse soitan useimmiten kokonaan akustisissa tilanteissa, tällä hetkellä kansanmusakvartetissa viulun, haitarin ja kanteleen kanssa sekä aivan vastikään perustetussa laulu-piano-basso- mallisessa jazztriossa. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta |
Herde 04.11.2011 13:30:44 (muokattu 04.11.2011 13:37:02) | |
---|
Näitä kieliä oon ainakin kokeillu (saattaa olla että on pari settiä joita en muista): Helicore medium, Helicore light, Thomastik Dominant, Thomastik Dominant solo, Spirocore Orchestra, Spirocore Weich, Pirastro Obligato, Pirastro Oliv D&G, Pirastro Evah Pirazzi, Pirastro Chorda Carlos Henriquez, Corelli 370TX, Labella Gut D&G, Global Gut täyssuolisetti, Velvet Anima, Velvet Garbo, Velvet Compas 180, Aquila Nylgut. Just nyt on toisessa bassossa Animat ja toisessa Weichit. Syyksi vois mainita että nämä kielisetit tuntuvat tuovan esiin parhaat puolet kummastakin yksilöstä. Animat korostavat toisen basson puista, jöpisevää soundia ja Weichit tuovat selkeyttä toisen basson tummaan ja pehmeään ääneen. |
Herra Melankolia 05.11.2011 10:54:23 | |
---|
Amatööri kyselee, että miten on kätevintä siirtää kontran pinnaa? Ostin sitten saksan kitarasiwasta halpis kontran ja pinna on jossain aivan muualla kuin missä sen pitäisi olla. Tallaakin piti viilailla, koska jousiosasto fiilaajat oli jättänyt kielet metrien korkuudelle. |
JudeJude 05.11.2011 22:50:13 | |
---|
Itse lähtisin etsimään lähintä bassonkorjaajaa. Noita hommia ei kannata nimittäin tehdä amatööripohjalta kotona. Nimimerkillä kyllä on kokeiltu, ja huonoahan siitä tuli. Mikä kaupunki? "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta |
J-L 07.11.2011 17:22:15 (muokattu 07.11.2011 22:10:50) | |
---|
Herde: Näitä kieliä oon ainakin kokeillu (saattaa olla että on pari settiä joita en muista): Helicore medium, Helicore light, Thomastik Dominant, Thomastik Dominant solo, Spirocore Orchestra, Spirocore Weich, Pirastro Obligato, Pirastro Oliv D&G, Pirastro Evah Pirazzi, Pirastro Chorda Carlos Henriquez, Corelli 370TX, Labella Gut D&G, Global Gut täyssuolisetti, Velvet Anima, Velvet Garbo, Velvet Compas 180, Aquila Nylgut. Just nyt on toisessa bassossa Animat ja toisessa Weichit. Syyksi vois mainita että nämä kielisetit tuntuvat tuovan esiin parhaat puolet kummastakin yksilöstä. Animat korostavat toisen basson puista, jöpisevää soundia ja Weichit tuovat selkeyttä toisen basson tummaan ja pehmeään ääneen. Mulla on omissa bassoissa ollut aina aikaisemmin Spirocore Weichit, jotka ovatkin palvelleet hyvin yleiskielinä soittotilanteesta ja musiikkityylistä riippumatta. Viimeiset puoli vuotta bassossa (1940-luvun Dölling) on ollut Velvetin Blue kielet, joihin olen ollut suhteellisen tyytyväinen, varsinkin nyt kun ne ovat ehtineet vähän ikääntyä. Kun sulla on Herde noista muista Velvetin kielistä kokemuksia, niin kiinnostaisi tietää vähän niiden eroavuuksista. Vaikka soitan nämä kielet varmasti loppuun, niin ajattelin seuraavaksi kokeilla mahdollisesti jotain muuta Velvetin settiä. Garbon gut-g on vaikuttanut toistaiseksi kiinnostavimmalta; soitan lähes 100% pizzicatoa, joten jousisoitettavuudella ei ole niin suurta merkitystä. Animat tuntuvat olevan suosittuja, millä tavalla ne eroavat Garboista pizzicato-soitossa? Ääniklippien perusteella Garbot ovat enemmän suolikielityyppiset, kun taas Animat muistuttavat joillan tavalla Blue kieliä, vaikka ovatkin varmasti laadukkaammat. Compas 180 vaikuttaa myös mielenkiintoiselta, ilmeisesti aika erilaiset näihin muihin verrattuna. Kokeilemallahan nämä vaan selviää, mutta olisi mielenkiintoista kuulla sun kokemuksista. Yksi asia mikä noissa Garboissa ja suolikielityyppisissä kielissä vähän mietityttää, on niiden toimivuus eri soittotilanteissa; straight ahead jazzissa varmasti parhaimmillaan, mutta miten hyvin ne toimii funk, latin, pop jne. ympäristössä? |
Herra Melankolia 07.11.2011 18:39:27 | |
---|
JudeJude: Itse lähtisin etsimään lähintä bassonkorjaajaa. Noita hommia ei kannata nimittäin tehdä amatööripohjalta kotona. Nimimerkillä kyllä on kokeiltu, ja huonoahan siitä tuli. Mikä kaupunki? Helsinki. Onko suosituksia jollekulle? |