arsu 31.10.2011 08:27:52 | |
---|
Kailis: Vinyylien kansiteokset ovat soundien lisäksi yksi syy tukea vanhempaa systeemiä. Minä henkilökohtaisesti haluaisin aloittaa kapinan vinyylien puolesta. Kuka lähtee messiin? Mä oon messissä ja oon ollut jo monta vuotta. Käytän kyllä myös ladattua musaa ipodissa, mut aina kun itunesista levyn ostan niin on sama fiilis: rahat meni mutta en saanut mitään. Sain mä sen musiikin mut albumissa on niin paljon muutakin. Tässä pieni lainaus hifimaailma-sivustolta: Ranskalainen Rosita valmistaa iTunes-yhteensopivia verkkosoittimia. Yhtiö on vahvasti sitä mieltä, että tiedostojen avulla on mahdollista saavuttaa merkittävästi CD-ääntä parempi toisto. Nyt kun nämä laadukkaat tiedostot ja verkkosoittimet yleistyvät ja halpenevat niin kyllä mullakin on pieni pelko puserossa että cd haihtuu pikku hiljaa pois. Musiikki fyysisenä albumina ei tietenkään koskaan häviä, sehän on selvä. Täysin kummallinen ajatus mulle kun jengi kokee levyt hankaliksi ja tilaa vieviksi turhakkeiksi. Kun isot firmat lopettavat cd:n painamisen niin pienemmät jatkavat sitä. Määrät ovat merkittävästi pienempiä, mut ne jotka niitä haluavat saavat niitä myös tulevaisuudessa. Sama homma on vinyylillä nyt. All the rebel souls in the land of the free... Ain't never gonna be a slave 'cause it's rock 'n roll they bleed. |
StJerky 31.10.2011 10:03:21 (muokattu 31.10.2011 10:07:33) | |
---|
Lennu: Mä muuten kuuntelen Spotifysta aina koko levyn. Niin minäkin. Tiedoksi Pink Floydillekin... Rämppy: Mun mielestä mp-kolmosissa on useimmiten niin paska soundi, että ne soveltuvat ainoastaan jonkun puuhastelun taustamuzakiksi mutta ei varsinaiseen musiikin kuunteluun. Olen kyllä ihan puukorva, kun en huomaa eroa. |
StJerky 31.10.2011 10:14:23 | |
---|
Levyjen ostamisen kanssa on sellainen ongelma, että kun 15 vuotiaana kuuntelin muutamaa levyä ihan koko ajan, niin nyt kuuntelen tosi monia levyjä ja käytän paljon vähemmän aikaa. Ei muutamaa kuuntelua varten haluta ostaa levyjä hyllyyn. |
FastEddie 31.10.2011 10:23:01 | |
---|
StJerky: Olen kyllä ihan puukorva, kun en huomaa eroa. Samma här. Tai no mp3, 128kbit/s erottaa, 256 saattaa joskus huomata, 320 ei koskaan. Onko muuten kukaan koskaan valittanut DVDn äänenlaadusta, vaikka se on aina pakattua? "Rehab is for quitters" |
ganesha 31.10.2011 10:56:18 | |
---|
tapetaan formaatin sijasta itse musiikki, niin ihmisille jäisi aikaa tehdä jotain järkevämpää kuin tuhlata aikaa sen kuuntelemiseen. koska musiikki on Saatanasta. http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/ |
Askr 31.10.2011 12:15:42 | |
---|
Kuulostaa epäuskottavalta. Netti ja bitit sulkevat edelleen aivan liian suuren osan ostajista ulkopuolelle. Nettikauppa ei minkään tuotteen kohdalla vielä kykene korvaamaan kaupassa tapahtuvia ostoja. Hylkäisivätkö levy-yhtiöt sitäpaitsi esimerkiksi satunnaisten heräteostajien, kuten marketostajien tai huoltoasemaostajien ostot vielä tässä vaiheessa? Vinyyliin ei ole paluuta laajana formaattina. |
TBZ 31.10.2011 12:45:57 | |
---|
En usko että musiikin fyysisyys katoaa koskaan, mutta formaatit ehkä joskus jollain tavalla. Ehkä tulevaisuudessa ruvetaan myymään musiikkia muistitikuilla :D Ja onhan noita rinkuloita mukavempi ostella kaupoista tai saada lahjaksi kuin vaan selata jotain itunes storea. Mutta täytyy kyllä myöntää, että varmaan jokainen cd jonka olen ostanut on vaan päätynyt koneelle enkä sen jälkeen ole niihin koskenut, mutta näyttäähän ne kivalta hyllyssä =) |
Rattata 31.10.2011 13:09:16 (muokattu 31.10.2011 13:12:17) | |
---|
sellisti: lueskella kansilehteä ja katsella kuvia samalla kuin kuuntelee. Paitsi nykyään tuntuu että levy-yhtiöt haluaa fyysisten levyjen kuolemista, kun niitä kuvia, tekstejä ja muuta katseltavaa ei tunnu levyiltä enää löytyvän millään. Sisällöltään samaa tasoa kuin 90-luvulla Viron piraattituotteet. Edit: ja tiedän, kustannukset jne... |
StJerky 31.10.2011 13:44:29 | |
---|
odd: Paitsi nykyään tuntuu että levy-yhtiöt haluaa fyysisten levyjen kuolemista, kun niitä kuvia, tekstejä ja muuta katseltavaa ei tunnu levyiltä enää löytyvän millään. Sisällöltään samaa tasoa kuin 90-luvulla Viron piraattituotteet. Edit: ja tiedän, kustannukset jne... Aika useinhan nykyään levyllä on omat nettisivut, jotka sisältää sitä samaa tietoa mitä ennen oli levynkansissa. Hyvänä puolena se, että niissä voi asia lisääntyä ja päivittyäkin. |
zekeode 31.10.2011 13:50:53 | |
---|
odd: Paitsi nykyään tuntuu että levy-yhtiöt haluaa fyysisten levyjen kuolemista, kun niitä kuvia, tekstejä ja muuta katseltavaa ei tunnu levyiltä enää löytyvän millään. Sisällöltään samaa tasoa kuin 90-luvulla Viron piraattituotteet. Edit: ja tiedän, kustannukset jne... Hah...En siis ole yksin ajatusteni kanssa. |
HaloOfFlies 31.10.2011 16:02:00 | |
---|
Kailis: Vinyylien kansiteokset ovat soundien lisäksi yksi syy tukea vanhempaa systeemiä. Ymmärrän kyllä että kalliit, rahaa ja huoltoa vaativat systeemit väistyvät halpojen ja helposti tuettujen formaattien tieltä. Minä henkilökohtaisesti haluaisin aloittaa kapinan vinyylien puolesta. Kuka lähtee messiin? Liityin juuri itsekin mukaan. We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5 |
levesinet 31.10.2011 17:10:43 (muokattu 31.10.2011 17:15:27) | |
---|
Totta kai MP3 on laadultaan kehnompi kuin CD, JOS MP3 on tehty CD-laatuisesta signaalista. Joskus on vaikea sanoa, onko tehty suoraan laadukas MP3 ilman CD-laatua haitallisena välivaiheena. Mutta vinyylissä on metka puoli, että sille ominaiset häiriöt ovat esteettisempiä. 8) Vieläkin silloin tällöin telkkarin kuvan pakkausmössöä silmitellessä kaipaa wanhaa analogista lähetystä. :D |
AnonHero 31.10.2011 18:42:44 | |
---|
danny: Liityin juuri itsekin mukaan. Haluaisin hirveästi ostaa enemmän vinyylejä, kun ne ovat niin hienoja. Rahaa vaan menee mutta ihan sama. |
reaper666 31.10.2011 18:45:46 | |
---|
Kyl niissä mp3:ssa joku outo on ku jos pistän koneelta soimaan jonkun levyn minkä olen ripannut väh. 192kbs ja sitten saman levyn CD:ltä niin CD kuulostaa paremmalta. Vaikka tulee samojen vehkeittein kautta. Tietokone kiinni samassa vaffarissa missä cd-soitinki.. |
Johnny Buzz 31.10.2011 18:59:35 | |
---|
reaper666: Kyl niissä mp3:ssa joku outo on ku jos pistän koneelta soimaan jonkun levyn minkä olen ripannut väh. 192kbs ja sitten saman levyn CD:ltä niin CD kuulostaa paremmalta. Vaikka tulee samojen vehkeittein kautta. Tietokone kiinni samassa vaffarissa missä cd-soitinki.. Pelkkää psykoakustiikkaa. |
levesinet 31.10.2011 19:00:31 (muokattu 31.10.2011 19:01:25) | |
---|
reaper666: Kyl niissä mp3:ssa joku outo on ku jos pistän koneelta soimaan jonkun levyn minkä olen ripannut väh. 192kbs ja sitten saman levyn CD:ltä niin CD kuulostaa paremmalta. Vaikka tulee samojen vehkeittein kautta. Tietokone kiinni samassa vaffarissa missä cd-soitinki.. Ripannut CD:ltä. CD-audio ei ole tarkoitettu jatkokäsiteltäväksi. Mutta jos saisit sen parhaan audion, josta CD:n bittimössö on tehty, niin MP3 voisi olla CD:tä parempi. Riippuu softasta. Jucciz: Käsittääkseni LAME on tämänhetkisistä enkoodereista se, jolla pitäisi syntyä kelpo jälkeä ja jota kehitetään edelleen. |
losli 31.10.2011 19:04:25 (muokattu 31.10.2011 19:10:52) | |
---|
Äänikortti on aika iso tekijä myös. Sieltä kun lähtee aika paljon enemmän potkua kuulokkeiden tai stereoiden ajamiseen. Ja tietty äänenlaadultaan monta kertaa paremmat etuasteet löytyy niistä myös. Jonkun halpistietsikan äänen esivahvistimen vertaaminen johonkin kunnon CD-soittimen lähtöön on hiukan epäreilua. |
rintapek 31.10.2011 19:29:58 | |
---|
levesinet: Ripannut CD:ltä. CD-audio ei ole tarkoitettu jatkokäsiteltäväksi. Mutta jos saisit sen parhaan audion, josta CD:n bittimössö on tehty, niin MP3 voisi olla CD:tä parempi. Riippuu softasta. No no. Kyllä häviöllinen pakkaus tarkoittaa yksiselitteisesti sitä, että alkuperäisestä äänestä otetaan elementtejä pois. Jos parhaalla audiolla tarkoitat studion suurempaa näytteenottotaajuutta ja bittisyvyyttä, niin noiden muuttaminen ceedeeformaattiin ei vielä ole varsinaista äänen pakkaamista. Mut tos ämpeekolme pakkauksessa sit jo oikeesti heitetään bittejä taivaaseen. Kyllä kirjakin säilyy ymmärrettävänä vaik sen joka lauseesta napsaistais pari sanaa pois, kun vaan valitaan ne poisheitettävät sanat oikein. Tai sit voi tehdä lyhennelmän, mis kerrotaan se oleellinen. Mut jos tuntuu siltä, et lyhennelmä on parempi kuin orkkis, niin metsään menee. Mut eiköhän tuohon enempi vaikuta se kuuntelukalusto. Tietsikkaämyreillä tai budjettinapeilla kuunnellessa ei äänen lähteellä aina ole kauheen suurta merkitystä. One kind of music only - the good kind |
Meikällä on laadukas äänikortti ja tasokkaat kuulokkeet, mutten silti huomaa enää 160 kbps:n jälkeen mitään eroa FLACiin. Ehkä jos hifimmistä kaiuttimista kovaa luukuttaisi, mutta näillä vehkeillä ei. Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19 |
reaper666 31.10.2011 21:07:38 | |
---|
No kun toikin riippuu vitusti mistä roikkuu. Metallican load kuulostaa ihan OK:lta mutta manowarin Louder than hell ei :( |