Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vireongelma
1 2
Gubb3
01.11.2011 11:41:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
Pientä vireongelmaa pukkaa. Katotaas saisiko tähän selvennystä..
 
Kitara:
Jackson soloist (intialaista uusituotantoa)
 
Ongelma:
- Viritän kitaran.
- Bendaan 1-1,5 sävelaskelta kieleltä B
- Tarkistan virityksen -> miinus 5-9 senttiä
- Annan kitaran olla rauhassa 15-30 sec
- Vire on taas kondiksesa tai ainakin todella lähellä.
 
Tämän esiintyy voimakkammin G ja B -kielillä.
Onko tähän joku muu selitys kuin että kitara on paska?
 
Kiitos!
-G
 
hallu
01.11.2011 11:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gubb3: Terve,
Pientä vireongelmaa pukkaa. Katotaas saisiko tähän selvennystä..
 
Kitara:
Jackson soloist (intialaista uusituotantoa)
 
Ongelma:
- Viritän kitaran.
- Bendaan 1-1,5 sävelaskelta kieleltä B
- Tarkistan virityksen -> miinus 5-9 senttiä
- Annan kitaran olla rauhassa 15-30 sec
- Vire on taas kondiksesa tai ainakin todella lähellä.
 
Tämän esiintyy voimakkammin G ja B -kielillä.
Onko tähän joku muu selitys kuin että kitara on paska?
 
Kiitos!
-G

 
Kitara ei ole paska tuon asian takia, vaan kyseisten kielten satulaurat ovat hiukan liian ahtaat ja kielen palautuminen ahtaassa urassa ottaa kotvasen. Asia hoituu viilalla tai ohemmalla kielisetillä ja tietenkin ennen viilaa voi hieroa jotain liukastetta uraan esim lyijykynästä sitä grafiittia.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gubb3
01.11.2011 11:49:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kitara ei ole paska tuon asian takia, vaan kyseisten kielten satulaurat ovat hiukan liian ahtaat ja kielen palautuminen ahtaassa urassa ottaa kotvasen. Asia hoituu viilalla tai ohemmalla kielisetillä ja tietenkin ennen viilaa voi hieroa jotain liukastetta uraan esim lyijykynästä sitä grafiittia.
 
Okei.. hieman tuota jo ounastelinkin.
Kitarassa on 9-46 kielisetti, joten pitänee hangata satulauria suuremmaksi.
 
Checy
01.11.2011 11:51:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gubb3: Okei.. hieman tuota jo ounastelinkin.
Kitarassa on 9-46 kielisetti, joten pitänee hangata satulauria suuremmaksi.

 
Varo ettet liikaa viilaa kuitenkaan.
 
Gubb3
01.11.2011 11:56:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Checy: Varo ettet liikaa viilaa kuitenkaan.
 
Joo, ihan kielellä vain hankaan pikkasen.
 
HeavyMachinery
01.11.2011 12:44:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soloist on käsitykseni mukaan aina Floikalla vai olenko väärässä ?
 
Kitarassa on lukkosatula eli ongelma ei tule sieltä vaan tallasta. Lähes kaikki "halppis/kopio" Floikat kärsii tuosta ongelmasta. Sun pitää säätää se talla niin ettei se jää "väärään" asentoon bendauksen jälkeen.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
teukka
01.11.2011 12:45:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Soloist on käsitykseni mukaan aina Floikalla vai olenko väärässä ?
 
Kitarassa on lukkosatula eli ongelma ei tule sieltä vaan tallasta. Lähes kaikki "halppis/kopio" Floikat kärsii tuosta ongelmasta. Sun pitää säätää se talla niin ettei se jää "väärään" asentoon bendauksen jälkeen.

 
Olet väärässä.
 
Siitä on leikki kaukana kun iskä skulaa skebaa.
HeavyMachinery
01.11.2011 13:08:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teukka: Olet väärässä.
 
Perustin ajatukseni googlen kuva hakuun joka heitti vain floikallisia...
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Gubb3
01.11.2011 13:10:51 (muokattu 01.11.2011 13:11:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkennus:
Tämä on SLXT - kiinteätallainen neck thru ja strings thru body soloist.
 
Jokkis
01.11.2011 14:51:46 (muokattu 03.11.2011 23:40:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gubb3: Okei.. hieman tuota jo ounastelinkin.
Kitarassa on 9-46 kielisetti, joten pitänee hangata satulauria suuremmaksi.

 
Ei luulis, että tollasen kielisetin takia tarvitsisi satulauria hangata suuremmaksi. Onko tuo kitaran alkuperäinen, tai siis sama setti mikä kitarassa tuli mukana kun ostit sen, vai oletko vaihtanut tuohon nykyiseen settiin vieläkin ohuemmista kielistä?
 
Ja entä kielilukot? Missä kunnossa ne on?
 
E: Ja vitut kielilukoista, sehän oli neck thru
E: Siis string thru, menee jo käsitteet sekasin
 
wilo
01.11.2011 14:54:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokkis: Ei luulis, että tollasen kielisetin takia tarvitsisi satulauria hangata suuremmaksi. Onko tuo kitaran alkuperäinen, tai siis sama setti mikä kitarassa tuli mukana kun ostit sen, vai oletko vaihtanut tuohon nykyiseen settiin vieläkin ohuemmista kielistä?
 
Joskus satula on liian ahdas, vaikka kielet olisivat tehdasasenteiset tai saman paksuiset. Silloin auttaa juurikin lyijykynän grafiitti tai viimeistään satulaurien hienoinen leventäminen.
 
Gubb3
01.11.2011 15:35:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara on uusi ja toi setti siinä oli kiinni kun thomannilta tuli (n. 2 vko sitten).
Ajattelin jo lähettää takaisin, mutta jospa vaihtaisi 10-setin kiinni ja koettas hangata tota satulaa vähän löysemmäksi.
 
skebab
03.11.2011 20:16:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gubb3: Kitara on uusi ja toi setti siinä oli kiinni kun thomannilta tuli (n. 2 vko sitten).
Ajattelin jo lähettää takaisin, mutta jospa vaihtaisi 10-setin kiinni ja koettas hangata tota satulaa vähän löysemmäksi.

 
Hommaa sellainen kaasuhitsausuuttimen hoonaustyökalu ( rautakaupoista pitäisi löytyä hitsaustarvikeosastolta). Siinä on eripaksuisia "metallitikkuja" joissa on karkea pinta. Aivan ehdoton - ja mikä parasta - edullinen työkalu tuohon hommaan.
 
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Gubb3
03.11.2011 20:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebab: Hommaa sellainen kaasuhitsausuuttimen hoonaustyökalu ( rautakaupoista pitäisi löytyä hitsaustarvikeosastolta). Siinä on eripaksuisia "metallitikkuja" joissa on karkea pinta. Aivan ehdoton - ja mikä parasta - edullinen työkalu tuohon hommaan.
 
Ai..
Mä hoonasin niitä reikiä astetta isommalla kielellä ja tuli ihan jees. Tosin laitoin takasi saksaan, kun kitara oli mullen liian hevi. Suosittelen niille, jotka etsivät edukasta metallikeppiä. Mulle tuli tilalle strato.
 
Jasma
03.11.2011 20:34:54 (muokattu 03.11.2011 20:38:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gubb3: Ai..
Mä hoonasin niitä reikiä astetta isommalla kielellä ja tuli ihan jees. Tosin laitoin takasi saksaan, kun kitara oli mullen liian hevi. Suosittelen niille, jotka etsivät edukasta metallikeppiä. Mulle tuli tilalle strato.

 
Ööh, olen sanaton! Ei näin! Missä vaiheessa kitara muuttui liian heviksi? Siis ennen vai jälkeen suorittamasi operaation? Argh, en ymmärrä tätä...
 
Gubb3
04.11.2011 07:00:51 (muokattu 04.11.2011 07:01:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasma: Ööh, olen sanaton! Ei näin! Missä vaiheessa kitara muuttui liian heviksi? Siis ennen vai jälkeen suorittamasi operaation? Argh, en ymmärrä tätä...
 
Tuskinpa se kitara miksikään muuttui.
En vain osannut sillä soittaa muuta kuin metallimusaa. Kaikki muu kuulosti kylmältä ja kuolleelta, enkä jaksanut alkaa vaihtamaan mikkejä ja toivomaan parasta.
Sitäpaitsi tuo Classic Vibe on ihan yhtä hyvä tai parempi mun käteen vaikkei olekaan neckthru. Uskonpa, että kapeamman kaulan ansiosta. Mikit kun vaihtas YJM settiin niin olis jo aika rokkenroll..
 
falconi
04.11.2011 12:02:39 (muokattu 04.11.2011 12:04:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten törmäsin tälläiseen juttuun:
 
http://kitaratohtori.org/2011/10/15/lapi-rungon-kielitys/
 
Mulla itsellä on kanssa "soloist" (tosin Japanin mallia oleva SLSMG) missä juuri tuolla tavalla kielet ottavat tallan takaosaan kiinni. Tosin itsellä ei ole ollut vireongelmia niin en ole lähtenyt viilaus/hionta hommiin.
 
hallu
04.11.2011 17:22:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gubb3: Tuskinpa se kitara miksikään muuttui.
En vain osannut sillä soittaa muuta kuin metallimusaa. Kaikki muu kuulosti kylmältä ja kuolleelta, enkä jaksanut alkaa vaihtamaan mikkejä ja toivomaan parasta.
Sitäpaitsi tuo Classic Vibe on ihan yhtä hyvä tai parempi mun käteen vaikkei olekaan neckthru. Uskonpa, että kapeamman kaulan ansiosta. Mikit kun vaihtas YJM settiin niin olis jo aika rokkenroll..

 
Mun sanakirja ei tunnistanut tätä "neckthru" sanaa, mitä se tarkoittaa suomeksi?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
gemisti
04.11.2011 17:54:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mun sanakirja ei tunnistanut tätä "neckthru" sanaa, mitä se tarkoittaa suomeksi?
 
kaulaläpirungon
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
mattim
04.11.2011 18:53:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mun sanakirja ei tunnistanut tätä "neckthru" sanaa, mitä se tarkoittaa suomeksi?
 
Tavoitellaan tätä: http://en.wikipedia.org/wiki/Neck-through
 
Kitara, jonka kaula ulottuu läpi koko kitaran.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «