Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen vaihto Martiniin
1
StevieRayVehkakoski
27.10.2011 15:34:10 (muokattu 27.10.2011 15:42:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos joku vaihtanut tai vaihdattanut uuteen tai uudehkoon Martiniin nauhoja? Ostin juuri käytetyn 2008 00-15:sen ja siinä on sähkökitaroihin ja jazzilaatikoihin tottuneelle ihan tolkuttoman pienet nauhat.
 
Jos joku on tällaiseen nauhat vaihtanut niin muutama kysymys:
- Onko nauhojen "tang" se vakio leveydeltään ja syvyydeltään? StewMac 0154-nauhaa olisi valmiina hyllyssä ja se on mun sormiin aika hyvän tuntuinen
- Miten näissä on otelaudan reuna / nauhaura tehty? Näyttää siltä kuin nauhauraa ei olisi sahattu sahalla "läpi" asti vaan jyrsitty nauhaura ja jätetty reunoilta pari milliä "kiinni". Nauhan päät näyttää siis samalta kuin reunalistoitetuissa kauloissa eli tangia ei näy ollenkaan. Edit: Löytyihän se linkki: http://www.guitarjam.blogs.com/guit … /images/osc_fret_ends___final_2.jpg
 
Jos tosiaan nauhaura on normisyvyydessä ja normileveydessä niin sittenhän tämä on helppo homma. Nauhat voisi laittaa samalla tavalla kuin reunanauhoitettuun eli viilaa tangin pois siitä reunan kohdalta.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Forell
29.10.2011 01:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StevieRayVehkakoski: Onkos joku vaihtanut tai vaihdattanut uuteen tai uudehkoon Martiniin nauhoja? Ostin juuri käytetyn 2008 00-15:sen ja siinä on sähkökitaroihin ja jazzilaatikoihin tottuneelle ihan tolkuttoman pienet nauhat.
 
Jos joku on tällaiseen nauhat vaihtanut niin muutama kysymys:
- Onko nauhojen "tang" se vakio leveydeltään ja syvyydeltään? StewMac 0154-nauhaa olisi valmiina hyllyssä ja se on mun sormiin aika hyvän tuntuinen
- Miten näissä on otelaudan reuna / nauhaura tehty? Näyttää siltä kuin nauhauraa ei olisi sahattu sahalla "läpi" asti vaan jyrsitty nauhaura ja jätetty reunoilta pari milliä "kiinni". Nauhan päät näyttää siis samalta kuin reunalistoitetuissa kauloissa eli tangia ei näy ollenkaan. Edit: Löytyihän se linkki: http://www.guitarjam.blogs.com/guit … /images/osc_fret_ends___final_2.jpg
 
Jos tosiaan nauhaura on normisyvyydessä ja normileveydessä niin sittenhän tämä on helppo homma. Nauhat voisi laittaa samalla tavalla kuin reunanauhoitettuun eli viilaa tangin pois siitä reunan kohdalta.

 
Mulla Martin 000-16 jo yli 15 v. vanha kitara. String.fi:stä tilasin kitaraan merkkikohtaset , vähän leveämmät ja korkeammat kuin alkuperäset nauhat. Kaveri, joka oli perehtynyt nauhojen vaihtoon, teki työn. Kuulemma helppo homma. Jollain terävällä tongilla oli nostanut ne suoraan ylös otelaudasta. Eivät yleensä ole liimalla kiinni, poikkeuksia toki on. Kannattaa vaihtaa kaikki nauhat, tai ainakin 15:een asti, koska siitä eteenpäin ei ole niin suurta merkitystä. Minusta kitarasta tuli jopa parempi soittonen, kuin ennen. Ei ainakaan yhtään huonontunu. Toki hiominen/tasaaminen nauhojen vaihdon jälkeen kuuluu asiaan. Kannattaa antaa homma sellaselle, joka sen hallitsee.
 
StevieRayVehkakoski
29.10.2011 13:20:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen mä ehkä kymmeneen kitaraan nauhat vaihtanut joten ei siinä mitään ihmeellistä ole, mua vain kiinnostaisi tietää onko Martinin nauhojen "tangi" vakiokokoinen vai ei. Jos nauhaura ei olekaan vakion levyinen ja syvyinen niin sitten on pakko sahalla avata nauhaura ja sitten tuo reunan "stoppari" on sahattava pois ja nauhanpää ei ole samannäköinen kuin orkkiksessa.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «