Aihe: Soittamisen aloittaminen vanhemmalla iällä
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1024 25 26 27 28
Murgo
27.10.2011 12:06:15

rintapek: Itte olen jo aikapäiviä sitten luvannu ittelleni, et kun mä täytän viiskytä, niin hankin ittelleni saksofonin ja opettelen soittamaan sitä.
Aika ei o vielä tänään käsillä, mut lähestyy liiankin nopeasti.
Virituoosiksi en sit enää pyri, mut johan ny on perhana, jos ei joku päivä sit tönön portailta kesäiltaan pölähdä "kun hämärtää- hän kumartaa".

Miksi odottaa kun voi aloittaa heti? :) Itse aloitin foninsoiton reilu kolme vuotta sitten eli n. 36-vuotiaana ja olen viihtynyt sen parissa.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
baron
27.10.2011 13:12:56

Murgo: Miksi odottaa kun voi aloittaa heti? :) Itse aloitin foninsoiton reilu kolme vuotta sitten eli n. 36-vuotiaana ja olen viihtynyt sen parissa.

Onhan se hienoa kun voit synttärivieraillesi jo vähän töräytellä!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
mattim
28.10.2011 18:48:41

Olen kohta 60 ja himoittais alkaa säkkipillinsoitto. Joko on korkea aika vai pitääkö vielä odotella ?
rintapek
28.10.2011 18:59:33

Murgo: Miksi odottaa kun voi aloittaa heti? :) Itse aloitin foninsoiton reilu kolme vuotta sitten eli n. 36-vuotiaana ja olen viihtynyt sen parissa.

Mut sit mun pitäis keksiä ittelleni viiskytvuotislahjaksi jotain muuta?
Ei, kyl mä säästelen tota ideaa sinne asti.
One kind of music only - the good kind
Fat Masterson
28.10.2011 20:59:13
mattim: Olen kohta 60 ja himoittais alkaa säkkipillinsoitto. Joko on korkea aika vai pitääkö vielä odotella ?

Ehdottomasti kannattaisi odotella ainakin 85-vuotiaaksi. Säkkipilli on soitin jonka soittamista ei koskaan voi aloittaa liian myöhään, liian aikaisin kylläkin.
rintapek
28.10.2011 21:15:01

Fat Masterson: Ehdottomasti kannattaisi odotella ainakin 85-vuotiaaksi. Säkkipilli on soitin jonka soittamista ei koskaan voi aloittaa liian myöhään, liian aikaisin kylläkin.

Teki mieleni sanoa, et odota ainakin toiset kuuskytä vuotta, mut ehdit ensin. ;-)
One kind of music only - the good kind
Mikko_AAA
29.10.2011 17:42:34
Joskus huvittaa nää kommentit olenko liian vanha olen 15. Voi herranen aika sentään. 15 vuotiaanaki kerkeää vaikka minne. Itse alotin 25 vuotiaana. Ja nyt on soittelua takana joku vuosi ja 3 kk. Ja hauskaa on ollu ja sehän on tärkeintä ja motivaatio on kova oppia uutta ja osata enemmä.

Kyllä se on motivaatiosta kiinni ja kiinnostuksesta. Jos vähääkää syyhyttää ajatus jostain soittimesta niin ei muutako kauppaan ja soitin kouraan vaikka olis 100 vuotta. :)
jperala
29.10.2011 18:22:55
Mikko_AAA: Joskus huvittaa nää kommentit olenko liian vanha olen 15. Voi herranen aika sentään. 15 vuotiaanaki kerkeää vaikka minne. Itse alotin 25 vuotiaana. Ja nyt on soittelua takana joku vuosi ja 3 kk. Ja hauskaa on ollu ja sehän on tärkeintä ja motivaatio on kova oppia uutta ja osata enemmä.

Kyllä se on motivaatiosta kiinni ja kiinnostuksesta. Jos vähääkää syyhyttää ajatus jostain soittimesta niin ei muutako kauppaan ja soitin kouraan vaikka olis 100 vuotta. :)

Kuka täällä on 15v ja kyselee moisia ?
Ibanez AEB8E
Mikko_AAA
29.10.2011 18:24:07 (muokattu 29.10.2011 18:24:33)
jperala: Kuka täällä on 15v ja kyselee moisia ?

Ei siis kukaa tässä topicissa, mutta monesti täältä lukenut kun tonki ikäsiä kavereita on jotka kyselee onko liian vanha ja näin. Noin niinku yleisesti kommentoin :)

Mutta ikinä ei ole liian vanha se oli se pointti :)
TCC
30.10.2011 12:15:28 (muokattu 30.10.2011 12:15:46)
Eikös tässä nyt näytetä kaikille kyselijöille että, kyllä vanhempanakin kannattaa tarttua instrumenttiin jo vaan halua löytyy!
AaBeeCee
30.10.2011 14:13:24
TCC: Eikös tässä nyt näytetä kaikille kyselijöille että, kyllä vanhempanakin kannattaa tarttua instrumenttiin jo vaan halua löytyy!

Joo mieluummin tällä linjalla. Kerrotaan omista vanhana aloittamisen kokemuksista (tai haaveista) ja kannustetaan toisia. Reaaliteetit tunnustaen, kun 50v aloittavan on ehkä turha tähdätä samanlaiseen virtuoositeettiin mikä 6v aloittavalle voi olla mahdollista.
Mutta ehdottomasti kannattaa vanhana(kin) aloittaa soittoharrastus. Kun lapset alkavat olla jo isoja ja omatoimisia, niin iltaisin jää hyvin aikaa treenaamiseen :-)
Tind3
31.10.2011 21:52:33
Kyllä kannattaa. Olen treenannut tämän ketjun aloittamisesta reilun vuoden ja mieli alkaa haluta seuraavalle tasolle. Aluksi kävin läpi Justinguitarin beginners-kurssin ja sen jälkeen intermediate-jakson. On kyllä mun mielestä hyva tapa ottaa perusasiat haltuun, jos ei heti halua oikean opettajan johdolla alkaa opetella. Justinin sivuilta olen myös opetellut perus-bluesjuttuja ym. Alkoi kuitenkin tuntua siltä, että nettitreenaaminen ei enää riitä, vaan pitäisi saada jotain enemmän.

Nyt olen alkanut treenata oikean opettajan johdolla ja sepä vasta onkin kivaa, välillä vaikeaa, mutta silti todella mukavaa. Itsekseen treenatessa tulee helposti skipattua vaikeat ja ei-niin-kivat jutut, mutta opettajan kanssa treenataan myös ne hankalat, joista on usein enite hyötyä kuitenkin. Olen myös vähitellen alkanut hakeutua muiden kanssa soittamaan, mikä myös on erittäin opettavaista.

Olen huomannut, että mitä enemmän soittaa, sitä enemmän alkaa tehdä mieli perustaa bändiä ja alkaa esiintyä. On tässä vielä vähän matkaa siihen, mutta jossain vaiheessa. Kun kitaran ensi kertaa otin käteeni, eivät nuo ajatukset vielä päällimmäisenä olleet mielessä.

Ja kalustoakin on kertynyt, heh. Kaksi akustista, kaksi sähkistä, kolme vahvistinta ja lisää tekee mieli. Pitäisi varmaan alkaa myydä jo jotain poiskin.

Soittaminen on niin kivaa, että voisin treenata koko valveillaoloajan. Tosin tässä vaiheessa tulevat perhe-elämän realiteet kuvaan, joten hieman pitää sovitella aikatauluja. Silti kotiväki uskoakseni hyväksyy harrastukseni :).
PQ
24.11.2011 19:05:40
Olen huomannut, että mitä enemmän soittaa, sitä enemmän alkaa tehdä mieli perustaa bändiä ja alkaa esiintyä. On tässä vielä vähän matkaa siihen, mutta jossain vaiheessa. Kun kitaran ensi kertaa otin käteeni, eivät nuo ajatukset vielä päällimmäisenä olleet mielessä.

Oli pakko selata viestiketju loppuun asti ja katsoa, missä vaiheessa menet nyt. Hieno homma! Bändisoitto opettaa myös paljon ja on (joskus) mukavampaa kuin yksinään soitteleminen. Anna palaa vaan.
Intomieltä jo 15 vuotta!
jperala
02.12.2011 10:19:18
Omalla kohdalla homma on muuttunut sellaiseksi "ompas kiva riffi, mites toi meneekään" jutuksi. Aina kun tulee joku hauskan bassojuttu vastaan mikä kiinnostaa niin kaivelen tabsit tai nuotit ja opettelen sitten. Joka päivä tulee bassoa sylissä pidettyä, toisinaan pelkkiää sormitreeniä mutta ei soitin ole saannut olla rauhassa päivääkään :)
Ibanez AEB8E
Mappio
02.12.2011 10:25:58
PQ: Bändisoitto opettaa myös paljon ja on (joskus) mukavampaa kuin yksinään soitteleminen. Anna palaa vaan.

Tästä on pakko olla samaa mieltä. Olen aloittanut soittamisen reilu vuosi sitten ja itsestäänkin on kiva opetella ja harjoitella, mutta juuri perustetun bändin kanssa on ollut aivan uskomattoman hienoa soitella. Bänditreenien jälkeen tulee bändin omia biisien alkuja harjoiteltua kotona lähes tauotta, kunnes soiton saa sujumaan ja biisit opeteltua muistiin.

Kyllä tuon vuosi sitten hankitun kitaran ja soittamisen opettelun aikaan saaminen on ehdottomasti kannattanut, uusi ajanviete tällaiselle lähes kolmekymppiselle (29) "myöhäisheränneelle".
TCC
15.12.2011 09:38:25
Terve!

Pitkästä aikaa taas edistymistä havaittu. Into piukalla pitäis päästä reenaamaan. Harmi vaan että perheellisellä, työssäkäyvällä aikuisopiskelijalla olis muutakin tekemistä kuin soittaminen! No yritetään vaan järjestää aikaa!!!!
baron
15.12.2011 09:45:37 (muokattu 15.12.2011 09:46:17)

TCC: Terve!

Pitkästä aikaa taas edistymistä havaittu.

Mun ymmärtääkseni usein (useimmiten?) edistys tapahtuu hyppäyksittäin.
Ensin jankkaa jotain asiaa ja tuntuu siltä ettei ikinä opi ja sitten yhtenä kauniina päivänä alkaa sujua kuin tyhjää vaan ja ihmettelee mitä vaikeaa tässä muka on ollut:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mikko_AAA
15.12.2011 15:23:39
Täytyy suositella tuota rockwaytä. Pätevä sivu, hyvät videot ja on kohtuu halpakin. 20€ kuukaudessa. Löytyy alottelijatasosta jo tosi vaikeisiin juttuihin. Tässä noin vuosi ja 3 kk soitellu ja enpä ole muuta sivua netistä tarvinnut opiskeluun. :)
hiekkavalas
03.01.2012 21:12:17
Mikko_AAA: Joskus huvittaa nää kommentit olenko liian vanha olen 15. Voi herranen aika sentään. 15 vuotiaanaki kerkeää vaikka minne. Itse alotin 25 vuotiaana. Ja nyt on soittelua takana joku vuosi ja 3 kk. Ja hauskaa on ollu ja sehän on tärkeintä ja motivaatio on kova oppia uutta ja osata enemmän.

Tunnistin tästä itteni heti. Olin jo 17 pinnoilla siihen suuntaan, että on menetetty tää peli nyt, kun ei oo tullu aloitettua.

Nyt on pari kuukautta lukemiin 21 v. ja toteutin takaraivossa kummitelleen haaveen banjon omistajuudesta. Hieman noloksi pistää omat hermoilut aiheesta, kun on ihmisiä joilla on tuplasti vuosia, ja ylikin, ja motivaatiota muillekin jaettavaksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)