Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tosin Abasi (Animals As Leaders)
1 2 3
Ronttimus
26.10.2011 20:00:36 (muokattu 26.10.2011 20:03:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saiskohan otsikon herrasta täällä keskustelua aikaan. Mietin että laitanko progepuolelle, mutta kokeillaan. Eli Tosin Abasi on Animals As Leadersin, "djent"-bändin aivan järjetön kitaristi. 8-kielisillä kitaroillaan tämä musta mies laittaa semmosta settiä että tajunta on ollut koetuksella monesti :) Siitä ensin maistiainen (sisältää siis todella progeilevaa instrumentaalimetallia, ei kannata luovuttaa heti alussa, biisi muuttuu mm 1.11 kohdassa paljon)
 
http://www.youtube.com/watch?v=NmfzWpp0hMc&ob=av3e&hd=1
 
Oli tässä oma lehmäkin ojassa kun triidin perustin. Nimittäin varsinkin nuo kliinit kitarapätkät kolahtaa todella kovaa tällä hetkellä, enkä ole etsinnästä huolimatta löytänyt samantyylistä kitarointia/bändiä. Muut djenttibändit on kyllä kuunneltu, mutta en tiedä mikä tuossa Tosin Abasin soitannassa vetää puoleensa. Onko ehdottaa samantyylisiä kitaristeja?
 
Nosturin keikka viime kuussa tuli käytyä katsomassa ja meni kyllä heti top-5:een. Taisi kitarat yms mennä suoraan linjaan niin oli saunditkin todella selkeät. Mitäs täällä tykätään?
 
"Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis
Jucciz
26.10.2011 20:11:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suoraan kommenteista: "now we know where jimi hendrixs soul went".
 
Aika tyhjentävästi sanottu.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sakmongkol
26.10.2011 20:54:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää en ymmärrä tätä vieläkään. Huonosaundista steriiliä munattomuutta.
 
Ronttimus
26.10.2011 21:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Mää en ymmärrä tätä vieläkään. Huonosaundista steriiliä munattomuutta.
 
Kiva että tulit kertomaan kantasi, hommaathan paremman äänentoiston. Ainiin mutta ei sulla ollut rahaa ruokaankaan, sorry unohdin. Muistathan mennä muihinkin triideihin kertomaan että et ymmärrä niitä bändejä/artisteja!
 
Anyway, ei muuten ole yhtään hassumpi tuo kakkoskitaristi Javier Reyes. Meinaa jäädä vähän taka-alalle helposti.
 
"Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis
Sakmongkol
26.10.2011 21:07:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Kiva että tulit kertomaan kantasi, hommaathan paremman äänentoiston. Ainiin mutta ei sulla ollut rahaa ruokaankaan, sorry unohdin. Muistathan mennä muihinkin triideihin kertomaan että et ymmärrä niitä bändejä/artisteja!
 
Tää oli kuitenkin kitaransoittopalstalla joten mietin noin kitaransoiton näkökulmasta, en rehellisesti ymmärrä miksi joku/kukaan haluaisi soittaa noin ja tommosella vehkeellä. Noin muuten musiikkina tätä voi ehkä vähän kuunnella ja nimenomaan noita puhtaita juttuja enemmän, mutta se steriili munattomuus tulee väistämättä esille särökohdissa. Mun mielestä.
 
Jucciz
26.10.2011 21:17:12 (muokattu 26.10.2011 21:19:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää olin lukevinani avausviestissä kysymyksen "Mitäs täällä tykätään?".
 
Mun mielestä ois hyvä mainita erikseen, jos tarkoituksena on perustaa oikeasti jonkin orkesterin kehumisketju, jos kerran rehellistä mielipidettään ei saa sanoa, vaikka sitä ensin varta vasten kysytään.
 
Mää väittäisin kyllä, että ei tarvitse kummoista äänentoistoa muodostaakseen mielipidettä tästä (tai toki monesta muustakaan) orkesterista. Yläsävelsarjat on keksitty.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Ronttimus
26.10.2011 21:27:14 (muokattu 26.10.2011 21:30:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää olin lukevinani avausviestissä kysymyksen "Mitäs täällä tykätään?".
 
Mun mielestä ois hyvä mainita erikseen, jos tarkoituksena on perustaa oikeasti jonkin orkesterin kehumisketju, jos kerran rehellistä mielipidettään ei saa sanoa, vaikka sitä ensin varta vasten kysytään.
 
Mää väittäisin kyllä, että ei tarvitse kummoista äänentoistoa muodostaakseen mielipidettä tästä (tai toki monesta muustakaan) orkesterista. Yläsävelsarjat on keksitty.

 
Juu no sehän nyt on selvä, että ei kaikesta tarvi tykätä ja saa sen myös sanoa, mutta lähinnä tuo "en ymmärrä tätä" särähti korvaan, koska jos ei ymmärrä jotain, on parempi ehkä kommentoida niitä artisteja joita ymmärtää, toisissa ketjuissa. En minäkään ymmärrä jotain Doorsin musaa, joten pysyn sieltä ketjusta suosiolla erossa. Munattomuus on myös hauska asia. Kai tässä pitää sitten jotain motörheadia kuunnella vaan.
 
"Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis
Sakmongkol
26.10.2011 21:41:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Juu no sehän nyt on selvä, että ei kaikesta tarvi tykätä ja saa sen myös sanoa, mutta lähinnä tuo "en ymmärrä tätä" särähti korvaan, koska jos ei ymmärrä jotain, on parempi ehkä kommentoida niitä artisteja joita ymmärtää, toisissa ketjuissa. En minäkään ymmärrä jotain Doorsin musaa, joten pysyn sieltä ketjusta suosiolla erossa.
 
Minulla on kuitenkin sellainen uteliaisuus olemassa että haluaisin yrittää ymmärtää mahdollisimman paljon, ja vallankin kun tämä sattuu olemaan kitaransoittopalstalla niin haluaisin erityisesti ymmärtää mikä tässä on kitaransoiton kannalta niin hienoa, ihmeellistä tai tavoiteltavaa. Se "en ymmärrä" oli siis ihan rehellinen tunnustus eikä mitenkään negatiiviseksi tarkoitettu, ja jälkimmäinen osa kommenttia oli sitten osittain tästä ymmärtämättömyydestä johtuva vaikutelma jonka olen kyseisestä artistista saanut.
 
Munattomuus on myös hauska asia. Kai tässä pitää sitten jotain motörheadia kuunnella vaan.
 
Munattomuus on nyt mun kirjoissa tässä yhteydessä ensisijaisesti saundiasia ja tarkoittaa lähinnä steriiliyttä.
 
Ronttimus
26.10.2011 21:50:40 (muokattu 26.10.2011 21:53:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Minulla on kuitenkin sellainen uteliaisuus olemassa että haluaisin yrittää ymmärtää mahdollisimman paljon, ja vallankin kun tämä sattuu olemaan kitaransoittopalstalla niin haluaisin erityisesti ymmärtää mikä tässä on kitaransoiton kannalta niin hienoa, ihmeellistä tai tavoiteltavaa. Se "en ymmärrä" oli siis ihan rehellinen tunnustus eikä mitenkään negatiiviseksi tarkoitettu, ja jälkimmäinen osa kommenttia oli sitten osittain tästä ymmärtämättömyydestä johtuva vaikutelma jonka olen kyseisestä artistista saanut.
 
No mikä nyt on kitaransoiton kannalta hienoa ja mikä ei. Tarvitseeko kitaransoitossa olla aina jotain tavoiteltavaa? Hienoahan tässä on äärimmilleen viety teknisyys joka ei silti kuulosta Francesco Farerilta (tai *krhm* ynkältä) koska siinä nyt on vähän muutakin, kuin nopeutta. Vielä kun kaikki bändin jäsenet pelaavat yhteen myös rytmitysten puolesta ihan loppuun saakka, kasassa on jotain hienoa. Kun sä tykkäsit noista kliinimmistä kohdista myös, tutustupa esim. näihin biiseihin:
 
http://www.youtube.com/watch?v=2rvucPusOcI
http://www.youtube.com/watch?v=T4A3ALOSAew
 
Ja kun progemiehiä olet, tietänet, että proge kuin proge paranee kuuntelu kuuntelulta. Siihen ei pääse heti kiinni ensimmäisellä kuuntelulla.
 
"Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis
Sakmongkol
26.10.2011 21:59:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: No mikä nyt on kitaransoiton kannalta hienoa ja mikä ei. Tarvitseeko kitaransoitossa olla aina jotain tavoiteltavaa?
 
Jos kitaransoitossa ei ole mitään hienoa tai tavoiteltavaa niin sitten pitää mun mielestä tehdä jotain muuta kun soittaa kitaraa.
 
Hienoahan tässä on äärimmilleen viety teknisyys joka ei silti kuulosta Francesco Farerilta (tai *krhm* ynkältä) koska siinä nyt on vähän muutakin, kuin nopeutta.
 
On muutakin kuin nopeutta mutta ei juuri muuta kuin teknisyyttä, siitä osa steriiliydestä. Mun mielestä tämmöstä vois ihan hyvin tehdä pelkästään koneillakin, paitsi että koneet soittaisivat tässä kontekstissa paremmin. Kone ei kuitenkaan soita Ynkkää koska koneella ei ole tunnetta.
 
Vielä kun kaikki bändin jäsenet pelaavat yhteen myös rytmitysten puolesta ihan loppuun saakka, kasassa on jotain hienoa. Kun sä tykkäsit noista kliinimmistä kohdista myös, tutustupa esim. näihin biiseihin:
 
http://www.youtube.com/watch?v=2rvucPusOcI
http://www.youtube.com/watch?v=T4A3ALOSAew

 
Tykkäsin ensimmäisestä vähän mutta olihan sekin aika tylsä, liian pitkä kun samaa koko piisi kuitenkin.
 
Ja kun progemiehiä olet, tietänet, että proge kuin proge paranee kuuntelu kuuntelulta. Siihen ei pääse heti kiinni ensimmäisellä kuuntelulla.
 
Miten tää jo progeenkin liitetään. Progeen ei ehkä pääse heti kiinni mutta proge ei myöskään voi olla munatonta tai steriiliä. Proge elää ja hengittää, progessa on luonnollisuutta, dynamiikkaa ja inhimillisyyttä sekä ennen kaikkea progressiivisuutta joka on suunnilleen tylsyyden vastakohta.
 
Ronttimus
26.10.2011 22:05:49 (muokattu 26.10.2011 22:07:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Kone ei kuitenkaan soita Ynkkää koska koneella ei ole tunnetta.........Proge elää ja hengittää, progessa on luonnollisuutta, dynamiikkaa ja inhimillisyyttä sekä ennen kaikkea progressiivisuutta joka on suunnilleen tylsyyden vastakohta.
 
Siinä on sekin, että kaikki nauraa Ynkälle, koska sehän nyt on ihan kaikilla mittareilla paskaa. Mutta annan luvan tykätä siitä. Myös joku Camel ja muut 60-luvun proget mitä kuuntelet, on mun mielestä aivan älyttömän kuivaa, tylsistyttävää ja paskaakin. Mutta kato nää on niitä mielipiteitä. Älä koita keksiä absoluuttista paremmuuden mallia progeen, koska sitä ei ole. Vaikka Jazzmies (vai kukas se oli(?)) näin väittääkin.. Tästä en ala sun kanssa vääntämään sivukaupalla, kun sen on nähnyt muista ketjuista mihin ne menee kun sun kanssa alkaa vänkäämään. Sä yrität tietty aina voittaa väittelyt täällä, mutta voit senkin ajan käyttää paremmin kuuntelemalla vaikka sitten sitä Camelias :)
 
"Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis
ReBeat
26.10.2011 22:13:22 (muokattu 26.10.2011 22:14:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Siinä on sekin, että kaikki nauraa Ynkälle, koska sehän nyt on ihan kaikilla mittareilla paskaa.
 
Suurin osa nauraa Ynkälle sen takia että tietävät sisimmässään olevansa itse liian paskoja saavuttaakseen ikinä samaa tunteen vahvuutta, ilmaisemisessa kitaran kautta. Ja varsinkaan yhdistettynä siihen sen soundiin.
 
Tollanen Abba-silli on todella kunnioitettavan kova lajissaan, mutta ero on siinä, että tollasia tulee lähivuosina lisää ja ketään heistä ei erota toisistaan soittonsa eikä soundinsa puolesta. Ynkän sen sijaan on erottanut ja tulee erottamaan (jos vain kuuntelijana on saavuttanut riittävän tason, kyetäkseen havaitsemaan sen soitosta tiettyjä asioita).
 
edit: Ynkkä pitää kirjottaa isolla
 
Ronttimus
26.10.2011 22:20:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Suurin osa nauraa Ynkälle sen takia että tietävät sisimmässään olevansa itse liian paskoja saavuttaakseen ikinä samaa tunteen vahvuutta, ilmaisemisessa kitaran kautta. Ja varsinkaan yhdistettynä siihen sen soundiin.
 
Tää oli sitä kuuluisaa sarkasmia?
 
Tollanen Abba-silli on todella kunnioitettavan kova lajissaan, mutta ero on siinä, että tollasia tulee lähivuosina lisää ja ketään heistä ei erota toisistaan soittonsa eikä soundinsa puolesta.
 
Hyvä pointti. Mulle on näin käynyt aikalailla kaikkien muiden saman lajityylin kitaristien kanssa. Toi on kyllä todellin vaara tässä genressä yleisesti ottaen. Uskoisin silti, että Tosin osaa erottua, jo silläkin, että uusi (2.) albumi näyttäisi olevan aika erityylinen ja jaksavat muuntua kokoajan. Ei nyt tietenkään ihan eri genreen, mutta genren sisällä aika paljon.
 
Ynkän sen sijaan on erottanut ja tulee erottamaan (jos vain kuuntelijana on saavuttanut riittävän tason, kyetäkseen havaitsemaan sen soitosta tiettyjä asioita).
 
Oliks tää nyt kans sitten sitä ekana havaittua?
 
"Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis
Sakmongkol
26.10.2011 22:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Siinä on sekin, että kaikki nauraa Ynkälle, koska sehän nyt on ihan kaikilla mittareilla paskaa.
 
Minusta jos nauraa Ynkälle niin nauraa sitten paljolle muullekin, paitsi jos nauraa Ynkälle mutta ei naura esim. tälle aiheena olevalle artistille niin joko ei ole kuunnellut Ynkkää tai on muuten vaan hölmö.
 
Mutta annan luvan tykätä siitä.
 
Kiitos.
 
Myös joku Camel ja muut 60-luvun proget mitä kuuntelet, on mun mielestä aivan älyttömän kuivaa, tylsistyttävää ja paskaakin.
 
Camel perustettiin -71. Enkä kuuntele 60-luvun progea muutenkaan, paitsi ehkä King Crimsonin debyyttiä.
 
Mutta kato nää on niitä mielipiteitä. Älä koita keksiä absoluuttista paremmuuden mallia progeen, koska sitä ei ole.
 
Ei ole mielipiteitä, enkä viitsi keksiä muita absoluuttisuuksia progeen kuin sen että sitä joko on tai ei.
 
Sä yrität tietty aina voittaa väittelyt täällä, mutta voit senkin ajan käyttää paremmin kuuntelemalla vaikka sitten sitä Camelias :)
 
Jos nyt mietin omia väittelyitäni täällä niin en ole tainnut voittaa yhtäkään, enkä ole juurikaan yrittänytkään. Camelin sijaan kuuntelen nyt Maidenia ja yritän saada selvyyttä tähän bändin harjoittamaan piilobritti-imperialismiin.
 
Jucciz
26.10.2011 22:35:13 (muokattu 26.10.2011 22:44:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ton konemielipiteen jaan kyllä: tämmöistä musaa on ihan turha laittaa ihmisten soitettavaksi, koska selvästikään ei ole pienintäkään aikomusta kuulostaa ihmiseltä. Tämä sinänsä neutraalina kommenttina, mutta enemmän tässä mun mielestä aletaan olla konemusiikin kuin vaikkapa rockmusiikin tontilla.
 
Mut noin pohjimmiltaan... mää luulin aikanaan, että nu-metal:in (un-metal:in?) myötä saavutettiin se rockiin pohjautuvan musiikin taso, josta ei enää yksinkertaisesti pääse alaspäin. Mitä enemmän kuuntelen tätä "djenttiä" vai mitä hittoa tää nyt on, sitä enemmän alan pelätä olleeni aikanaan väärässä.
 
Ei tolla kappaleella kyllä mitään tekemistä progen kanssa ollut. Ei kertakaikkiaan mitään. Siinä ei ole mitään elementtejä siitä musiikista, joka mulle tottelee nimeä "proge". Itsetarkoitukselliset "hassut tahtilajit" kun eivät ainakaan mulle tee progea, jos sävellyksellisesti materiaali muuten on "sitä ihteään".
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
antnis
26.10.2011 22:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrankin Mongo on oikeassa (samaa mieltä siis kuin minä). Rasittavaa runkkua joka ei ole progea nähnytkään, minuutissa kuultu. Menisivät oikeisiin töihin saatana.
 
Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org
AnonHero
26.10.2011 22:51:40 (muokattu 26.10.2011 22:57:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei iske yhtään tämä ihme djent-mikälie villitys. Chugga chug chug chug vaan sinne.
Hirveetä kakkaa. Kuten Sakmongkol taisi jo sanoa, niin kyllä minäkin pidän siitä kun musiikki hengittää ja elää.
 
Räkkipeli
26.10.2011 23:07:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändin nimen olen kuullut ennenkin, ja nyt kun kuulin itse musiikkia niin täytyy sanoa että olipas paksua sontaa.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
Kampela77
26.10.2011 23:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieltämättä hyvää, mutta ei silti vedä vertoja tälle.
 
http://www.youtube.com/watch?v=I9g3GipGnPQ
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Aakkimus
27.10.2011 02:24:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvasti eriävä, ylistävä mielipiteeni:
 
Mielestäni loistava yhtye ja helposti modernin metallin ainoita toivoja tällä hetkellä. Suhtautumiseni ei olisi näin myönteinen, ellen olisi todistanut bändiä livenä, jossa se ylitti kaikki odotukseni ja onnistui kuulostamaan jopa paremmalta kuin albumilla, ja sitä on edelleen todella vaikea uskoa. Debyytin ilmestyessä kitarasoolot tuottivat toki virtuositeetissaan kitaristille pakonomaisen wow-efektin, mutta meni kuukausia, ennen kuin todella olin myyty. Ensimmäistä levyä täytyy lähestyä hieman huolettomalla kuunteluasenteella ja se on hyvin _vahvasti_ teknistä progea, jossa on ripaus jazzia. Juuri tämä genrefuusio erottaa sen tavanomaisesta progemetallista, ja samalla rajaa kuuntelijansa radikaalisti puolesta tai vastaan. Tosin Abasilla on kuitenkin kiistatta uniikki tapa kuljettaa kitaranäppäilyt ja täppäilyt niskoja hiveleviin leikkisiin riffeihin, jotka tulisi nauttia vähintään vahvan laatuoluen kanssa.
 
On faktaa, että alavireinen middle/gate-kitarasoundi on tullut tiensä päähän ja menettänyt viimeisenkin hohtonsa vuosien kierrätyksessä. Onneksi hyvät yhtyeet uudistuvat, ja tulevalla levyllä (omani on jo ennakkotilattu) kuullaankin jo paljon orgaanisempaa ja mielikuvituksellisempaa metallia, jossa viimeisetkin tuhanteen kertaan kuullut "djent"-väliosat on osattu karsia minimiin ja jäljellä ovat vain ne välttämättömimmät. Vaikka elektronisia elementtejä on lisätty lähinnä ambientin muodossa, tuo oikean rumpalin soitto levylle huomattavasti enemmän eloa. Molemmat levyt kuitenkin paranevat joka kuuntelulla ja ensimmäinen saattaakin olla eniten kuuntelemani albumi viime vuosina, vaikka yleisesti on tiedossa, että rumpusoundit vaativat hiomista. Levy sopii kuitenkin yhtä hyvin tarkkaan kuunteluun, kuin taustamusiikiksi ja onkin vakiinnuttanut asemansa soittimissani. Soundimaailma onkin varmaan juuri se kynnys, johon oli myös itselläni aluksi tottuminen. Toisaalta olen oppinut arvostamaan "scifi"-metallin kliinisyyttä ja yliluonnollisuutta, koska se ei pyri kuulostamaan ihmiseltä, vaan avaruusolennolta. Avaruudessa olisi varmasti muuten hiton mukava kuunnella jazzia.
 
Teknisen metallin yleiseen itsetarkoituksellisuuteen, ylitarjontaan ja mitäänsanomattomuuteen on toki helppo kyllästyä vaikkei koskaan genreä kuuntelisikaan, mutta loputtoman tarjonnan keskeltä erottuvat vain ne todelliset helmet. Tässä tullaan lopulta kaikkien asioiden juurelle ja niihin näkemyseroihin, mikä on kenenkin mielestä hyvää ja mikä ei, joihin taas vaikuttavat kokemukset ja tottumukset, eikä kukaan ole oikeassa, koska syyt ovat moniulotteisia, eivät pelkästään musiikillisia.
 
Ei se nopeus, vaan se groove.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «