Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kynsien ja sormien välin aukeaminen bendatessa
1 2 3 4
kimurantti1
24.10.2011 20:48:24 (muokattu 24.10.2011 20:49:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Mulla on tällainen ongelma ollut nyt parin viikon ajan. Olin juuri kuukauden soittotauolla ja nyt kun treenaa soolohommia, niin rajummin bendaillessa sormien ja kynsien välit aukeaa ihan tunnin soittelun jälkeen. Se paranee yleensä parissa päivässä kun ei soita ollenkaan, mutta nyt on huono sauma kun pe-la on taas keikat, joille tarvisi oikeasti treenata.
 
Mulla on ollut sama ongelma aiemminkin, mutta silloin olen vaan pitänyt taukoa. Nyt se ei kuitenkaan ole vaihtoehto, enkä keksinyt muuta ratkaisua kuin käydä ostamassa pikaliimaa ja vetää se pirun väli umpeen. Yksi sormi on nyt kokeena, katsotaan mitä tapahtuu. Tiedän että kovin terveellistä puuhaa se ei voi olla, mutta en meinaakaan ottaa sitä tavaksi. En tiedä onko legendaa, mutta tiettävästi SRV teki saman tempun joskus.
 
Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa, ja miten olette sen ratkaisseet? Äkkiseltään tulee mieleen, että mitään ihoa vartavasten pehmittäviä saippuoita tms. käsivoiteita ei kannattaisi käyttää. Tuleeko mieleen muuta?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
apenaattori
24.10.2011 20:57:10 (muokattu 24.10.2011 20:58:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama ongelma esiintyy itsellänikin välillä, ja hätäratkaisuna tuo pikaliimakikka toimii aika hyvin. Eipä tuohon kai muu auta kuin totuttelu. Itselläni on tuota vikaa usein erityisesti silloin kun siirtyy gibson -rupeaman jälkeen straton veivaamiseen.
 
E: Niin ja eipä tuosta satunnaisesta pikaliiman käyttämisestä pitäisi mitään isompaa damagea tulla. Parit keikat voi mielestäni aika huoletta vetää liimanäpeillä.
 
kimurantti1
24.10.2011 21:00:27 (muokattu 24.10.2011 21:11:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

apenaattori: E: Niin ja eipä tuosta satunnaisesta pikaliiman käyttämisestä pitäisi mitään isompaa damagea tulla. Parit keikat voi mielestäni aika huoletta vetää liimanäpeillä.
 
Olinkin juuri tulossa kysymään ennen kun editoit, että onko alkanut ärsyttää ihoa kovasti tms, mutta ilmeisesti ei. Mä oon muksuna rakennellut pienoismalleja ja tätä samaa tavaraa on silloin mennyt iholle, niin sillä uskalsin kokeilla, mutta mitään muuta ei kyllä viitsi.
 
Ja se totuttelu tosiaan helpottaa. Mä olen yli kymmenen vuotta soittanut ja aktiivisesti. Kuitenkin jos on ollut soolohommien soitossa paria viikkoa pitempiä taukoja ja siinä heti alkaa SRV-kamaa vetämään, niin sormet aukeaa helpommin. Sitten kun on muutaman kuukauden vetänyt tota kamaa, niin ei sormet ole auenneet ihan samalla tavalla.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
-Cale
24.10.2011 21:07:02 (muokattu 24.10.2011 21:19:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse "jouduin" vaihtamaan kevyempään kielisettiin samasta syystä.
 
Edit: Muuten ei niinkään ongelmaa esiintynyt mutta silloin kun soitot venynyt yli 3 tuntiin, esim. yleensä bändin kanssa. Hieman lyhyemmät yhtäkestoiset treenitkin varmasti auttaisivat.
 
apenaattori
24.10.2011 21:28:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja se totuttelu tosiaan helpottaa. Mä olen yli kymmenen vuotta soittanut ja aktiivisesti. Kuitenkin jos on ollut soolohommien soitossa paria viikkoa pitempiä taukoja ja siinä heti alkaa SRV-kamaa vetämään, niin sormet aukeaa helpommin. Sitten kun on muutaman kuukauden vetänyt tota kamaa, niin ei sormet ole auenneet ihan samalla tavalla.
 
Juu näinhän se menee. Kumma juttu sinänsä kun sormenpäät kestävät hyvin, mutta juurikin tuo kynnen ja sormenpään väli alkaa kiukuttelemaan jos tauon jälkeen lähtee revittelemään.
 
Räkkipeli
24.10.2011 21:31:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mä oon muksuna rakennellut pienoismalleja ja tätä samaa tavaraa on silloin mennyt iholle, niin sillä uskalsin kokeilla, mutta mitään muuta ei kyllä viitsi.
 
