Aihe: FM-synteesi | |
---|
|
Ellen nyt ihan väärässä ole, ei tällä forumilla hirveästi ko. aihetta ole sivuttu joten pistänpä ketjun pystyyn. Kertokaahan tästä synteesimuodosta jotain, te fiksummat. Itse ostin muutama päivä takaperin Yamahan DX9:n ja olen koittanut sillä opetella tätä mystistä tapaa, mutta ei se tunnu oikein päähän istuvan. |
|
Tämä on ainakin ihan hyvä linkki: http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/sep97/synthschool3.html Vaikkei mitään tajuaisikaan niin noita SOS-artikkeleita on aina kiva lukea kun ovat niin hyvin kirjoitettuja. Itsekin kiinnostaisi tietää enemmän tästä FM-synteesistä. Hyvä että ostit tuon DX9:n, koska muuten olisin käynyt sen mielenhäiriössä hakemaan itselle talteen ja olisi kuitenkin päätynyt sängyn alle piiloon kun ei olisi ollut tilaa tuolle. Olisi kuitenkin kiva joskus opetella tuo synteesi ja tekisi mieli joskus jokin DX-sarjalainen hankkia. Ehkäpä just tuollainen halvempi DX-9 tai DX-21, tai sitten ihan se DX7s, IID tai IIFD. Omistin hetken aikaa Yamaha SY22:en ja ihastuin soundeihin, mutten sillä ehtinyt oikeastaan mitään ohjelmoida kun myin heti pois. Alunperinkin puolivahingossa päätyi minulle. www.myspace.com/loistavapolku |
|
se on ehkä helpompi sisäistää, kun ajattelet ne OP:t ikäänkuin oskillaattoreina. Niitä eri tavoin rinnakkain yhdistämällä saat soundiin väriä ja niiden envelopea muuttamalla voit jäljitellä filtterien toimintaa yms. Ei sillä kovin helposti saa mitään pehmeää, analogityypistä suhinaa, mutta sitäkin helpommin kirkkaita, teräviä soundeja tai sellaisia enomaisia muuttuvia äänimattoja; pistät vaan eri operaattoreille erilaiset attackit ja releaset envelopeihin. Mulla on muutama muukin FM-syntty DX 7:n (6 OP) lisäksi, mutta ne on kaikki 4 OP:n värkkejä. Soundimaailmat aika samat valmistajasta riippumatta. Oma suosikkini Yamahan V50, koska helpoin ja selkein ohjelmoida. Muistaakseni tuossa sun DX:ssäsi on myös 4 OP... |
JPQ 02.11.2011 13:18:44 (muokattu 02.11.2011 13:22:29) | |
|
Mun suosikkini on taas Rob Papen blue softasyna joak kyllä sisältää paljon muutakin ja syystä että vaikka NI FM8 löytyy myös siinä tosi vähän käteviä presettejä ja jotenkin vaan soundi yleisesti hieman toinen. ja logicin EFM1 vai mikä nyt se oli tuo mieleen eräät lelu soittimet vaikka siinäkin muutama presetti jota käyttänen. (noissa leluisssa lienee vain jopa 2op fm tai sinnepäin,soundit josta puhun on niitä kello soundeja). kaiken kaikkiaan vaikea hallita mutta fm8 oli minulle sekavampi kuin kokeita tein kuin blue. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
|
cyberiad2001: Muistaakseni tuossa sun DX:ssäsi on myös 4 OP... Yamaha DX-9 on tosiaan vain neljän operaattorin syna. 6 OP on käsittääkseni huomattavastikin monipuolisempi, ja ehkäpä voisi hankkia DX-7:sta sen kakkosmallin joskus kun on tilaa tuollaiselle. Mutta toisaalta mitä olen videoita ja ääninäytteitä katsellut niin noista 4 OP Yamahoistakin voi saada aika paljon kaikkea kivaa irti, siinä mielessä houkuttelisi DX-9, DX-21 tai DX-11. Myös SY-35 olisi mielenkiintoinen, koska siinä on kaksi FM-operaattoria yhdistetty sämpleihin. Toisaalta tuon synteesin opettelua varten jokin puhdas FM-syna olisi mukavampi.. Kaikki aina kommentoivat näiden DX-sarjalaisten vaikeasta ohjelmoitavuudesta, niin voisi ottaa haasteen vastaan joku päivä ja kokeilla itse :) Minua ainakin tuo SOS-artikkeli valaisi erittäin paljon. Eri asia sitten kuinka paljon siitä on apua juuri DX-9:n ohjelmoinnissa. Toisaalta artikkeli oli kirjoitettu selvästi DX-7:aa esimerkkinä käyttäen joten luulisi että jotain soveltuvuutta löytyy. www.myspace.com/loistavapolku |
CPU 02.11.2011 15:27:33 | |
|
Undying Dreams: Myös SY-35 olisi mielenkiintoinen, koska siinä on kaksi FM-operaattoria yhdistetty sämpleihin. Toi SY-35 on aika kusinen laitos. Kahdella fm-operaattorilla, kun ei saa aikaan juuri mitään kovin jäkevää, oli sampleja tai ei. FM-synteesin perusteista: Itse ajattelen, että ketjun viimeinen operaattori on ikäänkuin filtteri, muut ovat sitten oskillaattoreja, mitä useampi operaattori on sarjassa, sitä monimutkaisempia alltomuotoja oski pystyy tuottamaan. Idean sisäistäminen ei ole vaikeaa (etenkin jos on mahdollista harjoitella synteesiä esim. clavian modulaarilla tai vastaavalla), sen sijaan dx-sarjalaisten "menu diving" on. Suosittelen softaeditorin hommaamista, aukeaa se fm:kin helpommin. http://www.therepublicofdesire.net/
http://www.myspace.com/protectorateindustrial |
|
Nämä seikat jo avartavat jollain tapaa, kiitos siitä kaikille. Olen myös saanut sen käsityksen että mitä enemmän operaattoreita, sen monipuolisempi laite on kyseessä. Neljällä operaattorilla nyt ei varmaan mitään kummia saa aikaan mutta jos perusteet edes oppisi, olisi sekin jo hyvä juttu. Itselläni on tuon DX9:n lisäksi myös DX7 IID, mutta sen ohjelmoitavuuteen en ole kovin paljoa tutustunut, tuo kun on mulla vaan lähinnä midiohjaimena. Ehkäpä itselle se hankalin seikka (ainakin tuon DX9:n kanssa) on tajuta, miten nuo äänet muokkaantuvat kun tavallaan toista ääniaaltoa pommittaa toisella, jos nyt karkeasti sanotaan. DX9:ssä lähtötilanteena ainakin on se, että kone puskee pihalle tavallista siniaaltoa sen minkä ehtii ja sitä sitten muokataan. Helpompaa olisi jos saisi aaltomuotoja muuteltua ja vaihdeltua, mutta se onkin sitten vissiin ihan eri asia kuin tämä taajuusmoduulatio. Tulipa taas sekavaa tekstiä, antakaa armoa... :) |
JPQ 02.11.2011 17:01:48 | |
|
Kyllä jossain taajuus modulaatiota synissä muitakin aaltoja ja neljälläkin pääsee pitkälle lisäksi vaikka fm syninä markkinoidaan kyse oikeastaan vaihe modulaatiosta. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
|
minimarshall: Itselläni on tuon DX9:n lisäksi myös DX7 IID, mutta sen ohjelmoitavuuteen en ole kovin paljoa tutustunut, tuo kun on mulla vaan lähinnä midiohjaimena.) Osta nyt ihmeessä joku varsinainen midiohjain ja myy tuo soitto- ja ohjelmointikäyttöön :) Tai sitten ala tekeen soundeja sillä ^^ Soundidemojen pohjalta nimittäin oikeasti aika hieno syna tuo. Nää ainakin kuulostaa hienoilta --> http://www.youtube.com/watch?v=Z4LLAQIGBpU www.myspace.com/loistavapolku |
|
Undying Dreams: Osta nyt ihmeessä joku varsinainen midiohjain ja myy tuo soitto- ja ohjelmointikäyttöön :) Tai sitten ala tekeen soundeja sillä ^^ Soundidemojen pohjalta nimittäin oikeasti aika hieno syna tuo. Heh, en minä tuosta kyllä luovu. :) Tuollaista tatsia saa hetken hakea, on meinaan ihan omaa luokkaansa! |
|
kyllä 4:llä operaattorilla saa ihan hyviä FM-soundeja aikaan. 6 on tietty hieman enemmän, mutta jos piisissäsi on monta juttua samaan aikaan, niin eipä siellä paljon ehdi huomata oliko 4 vai 6. Joku hiljainen Eno-ambientti sitten tietty erikseen :) |
CPU 03.11.2011 12:34:34 | |
|
minimarshall: Helpompaa olisi jos saisi aaltomuotoja muuteltua ja vaihdeltua, mutta se onkin sitten vissiin ihan eri asia kuin tämä taajuusmoduulatio. Niin sillä fm:llä just tehdään noita eri aaltomuotoja. Sound on soundista löytyy artikkeli, jossa selvitetään miten eri aaltomuotoja saa aikaan. http://www.therepublicofdesire.net/
http://www.myspace.com/protectorateindustrial |
|
FM-synteesiin pitäisikin joskus perehtyä kunnolla. Idea on kyllä selvillä, mutta ei ole tullut koskaan oikein saatua tuloksia aikaan millään softasynalla. Olisko suositella hyvää ilmaista Mac/AU-softasynaa FM-synteesin perusteisiin? |
JPQ 03.11.2011 13:04:08 (muokattu 03.11.2011 13:04:42) | |
|
cyberiad2001: kyllä 4:llä operaattorilla saa ihan hyviä FM-soundeja aikaan. 6 on tietty hieman enemmän, mutta jos piisissäsi on monta juttua samaan aikaan, niin eipä siellä paljon ehdi huomata oliko 4 vai 6. Joku hiljainen Eno-ambientti sitten tietty erikseen :) jopa kahdella olen saanut itselleni kelpavaa bassoa ja pehmeää "äshköpianoa" tehnyt. ja kuitenkin kysytte millä synalla niin laskien ohjelmallani yhdellä kolmesta tietokoneestani. keksin fmän näet itse vahingossa kun sineillä leikin joskus 5-7vuotta sitten. lähempänä kait tuosta aikaa jolloin olin aktiivinen vieläkin keittää kun "trumpetin" (=vähän kuin sahaa vähän lisämutkilla) kaava hukkui olisin halunnut virittää soundin sitten kun keksin savan saada se vireeseen... ja joskus aikaa liikenen kokeilen omalla tavallani tuohon sinin tilalle muutakin... Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
xulu 03.11.2011 14:30:21 | |
|
CPU: Toi SY-35 on aika kusinen laitos. Komp. Oli siinä Pet Shop Boysin käyttämä kuorosample tai synähitti, FM osasto oli lähinnä vitsi. Vektori synteesi nyt yleensäkkin on hieno nimi crossfadelle. Since few cyberpunks have the requisite equipment to do real cyber music.
Instead they make more conventional music to live cyberpunk to. |
Leikari 03.11.2011 17:06:27 (muokattu 03.11.2011 17:59:29) | |
|
FM:n luonne kannattaa tiedostaa heti alkuun. Soundit ovat tyypillisesti vahvoja, solidia munaa tai klangia sisältäviä - eli vahvuudet siellä mm. itsestään tai analogisynan bassoa tukevoittamassa, erottuvia vahvoja metallisia "tanko"-soundeja, toisaalta hyvinkin kapeaan sävyalaan puserrettuja, mutta erottuvia leadeja sekä tietysti vaikka kuinka monimutkaisesti muuntuvia, pulputtavia ja tikkaavia jne. padeja. Pehmeitä mattosoundeja, analogipörinöitä tai suhinoita ko. synteesillä ei saa. FM:n kyllä oppii - pieni aaltofysiikan kertaus ei siihen ole pahaksi. Olennaista on kantoaalto-modulaattori -systeemin ymmärtäminen. Alkuun kannattaa lähteä ihan yksinkertaisesti peräkkäin asetetuilla operaattoreilla. Vaihda kantoaallon muotoa, vaihda modulaattorin muotoa ja taajuutta, ota mukaan envelopet. Korva alkaa erottamaan ja teorialla voi yrittää ymmärtää. Vähitellen monimutkaiempia rakennelmia mukaan. Neljänkin operaattorin kanssa on askartelemista, mutta kyllä kuusi on se mikä lopulta säväyttää. Tavoitteellisuus: älä säätele vain summassa - samoin kuin muidenkin syntikoiden osalta, kannattaa mielessä ajatella selkeästi minkä tyyppistä soundia muodostaa - pitää sen tähtäimessä ja hakee sinne päin vievät ratkaisut. Kun perusrakenteet on hanskassa voi alkaa hifistelemään nyanssien kanssa. 2000-luvun alussa minulla oli CD:lle netistä poltettu hyvä FM-synteesiopas (englanninkielinen) - valitettavasti en sitä nyt ole onnistunut löytämään sen kummemmin netistä kuin ko. CD:täkään. DX:lle löytynee edelleen editoreita - suosittelen vs. "kalvosulkeiset". 80-luvun amerikanrokissa ja kevyessä tanssifunkissa kuulee ihan sietämättömyyksiin asti ko. synteesiä. "Taidemuusikot" puolestaan käyttivät kovasti kaikenlaiseen häröilyyn eli ainakin siihen aikaan epäkonventionaalisina pidettyjä soundeja sai aikaan helposti ... nythän on kaikki jo kuultu... ;-) -- ed: tämä ei ole se opas mitä tarkoitin... http://www.sfu.ca/~truax/fmtut.html eikä tämä: http://www.soundonsound.com/sos/apr00/articles/synthsecrets.htm |
|
Exhausted: Olisko suositella hyvää ilmaista Mac/AU-softasynaa FM-synteesin perusteisiin? osta windows :) ehei mut jostain syystä freebie FM-synia on tosi huonosti AU:na, ihmetellyt itekkin tuota.. varmaan ku on FM8 niin ei tartte olla muita |
lukethesis 07.11.2011 12:03:03 (muokattu 07.11.2011 12:03:41) | |
|
Leikari: 80-luvun amerikanrokissa ja kevyessä tanssifunkissa kuulee ihan sietämättömyyksiin asti ko. synteesiä. Olen alkanut jopa fiilistelemään just niitä korneimpia DX-brassijuttuja ja jopa sitä hienoa Los Angelesin kettujen sähköpianoa mitä ilman ei balladia ollutkaan. Ja FM:n lisäksi myös D50:n soundeja, mitä esimerkiksi Jacksonin "Bad" oli pullollaan... Kai se on vähän kuin Rhodes, tulee pakostikin takaisin. Nykyäänhän sen (siis rhodesin) samettinen soundi on joka paikassa, mutta esimerkiksi ysärillä se oli todella "passé". Olisivatkohan 2000-luvun alun neosoul-miehet osallisina uudelleentuloon? |
Exhausted 07.11.2011 12:07:24 (muokattu 07.11.2011 12:07:52) | |
|
FM-Rhodes on kyllä ikoninen saundi, joka on erittäin leimautunut 80-luvulle ja Radio Aalto -kanavalla soitettaviin balladeihin. Toisaalta taas 90-luvun vastaava on varmaan Korg M1:n erittäin digitaalisen kuuloinen piano, jota on alkanut taas kuulua trendikkäillä levyillä ysärinostalgisena efektinä. |
JPQ 07.11.2011 13:00:12 | |
|
Leikari: FM:n luonne kannattaa tiedostaa heti alkuun. Soundit ovat tyypillisesti vahvoja, solidia munaa tai klangia sisältäviä - eli vahvuudet siellä mm. itsestään tai analogisynan bassoa tukevoittamassa, erottuvia vahvoja metallisia "tanko"-soundeja, toisaalta hyvinkin kapeaan sävyalaan puserrettuja, mutta erottuvia leadeja sekä tietysti vaikka kuinka monimutkaisesti muuntuvia, pulputtavia ja tikkaavia jne. padeja. Pehmeitä mattosoundeja, analogipörinöitä tai suhinoita ko. synteesillä ei saa. FM:n kyllä oppii - pieni aaltofysiikan kertaus ei siihen ole pahaksi. Olennaista on kantoaalto-modulaattori -systeemin ymmärtäminen. Alkuun kannattaa lähteä ihan yksinkertaisesti peräkkäin asetetuilla operaattoreilla. Vaihda kantoaallon muotoa, vaihda modulaattorin muotoa ja taajuutta, ota mukaan envelopet. Korva alkaa erottamaan ja teorialla voi yrittää ymmärtää. Vähitellen monimutkaiempia rakennelmia mukaan. Neljänkin operaattorin kanssa on askartelemista, mutta kyllä kuusi on se mikä lopulta säväyttää. Tavoitteellisuus: älä säätele vain summassa - samoin kuin muidenkin syntikoiden osalta, kannattaa mielessä ajatella selkeästi minkä tyyppistä soundia muodostaa - pitää sen tähtäimessä ja hakee sinne päin vievät ratkaisut. Kun perusrakenteet on hanskassa voi alkaa hifistelemään nyanssien kanssa. 2000-luvun alussa minulla oli CD:lle netistä poltettu hyvä FM-synteesiopas (englanninkielinen) - valitettavasti en sitä nyt ole onnistunut löytämään sen kummemmin netistä kuin ko. CD:täkään. DX:lle löytynee edelleen editoreita - suosittelen vs. "kalvosulkeiset". 80-luvun amerikanrokissa ja kevyessä tanssifunkissa kuulee ihan sietämättömyyksiin asti ko. synteesiä. "Taidemuusikot" puolestaan käyttivät kovasti kaikenlaiseen häröilyyn eli ainakin siihen aikaan epäkonventionaalisina pidettyjä soundeja sai aikaan helposti ... nythän on kaikki jo kuultu... ;-) -- ed: tämä ei ole se opas mitä tarkoitin... http://www.sfu.ca/~truax/fmtut.html eikä tämä: http://www.soundonsound.com/sos/apr00/articles/synthsecrets.htm Kyllä niuitä pehmeitä FM padejakin on.... mutta myönnetään harvinaisia mutta mielestäni ainakin yksi kävellyt vastaan. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|