Aihe: Tosin Abasi (Animals As Leaders)
1 2 3
Pande
27.10.2011 09:55:54 (muokattu 27.10.2011 10:02:10)

Sori offtopic, mutta:

Ronttimus: Siinä on sekin, että kaikki nauraa Ynkälle, koska sehän nyt on ihan kaikilla mittareilla paskaa.

http://www.youtube.com/watch?v=yXyHjNwENdI

Kuunteleppa tuo kokonaan (varsinkin tuo Albinonin adagio -osuus joka alkaa minuutin tienoilta) ja yritä pokerinaamalla toistaa väitteesi? :-P

(Juu videon nimi toki on väärin mutta se on sivuseikka)

Itse Abasista olen samaa mieltä kuin muustakin "lottohevistä" (tosin matematiikkahevi olis ehkä osuvampi termi).. Ihan kivoja aineksia ja soundeja kyllä paikoin, mutta ei sitä pidemmän päälle jaksa, ja sopiva fiilis tuollaisen musiikin kuunteluun on vain harvoin.
http://www.last.fm/user/Pande777
John Titor
27.10.2011 14:40:57

Erittäin huono valinta bändin musiikin esittelyyn. Toi alun sweeppischeisse kuulostaa ihan kamalalta, sen jälkeen on vaikea muuttaa kenenkään ennakkokäsitystä :D

Tää Tempting Time oli eka biisi, jonka kuulin joskus kaks vuotta sitten:

http://www.youtube.com/watch?v=R098zbkoPxE

Hyvä proggis kyseessä! Kuulin just sitä kakkoslevyä, joka on tulossa öbbis kuukauden sisään ulos, erittäin siistejä juttuja.
Ei tää pelkkää lottoheviä ole, kyllä noissa biiseissä on paljon sisältöäkin. Kantsii tsekata.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Ronttimus
27.10.2011 15:00:51 (muokattu 27.10.2011 15:01:52)
John Titor: Erittäin huono valinta bändin musiikin esittelyyn.

Totta kyllä, mutta tarkoituksena oli esitellä kitaristia tällä kertaa ja tuossa videossa näkyi soittotekniikka ja herra muutenkin paremmin. Tempting Timen kuulin itsekin ekaa kertaa ja siitä myös innostuin alunperin. Tässä ketjussa on nyt ruodittu bändiä aikalailla, vaikka vasta ensikuussa ilmestyvällä levyllä, AAL on vasta BÄNDI, eli ei enää ohjelmoituja rumpupätkiä yms. Sen levyn jälkeen voikin sitten ruotia itse bändiä. Tai tietenkin jos on livenä nähnyt, ajaa saman asian, kun siinä kuitenkin sama bändi on mitä 2. levyllä soittaa kaikki soittimet. Ajattelin että tässä olisi enemmän Abasista puhuttu. Kiinnostaa kanssa noi 8-kielisen kitaran tuomat mahdollisuudet. Kai siitä vieläkin enemmän sais irti ja hienompia kitarakuvioita. Se jää nähtäväksi AAL seuraavien levyjen myötä. Itse Djenttiin olen kyllä myös jo kyllästynyt.
"Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis
Sakmongkol
27.10.2011 17:35:41
Kysyisin miksei Abasi bendaa ikinä? Vibraakin käyttää kovin säästeliäästi.
Aakkimus
27.10.2011 17:58:15
Sakmongkol: Kysyisin miksei Abasi bendaa ikinä? Vibraakin käyttää kovin säästeliäästi.

http://www.youtube.com/watch?v=PPpbekTXC2M#t=06m57s

Tuossa pätkässä kertoileekin 8-kielisen hyödyistä ja haitoista. Linkkaamassani kohdassa myöntää, ettei bendaa kovin usein johtuen kaulapituudesta (27") ja leveämmistä nauhoista, jolloin nuottien bendaamiseen tarvitaan suurempi liike. Sain oman 8-kieliseni viime viikolla ja totesin saman, bendaaminen on mahdollista, mutta todella tuskallista.
Ei se nopeus, vaan se groove.
Sakmongkol
27.10.2011 18:07:59 (muokattu 27.10.2011 18:09:16)
Aakkimus: http://www.youtube.com/watch?v=PPpbekTXC2M#t=06m57s

Tuossa pätkässä kertoileekin 8-kielisen hyödyistä ja haitoista. Linkkaamassani kohdassa myöntää, ettei bendaa kovin usein johtuen kaulapituudesta (27") ja leveämmistä nauhoista, jolloin nuottien bendaamiseen tarvitaan suurempi liike. Sain oman 8-kieliseni viime viikolla ja totesin saman, bendaaminen on mahdollista, mutta todella tuskallista.

Katselinkin tuon juuri, mutta oikeastaanhan äijä ei sano syytä bendaamattomuuteen vaan enemmän selittää että moinen kitara on hänelle hyvä siksi ettei tarvitsekaan bendata. Minusta kuitenkin tarvitsisi bendata kun sähkökitaraa soittaa.

E: ja skaalahan oli kuulemma 28,5 tuumaa. Mulla on 29,5-tuumainen ja kyllä silläkin tykkään bendata.
Ronttimus
27.10.2011 18:17:46 (muokattu 27.10.2011 18:18:49)
Sakmongkol: Minusta kuitenkin tarvitsisi bendata kun sähkökitaraa soittaa.

Ei helevetti, olin tuolla lokoisasti sängyllä kännykällä surffailemassa ja ajattelin että mikään ei saa mua liikkumaan tähän koneelle vastaamaan. Sä et voi olla tosissas ihan oikeesti? Nyt menee trollaaminen jo sille linjalle, että ei voi kuin ihmetellä. Sustain65 tiivisti hyvin yhteen lauseeseen mitä meinasin tulla pitemmin kirjoittamaan. Mutta eihän jäädä vänkäämään tästä, kun ilahduin jo kun topicci lähti kunnolla liikkeelle ja mäkin sain uutta tietoa Abasista.

Asiasta kolmanteen, tulipa kuunneltua tämä kohta julkaistava toinen levy "weightless" 10 kertaa läpi. Tulen kyllä ostamaan sen 100% varmasti, että oikeuttaa hieman tapaa miten sen kuuntelin. Ekan kuuntelukerran jälkeen olin, että wtf! Välillä tulee jotain fuusiojazzia, ja niin hämäriä rytmityksiä että huhhuh. Ikinä ei ole ollut reaktio näin selkeä, että paranee kuuntelu kuuntelulta. Ekalla kerralla ei kyllä avautunut yhtään. Soundit ainakin korvanapeilla kuunneltuna olivat älyttömän kirkkaat ja normaalisti häiritsevä konemusiikin kevyet miksaukset todellakin täydensivät biisejä. On kyllä bändi kehittynyt huimasti ja nimenomaan BÄNDINÄ ekasta levystä.
Sakmongkol
27.10.2011 18:27:37
Ronttimus: Sä et voi olla tosissas ihan oikeesti?

Voin olla ja olenkin. Sähkökitaran erottaa muista soittimista pitkälti bendit ja vibrato. Jos ei halua bendata niin voi soittaa vaikka pianoa.
Aakkimus
27.10.2011 18:36:07
Sakmongkol:
E: ja skaalahan oli kuulemma 28,5 tuumaa. Mulla on 29,5-tuumainen ja kyllä silläkin tykkään bendata.

Niinpä sanoikin, eipä sittenkään ollut tehdasvalmisteinen tuo kitara, kun kaikki 8-kieliset Ibanezin listoilla ovat 27". Onhan tuo bendailu toki täysin mahdollista, mutta ontuvampaa, varsinkin jos on (ja olen) tottunut bendailemaan kvinttejä 0.09-setillä. Siihen hommaan on hankittava sitten omat laitteet. Bendiä ja vibraa täytyy toki aina käyttää jotta soitosta saadaan soljuvaa ja niinhän Abasi tekeekin, mutta huomattavasti minimalistisemmin kuin kitaramusiikissa on totuttu kuulemaan. Gilmour-jutut eivät ole tarkoitettu soitettavaksi näillä kitaroilla alunperinkään.
Aakkimus
27.10.2011 18:41:54
Sakmongkol: Voin olla ja olenkin. Sähkökitaran erottaa muista soittimista pitkälti bendit ja vibrato. Jos ei halua bendata niin voi soittaa vaikka pianoa.

Veikkaisin, että Abasin klasariopiskeluilla on oma painonsa tähän bendittömään lähestymistapaan. Bendien käytöstä on tullut jo niin vahvasti kitarasoolojen peruskivi, että on ainakin minusta virkistävää, että joku pystyy irroittautumaan siitä ja silti tekemään jotain innovatiivista.
elsewhere
27.10.2011 18:53:10 (muokattu 27.10.2011 18:59:24)
Tällaiset keskustelut saavat kavahtamaan soittotekniikkaa jo ihan konseptina. Ensin mainitaan tekninen osaaminen ja sen jälkeen postataan klippejä, jotka ovat TKK:n digitaalitekniikan peruskurssin musikaalinen vastine. Sormiharjoituksena ja urheiluna tuo on tietenkin vaikuttavaa, musiikkina absoluuttisen mitäänsanomatonta (subjektiivinen mielipide). Tätäkö sillä tekniikalla, kunhan se on treenattu, sitten oikein pitäisi tehdä? Seuraavaksi Kimalaisen lentoon taas uusi youtube-nopeusennätys?

Edit: mutta joo, en minä osaa kuunnella tällaista. Osaisiko joku vääntää rautalangasta, mikä se "juttu" tuossa oikein on? Mikä on se musiikillinen elementti, johon pitäisi tarttua? Olen oppinut aikojen saatossa pitämään jopa valituista black metal-yhtyeistä ja levyistä, mutta tällainen musiikki on toistaiseksi osoittautunut läpitunkemattomaksi.
~ Love broke out and I forgot it's war.
Jucciz
27.10.2011 19:11:07 (muokattu 27.10.2011 19:15:41)
Sakmongkol: Minusta kuitenkin tarvitsisi bendata kun sähkökitaraa soittaa.

Tää nyt puolestaan on silkkaa hevonpaskaa. Kuuntele vaikka Wes Montgomeryä ja arvioi, kuinka iso hänen soundiaan bendaaminen on.

Aivan niin. On ihan genrestä ja soittajasta kiinni, miten sillä soittimella itseään ilmaisee.

elsewheren kanssa olen kyllä samaa mieltä. Mut eihän tää mikään uusi juttu ole. Suurin piirtein 998 kitaristia tuhannesta on hiton kiinnostuneita kaiken maailman tekniikoista - ylipäätään soittotekniikasta - mutta hyvin harva noista koskaan soittaa mitään kiinnostavaa, jota voisi oikeasti pitää hyvänä musiikkina. Soittotekniikan pitäisi synnyttää musiikkia ja palvella sitä, kun nyt siitä tehdään valitettavan usein itseisarvo ja kappaleet ovat sen mukaisia: hataria kyhäelmiä, joiden avulla voidaan näyttää, miten hyvin eri soittotekniikat hallitaan. Muuhun käyttöön niistä ei ole.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
PJS
27.10.2011 19:21:45

Hmm... Olin jo vähän päättänyt etukäteen että tästähän en sit vittu diggaa koska metalli on perseestä. No onhan se sitä edelleen mun mielestä. MUTTA, tää bändihän saundas ihan musiikilta niissä hiljaisemmissa osissa joissa flirttailtiin elektronisen musan kanssa. Väitän että jos noi haluis oikeesti luoda jotain uutta ja uranuurtavaa niin niitten pitäis viedä tota kliinien kitaroiden monikäsitäppinghommaa vielä pidemmälle ja unohtaa se väkinäinen tööt-tööt-tööt heviriffien jynkyttäminen. Toki high gain saundeilla on helpompi saada tietyt jutut soimaan, mut loppupeleissä överi kompressointi ajais varmaan saman asian, ehkä muutakin luovaa efektien käyttöä.

Pahin miinus tossa oli ehdottomasti se, että toi oli instrumentaali mut se ei sisältänyt ainoatakaan kunnollista melodiaa ja näin ollen saundas biisinä vähän siltä et toi vois olla laulajaa varten tehty demo mikä on laulumelodiaa vaille valmis.

Mut siis ihan kehityskelpoista matskua kai.

+ en tiedä mistä johtuu, mut tossa alun klipissä vitutti eniten jotenkin tosi epämusikaalinen rumpujen soittaminen.

+ ja sähkökitaraahan voi soittaa tosi monella tavalla, sellainen dogmaattinen ajattelu että aina pitää bendaa tai käyttää vibratoa on just sellaista dogma-ajattelua jota vastaan esim. Jimi Hendrix tai Yngvie Malmsteen ovat taistelleet...
Peace!
Sakmongkol
27.10.2011 19:23:05
Jucciz: Tää nyt puolestaan on silkkaa hevonpaskaa. Kuuntele vaikka Wes Montgomeryä ja arvioi, kuinka iso hänen soundiaan bendaaminen on.

Jazz on eri asia (huonoa). Wes kuitenkin liu'utteli melko paljon mikä ajaa jokseenkin saman asian kuin bendaaminen ja lienee paksuilla kielillä kivempaa.

Vai pitäisikö muotoilla että jos soittaa sähkökitaralla jotain bluesin, rockin tai hevin tapaista niin kuuluu bendata.
PJS
27.10.2011 19:29:53 (muokattu 27.10.2011 19:33:52)

Sakmongkol: Jazz on eri asia (huonoa). Wes kuitenkin liu'utteli melko paljon mikä ajaa jokseenkin saman asian kuin bendaaminen ja lienee paksuilla kielillä kivempaa.

Vai pitäisikö muotoilla että jos soittaa sähkökitaralla jotain bluesin, rockin tai hevin tapaista niin kuuluu bendata.

Mut toi ei ollut bluesin, rockin tai oikeastaan hevinkään tapaista? Oma näkemykseni on että jos tohon lähtis sotkemaan soppaan vielä blues lickejä ja muuta vanhanliiton kitarismia oltais täysin hukassa.

Ja jos ei kykene ymmärtämään jotain niin aina kandee muistaa et sillon vika ei välttämättä ole siinä että se käsitteillä oleva asia olis jotenkin vaan pielessä vaan siinä että oma ajattelu on niin puutteellista ja laatikkoon ahdettua ettei edellytyksiä ymmärtämiseen ole.
Peace!
Ronttimus
27.10.2011 19:42:54 (muokattu 27.10.2011 19:45:39)
PJS: Ja jos ei kykene ymmärtämään jotain niin aina kandee muistaa et sillon vika ei välttämättä ole siinä että se käsitteillä oleva asia olis jotenkin vaan pielessä vaan siinä että oma ajattelu on niin puutteellista ja laatikkoon ahdettua ettei edellytyksiä ymmärtämiseen ole.

Tätä näkee kyllä Sakmongkolin kirjoituksissa, ylipäätänsäkin. Uudella, reilun viikon päästä julkaistavalla levyllä on muuten noita kaipaamiasia hienoja melodioita ja kliinejä 8-kielisen ilotulituksia, kannattaa tutustua. Siinä on sitten myös vaikka mitä fuusiojazzia ja jotain konemusiikkisampleja sekoitettu myös, että kannattaa kuunnella ennakkoluulottomasti. Itsehän vihasin kaikkea konemusiikkiin ja jazziin liittyvää ennen tätä.

Tuo saken "jos kitaraa soittaa, on aina bendailtava", luo kyllä melko yksinkertaisen laatikoituneen kuvan musiikin ymmärtämisestä. Tavallaan myös säälittää että kun vetää näin tiukat kriteerit musiikille, on vaikea löytää hyvää musiikkia muista genreistä.
Aakkimus
27.10.2011 19:46:07
elsewhere: Tätäkö sillä tekniikalla, kunhan se on treenattu, sitten oikein pitäisi tehdä? Seuraavaksi Kimalaisen lentoon taas uusi youtube-nopeusennätys.

Jotkut tekevät ja toiset tekevät jotain mistä itse pitävät. Jos päätetään alkaa tehdä teknistä metallia, lähtökohtaisesti sen tulee olla vaikeaa kuunneltavaa ja vielä vaikeampaa soittaa. Tämä on ehkä sellainen kirjoittamaton sääntö. Musiikkia ja hyviä kappaleita ei saa kuitenkaan unohtaa, sillä lopultahan kyse on hyvän musiikin tuottamisesta. On totta kai olemassa tuhansia teknisesti taidokkaita muusikoita, jotka tekevät täysin hengetöntä itsetarkoituksellista roskaa, jossa kappale koostuu vain naamioiduista sormiharjoituksista vailla mitään punaista lankaa. Genressään AAL erottuu kuitenkin edukseen ja on ainoita joilla on taidon lisäksi vielä paljon musiikillista annettavaa melodioiden ja rytmien muodossa (myös subjektiivinen mielipide).

Edit: mutta joo, en minä osaa kuunnella tällaista. Osaisiko joku vääntää rautalangasta, mikä se "juttu" tuossa oikein on? Mikä on se musiikillinen elementti, johon pitäisi tarttua? Olen oppinut aikojen saatossa pitämään jopa valituista black metal-yhtyeistä ja levyistä, mutta tällainen musiikki on toistaiseksi osoittautunut läpitunkemattomaksi.

Siihen on suhtauduttava kuin happotrippiin avaruuspuvussa, perkussiivisia riffejä, hypnoottisia polyrytmejä, korville outoja melodioita ja kauniita kitaranäppäilyjä. Joidenkin mielestä tämä omaperäisyys on teennäistä paskaa, eli ei missään nimessä sovi kaikille. Kuuntelu vaatii paljon totuttelua ja avoimuutta löytää ne itseään miellyttävät koukut, sillä kokonaisuudessaan kappaleet ovat usein niin suuri pläjäys, että useampienkaan kuuntelukertojen jälkeenkään ei ole vielä ymmärtänyt mitä tällä haetaan. Jos ei kuitenkaan löydä mitään positiivista ja ennakkoasenteet ovat toteuttaneet itsensä, on tietysti oikeutettua leimata musiikki huonoksi ja siirtyä eteenpäin. Tarttumapintaa ei siis juuri ole, mutta kai se on tuo kappaleiden synkopoitu groove joka tässä viehättää. Siitä joko pitää tai sitä vihaa.
Sakmongkol
27.10.2011 19:48:27
PJS: Mut toi ei ollut bluesin, rockin tai oikeastaan hevinkään tapaista? Oma näkemykseni on että jos tohon lähtis sotkemaan soppaan vielä blues lickejä ja muuta vanhanliiton kitarismia oltais täysin hukassa.

Oli se mun mielestä ainakin vähän hevin tapaista. Hyvin olisi voinut edes vähän bendata.

Ja jos ei kykene ymmärtämään jotain niin aina kandee muistaa et sillon vika ei välttämättä ole siinä että se käsitteillä oleva asia olis jotenkin vaan pielessä vaan siinä että oma ajattelu on niin puutteellista ja laatikkoon ahdettua ettei edellytyksiä ymmärtämiseen ole.

Tämä on toki totta mutta silti vika voi hyvin olla myös itse asiassa. Tässä tapauksessa en ole vielä nähnyt vakuuttavaa osoitusta siitä ettei olisi.
Ronttimus
27.10.2011 19:50:59 (muokattu 27.10.2011 19:51:11)
Aakkimus:

Sait taas aseteltua sanoiksi paremmin mitä itse ajattelinkin. AAL on kyllä haastavaa kuunneltavaa ja sanoisin että toinen tuleva levy haastaa vielä enemmän, mutta voi pojat että se myös palkitsee samassa suhteessa. Kunhan ei luovuta ekan kuuntelukerran jälkeen, kun tuntuu että on kaikki genret ja rytmit sekoitettu samaan biisiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)