Luulis että ne Revell -liimat olis ehkä liian heikkopitoista tuohon tarkoitukseen. Kerro toki toimiko. :D
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
Antti1
24.10.2011 22:41:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla käy tuota, jos soitan samana päivänä, kuin olen leikannut kynnet lyhyiksi. Leikkaan ne ilmeisesti vähän liiankin lyhyeksi, tai jotain, mutta tää on tuttu juttu jo vuosien takaa. Jos tiedän, että pitää vetää lähipäivinä ja kynnet on päässeet pitkiksi, niin pitää miettiä leikkuupäivä tarpeeksi ajoissa.
 
Mitä tulee tuohon pikaliimaan, niin mitään haittaa pieninä "annoksina" siitä ei ole. Syanoakrylaattijohdannaisia kuitenkin käytetään ihan lääkärileikeissäkin, omia sormia (ja naama) niillä on erilaisten tapaturmien vuoksi liimattu monta kertaa kasaan. Kivalta se ei avoimessa haavassa tunnu, mutta kynnen alla tuskin tuntuu kyllä yhtään miltään.
 
Osta, osta osta!
guitarras electricas
25.10.2011 00:47:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syanoakrylaattiliimat kehitettiin alunperin nimenomaan kirurgisiin tarkoituksiin eli kudosten liimaamiseen. Joten jos jollain niitä sormiaan liimailee, niin varmaan se pikaliima on sitten vähiten haitallista.
 
Ikävä vaiva varmasti. Onneksi olen itse säästynyt. B-vitamiinin saannin lisääminen saattaa lievittää oireita.
 
Wild String Of Voodoo Strat
25.10.2011 01:13:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mulla käy tuota, jos soitan samana päivänä, kuin olen leikannut kynnet lyhyiksi. Leikkaan ne ilmeisesti vähän liiankin lyhyeksi, tai jotain, mutta tää on tuttu juttu jo vuosien takaa. Jos tiedän, että pitää vetää lähipäivinä ja kynnet on päässeet pitkiksi, niin pitää miettiä leikkuupäivä tarpeeksi ajoissa.
 
Kannattaa kokeilla leikkaamisen sijasta viilaamista. Monet klasari - ja flamencokitaristit viilaavat kynsiään (sekä oikeassa että vasemmassa kädessä) päivittäin leikkaamisen sijaan. Tietysti tässä täytyy sitten oikeasti jaksaa viilata niitä kynsiä joka päivä.
 
Mitä tulee tuohon pikaliimaan, niin mitään haittaa pieninä "annoksina" siitä ei ole. Syanoakrylaattijohdannaisia kuitenkin käytetään ihan lääkärileikeissäkin, omia sormia (ja naama) niillä on erilaisten tapaturmien vuoksi liimattu monta kertaa kasaan. Kivalta se ei avoimessa haavassa tunnu, mutta kynnen alla tuskin tuntuu kyllä yhtään miltään.
 
Ei ole kokemuksia alkuperäisestä ongelmasta, mutta itse olen muutaman kerran tehnyt pikaliimasta ja talouspaperista itselleni tekokynnen, ja väistämättäkin sitä liimaa osuu ihollekin, mutta ei ole kertaakaan mitään negatiivisia vaikutuksia ilmennyt.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Mesa/Boogie
25.10.2011 01:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guitarras electricas: B-vitamiinin saannin lisääminen saattaa lievittää oireita.
 
Vakava asia, mutta aloittaja tuskin loukkaantuu, jos totean, että oluesta saa runsaasti B-vitamiinia... :)
 
Antti1
25.10.2011 01:50:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wild String Of Voodoo Strat: Kannattaa kokeilla leikkaamisen sijasta viilaamista. Monet klasari - ja flamencokitaristit viilaavat kynsiään (sekä oikeassa että vasemmassa kädessä) päivittäin leikkaamisen sijaan. Tietysti tässä täytyy sitten oikeasti jaksaa viilata niitä kynsiä joka päivä.
 
Niin, jos vaan jaksaisin ja kiinnostaisi... Viilaamiseen on syynä myös se, että kynsi pysyy kestävämpänä ja paremman muotoisena soittoa ajatellen. Ongelman voin omalla kohdallani välttää sillä, että leikkaan kynnet vasta illalla soiton jälkeen ja annan rauhoittua vähintään seuraavaan iltaan saakka. Se vaikuttaa kummasti helpommalta sillointällöin tehtynä, kuin jokailtainen manikyyri.
 
Eipä tosin oo tullut ikinä mieleen liimata noita ongelmia umpeen, vois joku kerta koittaa. Eipä siinä mitään ihmeellistä olisi - kuten totesin, on niitä sormia liimailtu vakavammistakin syistä kasaan. :)
 
Osta, osta osta!
kimurantti1
25.10.2011 02:18:42 (muokattu 25.10.2011 02:37:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Luulis että ne Revell -liimat olis ehkä liian heikkopitoista tuohon tarkoitukseen. Kerro toki toimiko. :D
 
En meinaa mitään muoviliimaa, vaan ihan kunnollista Scotchin pikaliimaa. Mutta sellainen päivitys tähän, että ei se pikaliimakaan kestänyt kun aloin bendailemaan, liimasaumat oli vartissa auki. Toi liima on kuitenkin sekunneissa kuivaa, kovaa minuutissa ja viiden minuutin jälkeen pitäisi olla valmista. Puoli tuntia venasin ennen kuin aloin soittaa.
 
Mä käytän ihan tavan 010- ja 011-settejä perusvireessä, eli ei nää kielet mitään tolkutonta vaijeria ole, bendaaminen on tarpeeksi helppoa ja sormenpäät itsessään kyllä kestää kipeytymättä vaikka 8h päivässä soittoa. Onko jotain järeämpää liimaa, vai onko tossa joku tietty tapa miten homma pitää tehdä?
 
Mesa/Boogie: Vakava asia, mutta aloittaja tuskin loukkaantuu, jos totean, että oluesta saa runsaasti B-vitamiinia... :)
 
Joo, ruokavalio on siltä osin kyllä kondiksessa. :-)
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Wespa
25.10.2011 10:34:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voipi olla tyhmä kysymys, mutta pesetkö kätesi aina ennen soittamisen aloittamista? En ole koskaan ymmärtänyt miksi kaikkialla neuvotaan niin tekemään, toki paskasilla käsillä ei passaa soitella, mutta jos ne pesee aina juuri ennen kuin aloittaa soittamaan niin siinähän menee sormenpäihin vaivalla aikanaan hankittu kovettuminen ihan hukkaan kun ne pääsevät veden ja saippuan vaikutuksesta pehmenemään. Ja ei, kitarani eivät ole p*skan peitossa vaikka en käsiäni aina juuri ennen soittamisen aloittamista pesekään, minulla kun on tapana pitää ne yleensäkin puhtaina. :P
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
elon arska
25.10.2011 11:03:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetkinen, siis onko tämä oikeasti monella ongelma? Miten te soitatte oikein? Ite painan kieliä sormenpäillä, en kynsillä. En oikein hahmota tota ongelmaa, itelläni on aina kynsien ja sormien päiden välissä rako, eikä se vaikuta soittamiseen mitenkään.
 
Numb
25.10.2011 11:20:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Hetkinen, siis onko tämä oikeasti monella ongelma? Miten te soitatte oikein? Ite painan kieliä sormenpäillä, en kynsillä. En oikein hahmota tota ongelmaa, itelläni on aina kynsien ja sormien päiden välissä rako, eikä se vaikuta soittamiseen mitenkään.
 
Ongelma on se, että kynnen ja sormenpään väliin "repeää" haava. Sormenpää on pehmeä ja kynsi ei. Sormenpään nahka voipi rapsahtaa irti kynnestä.
 
I am the table. -James Hetfield
Krice
25.10.2011 11:52:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Ongelma on se, että kynnen ja sormenpään väliin "repeää" haava. Sormenpää on pehmeä ja kynsi ei. Sormenpään nahka voipi rapsahtaa irti kynnestä.
 
Joko kitara on todella soittokelvoton tai sitten on vaan niin pehmeät kädet, joilla ei ole koskaan tehty mitään.
 
elon arska
25.10.2011 12:23:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Joko kitara on todella soittokelvoton tai sitten on vaan niin pehmeät kädet, joilla ei ole koskaan tehty mitään.
 
Tämä tuli itsellekin mieleen, eihän tommonen ole mitenkään yleistä, vaan se on joku helvetin puutostila. Kyllähän normaalisti kynnen ja sormen pään väliin tulee rako, kun sormenpäätä liikuttaa sormen pituussuunnassa.
 
Vai olenko edelleen hukassa, mitä tässä tarkoitetaan?
 
Numb
25.10.2011 12:26:01 (muokattu 25.10.2011 12:26:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Vai olenko edelleen hukassa, mitä tässä tarkoitetaan?
 
Olet. Kyse ei ole siitä, että tulee rako, vaan siitä, että sen raon pohja repeää haavaksi. Eli kynsi oikeasti repeytyy hieman irti sormenpäästä tavalla jota se ei normaalisti tee.
 
Kricen asiantuntemukselle piti vähän facepalmata.
 
I am the table. -James Hetfield
elon arska
25.10.2011 12:28:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Olet. Kyse ei ole siitä, että tulee rako, vaan siitä, että sen raon pohja repeää haavaksi. Eli kynsi oikeasti repeytyy hieman irti sormenpäästä tavalla jota se ei normaalisti tee.
 
Aa, siis semmonen välillä aivan vittumaisen kipeä haava? Itelle tulee semmosia lähinnä sillon, jos kynsi halkeaa ja sitten urpouksissaan haluaa kaivella sen alemman siipaleen veke sieltä. Sillon tekis mieli antaa itselleen selkään.
 
Kricen asiantuntemukselle piti vähän facepalmata.
 
Lienee aika tavallista?
 
tender.insanity
25.10.2011 12:53:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on sitä luomisen tuskaa. Jos ei ole neek... öh, voimakkaasti pigmentoitunut tai juuri akka lähtenyt isomunaisemman matkaan, niin pitää jostain se tuska saada, minkä sitten ulostaa kuusikielisen tunteiden tulkin kautta toisten korville.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «