Aihe: Miten saa hyvän groovaavan svengin? | |
---|
|
Aloitteleva basisti kaipaa treenivinkkejä, nettisivuja tai oppaita joita kannattaa lukea, että saisi soitosta svengaavaa, groovaavaa ja sulavaa. Tällä hetkellä soitellaan kavereiden kanssa pop-rockia, ja tuntuu että oma soitto on vähän töksähtelevää. Varsinkin kun innostun niin minusta tuntuu että iskuja tulee liikaa. Teoria puolesta haluaisin tietää miten eri rumpukomppien kanssa pitäisi soittaa. Ainakin joku sääntö sanoo että basarin kanssa yhtäaikaa, mutta tuleeko isku vain silloin..? Voiko jossain riffeissä tai kompeissa olla niin ettei basarin kanssa isketä yhtäaikaa. Miten treenaatte komppeja rumpalin kanssa kahdestaan. Ihan vaan että mikä kuulostaa hyvältä, vai onko jotain hyvää tapaa alkaa treenaamaan jotain komppia että sen saa kuulostamaan hyvältä..? Auttakaa jotta saan uuttaa intoa treeneihin ! Kiitoksia. | hollstro 24.10.2011 20:43:57 (muokattu 24.10.2011 20:44:21) | |
|
Vain ja ainoastaan soittamalla. Soittamalla paljon hyvän rumpalin kanssa. Myös sellaisten biisien päälle soittaminen joissa on sun mielestä hyvä groove auttaa. Jotkut vannovat myös metronomin auttavan. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
http://www.youtube.com/watch?v=fmcSDit61RQ&feature=fvwrel http://www.youtube.com/watch?v=Rt7BnwoHbqg&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=hGed5_PVNrE&feature=relmfu Tuosta ensihätään. Opit sitten kyllä kuulemaan mikä "rullaa" mukavasti... Jos ottaa Marskinryypyn ja oksentaa, onko kyseessä mannerlaatta? | |
Basseli: Teoria puolesta haluaisin tietää miten eri rumpukomppien kanssa pitäisi soittaa. Niin kauan, ku bassonsoitto kuulostaa sopivan muiden soitinten kanssa yhteen, niin se on oikein. Ainakin joku sääntö sanoo että basarin kanssa yhtäaikaa, mutta tuleeko isku vain silloin..? Iskuja voi heitellä miten sattuu, taas sen mukaan mikä kuulostaa mainiolta. http://www.youtube.com/watch?v=IHE6hZU72A4 Voiko jossain riffeissä tai kompeissa olla niin ettei basarin kanssa isketä yhtäaikaa. Voi. Ei oo oikeeta ja väärää. Miten treenaatte komppeja rumpalin kanssa kahdestaan. Ihan vaan että mikä kuulostaa hyvältä, vai onko jotain hyvää tapaa alkaa treenaamaan jotain komppia että sen saa kuulostamaan hyvältä..? Itte ollaan rumpalin kans tehty sillee, et jos molemmat tuntee biisin ni suoraa vetoa. Jos on rumpalille vieras, niin soitan pätkän biisiä ja rumpali tulee mukaan. Sitten varioimme kappaletta erilaisille aksenttien paikalle, erilaisille välisävelille,... Kokeillaan kaikkea erilaista, ettei vaan vedä tismalleen samalla tavalla joka kerta. Auttakaa jotta saan uuttaa intoa treeneihin ! Kiitoksia. Toivotaan, että sait tästä sepustuksesta jotakin irti. Laitetaan kanssa muutama kiva rullaava bassoraita loppuun. http://www.youtube.com/watch?v=KqtELR5GyfI http://www.youtube.com/watch?v=OoZtJwTv4uc http://www.youtube.com/watch?v=agRb-QJc7xY&feature=related Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 9. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko | |
Grooven kanssa on kyllä hyvä keskittyä basariin, mutta ei tietenkään rajoittua siihen. Nuottien mitat tekevät ihmeitä. Ei niinkään kuinka monta ERI ääntä soittaa, vaan miten soitat vaikka sitä yhtä ääntä. Onko nuotti lyhyt vai pitkä ja mitä sen jälkeen seuraa. Muistaakseni useakin basisti on sanonut, että on aivan sama mitä nuotteja soittaa kunhan ne tulevat oikeaan väliin eikä koskaan hukkaa ykköstä (ei tosin joka musiikintyylissä pakollista sekään). Groove kannattaa tuntea kehossa, jalan naputtaminen ei aina tarkoita laskemista. Kokeile vaikka jonkin sortin tanssimista samalla kun soitat. Jos basso ja rummut kulkee, niin miten siinä voi olla tanssaamatta? Soittotyylejä eri komppeihin oppii kuuntelemalla paljon erilaista musiikkia. Ja kun aina suositellaan opettelemaan korvakuulolta, niin kannattaa uskoa. Jos voisin palata basismini ensihetkiin aloittaisin korvakuulolta opettelun heti. Ja tosiaan, parhaiten käsityksen saa groovaavasta musiikista. En suosittele sen opiskelua varten näitä Jaco Pastoriuksia, Victor Wooteneita sun muita ylisuoriutujia. Soulin ihmeelliseen maailmaan kyllä suosittelen tutustumaan. Myös funkkiin, mutta olisin varovainen släppiosaston kanssa. Se saattaa harhauttaa pois grooven tieltä jonnekin pimeään paikkaan. Afro-kuubalainen musiikki groovaa kivasti. Afrobeat on mahtavaa kamaa. Ja niin! Grooventaju on hyvin yksilökohtainen juttu. Ja toisilla se on melkein olematon. Varo rumpaleita jotka eivät groovaa. Ja opettele tanssimaan. Tulipas tästä sekava posti. Noh, toivottavasti on apua. | |
Rumpupu: Grooven kanssa on kyllä hyvä keskittyä basariin, mutta ei tietenkään rajoittua siihen. Nuottien mitat tekevät ihmeitä. Ei niinkään kuinka monta ERI ääntä soittaa, vaan miten soitat vaikka sitä yhtä ääntä. Onko nuotti lyhyt vai pitkä ja mitä sen jälkeen seuraa. Muistaakseni useakin basisti on sanonut, että on aivan sama mitä nuotteja soittaa kunhan ne tulevat oikeaan väliin eikä koskaan hukkaa ykköstä (ei tosin joka musiikintyylissä pakollista sekään). Groove kannattaa tuntea kehossa, jalan naputtaminen ei aina tarkoita laskemista. Kokeile vaikka jonkin sortin tanssimista samalla kun soitat. Jos basso ja rummut kulkee, niin miten siinä voi olla tanssaamatta? Soittotyylejä eri komppeihin oppii kuuntelemalla paljon erilaista musiikkia. Ja kun aina suositellaan opettelemaan korvakuulolta, niin kannattaa uskoa. Jos voisin palata basismini ensihetkiin aloittaisin korvakuulolta opettelun heti. Ja tosiaan, parhaiten käsityksen saa groovaavasta musiikista. En suosittele sen opiskelua varten näitä Jaco Pastoriuksia, Victor Wooteneita sun muita ylisuoriutujia. Soulin ihmeelliseen maailmaan kyllä suosittelen tutustumaan. Myös funkkiin, mutta olisin varovainen släppiosaston kanssa. Se saattaa harhauttaa pois grooven tieltä jonnekin pimeään paikkaan. Afro-kuubalainen musiikki groovaa kivasti. Afrobeat on mahtavaa kamaa. Ja niin! Grooventaju on hyvin yksilökohtainen juttu. Ja toisilla se on melkein olematon. Varo rumpaleita jotka eivät groovaa. Ja opettele tanssimaan. Tulipas tästä sekava posti. Noh, toivottavasti on apua. Rohkenen olla eri mieltä tuossa Pastorius/Wooten/slap-asiassa. Kyllähän ne vaan groovaa helvetisti. Myös muut musatyylit/soittajat/soittotyylit groovaa ihan samalla tavalla, jos vaan toimivat siinä kontekstissa. Paras neuvoni olisi, että kuuntele avoimesti kaikkia musiikkityylejä ja koita soittaa mukana. Ja ennenkaikkea groovenhan pitäisi tuntea kropassa, muttei tartte välttämättä opetella tanssimaan. Kyllä sen sitten loppujen lopuksi tietää, että mikä groovaa ja mikä ei. | |
santeri.rajala: Rohkenen olla eri mieltä tuossa Pastorius/Wooten/slap-asiassa. Kyllähän ne vaan groovaa helvetisti. Myös muut musatyylit/soittajat/soittotyylit groovaa ihan samalla tavalla, jos vaan toimivat siinä kontekstissa. Paras neuvoni olisi, että kuuntele avoimesti kaikkia musiikkityylejä ja koita soittaa mukana. Ja ennenkaikkea groovenhan pitäisi tuntea kropassa, muttei tartte välttämättä opetella tanssimaan. Kyllä sen sitten loppujen lopuksi tietää, että mikä groovaa ja mikä ei. Tokihan ne groovaavat, jotenkin. En vaan suosittele kääntymään heidän puoleensa heti aluksi, en ainakaan grooven ja svengin kanssa. Enemmän tekniikan harjoittelun kanssa, mutta silloinkin vain hetkeksi. Ylisuoriutuva basso ei vaan sovi joka paikkaan, eikä Wootenit ja Pastoriukset hirveän usein suostu olemaan nätisti. Ja släppijutut groovaavat myös, joskus enemmän, joskus vähemmän. Taas vaan menee tekniikan puolelle. Släpit, täpit, kräpit ja swädäpit eivät myöskään sovi niin moneen paikkaan, että niitä kannattaisi heti aluksi hiki otsalla treenata. Ellei sitten aio olla se ylisuoriutuja, joka survoo tekniikkaa kuulijan korvaan väkipakolla. Joku vaihdettavissa oleva basisti sanoi jossain bassolehdessä, että basistien kannattaisi unohtaa släppääminen ja opetella tanssimaan. Olen oikeasti samaa mieltä. En luota muusikkoon joka ei tanssi. No niin, kirjautumatta tänne vuosiin ja heti alkaa provoaminen. Ei sillä, olen tätä mieltä. | |
Annetaampa Jacon ja Wootenin olla rauhassa velhoja omalla alallaan. Tiedossa on, että he ovat teknisesti aloittelijoiden ulottumattomissa. (ja suurimman osan muistakin...) Laitoin tuon linkin http://www.youtube.com/watch?v=fmcSDit61RQ&feature=fvwrel siksi että siinä yritetään havainnollistaa sitä tosiasiaa että basson voi yleensä soittaa milloin itse hyvältä tuntuu ja kuulostaa. Ei ole yhtä "oikeaa" tapaa. Jos ottaa Marskinryypyn ja oksentaa, onko kyseessä mannerlaatta? | |
http://www.youtube.com/watch?v=IHE6hZU72A4 Nuff said | |
Rumpupu: Tokihan ne groovaavat, jotenkin. En vaan suosittele kääntymään heidän puoleensa heti aluksi, en ainakaan grooven ja svengin kanssa. Enemmän tekniikan harjoittelun kanssa, mutta silloinkin vain hetkeksi. Ylisuoriutuva basso ei vaan sovi joka paikkaan, eikä Wootenit ja Pastoriukset hirveän usein suostu olemaan nätisti. Ja släppijutut groovaavat myös, joskus enemmän, joskus vähemmän. Taas vaan menee tekniikan puolelle. Släpit, täpit, kräpit ja swädäpit eivät myöskään sovi niin moneen paikkaan, että niitä kannattaisi heti aluksi hiki otsalla treenata. Ellei sitten aio olla se ylisuoriutuja, joka survoo tekniikkaa kuulijan korvaan väkipakolla. Joku vaihdettavissa oleva basisti sanoi jossain bassolehdessä, että basistien kannattaisi unohtaa släppääminen ja opetella tanssimaan. Olen oikeasti samaa mieltä. En luota muusikkoon joka ei tanssi. No niin, kirjautumatta tänne vuosiin ja heti alkaa provoaminen. Ei sillä, olen tätä mieltä. Osin voin olla samaa mieltä, ei nuo bassovelhojen jutut ole millään lailla välttämättömiä. Itse en ole noihin koskaan innostunut, juutuubasta kyllä katsellut miten tekijämiehet suorittaa. Mutta siitä huolimatta Santerin kirjoituksessa oli oikea neuvo, kuuntele ja soita monenlaista musiikkia. Mitä taas tanssimiseen tulee, niin olen soittanut bassoa pian 40 vuotta enkä osaa tanssia pätkääkään enkä aio opetella. Kuitenkaan ei ole soittoa moitittu, yleensä päinvastoin. En toki kiellä etteikö siitä voisi olla apua, mutta ei sekään välttämätöntä ole. Rumpupulle vielä, eikä millään pahalla, eihän se että joku on eri mieltä kuin sinä ole provoamista. Se on vain jonkun muun oma mielipide. Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää.. | |
santeri.rajala: Rohkenen olla eri mieltä tuossa Pastorius/Wooten/slap-asiassa. Kyllähän ne vaan groovaa helvetisti. Myös muut musatyylit/soittajat/soittotyylit groovaa ihan samalla tavalla, jos vaan toimivat siinä kontekstissa. Kyllä. Vaikka monasti vähemmän on enemmän, ni ei tätä voi groovettomaksi kyl kutsua. http://www.youtube.com/watch?v=6jr3x4oJrDs Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 9. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko | |
Rumpupu: Tokihan ne groovaavat, jotenkin. En vaan suosittele kääntymään heidän puoleensa heti aluksi, en ainakaan grooven ja svengin kanssa. Enemmän tekniikan harjoittelun kanssa, mutta silloinkin vain hetkeksi. Ylisuoriutuva basso ei vaan sovi joka paikkaan, eikä Wootenit ja Pastoriukset hirveän usein suostu olemaan nätisti. Ja släppijutut groovaavat myös, joskus enemmän, joskus vähemmän. Taas vaan menee tekniikan puolelle. Släpit, täpit, kräpit ja swädäpit eivät myöskään sovi niin moneen paikkaan, että niitä kannattaisi heti aluksi hiki otsalla treenata. Ellei sitten aio olla se ylisuoriutuja, joka survoo tekniikkaa kuulijan korvaan väkipakolla. Joku vaihdettavissa oleva basisti sanoi jossain bassolehdessä, että basistien kannattaisi unohtaa släppääminen ja opetella tanssimaan. Olen oikeasti samaa mieltä. En luota muusikkoon joka ei tanssi. No niin, kirjautumatta tänne vuosiin ja heti alkaa provoaminen. Ei sillä, olen tätä mieltä. Enkä nyt ole sanonut missään kohti, että pitäis opetella ekana peukuttaan koska siitä se groove syntyy. Eihän se siitä synny. Mutta ei pidä väheksyä tekniikkaa osana groovea. Kun hallitset soittimen, on sitä kautta helpompi ottaa se paljon puhuttu groove haltuun. | |
Groove on teknisen vaativuuden yläpuolinen ilmiö, joka voi vallita jälkimmäisen poissaollessa, mutta jonka läsnäolo on välttämätön joka tilanteessa. Ja jos hevi- tai progebändi-ihanteesi eivät groovaa, niin salaisuus voi piillä siinä että ne ovat paskoja. Omani groovaavat suuremmaksi osaksi :D Siinä mielessä, että kysyjä lienee aloittelija, on Wootenista ja Jacosta varoittelu perusteltua. Tyvestä puuhun, eikä perse edellä puusta alas (hep!) "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | Santukka 25.10.2011 17:11:30 (muokattu 25.10.2011 17:12:39) | |
|
Epämuusikko: Groove on teknisen vaativuuden yläpuolinen ilmiö, joka voi vallita jälkimmäisen poissaollessa, mutta jonka läsnäolo on välttämätön joka tilanteessa. Ja jos hevi- tai progebändi-ihanteesi eivät groovaa, niin salaisuus voi piillä siinä että ne ovat paskoja. Omani groovaavat suuremmaksi osaksi :D Siinä mielessä, että kysyjä lienee aloittelija, on Wootenista ja Jacosta varoittelu perusteltua. Tyvestä puuhun, eikä perse edellä puusta alas (hep!) Ai mun hevi-ja progebändi-ihanteet? En kyllä ole sitä mieltä, että kannattaa aloittaa hommat tsekkaamalla kaikki Jacon ja Wootenin jutut. Yksinkertaisesta liikkeelle tottakai.. | |
Tarkoitinkin omia juttujani provona, koska... no piti vähän provota. Ja kadun sitä. Kyllä, tekniikkaa kannattaa ja pitää ja kannattaa vielä lisää harjoitella. Ja erillaista musiikkia kuunnella. Ja bassovelhoja kannattaa myös kuunnella, että tietää mitä kaikkea soittimella voi tehdä. Niistä ei vaan kannata lannistua, eikä toisaalta myöskään nostaa jalustalle. Perusbasistille kuitenkin sormilla ja plektralla soittaminen riittää aika pitkälle. (Toivottavasti plektran mainitseminen ei nosta paskamyrskyä... eihän tämä ole Talkbass? Eihän?) Mutta tanssiminen kannattaa aina. Ei sitä ole pakko opetella, mutta se on oiva tapa tuntea groove. Plus tytöt tykkää. | |
Rumpupu: Tarkoitinkin omia juttujani provona, koska... no piti vähän provota. Ja kadun sitä. Kyllä, tekniikkaa kannattaa ja pitää ja kannattaa vielä lisää harjoitella. Ja erillaista musiikkia kuunnella. Ja bassovelhoja kannattaa myös kuunnella, että tietää mitä kaikkea soittimella voi tehdä. Niistä ei vaan kannata lannistua, eikä toisaalta myöskään nostaa jalustalle. Perusbasistille kuitenkin sormilla ja plektralla soittaminen riittää aika pitkälle. (Toivottavasti plektran mainitseminen ei nosta paskamyrskyä... eihän tämä ole Talkbass? Eihän?) Mutta tanssiminen kannattaa aina. Ei sitä ole pakko opetella, mutta se on oiva tapa tuntea groove. Plus tytöt tykkää. Siinäpä se oli olennainen esitettynä. Mutta tanssimaan en siltikään opettele :-) Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää.. | |
Käytä paljon sormia, pidä pieniä taukoja nuottien välissä ja muista että "Less is more" :-D Don't worry be happy | |
Basseli: Aloitteleva basisti kaipaa treenivinkkejä, nettisivuja tai oppaita joita kannattaa lukea, että saisi soitosta svengaavaa, groovaavaa ja sulavaa. Tällä hetkellä soitellaan kavereiden kanssa pop-rockia, ja tuntuu että oma soitto on vähän töksähtelevää. Varsinkin kun innostun niin minusta tuntuu että iskuja tulee liikaa. Teoria puolesta haluaisin tietää miten eri rumpukomppien kanssa pitäisi soittaa. Ainakin joku sääntö sanoo että basarin kanssa yhtäaikaa, mutta tuleeko isku vain silloin..? Voiko jossain riffeissä tai kompeissa olla niin ettei basarin kanssa isketä yhtäaikaa. Miten treenaatte komppeja rumpalin kanssa kahdestaan. Ihan vaan että mikä kuulostaa hyvältä, vai onko jotain hyvää tapaa alkaa treenaamaan jotain komppia että sen saa kuulostamaan hyvältä..? Auttakaa jotta saan uuttaa intoa treeneihin ! Kiitoksia. Kuuntele paljon kaikkea musaa, kuuntele mitä basso tekee ja miten se toimii rumpalin kanssa. Äänitä omaa soittoa rumpalin kanssa, sit jos on pätkiä jotka toimii ja jotka ei toimi, kuuntele ja mieti miks jokin toimii. Yritä soittaa uudestaan kuten siinä kohtaa jossa soitto toimi. Kuuntele paljon kaikkee musaa. Blokkaa bassolinjoja ja riffejä yks yhteen biiseistä joissa on sun mielestä hyvä groove. Sit soita biisin mukana, yritä soittaa just kuten orggis. Äänten pituudessa yhtä paljon merkitsee se, mihin ääni loppuu, kuin se mistä se alkaa. Esim. beat komppiin (lippukomppiin.... you name it...) tuo lisää ryhtiä kun ääni sammuu just ennen virveliä. Kuuntele paljon kaikkee musaa. Kaikki nää Pastoriukset, Wootenit, Sheehanit, Fleat yms. on ehdottomasti kuuntelemisen arvoisia. Niillä on huikee time ja musikaalista soittoa. Kannattaa ottaa oppia parhailta. Kuuntele paljon kaikkee musaa. Mee soittotunneille ja kuuntele paljon kaikkee musaa. | |
Heh, toi Bootsy's Basic Funk Formula oli ihan hyvä. Soita hyvän rumpalin kanssa niin paljon, että opitte soittamaan yhteen. Groove on aika monisyinen juttu. Edellisissä kommenteissa on alleviivattu, että pitää kuunnella kaikenlaista musaa: eli reggaet, bossa novat, jazzit, funkit ja rokit haltuun. Sit kun on laaja musatuntemus ja on treenaillut vähän monenlaista, voi yhdistää eri rytmisiä keinoja - sit alkaa groovea löytyä! Aika hyvä tapa treenailla tarkkuutta on soittaa oktaaveja siten, että alempi tulee rumpukompin basarilyönnin ja ylempi virvelin kohdalle. Sillä lailla mä oon treenaillut tarkkuutta ja niitä släppejä ja pop uppejakin. Tämä ei kylläkään johda suoraan groovaamiseen mutta voi auttaa. Kyllä se sieltä löytyy, jos vaan soittaa ja treenaa. | |
Erittäin paljon kiitoksia ! Täytyy varmaan hommata zoomi ja alkaa nauhoittaa treenejä ja soitantaa rumpalin kanssa. Ja saada soitanta rullaamaan. Toi bootsy video oli paras ! :) ja asiaahan se siinä puhuu. Ja niin se tietysti on tässäkin jutussa että toistoja vaan toistojen perään, soittamalla se paranee. Laittakaa vielä joitain biisejä joita teidän mielestä on kiva soittaa ja joista voisi olla hyötyä ymmärtämään taiminkia ja bassottelun tarkoitusta. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|