Aihe: Rumpujen kunnostaminen
1 2 3 4 516 17 18 19 2037 38 39 40 41
Speedy
28.09.2011 22:18:53

hollmi-5: Valkoisella Osmolla olen käsitellyt huonekaluja, portaita ja listoja.

Oisko heittää jotain kuvaa?
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
kincy
29.09.2011 18:54:29

Speedy: No siinäpä se just, miten sen saa suoraan jos jättää rakoa..? Ois niin helppo laittaa pöydänpinnan mukaisesti, sillonhan se tulee vähän yli..

Rauhassa ja maltillisesti mittailemalla ja käyttämällä kunnon työkaluja niin homma on aika helppo. Leikkaat vaan oikein kokoisen palan, esimerkiksi vanhaa wrappia voi käyttää mallina. Suorakulmalla teet runkoon aloituskohtaan sitten merkin josta lähet vetämään wrappia rumpuun kiinni, menee takuulla suoraan.
Hammarberg
30.09.2011 00:28:00

Terve.

Rekisteröidyinpä tänne, kun bongasin tuolta torilta haluamaani sarjaa olevat pöntöt ja päätin ne ostaa.

Minulla on työn alla Yamahan vanhan Stage sarjan kannujen entisöinti, tarkoitusenani on vaihtaa hevikioskin pöntöt kokonaan tähän sarjaan.

Elikkäs miulla jo valmiiksi olevien rumpujen hionta on päällänsä, tarkoitus olisi sitten maalata ja lakata nämä kunhan joutaa ja saa aikaseksi. Miulla olis semmonen kysymys, että jostain ameriikanfoorumilta luin, että joku kaveri oli saanut paljon harmaita hiuksia mahonkisten rummunkehien maalaamisesta, sanoi, että mahonkikannut imivät maalia ja lakkaa aivan helvetisti ja jälki oli huonoa.

Onko teillä kokemusta mahonkirumpujen maalaamisesta, onko hankalaa vai sujuuko niinkuin muidenkin materiaalien kanssa?

Miun tarkoitus on tehdä noista rummuista ajattomat kiiltävät mustat, mielellään oikein pianolakkaus jos vaan onnistuu. Hommaa hankaloittaa se, että olen joskus teininä nuo rummut pilannut ensin valkoisella helvetin paksusti levitetyllä öljymaalilla ja vielä jollain spraypaskalla siihen lisäksi, ovat todella työläitä hioa, mutta alta paljastuu suhteellisen nätti puupinta ja vielä melko hyvässä kunnossa, mitä nyt muutamia kolhuja siinä on.

Tässä mietin vaan, että porukka on puhunut, ettei hyvännäköistä puupintaa kande pilata peittävällä maalilla vaan petsata mieluummin, olen vähän kahdenvaiheilla tän kanssa, jos laitan peittävän maalin, pystyy noita kohluja paklaamaan pois, jos taas petsaan, jäävät iän ja käytön jäljet sieltä alta vielä näkyviin..

Niin ja sitten on vielä sekin, että nämä rummut joita olen ostamassa, niissä on alkuperäinen muovipinnoite, se Yamahan klassinen punainen joka on kyllä melko lailla hieno, mutta ei ole miun makuun ollenkaan. Pääsis vaan helpommalla kun nuo muut päällystäisi samanlaisella muovilla. Semmosta vähän metallinhohtoista punaista pinnotetta tuntuu olevan suhteellisen helposti saatavilla mitä muutaman kaupan kattelin läpi. En sitten tiedä, kokemusta on siitä, miten soundi paranee kun sen muovin ottaa rummun päältä hitoille... Kumman sitten ottaa, helpommalla hyvän ulkonäön vai paremman soundin. Tekis mieli sitä parempaa soundia kyllä, mutta hitto kun siinä riittää työtä.

Antakaahan kokeneemman ohjeistusta. :)
vanaha kettu
30.09.2011 00:39:58
Melko pieni ero on pinnoitetulla ja petsatulla/lakatulla rummulla soundillisesti. Itse lähtisin petsaamaan ja lakkaamaan, jos puupinta on riittävän hyvä. Jos se kiiltävä musta kiinnostaa kovasti, niin sitten laittaisin mustan pinnoitteen. Pinnoite on varma keino saada pinnasta tasainen ja hyvä. Maalaminen tuottaisi ison homman, paljon kerroksia ja lakkaamista, jotta saisit siitä yhtä hyvän kuin wrappaamalla.
Hammarberg
30.09.2011 00:58:46

vanaha kettu: Melko pieni ero on pinnoitetulla ja petsatulla/lakatulla rummulla soundillisesti. Itse lähtisin petsaamaan ja lakkaamaan, jos puupinta on riittävän hyvä. Jos se kiiltävä musta kiinnostaa kovasti, niin sitten laittaisin mustan pinnoitteen. Pinnoite on varma keino saada pinnasta tasainen ja hyvä. Maalaminen tuottaisi ison homman, paljon kerroksia ja lakkaamista, jotta saisit siitä yhtä hyvän kuin wrappaamalla.

Joo, ei se ihan hillitön ero ole, itse huomasin sen ainoastaan vertaamalla..

Sehän se on, pinnoittamalla saa hyvän näköistä helposti. Noissa jammuissa on ulkokerros mahonkia ja melkosen hyvän näköistä. Tosin kun ovat olleet lähes viimoset kolmien kymmentä vuotta aktiivisessa käytössä, on siellä täällä kolhuja. Niistä tuntuu onneksi suurin osa olevan niin pientä, että hionnalla häipyvät. Sitten on pari syvempää tälliä, varsinkin basarissa niitä on. Semmosia joita ei voi oikein hioa tasaiseksi, ainoa konsti tuntuisi olevan paklaaminen, mutta se perhana paistaa petsin läpi melko helposti.

Tiedä sitten, kumpihan tulisi edullisemmaksi, pinnoite vai maali/lakka? Kuitenkin noita työstettäviä tulevat kannut mukaan lukien on monta, 12", 14", 16" ja 18" tomit sekä 24" basari, joka onneksi on vain 14" syvä. Mitä kattelin niin tuntuu olevan noi pinnotteet aika kovissa hinnoissa, ainakin jos euroopasta katsoo.

Oliskos jollakin tiedossa hyvin toimivaa lafkaa joka myy noita pinnotemuoveja ei niin helvetilliseen riistohintaan?

Tässä pitää vähän vaihtoehtoja punnita, tarkoitus olisi kuitenkin tehdä noista rummuista niin hyvän näköiset kuin mahdollista... Perhana vaan kun tulee työttömän budjetti vastaan näissä hommissa.
vanaha kettu
30.09.2011 01:54:03
Hammarberg
30.09.2011 02:26:29

vanaha kettu: http://www.stdrums.de/shop/index.php?cat=c162_Taiwan-wrap-TW-wrap.html

Tuossa ei niin hirvittävän hintaista ole.

Jopas sattui, juuri olin STdrumsin kaupassa selailemassa... Nuo ei tosiaan hirveitä kustanna ja tuolta taisi saada valmiiksi leikattuinakin noita.
Speedy
24.10.2011 23:07:54

Minkälaista liimaa suositteleisitte wrapin liimaamiseen?
hollmi-5
25.10.2011 07:05:48
Speedy: Minkälaista liimaa suositteleisitte wrapin liimaamiseen?

Tixo on hyvää siihen tarkoitukseen.
Soundit, piuhat ja kajarit.
kincy
25.10.2011 09:48:47

hollmi-5: Tixo on hyvää siihen tarkoitukseen.

Kyllä! Tuota Kiillon Tixoa Hollmi suositteli noin vuosi takaperin minullekin. Ensin epäilin, mutta kun sitä laittaa ohjeiden mukaisesti molemmille pinnoille, niin voin taata että wräppi pysyy!
Speedy
25.10.2011 10:18:42

kincy: Kyllä! Tuota Kiillon Tixoa Hollmi suositteli noin vuosi takaperin minullekin. Ensin epäilin, mutta kun sitä laittaa ohjeiden mukaisesti molemmille pinnoille, niin voin taata että wräppi pysyy!

OK, mistä kincy hait, joensuusta?
kincy
25.10.2011 12:12:45 (muokattu 25.10.2011 12:28:35)

Speedy: OK, mistä kincy hait, joensuusta?

Joo ihan tosta Joensuun K-Rauta Naumasesta. Ei ollut kallis tuubi ja aika riittoisaa tavaraa. Mulla on sitä liimaa kyllä vaikka kuinka paljon vielä jäljellä kun virvelirumpuun ei kauheasti sitä mennyt. Jos et raaski ostaa niin voin ilomielin sulle luovuttaa tuon tuubin jahka löydän sen.

E: Speedy, meinaatkos siis päällystää koko setin vai? Jos koko setin päällystät, niin sitten kannattaa ostaa isompi loota tuota liimaa, varmaan jo litran purkilla pärjää? Suosittelen lisäksi liimaamaan koko matkalta runkoon kiinni. Tossa kannattaa vaan olla tarkkana: kun molemmat pinnat sivellään liimalla niin kiinnityksen on oltava juuri oikealla kohdalla. Ehjänä tuskin saa enää wräppiä irti, tuo liima tarttuu todella tiukasti.

http://www.kiilto.com/attachments/1/1/white_papers/Kiilto%20Tixo.pdf
Speedy
25.10.2011 22:07:08

kincy: meinaatkos siis päällystää koko setin vai?

Joo, neljään rumpuun tulee.. Pitää siis käydä hakemassa purkki tuota.. Ajattelin suosiolla laittaa rummut menemään vielä Kumupekan kautta wrappauksen jälkeen, niin ei tartte ihan niin tiukkana olla noitten reunojen kanssa, kun ne ei kuitenkaan sattuis kohdalleen..=/ Ja kun viisteissä on muutenkin korjaamista..
kincy
26.10.2011 10:07:32 (muokattu 26.10.2011 10:07:47)

Speedy: Joo, neljään rumpuun tulee.. Pitää siis käydä hakemassa purkki tuota.. Ajattelin suosiolla laittaa rummut menemään vielä Kumupekan kautta wrappauksen jälkeen, niin ei tartte ihan niin tiukkana olla noitten reunojen kanssa, kun ne ei kuitenkaan sattuis kohdalleen..=/ Ja kun viisteissä on muutenkin korjaamista..

Tuolla konstilla saat toki helposti hyvää jälkeä. Reilusti liimaa vaan ja wräppi paikoilleen. Laittele infoa ja kuvaa kun prokkis etenee.
Muovinen
10.11.2011 18:50:59

No entäs millä saadaan wrappiliima irti ilman että alla oleva lakkakerros lähtee mukana? Mulle on tulossa musta Yamaha RC-tomi, jossa on ollut punainen wrappi päällä. Wrap on poistettu, mutta liimaa on vielä pinnassa.

Mulla on myös erityisesti 16" lattiatomarissa paljon jostain teipistä jäänyttä liimanjämää. Sekin ois kiva saada jotenkin pois, kun vain tietäis mikä on turvallinen konsti poistamiseen. Onhan se ryönä ja paska pinnassa tietenkin rock, mutta olen pohjimmiltani aika siisti mies ;)
hollmi-5
10.11.2011 19:02:49
Muovinen: No entäs millä saadaan wrappiliima irti ilman että alla oleva lakkakerros lähtee mukana? Mulle on tulossa musta Yamaha RC-tomi, jossa on ollut punainen wrappi päällä. Wrap on poistettu, mutta liimaa on vielä pinnassa.

Mulla on myös erityisesti 16" lattiatomarissa paljon jostain teipistä jäänyttä liimanjämää. Sekin ois kiva saada jotenkin pois, kun vain tietäis mikä on turvallinen konsti poistamiseen. Onhan se ryönä ja paska pinnassa tietenkin rock, mutta olen pohjimmiltani aika siisti mies ;)

Tinneri, ja asetooni poistavat liimaa hyvin. Sitten autovahaa päälle...
OPJ1974
10.11.2011 22:14:26

hollmi-5: Tinneri, ja asetooni poistavat liimaa hyvin. Sitten autovahaa päälle...

Entäpä ksyleeni? Auton maalipinnasta ainakin kaikki paska lähtee kuin mummo lumesta ja lakka-maalipinta ei kärsi lainkaan. Rumpuihin en ole kokeillut.
hollmi-5
11.11.2011 08:15:28
OPJ1974: Entäpä ksyleeni? Auton maalipinnasta ainakin kaikki paska lähtee kuin mummo lumesta ja lakka-maalipinta ei kärsi lainkaan. Rumpuihin en ole kokeillut.

Ksyleeniä en ole kokeillut, mutta toiminee sekin.
Muovinen
11.11.2011 11:16:54

Kiitoksia neuvoista! Pitääpä moisia myrkkyjä hommailla ja kokeilla. Voin raportoida tänne mahdollisesta menestyksestä jos muistan :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)