Vongoethe 02.11.2011 18:30:43 (muokattu 02.11.2011 18:36:24) | |
---|
poppamies: Sä varmaan puhut 80-luvusta kun itse olit teini. Rockradio aloitti vasta 1.6.1980. Sitä ennen oli vain irrallisia iltaohjelmia, Kevyesti keskellä päivää, Lauantain toivotut, Kotimainen puolituntinen, Härmärock, Matkalla maineeseen ja Viikon pop-LP ja tietysti tuo Terkkuja, terkkuja eli Nuorten sävellahja -ohjelma lauantaisin, oliko se nyt neljästä viiteen. Matti Konttisella oli jazzosasto hallussa, Heikki Annala taisi toimitella sitä sun tätä, muun muassa Musiikkia (eiku kurtunrevittelyä) maakunnista -ohjelmaa. |
isojussi 02.11.2011 19:25:47 (muokattu 02.11.2011 19:35:26) | |
---|
poppamies: Sä varmaan puhut 80-luvusta kun itse olit teini. Enivei - kanavia ei vielä ollut liikaa, niinkuin nyt, yksipuolistamassa nuorten musiikkimakua. EDIT: Mulla on muuten semmonen muistikuva, että kun olis ala-asteiässä (siis just 70-luvun loppupuoli), tuli parinakin kesänä läpi yön radiosta Beatlesin Stg Pepper's jne... levy tauotta. Easy living oli 70-luvun alussa eka biisi, jonka äänitin radiosta c-kasetille. n 45 minuutin "radiokreivi" Creutzin juontaman Elvis-hittikoosteen äänitin radiosta -71 tai -72. Mahd jopa -73 alkuvuodesta... Notta tuli siältä vaikka mitä jo 70-luvulla. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
baron 02.11.2011 19:47:43 | |
---|
isojussi: Enivei - kanavia ei vielä ollut liikaa, niinkuin nyt, yksipuolistamassa nuorten musiikkimakua. EDIT: Mulla on muuten semmonen muistikuva, että kun olis ala-asteiässä (siis just 70-luvun loppupuoli), tuli parinakin kesänä läpi yön radiosta Beatlesin Stg Pepper's jne... levy tauotta. Ai mä muistelen että radiosta olisi 50-luvulla tullut kerran Pat Boonen Tutti Frutti. Muuta rokkia ei tainnut tulla? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Vongoethe 02.11.2011 19:51:23 | |
---|
isojussi: Enivei - kanavia ei vielä ollut liikaa, niinkuin nyt, yksipuolistamassa nuorten musiikkimakua. EDIT: Mulla on muuten semmonen muistikuva, että kun olis ala-asteiässä (siis just 70-luvun loppupuoli), tuli parinakin kesänä läpi yön radiosta Beatlesin Stg Pepper's jne... levy tauotta. Easy living oli 70-luvun alussa eka biisi, jonka äänitin radiosta c-kasetille. n 45 minuutin "radiokreivi" Creutzin juontaman Elvis-hittikoosteen äänitin radiosta -71 tai -72. Mahd jopa -73 alkuvuodesta... Notta tuli siältä vaikka mitä jo 70-luvulla. Toki tuli. Yöradiotahan ei ollut, ohjelmat loppuivat viimeistään puoliltaöin. Joskus kesäisin oli joitakin kokeiluja, jolloin radio soi läpi yön. Se Remun "Juoropiön Pop Fjuury" eli European Pop Jury meinasi tyyten unohtua. Muistan, kun olin isonveljen kyydissä ajelulla pitkin kyliä ja Get On voitti yllättäen senkertaisen äänestyksen. |
Vongoethe 02.11.2011 19:53:39 (muokattu 02.11.2011 20:03:06) | |
---|
baron: Ai mä muistelen että radiosta olisi 50-luvulla tullut kerran Pat Boonen Tutti Frutti. Muuta rokkia ei tainnut tulla? Eikö ollut edes hassunhauskoja reportaaseja nuorison laulukilpailuista ja elokuvista, Rock-Jerryn suomenmestaruudesta, Liemolasta, Harmony Sistersien Tunnista toiseen -tulkinnasta, Blackboard Junglesta (suomeksi Älä käännä heille selkääsi), James Deanin elokuvista ja sen sellaisista? |
baron 02.11.2011 20:22:14 (muokattu 02.11.2011 20:28:45) | |
---|
Vongoethe: Eikö ollut edes hassunhauskoja reportaaseja nuorison laulukilpailuista ja elokuvista, Rock-Jerryn suomenmestaruudesta, Liemolasta, Harmony Sistersien Tunnista toiseen -tulkinnasta, Blackboard Junglesta (suomeksi Älä käännä heille selkääsi), James Deanin elokuvista ja sen sellaisista? Tä? Siihen aikaanhan radiossa oli raati joka kuunteli kaikki uudet levyt ja ratkaisi olivatko ne taiteellisesti niin korkeatasoisia että niitä sai radiossa soittaa. Mitä sä luulet että klasarityypit tykkäsi suomalaisista sen ajan rokeista? Suoraan siihen alimpaan ryhmään joka hävitettiin saman tien. No kyllä sekä Harmony sistersien että Göran Ödnerin Tunnista toiseen piisi tuli silloin tällöin, ehkä ne olisi pitänyt tulkita rokiksi? Siihen aikaan rokkia kuunneltiin joko Radio Luxemburgista tai levyiltä. Levyjä kyllä sai, mä olin kiltti nuori ja pikkukaupungin kampaamon yhteydessä olevan levykaupan täti näytti mulle aina Musiikki Fazerin uutuusvalikoiman ja tilasi mulle ne levyt jotka halusin ja joihin oli varaa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
poppamies 02.11.2011 20:36:58 | |
---|
baron: Tä? ...Siihen aikaan rokkia kuunneltiin joko Radio Luxemburgista tai levyiltä... Nimenomaan näin! Vaihtoehdot oli pääpiirteittäin tuossa. Meillä täällä rannikolla oli lisäksi yksi aika hyvä vaihtoehto Sveriges Radio P3. G strings are for strippers |
Einiöillä näyttäisi olleen jotain aktiviteetteja niin radion kuin televisionkin puolella: http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavo_Eini%C3%B6 Kelpasiko edes jazz? " Einiö alkoi 1950-luvulla järjestää kansainvälisten artistien jazz-konsertteja. Hänen Suomeen tuomiaan artisteja ovat muun muassa Dizzy Gillespie (mm. Dizzy Gillespie Sextet ja myöhemmin Dizzy Gillespie Quintet & John Coltrane Quintet), Ella Fitzgerald, Oscar Peterson, Stan Getz, Duke Ellington, Count Basie, Thelonius Monk, Miles Davis, Ornette Coleman, Sarah Vaughan ja Benny Goodman." En menisi sanomaan kaikkia klasarimiehiäkään homekorviksi; siellä oli yllättävänkin avarakatseista porukkaa. Erkki Salmenhaarakaan ei tainnut aivan sieltä kamalimmasta päästä olla. http://fi.wikipedia.org/wiki/Erkki_Salmenhaara |
pekkajau 02.11.2011 23:03:30 | |
---|
Rock-radio oli kyllä hyvä. Muistan kun siellä kerrottiin Ronnie Österbergin kuolemasta. Maailma romahti. Sitten siihen päälle soitettiin muutama kappale Jim Pembrokea sen uudelta soololevyltä ja Wigwamia. Erityisesti jäi mieleen livenä se "Let It Be"! Kuuntelin tuota ohjelmaa oman kotimökin ulkoaitassa Luxor-merkkisestä matkaradiosta joka toimii edelleen! Juontajana oli Heikki Harma. |
pekkajau 02.11.2011 23:35:25 (muokattu 02.11.2011 23:37:42) | |
---|
Vuosi oli 1980 ja meikäläinen asui leikkimökissä...todellakin. Minä rakensin sinä kesänä ehkä ensimmäisen maailmani siihen mökkiin. Siellä sitä katseltiin Moskovan Olymppialaisia mustavalkeasta Salora televisiosta ja oltiin niin itsenäisiä! |
Tankero 03.11.2011 00:00:34 | |
---|
poppamies: Nimenomaan näin! Vaihtoehdot oli pääpiirteittäin tuossa. Meillä täällä rannikolla oli lisäksi yksi aika hyvä vaihtoehto Sveriges Radio P3. Kantolassa pystyi kuuntelemaan 60-70 luvulla ruotsista Kvällstoppenia ja Svensktoppenia. Tais molemmat ohjelmat tulla kerran viikossa. Humppajyrä |
poppamies 03.11.2011 08:07:06 | |
---|
Tankero: Kantolassa pystyi kuuntelemaan 60-70 luvulla ruotsista Kvällstoppenia ja Svensktoppenia. Tais molemmat ohjelmat tulla kerran viikossa. Jåå. Ja lisäksi sellainen kuin 10 i TOP. Svemsktoppenissa oli lähinnä "Lilla föken fräken" ja "Lyckliga gatan". G strings are for strippers |
Vongoethe 03.11.2011 08:24:39 (muokattu 03.11.2011 08:25:57) | |
---|
poppamies: Jåå. Ja lisäksi sellainen kuin 10 i TOP. Svemsktoppenissa oli lähinnä "Lilla föken fräken" ja "Lyckliga gatan". Soittelivatko muuten Pugh Rogefeldtin kiekkoja siellä paljonkin tai ollenkana? Muuttoankkaa (suom. Repe Sorsa) nyt ainakin? http://sv.wikipedia.org/wiki/Pugh_Rogefeldt |
baron 03.11.2011 08:25:31 (muokattu 03.11.2011 08:26:52) | |
---|
poppamies: Jåå. Ja lisäksi sellainen kuin 10 i TOP. Svemsktoppenissa oli lähinnä "Lilla föken fräken" ja "Lyckliga gatan". Mulla oli 50-luvulla sellainen ruotsalainen suosikkipiisi kuin "Dagny" Löytyi näköjään Youtubesta:-) http://www.youtube.com/watch?v=hEMtexyQVNo You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Vongoethe 03.11.2011 08:26:52 (muokattu 03.11.2011 08:29:56) | |
---|
|
Tankero 03.11.2011 11:11:16 | |
---|
poppamies: Jåå. Ja lisäksi sellainen kuin 10 i TOP. Svemsktoppenissa oli lähinnä "Lilla föken fräken" ja "Lyckliga gatan". Niinpä olikin ja totta suo Svensk, mutta pitihän sitä paremman puutteessa kuunnella. Ihmeen selkeästi kuului. Humppajyrä |
baron 03.11.2011 13:50:25 | |
---|
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Vongoethe 03.11.2011 14:27:10 (muokattu 03.11.2011 14:28:52) | |
---|
baron: Just toi. Toi Seppo Kohvakka oli vähän jälkijunassa, originaali -58 ja koveri 73. No, eihän siinä ole kuin 13 vuotta välissä. Onhan niitä covereita tekemättä varmaan runsastikin vuoden 1998 tai sitä vanhemmista hiteistä. Tietysti tuo suhde on pikkuisen petollinen jo siksi, että välttämättä kevyttä musiikkia ei enää nähdä pelkästään päivän hitteinä saati ohimenevänä muotivillityksenä kuten vielä 50- ja 60-luvuilla. On tainnut Seppomme sittemmin nähdä niin sanotusti valon, muusta repertuaarista päätellen. En kuukeloinut sen kummemmin, tuon rallatuksen toki muistin: O-o-oo Dagny, tee jotakin... |