Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuumimmat keikkapianot
1
Izer
30.10.2011 20:27:30 (muokattu 30.10.2011 20:30:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keikkapianokärpänen puri ja nyt ollut tutkinnassa mahdolliset ehdokkaat. Aioin alunperin hommata vain uuden digipianon kotiin, mutta sitten ajattelin, että joku kiva keikkapiano voisikin olla hyvä hankinta, kun se kulkisi sitten mahdollisesti joskus johonkin mukaankin. Joten, mikä on kuuminta hottia tällä hetkellä?
 
Minulla on tällä hetkellä Nord Electro 3 ja olen sen kanssa käynytt noita Nordilta saatavia pianosoundeja läpi ja tykkäilen kyllä niistäkin kovasti. Tuo tatsi ja koskettimien määrä ei vain nyt oikein riitä. En ole laitetta myymässä, mutta vertailen vain noita pianosoundeja.
 
Minkälaisia vaihtoehtoja minulla voisi olla? Budjetti pyörii siinä 1000-2000 euron välillä.
 
-Nord Piano
-Korg SV-1
-Roland RD-700/300, kuinka paljon eroa noilla eri malleilla NX, GX, SX on? Noita vanhempia näyttäisi olevan käytettynäkin liikkeellä. Tuo NX on vähän turhan kallis uutena.
-Yamaha CP5 tai 50? Olen joskus kokeillut tuota CP5:sta, mutta en oikein tykännyt sen tatsista.
 
Olisiko vielä jotain muita vaihtoehtoja? Painotus nyt tosiaan lähinnä pianosoundissa, koska minulla on jo toi NE noihin sähköpiano/urkusetteihin enkä nyt tältä soittimelta tarvitsekaan muita soundeja.
 
Muutenhan tämä kai tarkoittaa taas testauskierrosta kaupoilla :)
 
EDIT: Se piti vielä lisätä, että tässä kisassa saattaa tiukassa kohdin saada plussan, jos soitin on sisustukseen sopiva, ts. Nord Piano tai SV-1 -tyylinen :)
 
Got a six-string heartbeat
maza
30.10.2011 21:57:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites Electro 3 HP, jossa on Nord Pianon pianoengine ja 73 painotettua kosketinta? Tatsi ei ole kyllä ehkä ihan niin raskas kuin vaikka jossain RD-700:ssa, mutta se, että laite painaa 10 kiloa kompensoi sen aika hyvin. Tai oikeastaan tämä muistuttaa aika paljon mun entisen Yamaha U3:n kosketusta, selvästi sitä RD:tä enemmän.
 
Mä en kaipaa 88 kosketinta, 73 riittää mainiosti, ja tää lisäksi mahtuu autoon poikittain.
Janus
30.10.2011 22:21:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on uuden keikkapianon osto edessä 2012, Yamaha S90 voisi vihdoin siirtyä eläkkeelle/himatreenivehkeeks 9 vuoden jälkeen. Siks oon valmis venyttämään budjettia hieman yläpäästä, tällä hetkellä oon rajannut "ehdokkaat" seuraavasti (ei missään järjestyksessä):
 
- Roland RD-700 GX (SRX-laajennusmahdollisuuden takia, ei NX:kään huono olis: jopa huokea, ts. alle tonnin ja OK-kuntoinen SX saattaa kelvata)
- Kurzweil PC3K8 (vanhat K2000-samplet/patchit hyötykäyttöön)
- Nord Stage 2 (Nord Piano ei kelpaa, tarvitsen myös muita soundeja)
 
Mustat hevoset:
- Korg SV-1 (nimenomaan 73-malli)
- Nord Electro 3 HP
 
Ehkä jopa jompikumpi seuraavista:
- Yamaha MOX 8 (tai mikä se nyt olikaan)
- Jos Roland julkistaa Fantom-sarjasta seuraavan iteraation (jotain vihjaillaan jo...), ehkä Fantom G8:n seuraaja? Roudausystävällisyydestä tuskin voi siinä kohtaa enää puhua ja hintakin saattaa olla liian suolainen.
 
Kerrankin on hyviä vaihtoehtoja, ja paljon. Ei myöskään varsinaisesti GAS:ita lainkaan ja ostopäätöksen voi tehdä kaikessa rauhassa ja harkiten... eli todennäköisesti jaappailen tätä vielä ensi vuosikymmenelläkin.
 
Izer
31.10.2011 09:05:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Mites Electro 3 HP, jossa on Nord Pianon pianoengine ja 73 painotettua kosketinta? Tatsi ei ole kyllä ehkä ihan niin raskas kuin vaikka jossain RD-700:ssa, mutta se, että laite painaa 10 kiloa kompensoi sen aika hyvin. Tai oikeastaan tämä muistuttaa aika paljon mun entisen Yamaha U3:n kosketusta, selvästi sitä RD:tä enemmän.
 
Mä en kaipaa 88 kosketinta, 73 riittää mainiosti, ja tää lisäksi mahtuu autoon poikittain.

 
Periaatteessa ihan hyvä idis, mutta kaipailen kyllä tuota 88 kosketinta, kun käytän laitetta pääasiassa nimenomaan pianojuttujen soittoon. Ja tykkään tuon nykyisen NE3:n tatsista noissa urkujutuissa sitten taas. Aina pitää tehdä kompromisseja johonkin suuntaan :)
 
Got a six-string heartbeat
Bronks
31.10.2011 09:36:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Izer: Periaatteessa ihan hyvä idis, mutta kaipailen kyllä tuota 88 kosketinta, kun käytän laitetta pääasiassa nimenomaan pianojuttujen soittoon. Ja tykkään tuon nykyisen NE3:n tatsista noissa urkujutuissa sitten taas. Aina pitää tehdä kompromisseja johonkin suuntaan :)
 
Jep, kompromissit ovat mukana soittovehkeissä samoin kuin muussakin elämässä. Piano- ja urkukoskettimiston välisiä kompromisseja ei tosin pysty millään sietämään. Kaksi viipaletta on sen vuoksi melkein pakko roudata useimmille keikoille. Sen sijaan mulle ei oikein avaudu vaatimus 88 koskettimesta bändiympyröissä. Tietty soolokeikoilla pianisti tarvii helposti isoa skaalaa, mut jos ei niitä tee, niin...
 
Mulla on 73-koskettiminen SV-1 ja 88-koskettiminen CP5. Vaihtelun vuoksi kiikuttelen niitä vähän vuoron perään keikoille, mutta eipä tule ikävöityä puuttuvia ala- ja ylähampaita SV-1:tä soittaessa. Basistihan siinä äkkiä luo ikäviä katseita, jos siellä vasuri ropsottaa vesirajan alapuolella. Ja ylhäältähän ei kuulu kuin plik. Sen saa aikaiseksi 73-koskettimisen neljällä ylimmällä äänellä.
 
Don't take me serious, I'm just playing.
Mertsi
31.10.2011 17:22:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Mulla on uuden keikkapianon osto edessä 2012, Yamaha S90 voisi vihdoin siirtyä eläkkeelle/himatreenivehkeeks 9 vuoden jälkeen. Siks oon valmis venyttämään budjettia hieman yläpäästä, tällä hetkellä oon rajannut "ehdokkaat" seuraavasti (ei missään järjestyksessä):
 
- Roland RD-700 GX (SRX-laajennusmahdollisuuden takia, ei NX:kään huono olis: jopa huokea, ts. alle tonnin ja OK-kuntoinen SX saattaa kelvata)
- Kurzweil PC3K8 (vanhat K2000-samplet/patchit hyötykäyttöön)
- Nord Stage 2 (Nord Piano ei kelpaa, tarvitsen myös muita soundeja)
 
Mustat hevoset:
- Korg SV-1 (nimenomaan 73-malli)
- Nord Electro 3 HP
 
Ehkä jopa jompikumpi seuraavista:
- Yamaha MOX 8 (tai mikä se nyt olikaan)
- Jos Roland julkistaa Fantom-sarjasta seuraavan iteraation (jotain vihjaillaan jo...), ehkä Fantom G8:n seuraaja? Roudausystävällisyydestä tuskin voi siinä kohtaa enää puhua ja hintakin saattaa olla liian suolainen.
 
Kerrankin on hyviä vaihtoehtoja, ja paljon. Ei myöskään varsinaisesti GAS:ita lainkaan ja ostopäätöksen voi tehdä kaikessa rauhassa ja harkiten... eli todennäköisesti jaappailen tätä vielä ensi vuosikymmenelläkin.

 
Mä mietin jonkin aikaa myös Rolandin RD700-NXn ja Nord Stage 2:n välillä. Päädyin Nordiin. Olihan se jäätävän hintainen, mutta jos sillä pärjäilisi helposti tämän vuosikymmenen.
 
Roland voittaa kosketintuntumassa, mitä tulee ainakin pianon soittoon. Samoin pianosaundi on siinä tosi maukas. Itse tykkäsin kuitenkin niin lujaa Nordin käyttöliittymästä sekä saundeista yleisesti, niin valinta oli melko pian selvä. Nyt se on ollut mulla muutaman kuukauden ja tykkään siitä koko ajan enemmän. Stagen etuihin kuuluu myös se, että sitä pystyy itsekseen roudailemaan casen kanssa. RD painaa jo jonkin verran enemmän.
 
Ei muuta kuin pitkiä koesoittoja. Mielummin säästelee vähän pidempään ja ostaa sitten sen, mistä oikeasti pitää...
 
Kiittää pitää! Ps.150 kalamies#21 >-)))>
R0IST0
03.11.2011 14:38:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ASR-88 on takuulla kuumin, ei pysty näppejä pitään kannen päällä, munat voi laittaa paistumaan jo soundchekin aikana.
 
lukethesis
07.11.2011 11:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mertsi:
 
Roland voittaa kosketintuntumassa, mitä tulee ainakin pianon soittoon.

 
Makuasioita. (disclaimer: olen pianisti)
 
Mä en tykkää Rolandin hypettämistä (ällö sana) Pha-II-Ivory -koskettimista sitten yhtään. Totta puhuen en ollut ihan tuolilta pudonnut myöskään Rolandin V-Pianon kanssa.
 
Sama homma myös kehuttujen Korgin RH3- ja Kawain MP-koskettimistojen kanssa.
 
Mulle on maistunut parhaiten juurikin tuo Yamahan CP5, sekä ehkä juuri Nord Stage, siis soittotatsinsa puolesta.
 
Izer
23.11.2011 12:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos enemmän kokemuksia noista Kawain MP6 ja MP10 -malleista? Bongasin nuo netin kautta vasta ja alkoi kiinnostaa, kun noita kyseisen firman digipianoja ainakin usein tunnutaan kehuvan. Onkohan noita missä liikkeessä Helsingissä tarjolla?
 
Got a six-string heartbeat
Mikko T.
23.11.2011 18:06:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en perustanut Nord Pianosta.
 
Roland RD-700NX on ihana (GX- ja SX- sarjat eivät iske mua) ja samoin Yamaha S90XS on mahtava. Itse oon nyt vetänyt viitisen vuotta Yamaha S90ES:llä ja se on ollut oikea luottopeli. Ei mitään ongelmaa.
 
Sanoisin, että älä yritä säästää paria sataa tässä kohtaa (teet pitkäaikaisen hankinnan) vaan luota omaan fiilikseen ja osta se, mistä eniten tykkäät äläkä sitä, mitä muut sanovat tai ehdottavat.
 
Joten testaamaan ja fiilistelemään, mars mars.
 
Tänään tällä lailla.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «