Aihe: The Beatles
1 2 3 4 570 71 72 73 74199 200 201 202 203
Kailis
24.10.2011 11:06:38

Martha my dearin Macca olisi voinut säästää Wings-rimanalituksiinsa.

No huh huh. Makuasioita, mutta mielestäni tuo on hieno ja herkkä veto ja sovitus on todella hyvä.
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
Xan de Wan
24.10.2011 14:04:50 (muokattu 24.10.2011 14:06:01)
velipesonen: Martha My Dear on parempi kuin miltä kuulostaa.

nottamus: kyllä, sehän on Maccaa parhaimmillaan. Kuten on Dear Prudence Lennonia. Tämä psykedeliahelmi ei soi koskaan radiossa, mitä pidän rikollisena toimintana.

Jep. Dear Prudence on Lennonia parhaimmillaan. Upea biisi. Valitettavaa tosiaan, että kyseistä kappaletta ei juurikaan radiosta kuule.

Minun mielestäni White Albumin parhaita kappaleita ovat Lennonin tekemät Dear Prudence, Happiness Is A Warm Gun, The Continuing Story Of Bungalow Bill, Yer Blues, Sexy Sadie, Julia, Good Night. Noissa kappaleissa on sitä "lennonmaista ytyä ja jytyä" ja "lennonmaista maagista touchia, kosketusta".

Happiness Is A Warm Gun on Beatlesin ehdottomia huippubiisejä.

Kappaleesta The Continuing Story Of Bungalow Bill olen myös aina pitänyt paljon. Paljolti ehkä juuri kyseisen kappaleen surumielisen, melankolisen melodian vuoksi. Kyseinen biisi on minusta aliarvostettu Beatles-biisi.

Kappaleissa Julia ja Good Night John osoitti, että hänkin osaa tehdä hienoja, kauniita balladeja, eikä vain Macca.

En sinänsä ollenkaan väheksy Paulin tekemiä biisejä White Albumille. Mutta ne eivät minusta nouse aivan Johnin tekemien kappaleiden tasolle. Mutta esimerkiksi Back In The U.S.S.R., Birthday, Blackbird, Martha My Dear, I Will, Honey Pie ovat hyviä biisejä.

Onhan tuo Honey Pie-kappale aika erikoinen Beatlesin tuotannossa. Itse olen aina pitänyt kyseisestä laulusta. Pidän muutenkin tuollaisista 20- ja 30-luvun vanhoista kappaleista. Vaikkapa vanhoista englantilaisista dance hall-tyyppisistä jutuista tai vanhoista saksalaisista schlagereista.

White Albumin kappaleita, joista en pidä ovat Revolution 9, Don't Pass Me By, Piggies, Why Don't We Do It In The Road, Long Long Long, Rocky Raccoon, Helter Skelter.

Maailmalla on joskus ollut ääänestyksiä siitä, että mitkä kappaleet ovat Beatlesin huonoimpia kappaleita. Yleensä kappale Revolution 9 on voittanut nuo äänestykset. - Itse en jaksa kuunnella koko kappaletta.
velipesonen
24.10.2011 14:12:03

Xan de Wan: Onhan tuo Honey Pie-kappale aika erikoinen Beatlesin tuotannossa. Itse olen aina pitänyt kyseisestä laulusta. Pidän muutenkin tuollaisista 20- ja 30-luvun vanhoista kappaleista. Vaikkapa vanhoista englantilaisista dance hall-tyyppisistä jutuista tai vanhoista saksalaisista schlagereista.

Dance hall = music hall? 20-luku on kiinnostavaa koska silloin eurooppalaiset iskelmäsäveltäjät omaksuivat jazzvaikutteita ja iskelmiä viitsittiin ihan oikeasti säveltääkin. Siinä on se allokko, kun jazzin rytmiikka ja tietyt soinnut kulkeutuvat meikäläiseen viihdemusiikkiin, niin se on erittäin mielenkiintoista aikaa. Beatlesin Honey Pie ei ole music hallia puhtaimmillaan vaan juuri tuota 30-luvun jazziskelmää.

Yleensäkin eurooppalainen ns. kevyt musiikki opereteista iskelmiin, jazzvaikutteilla tai ilman, oli osittain ihan kiintoisaa musiikkia vielä ennen sotia. Saattoipa olla vielä hetken sotien jälkeenkin.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon
StJerky
24.10.2011 15:19:49
Xan de Wan: Minun mielestäni White Albumin parhaita kappaleita ovat Lennonin tekemät Dear Prudence, Happiness Is A Warm Gun, The Continuing Story Of Bungalow Bill, Yer Blues, Sexy Sadie, Julia, Good Night. Noissa kappaleissa on sitä "lennonmaista ytyä ja jytyä" ja "lennonmaista maagista touchia, kosketusta".

Minusta paras on "While my guitar gently weeps".
Calliope
24.10.2011 16:02:27
Kukaan ei ole maininnut I'm so tired.
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
TaikuriHärvä
25.10.2011 05:14:16 (muokattu 25.10.2011 05:22:22)
velipesonen: Mark Twainilta kysyttiin mitä hän pitää Richard Wagnerin musiikista ja Twain vastasi Wagnerin musiikin olevan varmasti paljon parempaa kuin miltä se kuulostaa.

Ääppäppäp. Alunperin jonkun humoristin sutkautus. Mark Twain lainasi tuota jossakin kirjassansa.
"Ei vaikuttanu silva ihan niin itsevarmalta astuessaan kehään kuin edellisissä matseissa eli oliko ribsit murtunnu jo ennen matsii vai kuis. No todellinen champion kuitenkin ja rispektit jos näin oli." -Miguli
Dull Finn
25.10.2011 07:59:01

Lennon oli kova jätkä- / John & Yoko-yhtälössä on jotain pielessä.
velipesonen
25.10.2011 08:08:22

KaleviHärvä: Ääppäppäp. Alunperin jonkun humoristin sutkautus. Mark Twain lainasi tuota jossakin kirjassansa.

Kyllä se yleensä menee humoristi Twainin nimiin. http://rationalwiki.org/wiki/Richard_Wagner
Jokapaikanapina
25.10.2011 12:22:26
Keikkatohinan myötä kirjoitin blogiini Maccaan liittyen kirjoituksen: http://nickysmusicblog.blogspot.com … 2011/10/paul-mccartney-suomeen.html

Oon muuten tässä pyörittäny pientä projektia ja kehitelly pientä what-if-discografiaa Beatlesista 70-luvulla. Ajatus on, ettei Beatles hajonnut (eikä Let It Be -nauhoja julkaistu), vaan vuoden 1970 sapatin jälkeen julkaistiin vuonna 1971 taas albumi. Hauska funtsia mitä biisejä siihen olisi tullut.
velipesonen
25.10.2011 12:51:16

Jokapaikanapina: Keikkatohinan myötä kirjoitin blogiini Maccaan liittyen kirjoituksen: http://nickysmusicblog.blogspot.com … 2011/10/paul-mccartney-suomeen.html

Oon muuten tässä pyörittäny pientä projektia ja kehitelly pientä what-if-discografiaa Beatlesista 70-luvulla. Ajatus on, ettei Beatles hajonnut (eikä Let It Be -nauhoja julkaistu), vaan vuoden 1970 sapatin jälkeen julkaistiin vuonna 1971 taas albumi. Hauska funtsia mitä biisejä siihen olisi tullut.

YeahYeahYeah. Pikku viilaus: Electric Arguments ilmestyi 2008. What If: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=3&t=47579&o=940
TaikuriHärvä
26.10.2011 02:01:13 (muokattu 26.10.2011 02:01:56)
velipesonen: Kyllä se yleensä menee humoristi Twainin nimiin. http://rationalwiki.org/wiki/Richard_Wagner

No yleensä menee juu, vaan mitäpä sitten., Mark Twain on noin heittänyt kirjassaan, kyllä. Mutta mainitsee siinä myös alkuperäisne vitsiniekan.
"Ei vaikuttanu silva ihan niin itsevarmalta astuessaan kehään kuin edellisissä matseissa eli oliko ribsit murtunnu jo ennen matsii vai kuis. No todellinen champion kuitenkin ja rispektit jos näin oli." -Miguli
velipesonen
26.10.2011 08:10:00

KaleviHärvä: No yleensä menee juu, vaan mitäpä sitten., Mark Twain on noin heittänyt kirjassaan, kyllä. Mutta mainitsee siinä myös alkuperäisne vitsiniekan.

Kuka hän on?
TaikuriHärvä
26.10.2011 08:53:20 (muokattu 26.10.2011 08:54:40)
velipesonen: Kuka hän on?

Bill Nye taitaa olla.
Xan de Wan
26.10.2011 08:56:09
Jos vielä tuosta White Albumista.

Olen silloin tällöin pohtinut - ajatusleikkinä - että jos White Album olisi julkaistu suppeampana versiona eli vain yhden levyn versiona (eikä siis kahden levyn kaksoisalbumina) niin mitkä kappaleet ottaisin sille yhden levyn White Albumille ?

Hmmmmmm. Jos sille albumille ottaisi mukaan 14 kappaletta niin valitsisin seuraavat kappaleet. Vaikka ei välttämättä tässä järjestyksessä, mutta kuitenkin seuraavat:

Dear Prudence
Happiness Is A Warm Gun
The Continuing Story Of Bungalow Bill
While My Guitar Gently Weeps
Back In The U.S.S.R
Birthday
Blackbird
Yer Blues
Savoy Truffle
Julia
Martha My Dear
Sexy Sadie
I'm So Tired
Good Night

Noista biiseistä olisi muodostunut minusta hyvin laadukas ja kovatasoinen Beatles-albumi.

Mitkä kappaleet itse olisitte ottanut tuolle yhden levyn White Albumille ? 14 kappaletta olisi valinnan yläraja.

Olisiko Beatlesin sitten kannattanut aikoinaan tosiaan julkaista White Album vain yhden levyn albumina ? Mene ja tiedä.
Eikös ainakin tuottaja George Martin kannattanut sitä ideaa, vaihtoehtoa, että White Album olisi julkaistu vain yhden levyn albumina. Mutta Martinin kanta hävisi.

Ainakin toisinaan olen ollut sitä mieltä, että Beatlesin olisi kannattanut julkaista White Album vain yhden levyn albumina. Siksi, koska minusta tuolle kaksois-albumille on päässyt, otettu mukaan muutama huono, ettei sanoisi suorastaan surkea biisi. Ainakin Beatlesin mittapuulla mitattuna.
velipesonen
26.10.2011 09:33:45 (muokattu 26.10.2011 09:35:40)

Ringo sanoi että olisi pitänyt tehdä kaksi levyä, the White and the Whiter Album. Olisiko ollut mukavampi jos tuplalevyn materiaali olisi jaettu kahtia ja kaksi LP:tä julkaistu samaan aikaan?

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … =3&t=30329&o=0&#p335064
velipesonen
26.10.2011 09:41:05

KaleviHärvä: Bill Nye taitaa olla.

Toden totta, kiitokset. Tämä oli tärkeä tieto.
StJerky
26.10.2011 10:33:47 (muokattu 26.10.2011 10:34:07)
Xan de Wan: Jos vielä tuosta White Albumista.

Olen silloin tällöin pohtinut - ajatusleikkinä - että jos White Album olisi julkaistu suppeampana versiona eli vain yhden levyn versiona (eikä siis kahden levyn kaksoisalbumina) niin mitkä kappaleet ottaisin sille yhden levyn White Albumille ?

Hmmmmmm. Jos sille albumille ottaisi mukaan 14 kappaletta niin valitsisin seuraavat kappaleet. Vaikka ei välttämättä tässä järjestyksessä, mutta kuitenkin seuraavat:

Dear Prudence
Happiness Is A Warm Gun
The Continuing Story Of Bungalow Bill
While My Guitar Gently Weeps
Back In The U.S.S.R
Birthday
Blackbird
Yer Blues
Savoy Truffle
Julia
Martha My Dear
Sexy Sadie
I'm So Tired
Good Night

Noista biiseistä olisi muodostunut minusta hyvin laadukas ja kovatasoinen Beatles-albumi.

Mitkä kappaleet itse olisitte ottanut tuolle yhden levyn White Albumille ? 14 kappaletta olisi valinnan yläraja.

Olisiko Beatlesin sitten kannattanut aikoinaan tosiaan julkaista White Album vain yhden levyn albumina ? Mene ja tiedä.
Eikös ainakin tuottaja George Martin kannattanut sitä ideaa, vaihtoehtoa, että White Album olisi julkaistu vain yhden levyn albumina. Mutta Martinin kanta hävisi.

Ainakin toisinaan olen ollut sitä mieltä, että Beatlesin olisi kannattanut julkaista White Album vain yhden levyn albumina. Siksi, koska minusta tuolle kaksois-albumille on päässyt, otettu mukaan muutama huono, ettei sanoisi suorastaan surkea biisi. Ainakin Beatlesin mittapuulla mitattuna.

Ei minusta Helter Skelteriä voi jättää pois. Mutta olen samaa mieltä että yhden levyn albumina White Album olisi ollut parempi. Osa piiseistä sinkkujen B-puoliksi ja osa julkaistavaksi 40 vuotta myöhemmin bonusraitoina.
Xan de Wan
26.10.2011 14:02:16
velipesonen: Ringo sanoi että olisi pitänyt tehdä kaksi levyä, the White and the Whiter Album.

Lieneekö ollut (ainakin osittain) Ringon huumoria ? :)
Huumorimiehiä kun on.

Jos Ringon idea olisi toteutunut niin olisi White Album ja Whiter Album - ja sitten olisi vielä A Whiter Shade Of Pale (Procol Harum) :)
JET
26.10.2011 15:44:42
Xan de Wan:Olen silloin tällöin pohtinut - ajatusleikkinä - että jos White Album olisi julkaistu suppeampana versiona eli vain yhden levyn versiona ...
Eikös ainakin tuottaja George Martin kannattanut sitä ideaa, vaihtoehtoa, että White Album olisi julkaistu vain yhden levyn albumina.

Ainakin toisinaan olen ollut sitä mieltä, että Beatlesin olisi kannattanut julkaista White Album vain yhden levyn albumina.

Miksi toistat itseäsi niin paljon? = )

Mä olen kyllä Martinin kanssa samoilla linjoilla. Yleinen mielipide tästä asiastahan on että albumilla on huonojakin biisejä - mitkä, se on kai kiistakapula.

Mutta harvoin kuulee että onpa hyvä levy kannesta kanteen. Joten ne kaikkien listoilla "hyvät biisit" keräämällä olisi tehty parempi teos.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)