Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Softat ja tietokoneen tehot
1
luoma-kunta
26.10.2011 09:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Työn alla on nyt ollut tietokoneen ja softapianon hankkiminen. Mieltä painaa pari kysymystä. Eli pianosoftaksi näyttäisi tulevan VSL Vienna Imperial, sen lähemmäs pianoa ei taida tietokoneella (tai monella digipianollakaan) päästä. Tietokoneeksi tullee MacBook Pro 13". Koneen kannettavuus on mulle tärkeää, siksi pienin mac.
 
Muisti varmaan täytyy saman tien nostaa 8 gigaan? Kannattaako ostaa se kalliimpi (= nopeampi prosessori = 2,8GHz i7) vai voiko sen 300 e säästää huoletta (= 2,4GHz i5)? Levytilan lisäys ei nimittäin sinänsä kiinnosta (halvempi malli 500 GB / kalliimpi 750 GB). Ja kannattaako hankkia nopea ulkoinen thunderbolt-kovalevy vai riittääkö jos vaihdattaa sisäisen kovalevyn pyörimään 7200 rpm? Tässäkin voi säästää pitkälle toista sataa. Ulkoista monet softat kai suosittelevat. Tämä viimeinen kiinnostaa erityisesti, jo kannettavuudenkin takia.
 
Kaikenlaiset neuvot otetaan innolla vastaan.
 
Janus
26.10.2011 09:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on todennäköisesti Mac-läppärin (livesoftasyna/mobiiliäänitys) päivitys ensi vuonna edessä, ajattelin vielä seuraavaan MB Pro/Air-sarjan päivitykseen asti sinnitellä early 2008-Macbookilla. Kun päivityksen hetki tulee, mun kriteerit tulee olemaan seuraavat:
 
- 13"
- nopein mahdollinen prosessori
- VÄHINTÄÄN 8 GB RAM-muistia
- SSD-kovalevy, väh. 256 GB
 
Periaatteessa Macbook Air 13" saattaa sopia noihin kriteereihin myös, en tarvitse kuin USB-väyliä (käytän useimmiten kiippareita USB-audiointerfaceina/kontrollereina) ja tuosta RAM-muististakin voin tinkiä 4 gigatavuun, jos vielä seuraavassa päivityksessä Airin kuoriin ei ole saatu mahdutettua kahdeksaa.
 
luoma-kunta
26.10.2011 12:13:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos näkökulmasta. Mä en valitettavasti voi odottaa ensi kevääseen, vaikka seuraava päivitys kieltämättä kiinnostaisi. Muutan pian ja tarvitsen oman tietokoneen. Air ei sovi mulle, koska kone tulee kodin yleiskäyttöön eli dvd-asema ja kaikki mahdolliset liittimet tulevat tarpeeseen. Musan ehdoilla kuitenkin mennään. Todennäköisesti valitsen sen tehokkaaman 13-tuumaisen Pron.
 
SSD-levyt maksaa vielä sen verran reilusti, etten viitsi satsata niihin. 256 giganen maksaa yli puol tonnia ja senkin varmaan saa tukkoon ennemmin tai myöhemmin.
 
Eniten kiinnostaa sisäinen/ulkoinen kovalevy -kysymys. Eli onko ulkoinen kovo välttämätön ison sämplätyn softaisntrumentin käyttämiseksi?
 
R0IST0
26.10.2011 12:24:32 (muokattu 26.10.2011 12:47:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei kait ulkoista kovoa tartte muuta kuin isomman audiodatan äänittämiseen. en ymmärrä miks sitä tarttis johonki softainstrumenttiin, vaikka nyt sitte oiski sen 47GB mut eihän se siitä lataa ku pienen osan kerrallaan muistiin. tottakai on parempi että on erillinen kovo softainstrumentille, ja audiolle, ja videolle, ja raidina ja.. mutta kuinka paljon siitä on hyötyä riippuu täysin siitä mitä teet muuten sillä koneella sillä hetkellä. onko tarkotus äänittää kuinka paljon vai pelkästään soitella samplebankkeja? usb-tikku muuten toimii ihan hyvin audiokovona ;)
 
luoma-kunta: Kiitos näkökulmasta. Mä en valitettavasti voi odottaa ensi kevääseen, vaikka seuraava päivitys kieltämättä kiinnostaisi. Muutan pian ja tarvitsen oman tietokoneen. Air ei sovi mulle, koska kone tulee kodin yleiskäyttöön eli dvd-asema ja kaikki mahdolliset liittimet tulevat tarpeeseen. Musan ehdoilla kuitenkin mennään. Todennäköisesti valitsen sen tehokkaaman 13-tuumaisen Pron.
 
SSD-levyt maksaa vielä sen verran reilusti, etten viitsi satsata niihin. 256 giganen maksaa yli puol tonnia ja senkin varmaan saa tukkoon ennemmin tai myöhemmin.
 
Eniten kiinnostaa sisäinen/ulkoinen kovalevy -kysymys. Eli onko ulkoinen kovo välttämätön ison sämplätyn softaisntrumentin käyttämiseksi?
 
luoma-kunta
26.10.2011 14:28:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Softainstrumentteja meinasin itsekseni ja ehkä bändin kanssa soitella. Voi olla, että jotain nauhoittelenkin, mutta tuskin mitenkään vakavammin.
 
Olin vain kuullut, että samplekirjaston lataaminen hidastuu jos kovalevy on täyteen ahdettu, pirstaloitunut tai sisältää jo käyttöjärjestelmän ja itse ohjelman. Mutta ehkä tilanne ei sitten olekaan niin vakava. Maceissä tuo levyn pirstoutuminen ei kai ole edes ongelma?
 
Matti
26.10.2011 14:43:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SSD-levy varmasti nopeuttaisi samplekirjastojen lataamista huomattavasti.
 
Janus
26.10.2011 15:21:38 (muokattu 26.10.2011 15:24:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luoma-kunta: Kiitos näkökulmasta. Mä en valitettavasti voi odottaa ensi kevääseen, vaikka seuraava päivitys kieltämättä kiinnostaisi.
 
Saattaa se itselläkin olla edessä aiemmin, otan nyt jo aika säännöllisesti Time Machinella/Carbon Copy Clonerilla ton MB:n sisältöä talteen, kun se pyörittää mm. yhden teatteriproggiksen synaosastoa, on keikoilla harva se vkl jne... Eli jos se päättää sanoa joku päivä itsensä irti, pää kolmantena jalkana mäkkikauppaan + yksi huonosti/ei ollenkaan nukuttu yö matskuja palautellessa, niin seuraavana päivänä hommat jatkuu vanhaan malliin. Silloin kriteerit tulee todennäköisesti kuitenkin olemaan noi samat yllämainitut (8 GB, SSD, nopein prossu).
 
EDIT: =2.198,99 EUR. Vähän suolaista. Siksipä odotus. Mutta viimeiset 3v olen mennyt livehommissa ihan normikovolla (7200 RPM), eli ei toi SSD välttämättömyys ole jos hinta hirvittää.
 
luoma-kunta
26.10.2011 15:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti tällainen pulma ei tule sitten vastaan: http://community.vsl.co.at/forums/p/26031/172091.aspx
 
Toisinaan pitkät äänet siis katkesivat päästäen kuultavan napsahduksen. Ilmeisesti ongelma ratkesi käyttämällä softaa nopealta ulkoiselta kovalevyltä. Vältynköhän tuolta vaikka käyttäisinkin sisäistä kovalevyä, kunhan vaihdan sen pyörimään 7200 rpm?
 
musamies
26.10.2011 23:22:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä käytössäni vanha IBM ThinkPad T42 jollain 1,86 GHz prosessorilla ja käyttöjärjestelmänä Ubuntu Studio. Vielä ei ole täyttä käsitystä mitä tällä saa aikaan kun en ole ottanut selvää kuinka saan tähän MIDIä sisään.
 
Yleisvaikutelma pöytäkoneeseen nähden, jossa oli vähän tehokkaampaa rautaa kuin tässä on kuitenkin parempi mitä oli Windows XP:llä.
 
Kone ei esimerkiksi käytä häiritsevästi kiintolevyä.
 
Myös monia Windows ohjelmia voi käyttää tällä ihan hyvin.
 
Kiinnostaisi kokeilla myös nykyaikaisella tehokkaalla raudalla Ubuntu Studiota.
 
Juho L
27.10.2011 07:59:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on tosiaan tuota yhtä plugaria vain tarkoitus käyttää, niin peruskone riittää, missä on kosolti muistia. Ei toinna ressata.
 
"...more humane, more thoughtful, more understanding." Makaan hiljaa vuoteessa ja yritän olla hengittämättä liian rajusti.
Juho L
27.10.2011 08:04:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Tällä hetkellä käytössäni vanha IBM ThinkPad T42 jollain 1,86 GHz prosessorilla ja käyttöjärjestelmänä Ubuntu Studio. Vielä ei ole täyttä käsitystä mitä tällä saa aikaan kun en ole ottanut selvää kuinka saan tähän MIDIä sisään.
 
Suoraan nauhoitteluun tuo lienee erinomainen valinta, mutta plugarien kanssa tulee ongelmia. Ubuntu Studio on siitä viheliäs, että VST-maailman hyödyntäminen on aikamoista kikkailua. Se pitää käsittääkseni tehdä emuloinnin kautta, mikä jo pelkkänä ajatuksenakin aiheuttaa kauhunväristyksiä. Ilman tuota rajoitetta olisi itsekin tullut ainakin kokeiltua tuota Linuxia, mutta...
 
Miten tuossa muuten toimii ASIO vai toimiiko ollenkaan?
 
"...more humane, more thoughtful, more understanding." Makaan hiljaa vuoteessa ja yritän olla hengittämättä liian rajusti.
musamies
27.10.2011 10:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla toimii VST, juuri lähdös vanteita hakee autoon pitänee ajan kanssa palata mitä pitää ottaa huomioon, Linuxissa ei puhuta ääniajurista ASIO nimellä.
 
Pitäs laittaa midikiippari kiinni, että tietäsin minkälaista luokkaa latenssit tositoiminnassa on. Toistaiseksi näyttää lupaavalta.
 
Syy miksi homma sujuu niin hyvin, minua on auttanut erinomainen tietotekniikan ammattilainen ja näin välttynyt tyhmimmiltä moilta.
 
Juho L
28.10.2011 07:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Mulla toimii VST
 
Toimiihan se, mutta millä hinnalla? Ainakin aiemmin ongelma oli se, että VST:t söi jopa moninkertaisia prosessoritehoja sen emuloinnin takia.
 
juuri lähdös vanteita hakee autoon pitänee ajan kanssa palata mitä pitää ottaa huomioon, Linuxissa ei puhuta ääniajurista ASIO nimellä.
 
Pitäs laittaa midikiippari kiinni, että tietäsin minkälaista luokkaa latenssit tositoiminnassa on. Toistaiseksi näyttää lupaavalta.

 
Tuo latenssi kiinnostaisi kyllä. Hieman olen skeptinen, mutta saa nähdä. Raportoi sitten, kun selviää.
 
"...more humane, more thoughtful, more understanding." Makaan hiljaa vuoteessa ja yritän olla hengittämättä liian rajusti.
musamies
28.10.2011 12:13:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikaisemmasta musakoneesta jäi mieleen, että tositilanteessa kone kuormittui sen takia koska joku VST ohjelmista vei runsaasti RAM-muistia, toinen taas haluaa liikennöidä aktiivisesti kiintolevyllä ja pieneen latenssiin pyrkimininen useamman ääntä tuottavan ohjelman ja efektin kanssa vaati jo jonkin verta prosessoritehoa.
 
Nyt ensimmäisiä kokeilu VST plugareita on B4 ohjelma. Sehän on aika kevyt.
 
Tähän koneeseen ei nykyisellään voi laittaa kovin raskaita ohjelmia lainkaan esimerkiksi koska sämplepohjaiset pianosoftat vaatii enemmän kiintolevytilaa kuin on käytössä.
 
Minun mielestä musaan tulisi valita tehokas kone ja soisi koneita tehtävän pohjalta, jossa alle 2000 euron hintaluokassa:
1920x1200 näyttö
nykyaikainen prosessori vähintään i7 2630QM
8 GB RAM
SSD levy vakiona SATA III:sena
tehokas jäähdytys
USB III sia käytössä
 
Samansuuntainen kone sopii video ja kuvahommiinkin.
 
luoma-kunta
28.10.2011 23:20:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt lähti 13-tuumainen MacBook Pro tulemaan. Tehokkaampi malli ja 8 gigaa muistia. Saa sitten nähdä, että toimiiko hommat vai täytyykö kovalevy vielä päivittää. Ja täytyy vielä toivoa, ettei softainstrumentit saa akustisia ja analogisia soittimia palvovaa miestä turhautumaan. : )
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «