Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiutinkaapelit - pitääkö olla balansoituja??
1
Juutas
03.05.2011 22:10:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
erittäin aloittelijamainen kysymys, joka ei varsinaisesti kuulu studiotyöpalstalle, mutta en keksinyt missä muuallakaan tähän osattaisiin vastata - seli seli.. ;)
 
Eli pitääkö mikseristä lähtevien aktiivikaappeihin menevien kaapelien olla balansoituja tai jos ne ei ole, niin aiheutuuko siitä jotain häiriötä/tehohävikkiä tms? Kyse on siis treenikämpällä olevasta PA:sta. Asia jäi askarruttamaan kun uusi aktiivikaappi huutaa xlr-uros-plugi kytkentää ja ainakaan suuren saksalaisen nettikaupan sivustoilta ei sellaista löytynyt balansoituna laisinkaan..
 
Tyhmä kiittää selkeästä vastauksesta! :D
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Antti1
03.05.2011 22:13:09 (muokattu 03.05.2011 22:14:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mikseristä tulee ulos balansoitua signaalia halutunlaisesta liittimestä ja kaiuttimen sisääntulo on balansoitu sekä varustettu halutunlaisella liittimellä, niin voithan sä sitä käyttää. Tarviiko sen sit taas olla välttämättä sitä, niin ei oikeastaan.
 
E: Ja sähän et käytä tossa välissä lainkaan kaiutinkaapeleita, vaan ihan normaalia signaalikaapelia. Samaa kamaa, kuin vaikka mikkiletkuissa. Jos ei löydy valmista, niin tilaa tarvikkeet ja tee ite.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
multipaavo
03.05.2011 23:18:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Hei,
 
Tyhmä kiittää selkeästä vastauksesta! :D

 
Reiskan legendaarisista artikkeleista on hyvä alkaa: http://pwc.kapsi.fi/reiska/
"Häiriötä ilmassa" osiossa käsitellään balansoidun signaalinsiirron etuja.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
Juutas
06.05.2011 09:17:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista - selvensi asian! :) Ja niitä käyttötarkoitukseen sopivia kaapeleitakin löytyi lopulta ihan lähiliikkeestä kun jaksoi raahautua vaihteeksi keskustaan... ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Juhimuskeli
01.11.2011 12:51:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä näkee, onko kaapeli balansoitu vai balansoimaton?
 
Sax-pappa
01.11.2011 12:56:20 (muokattu 01.11.2011 12:57:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhimuskeli: Mistä näkee, onko kaapeli balansoitu vai balansoimaton?
 
Balansoimattomassa on yksi johdin ja suojapunos, esim. normaali kitarakaapeli. Balansoidussa kaksi johdinta yhteisen suojan sisällä. Ja päältäpäinhän sitä ei välttämättä näe avaamatta liitintä.
 
multipaavo
01.11.2011 19:35:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Balansoidussa kaksi johdinta yhteisen suojan sisällä.
 
Täsmennyksenä: kaksi johdinta jotka ovat kierretty toistensa ympärille. Normi termistössä puhutaan parikierteestä. Pieni, mutta hyvin oleellinen seikka häiriösuojauksessa.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
Jaava
02.11.2011 14:10:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhimuskeli: Mistä näkee, onko kaapeli balansoitu vai balansoimaton?
 
Yleensä sen huomaa siitä, että balansoitu plugipiuha käyttää trs plugeja. Se ei välttämättä tarkoita, että piuhassa olisi sisällä kaksi johdinta, mutta se ainakin kovasti viittaa siihen suuntaan. Mikkikaapeli on yleensä balansoitua.
 
Ja kyllä mä muuten löysin sen suuren saksalaisen nettisivuilta varmaan kymmeniä trs-xlr piuhoja.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «