Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 4x10" + torvi 3-tie bassokaappi toimiva?
1
ATIA
26.10.2011 09:40:51 (muokattu 26.10.2011 09:56:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Ajattelin jos tekisi 4x10" + torvi bassorefleksi kaapin. Laittaisin alimmille äänille 2kpl Eminencen Legend BP102 10", siitä eteenpäin 2kpl Legend B102 10" ja ylimmille äänille torven.
 
http://www.eminence.com/pdf/Legend_BP102.pdf
http://www.eminence.com/pdf/Legend_B102.pdf
 
BP102 on hyvä valinta siihen että toiston saa oikealla kaapilla tasaisesti 30Hz alkaen.
B102 on kohtis tasaisesti toistava siihen asti mistä torvi alkaa.
 
Missä kohden noi kannattaa jakaa? Itse ajattelin että 400Hz ja 3500Hz tai niillä paikkeilla. Tolla BP102 sais kyllä pidemmällekin mutta siinä on kuiteskin melkein 3dB kuoppa ennenkuin se taas nousee paremmaksi.
 
Tietty voisi myös laittaa BP102 omaan bassoreflexiin ja B102 omaan suljettuun kaapiin.
 
Mitä itse ajattelette?
 
Kiitos.
 
T: at
 
M.Hanski
26.10.2011 10:03:54 (muokattu 26.10.2011 10:04:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ihan tuohon lähtis. Neljä samanlaista kymppiä alipäästösuodatettuna liuskoittumisen välttämiseks, ja kekkari/yläpäähän tämmönen:
 
http://bmsspeakers.com/index.php?id=bms_4594nd
 
Toisaalta ton koksidraiverin voi jakaa niin alhaalta, että miks turhaan käyttää neljää kymppiä. Yhellä Eminence Kappalite 3015LF:llä (ja monen muun valmistajan jämymmillä 15"-elementeillä) on enemmän ilmanpumppauskykyä (Sd * Xmax) ja herkkyyttä kuin neljällä Legend BP102:lla.
 
Toki itse torven kötöstäminen tuon draiverin eteen on melko haastavaa.
 
Kahden BP102:n ja kahden B102:n yhdistelmällä et saavuta yhtikäs mitään paitsi sillisalaattia sekä on axis- että off axis -vasteessa.
 
Rakenna nyt vaan piruuttas semmonen fEarful 15/6/1. Sitä on useampi osaava jamppa jo pyöritelly ja parannellut vuosikausia.
 
ATIA
26.10.2011 10:08:29 (muokattu 26.10.2011 16:33:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kiitti vain toi 15/6/1 systeemi on toimivan oloinen ja vastaava kuin mitä itse olin suunnitellut aikaisemmin. Pitää paneutua tohon paremmin jos kerran toi idea hyvin toimii.
 
Katselin ohjelmalla ja sain ihan järkevän oloisen yhdistelmän seuraavasti:
Eminence Delta-15LFA 15" 8ohm
Eminence Alpha-6C 6" 4ohm 2kpl
Eminence APT:80 1" horn 8ohm
 
Ohjelman mukaan tosin bassorefleksi kaapissa 15" maximi tehonkesto on heikoimmillaan 30W @ 40Hz kun kaapin viritys on 30Hz. Eihän tuo riitä mihinkään?
18" Pro audio kaiuttimella saisi 80W ja toisella 470W samassa kohtaa.
 
Kahden 6" pitäisi olla suunnilleen yhtä äänekäs kuin 15" ohjelman mukaan.
 
Tuo noiden liittäminen tässä mietityttää. 6" sarjaan yhteensä 8 ohm. Se menee kivasti 15" kanssa rinnan, yhteensä 4 ohm. Miten laitan torven mukaan? Jos laitan torven tähän sarjaan tulee 12ohm. Jos laitan 15" ja 6" sarjaan niistä tulee 16 ohm ja tähän rinnan torven 8 ohm, tulee yhteensä 5,33 ohm. Lisäksi torveen menee käsitykseni mukaan suhteessa enemmän tehoa, millä en tee mitään koska sitä joutuu muutenkin vaimentamaan.
 
Olisiko joku parempi tapa?
 
T: at
 
ATIA
27.10.2011 11:12:58 (muokattu 27.10.2011 11:15:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt löytyi Eminenceltä speksien puolesta hyvältä vaikuttavat kaiuttimet 12/6/1 kaappi ideaani. Pro audio / Neodymium sarjaa. Kaapin tarvitsee olla vain 90 litrainen, viritys 40Hz, tehonkestoa (minimi) 270W @ 55Hz. Ryhmäviive 40Hz kohdalla 15ms.
 
Ohjelman mukaan 40Hz @ -3dB. 4 kieliselle bassolle perusvireessä ihan ok. Jos virittää kaapin 30Hz niin tehonkesto tippuu paljon = 85W @ 42Hz. Tällöin 30Hz @ -8dB.
 
Kappalite 3012LF 12" http://www.eminence.com/pdf/Kappalite_3012LF.pdf
Alphalite 6A 6" http://www.eminence.com/pdf/Alphalite_6A.pdf
Torvi
 
Hinnat
6" 80e
12" 195e
 
Kaiuttimien saundi ei ikävä kyllä ole tulkittavissa teknisistä tiedoista, pitää kokeilla miten soi. Tällähän voi melkein soittaa vaikka musiikkia. Ihan alimmat äänet ei toistu kunnolla mutta 40Hz alkaen toistuu.
 
Windreaper
28.10.2011 00:47:47 (muokattu 28.10.2011 00:53:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA:
Ohjelman mukaan 40Hz @ -3dB. 4 kieliselle bassolle perusvireessä ihan ok. Jos virittää kaapin 30Hz niin tehonkesto tippuu paljon = 85W @ 42Hz. Tällöin 30Hz @ -8dB.

 
Bassokaapit harvemmin toistavat kovin hyvin alle 70Hz meneviä taajuuksia. Tuommoinen kaappi kuulostaa itse asiassa hyvinkin erikoiselta, kun alapäätä on yht'äkkiä yksi oktaavi enempi kuin on tottunut. Ensimmäisen kerrannaisen (~82Hz) toistaminen riittää allekirjoittaneellekin mainiosti - leikkaan itse alabassot pois koska ne tunkevat basarin alueelle ja sotkevat yleissaundia.
 
Eminence 3012LF ja Alphalite 6 ovat ihan hyvä yhdistelmä kun katsoo taajuusvasteita. Tarvitset kuitenkin kohtalaisen ison komeron ja paljon vahvistintehoa (bassotoistosta maksetaan huonompana herkkyytenä) että saat yhdistelmästä kaiken irti. Sekä hyvän jakosuotimen - erilaisten elementtien mättäminen samaan koteloon ilman jakaria ei toimi.
 
Pilli on mun mielestä perusbassottelijalle tarpeeton - basso ja keskiääni riittävät mainiosti näin taajuuskaistan puolesta. Laadukas diskantti 2kHz jakotaajuudella toimii kyllä ja pitää säteilykuvion hyvänä, mutta maksaa rahaa ja vaatii monimutkaisemman jakosuotimen. Noi 5kHz kohdalla mukaan tulevat tweeterit, joita bassokaapeissa yleensä näkee, ovat melko turhaa hifistelyä (pilli toistaa lähinnä nauhojen kolinaa ja käsittelyääniä, kohisee ikävästi jos vahvistin on huono ja kuulostaa ikävältä särön kanssa
 
EDIT:
 
Mun mielestä kannattaa rakentaa tuommoinen 12/6 fEarful diskantin kanssa tai ilman. Koko ja paino pysyvät järkevissä rajoissa ja voit käyttää edullista Eminence Alphalite 6:tta (muuten joudut ostamaan kalliimman keskiäänielementin tai laittamaan kaksi halvempaa). Samalla saat vähän hajua mitä tuommoinen 2/3-tie -kaappi pitää sisällään.
 
ATIA
28.10.2011 06:12:10 (muokattu 28.10.2011 06:12:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo varmasti matalien rumpuäänien jne kanssa alhaisesta bassotoistosta on haittaa. Tässä sillä ei ole väliä kun olen suunnitellut tätä kokeellisena projektina ja suunnitelmissa on lähinnä soittaa kitaran kanssa.
 
Suljetulla kaapillakin saa 80Hz @ -5 dB. Bassorefleksillä 0dB @ 80 Hz on helppoa toteuttaa tai halutessaan korostuksenkin saa.
 
Einherjar
28.10.2011 22:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saa siinä basso-osastossa kuulua ne todella matalatkin äänet, mutta siihen hommaan kyllä kannattaa laitella jotakin muuta. 1x12 tai 1x15 on melkoisen köyhiä laitteita jos oikeasti haluaa soitella 30Hz tienoolla ääniä.
 
Monesti mainostetaan, että kaappi toistaa niinkin alas, mutta joku 4x10 tai 1x15 soi aika huonosti jo niin alhaalla, eikä tehoa ole luultavasti välity tarpeeksi. Pa-osastollakin on aika hankalaa saada 2x18-läjää (/puoli) soimaan hyvin niin matalalla. Matalat äänet tarvii vielä ihan tuhottomasti vahvaritehoa, eikä millään 500w trankkunupillakaan tee niissä hommissa välttämättä kovin hirveästi.
 
Mikäli sellaista matalaa ääntä lähtisi hakemaan ihan tosissaan, niin kyllä ainakin itse lähtisin haalimaan jotakin 2x18-kaappia ja aktiivijaolla jakaisin matalimmat taajuudet tälle kaapille sopivaan vahvariin.
 
Jos tähtäilee hyvään toistoon, joka yltää järkevästi tuonne 50Hz tienoolle, niin se soi ihan takuulla tarpeeksi matalalta. 5-kielisellä jää tietenkin jotakin kuulumatta, mutta taatusti sieltä kuitenkin kuuluu tarpeeksi matalaa, ettei jää epäselväksi.
 
Joskus kannattaa kokeilla sellaista, että keräilee levyhyllystä kaikki ne levyt, mistä löytyy hyvältä kuulostavaa bassoa ja menee sitten kuuntelemaan hyvällä pa:lla niitä. Sieltä sitten valkkaa hyvin soivat suosikit ja tarkastelee niitä biisejä sitten jollakin hyvällä ja tarkalla spektrianalysaattorilla (esim. Smaart). Monesti spektrikäyrästä selviää sitten totuuksia siitä, mikä itseä miellyttää ja mikä sitten on vain mielikuvaa hyvästä soundista.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Windreaper
29.10.2011 00:14:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3012LF:ssä on 9mm liikepoikkeamaa ja 37Hz resonanssitaajuus, se toistaa kyllä sopivassa kotelossa tarpeeksi alaääniä kunhan siihen pukkaa riittävästi tehoa (tarkoitus ei toki ole kattaa koko salia, joten 2x18" suppasta ei tarvita). Mikään kauhean äänekäshän tuollainen 12/6 ei ole, mutta riittää normaaliin ravintola/pizzeriakeikkailuun.
 
Käyttäisin itse varmaan 3012HO + Alphalite 6A-CBMR -yhdistelmää (jakotaajuus johonkin 800Hz paikkeille - ihan oppikirjajakarikin saattaisi toimia kun molemmissa on jakotaajuus +/- 1 oktaavin alueella aika suora taajuusvaste ja samanlainen herkkyys). Herkkyys on paljon parempi oikeasti hyödyllisellä taajuuskaistalla plus ei tarvitse väsätä erillistä ilmatilaa keskiäänielementille.
 
Mutta joo, aloittaja haki tuollaista hifityyppistä 3-tiekaappia eli tuon fEarfulin rakennussuositus pysyy ellei välttämättä halua käyttää aikaa kaiuttimen suunnitteluun.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «