Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5158 159 160 161 162244 245 246 247 248
Tqmi
17.09.2011 15:06:24

Kenties. Pitäis kokeilla nii sittepähä sen näkis.

http://keskustelu.afterdawn.com/t.c … _myota_katosi_aanet-910288/#5543339

Afterdawnista olen kysellyt myös apua ja tollasta ollaan pohdittu. Tollanen adapteri ois varmaan helpoin ratkasu, mikäli sekään toimii. Jos jollain tulee ton afterdawnin keskustelun perusteella jotain uutta ideaa, voitte kertoa myös täällä. Seuraan molempia.
kiiski
17.09.2011 16:25:22
Moro!

Kyllä sun kannattaa jatkossa tuutata kaikki äänet ulos tuosta paremmasta kortista. Siispä jokin tuollainen piuha lienee ratkaisu. Tosin jos tuollaisen piuhan tarvitset niin tarvitset kyllä paremmat kaiuttimetkin pian jos äänityksiä meinaat tehdä enemmänkin.
Tqmi
17.09.2011 17:36:29 (muokattu 17.09.2011 17:47:40)

Moi! Jooh no nää äänitykset ei oo mitään kovin vakavasti otettavii, kunhan aloittelijana tutustun vasta tähän äänitysmaailmaan. Kävin tossa äsken verkkokaupasta hakemassa tuollasen adapterin, mutta en vielä ole testannut. Ilmottelen lisää mikäli ilmenee lisää ongelmia.
E: kuulostais toimivan, ja on muute iha huomattava ero äänentoistossa tän kortin ja emolevyyn integroidun äänipiirien välillä! Kiitos auttaneille taas!
xxxvilmaxxx
27.09.2011 20:43:59
Voisitteko käydä katsomassa noita videoita? Kommentteja ja mielipiteitäkin voisin ottaa vastaan. Kuitenkin sen verran infoa että jos eksyt videoita katsomaan, niin olen tehnyt yhteensä 3 videota ja äänitystä, eli laatu ei kyllä ole mikään silmiä hivelevä.

http://www.youtube.com/user/xxxvilmaxxx1?feature=mhee
kiiski
28.09.2011 09:34:22
xxxvilmaxxx: Voisitteko käydä katsomassa noita videoita? Kommentteja ja mielipiteitäkin voisin ottaa vastaan.

Moi! Tämä ei ole ehkä paras paikka soittovideoille, studiotyöskentelyn kanssahan tuolla ei ollut juuri mitään tekemistä.
xxxvilmaxxx
29.09.2011 12:54:59
Siis onhan tuossa ääniraidat tehty erikseen äänittämällä. Yritin kyllä etsiä parempaa paikkaa, mutta ei itselleni sattunut silmään mistään, niin ajattelin että kun noihin videoihin kuitenkin on yhdistettynä studio työskentelyäkin niin tämä on melkolähellä.
Löytyykö muusikoiden netistä soitto videoille oma palsta?
Henri Henri Olavi
29.09.2011 15:10:26
xxxvilmaxxx: Löytyykö muusikoiden netistä soitto videoille oma palsta?

Löytyy. Käypä katsomassa.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Tolvanen
15.10.2011 01:09:37 (muokattu 15.10.2011 01:10:43)
Hei! Olen tässä yrittänyt pistää pienimuotoisia kotiäänityksiä pystyyn, mutta nytpä eteen nousi pulma. Omistan tuollaisen presonuksen firestudio mobile ( http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=58 ) laitteen jonka avulla yritin tässä illan pimeinä tunteina äänitellä syntikalla muutamia raitoja reaperiin, mutta jostain syystä signaali oli hurjan heikko.

Kytkin siis syntikkani (Kurzweil pc3le) balanced outputin kautta presonuksen takana olevaan line inputtiin. Voin vääntää syntikasta volat tappiin ja silti reaperissa tasot pysyy n. -13db kovaakin soittaessa. Ongelma ei myöskään rajoitu syntikkaan, koska kytkiessäni sähkökitaran samalla tavalla presonuksen linja sisääntuloon on signaali todella heikko.

Mikäs tähän nyt avuksi? Pitääkö väliin hankkia pieni mikseri, vai onkohan minulla vain jotain vialla asetuksissa tai laitteessa?
Aki
15.10.2011 01:58:22 (muokattu 15.10.2011 02:00:46)

Tolvanen: signaali oli hurjan heikko.

Veikkaan että äänen tasoa häviää siihen jos kytket balansoimattoman plugipiuhan Presonuksen balansoituun tuloon. Mutta jos äänessä ei ole liikaa kohinaa, tämä ei haittaa lainkaan. Voimista raitoja sitten miksatessa.

Sähkökitaraa ei sovi kytkeä linjatuloon, se tarvitsee instrumenttitulon. Ne löytyy etupaneelista, ja niille on omat tasonsäätimet.

Edit: Voit myös kytkeä syntikan etupaneelin liitäntöihin jolloin saat tasonsäätimet käyttöön, mutta laita potikat minimille ennenkuin kokeilet!
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
Juhimuskeli
22.10.2011 18:36:34
Kompresoreissa, kuten dbx,behqu, törmää takapaneelissa plugi liitäntään sidechain insert. mitä kaikkea tähän voi tai kannattaa kytkeä?

Jossain tuolla youtubessa kerrottiin, että tuohon inserttiin voi kytkeä vaikka EQ:n, mutta toisessa videossa neuvottiin kytkemään, Mixerin Insert - kompressori in - EQ-Out ja kompressorin ja EQ:n välile välikaapeli Kompressori out - EQ in. vai oliko se toisinpäin...
http://www.youtube.com/watch?v=fWXD7B8bqoM

onko nämä mitenkään sama asia?

Ja tuohon expander kysymykseen löytää myös aika huonosti vastauksia. eli missä tätä expanderia kannattaisi käyttää? mitä olen hitusen leikkinyt expanderin kanssa, en ole juurikaan eroja huomannut nauhoittaessa. toisessa kompressorissa löytyy pelkkkä treshold ja toisesta löytyy lisäksi release
JoKo
23.10.2011 16:15:59 (muokattu 23.10.2011 16:16:17)
Juhimuskeli:
Jossain tuolla youtubessa kerrottiin, että tuohon inserttiin voi kytkeä vaikka EQ:n, mutta toisessa videossa neuvottiin kytkemään, Mixerin Insert - kompressori in - EQ-Out ja kompressorin ja EQ:n välile välikaapeli Kompressori out - EQ in. vai oliko se toisinpäin...
http://www.youtube.com/watch?v=fWXD7B8bqoM

onko nämä mitenkään sama asia?

Nuo ovat vähän eri asia. Jos kytket ne niin että kompura ja eq ovat peräkkäin niin silloin se eq värittää soundia koko ajan.

Jos taas kytket eq:n kompuran sidechainiin niin sitten eq vaikuttaa ainoastaan siihen miten se kompura reagoi signaaliin. Esimerkiksi jos tahdot kompressoida vaikkapa rumpusettiä mutta kompura pumppaa ärsyttävästi ainoastaan basarin tahtiin niin tällöin voi laittaa kompuran sidechainiin high pass filtterin jolla pumppausefekti rauhoittuu. Koko kaista tulee kuitenkin läpi aivan kuin eq:ta ei olisikaan.
Juhimuskeli
24.10.2011 13:21:53
Ok. kiitos hyvistä vastauksista. Se on jännä, että noissa manuaaleissa useasti laitetaan kuvallisia esimerkkejä, mistä vedetään mixeriin jne, mutta tuosta sidechainista mainitaan vaan, että laitteessa on sellainen, mutta ei juurikaan näitä kuva esimerkkejä,mitä siihen kytkeä. täytyisi varmaan valmistajille laittaa vähän vinkkiä :)
Juhimuskeli
25.10.2011 01:39:58
No mut mites sit noi ääinitys tasot?
onko niihin olemassa jotain perus nyrkkisääntöä?

eli jos puhutaan ihan yleisesti mikrofonilla nauhoitusta, niin useasti siinä mikin ja tietokoneen välillä on paljon level ja gain säätöjä. eli ensin taitaa tulla mixerin mikkietusen gain, sitten tietty liuku faderi, sittän master vola ja sitten vielä äänikortissa on gain. tästä nyt voi vaikka unohtaa effektien levelit/outputit kokonaan.

jos lähdetään vaikka etuasteen ja äänikortin gaineista, niin onko näissä hyvä säätää molemmat siten, että ääni pomppii maksimissaan siinä 0db:n kohdilla?

ja onko sitten linja faderilla ja master liu-ulla mitään merkitystä, kumpaa on enempi ja kumpaa vähempi?
Antti1
25.10.2011 02:08:25 (muokattu 25.10.2011 02:09:12)
Suuri osa noista säädöistä riippuu siitä mitä laitteita on käytössä ja mitä halutaan saavuttaa. Joskus halutaan vetää jotain särölle ja joskus taas superkliiniä signaalia, monet jotain puolivälistä. On vaikeaa sanoa mikä mihinkin, mutta peruslähtökohtana kaikki kannattaa jättää karvan verran nollatason alapuolelle ihan joka vaiheessa.

Kanavafaderin ja masterin vastaavien vaikutus sit taas puolestaan riippuu ihan siitä, mitä on mitenkin mihinkin kytketty. Jos sulla tulee mikkisignaali tiskiin sisään ja otat sen direct outista ulos, niin ei niillä liu'uilla ole mitään vaikutusta sen d.o.-lähdön ulostulotasoon. Sensijaan masterkanavan kautta järjestettyyn kuunteluun ne vaikuttavat. Sitten taas vaikka auxit ovat vielä täysin erillinen järjestelmänsä, mikäli ne ovat pre fader -tyyppisiä. Post fader auxiin vaikuttaa faderien tasonsäätö. Niitä käytetään yleensä efektejä varten (efektin taso säätyy samassa suhteessa) ja pre auxeja erilaisten kuuntelujen järjestämiseen.

Periaatteessa kuitenkin homma menee ongelmattomimmin jotenkin näin: kaikki minimissä ja laulaja laulaa mikkiin maksimiäänenvoimakkuudellaan --> pfl päälle ja mittareista katotaan mikkietusen gain kohdilleen. Jos tiskin mittaristo pitää paikkansa ja halutaan puhdas signaali, niin tasot voi jäädä jonnekin -3 huitteille. Tämä säätö kuitenkaan pitää harvoin paikkaansa varsinaisen suorituksen aikana ja melkein aina gainia saa laskea vähän. Siitä sitten nostellaan kanavan fader nollakohtaan ja mikserin masterit vastaavaan asentoon. Siinä kohdassa kohinan suhde hyötysignaaliin pitäisi olla pienimmillään.

Seuraava laite asetetaan vastaavanlaisesti: mahdollisimman kuumaa signaalia, mahdollinen signaalin dynamiikka huomioiden, signaalin kuitenkaan clippaamatta. Erittäin tärkeää se on digilaitteilla, signaalin täytyy jäädä alle nollatason. Äänityskaluston suuremmalla dynamiikkareservillä (24bit) voidaan digitaalisen mekkalan taso jättää reilustikin alle nollatason, jopa vaikka -12 kelpaa vielä hyvin cd-tasoisen äänen taltiointiin.
Osta, osta osta!
Juhimuskeli
26.10.2011 14:24:07
Antti1: Suuri osa noista säädöistä riippuu siitä mitä laitteita on käytössä ja mitä halutaan saavuttaa. Joskus halutaan vetää jotain särölle ja joskus taas superkliiniä signaalia, monet jotain puolivälistä. On vaikeaa sanoa mikä mihinkin, mutta peruslähtökohtana kaikki kannattaa jättää karvan verran nollatason alapuolelle ihan joka vaiheessa.

Kanavafaderin ja masterin vastaavien vaikutus sit taas puolestaan riippuu ihan siitä, mitä on mitenkin mihinkin kytketty. Jos sulla tulee mikkisignaali tiskiin sisään ja otat sen direct outista ulos, niin ei niillä liu'uilla ole mitään vaikutusta sen d.o.-lähdön ulostulotasoon. Sensijaan masterkanavan kautta järjestettyyn kuunteluun ne vaikuttavat.

Ok. Huomasin tuolla eri vinkkeleitä katsellessani, että kytkentä tapoja oli hurjasti. yleisimmät taisivat olla mixerin ulos tulon kanssa rec out liittimet (rca:t) AUX ja main out. tuota direct outtia en ole huomannut. tällä hetkellä omaksuin itselleni tuon "main out:n" koska jotenkin pidän noista xlr-päistä.

No lähdetään minun tapauksessa liikenteeseen siitä, mitä laitteita ja mitä haluan.

- Nyt olen jahkaillut tuon kitaravahvistimen nauhoittamisen kanssa. 2 mikrofonia menee vahvistimen eteen. kaksi sen takia, koska yhdellä mikillä soundi jäi jotenkin ohueksi,tai se ei kuitenkaan miellyttänyt, mutta toisen sijoittamisella sain paksuutta ja alapäätä soundiin ja olen tyytyväinen.

-mikit menvät suoraan mixeriin ja mixerinä minulla on kaksi vaihtoehtoa. phonikin 10 kanavainen helix jossa on nämä firewire liitännät.
-toinen on yamahan mg102c. eroa näissä taitaa lähinnä olla, että yammussa tuo main out on toteutettu plugeilla.

- eli 2 mikkiä mixerin 1 ja 2 linjaan ja main outista (L ja R) ulos liquid saffire 56 äänikorttiin. tässä tämä yksinkertaisuudessaan. insertteihin olen kytkenyt kompressorin, koska tällä sain poistettua muutama ongelmaa, mitkä ilmeni suoraan kytkettäessä äänikorttiin ja tällä viikolla saan vielä taajuuskorjaimen leikkikaveriksi. mutta mixerin kautta saan aikaiseksi voimakkaampaa signaalia, kohinaa ja hieman kirkaampaa soundia. nämä kaksi jälkimmäistä on ongelma. eli vaikka en eq-säätöihin ole koskenut, niin jotenkin ääni vähän värittyy ja kohinan suhteen joku näistä neljästä voimakkuus säätimestä olla pielessä. tai oikeastaan 6,kun mietitään 2 kanavaa.

eli haluan siis mahdollisimman voimakasta, häiriötöntä ja luonnollista puhdasta, mutta mixattavissa olevaa ääntä nauhoitettua.

mielestäni säröttäminen kanavalle voidaan hoitaa od-pedaaleilla :)
Antti1
26.10.2011 15:39:31 (muokattu 26.10.2011 15:41:14)
Juhimuskeli: Ok. Huomasin tuolla eri vinkkeleitä katsellessani, että kytkentä tapoja oli hurjasti. yleisimmät taisivat olla mixerin ulos tulon kanssa rec out liittimet (rca:t) AUX ja main out. tuota direct outtia en ole huomannut. tällä hetkellä omaksuin itselleni tuon "main out:n" koska jotenkin pidän noista xlr-päistä.

Kannattaa omaksua itselleen sellainen toimintatapa, että tekee kaiken aina vain ja ainoastaan tarpeiden vaatimalla tavalla. Joskus toimii main out, joskus joku muu. Lue laitteiden manuaaleja, kokeile ja opettele ymmärtämään mitä eroa kaikella mahdollisella on.

- Nyt olen jahkaillut tuon kitaravahvistimen nauhoittamisen kanssa. 2 mikrofonia menee vahvistimen eteen. kaksi sen takia, koska yhdellä mikillä soundi jäi jotenkin ohueksi,tai se ei kuitenkaan miellyttänyt, mutta toisen sijoittamisella sain paksuutta ja alapäätä soundiin ja olen tyytyväinen.

Kannattaa edelleen opetella saamaan se haluttu soundi yhdellä mikillä, se helpottaa asioita jatkossa. Mutta jos saat nyt soundisi narulle kahdella, niin se on ok ja ei puututa tähän. Harjoittelu kuitenkin kannattaa.

eroa näissä taitaa lähinnä olla, että yammussa tuo main out on toteutettu plugeilla.

Eroa niissä on kyllä kaikessa muussakin. Jokaisessa mikserissä on jonkinlainen ominaissoundi, siltä ei voi välttyä. Ei kuitenkaan puututa nyt siihen, se selviää parhaiten kokeilemalla ja vertailemalla.

eli vaikka en eq-säätöihin ole koskenut, niin jotenkin ääni vähän värittyy ja kohinan suhteen joku näistä neljästä voimakkuus säätimestä olla pielessä. tai oikeastaan 6,kun mietitään 2 kanavaa.

Se johtuu todennäköisesti laitteen laadusta, tai sen puutteesta. Eri laitteissa on erilaisia snr-arvoja, joten jotkin kohisevat toisia enempi. Jos käytät fadereita jo aiemmin mainitsemissani nolla-asennoissa ja muuten laitteet ovat säädetty unity gainiin (et esim. syötä mikseristä liian hiljaista signaalia eteenpäin, jota myöhemmin voimistat taas seuraavalla laitteella), niin kohina tulee esim. etuasteista, puutteellisesta häiriösuojauksesta, laitteen huonosta suunnittelusta, huonolaatuisista komponenteista jne.

eli haluan siis mahdollisimman voimakasta, häiriötöntä ja luonnollista puhdasta, mutta mixattavissa olevaa ääntä nauhoitettua.

Mä jättäisin noi huonot mikserit pois välistä ja käyttäisin sitä sun ihan hyvälaatuista äänikorttia/interfacea. En ymmärrä mitä tarkoitat "voimakkaammalla signaalilla". Onko signaalin taso suurempi ja Liquid Saffiren etuasteiden vahvistus ei riitä, vai puhutko soundista?

mielestäni säröttäminen kanavalle voidaan hoitaa od-pedaaleilla :)

Aivan eri asia, kuin vaikka mikkietuasteen särölle vetäminen. Kokeile, niin huomaat eron. Muista vaan laskea ulos lähtevän äänen voimakkuutta, jottei se clippaa seuraavassa kohtaa signaalitiellä.

Mä suosittelisin edelleen kuitenkin jättämään ne kaikki efektoinnit ja kompurat pois signaalitieltä, ellet ole 100% varma mitä teet. Yksinään soitellessa ja äänittäessä ne voivat ensin soundata hyvältä, mutta miksauksen edetessä saatat huomata jonkun olevan pielessä kitarasoundissa. Se voi paikantua nimenomaan tuohon peruuttamattomaan signaalin lanaamiseen jo äänitysvaiheessa. Sama mahdollisen taajuuskorjailun kanssa, sä vain helposti pilaat sen "luonnollisen puhtaan, mixattavissa olevan äänen" tekemällä ihan mitä tahansa. Jälkeenpäin sitä ei voi enää oikein pelastaa, jos on mennyt lähtökuopissa pieleen.
Osta, osta osta!
Juhimuskeli
26.10.2011 18:53:57
Mä jättäisin noi huonot mikserit pois välistä ja käyttäisin sitä sun ihan hyvälaatuista äänikorttia/interfacea. En ymmärrä mitä tarkoitat "voimakkaammalla signaalilla". Onko signaalin taso suurempi ja Liquid Saffiren etuasteiden vahvistus ei riitä, vai puhutko soundista?

Joo, täytynee vaan jatkaa kokeilua, mutta kyllä noista vinkeistä on hyötyä. yleiskuva minulle on vaan jäänyt, että kaikki studiot tai ketkä nauhoittaa, käyttävät mixeriä ja näitä effektejä ennen äänikorttia. täytyy vielä kokeilla ilman näitä laitteita. mutta näistä kahdesta mixeristä voin itse sanoa, että luonnollisemman soundin sain ulos pikku yamahasta. mielestäni osaan kompressoria ja käytän aika miedoilla asetuksilla, mutta tällähetkellä olen huomannut siitä olevan vain apua ja varsinkin limitterillä saa helposti pois liian korkealle menevät piikit.

voimakkaammalla signaalilla tarkoitin sitä, että saisin valmiiksi äänen menemään lujempana raidalle. olen katsellut joitain studio työskentelyjä telkkarista ja kun siellä äänipöydässä soi taustat ja kaveri veti rockia kitaralla siihen päälle, niin kaveri vain nosti ja nosti tasoa kovemmalle ja mitään näitä perus-aloittelijan ongelmia ei ollut. en nyt muista mikä ohjelma tämä oli, se kertoi jonkun bändin elämän kerrasta.

täytynee varmaan kokeilla äänikorttiin suoraan vedettäessä pudottaa hitusen gainia ja vetää sm57 vähän kauemmaksi, kun tuntuu, että se ei kestä sitä attackia, mikä vahvistimesta tulee, kun suurin ongelma tässä oli se, että raidan aaltoviivan alkupäähän tulee aina piikki ja loput tulee niin nätisti. (hitsi kun saisin kuvan siitä tähän.)
tai voiko kitaravahvistin olla liian kovalla?

mutta tähän vielä loppu yhteenveto. vastahan tässä olen puolivuotta opetellut näitä juttuja, taustoja on helppo tehdä ja kosketinsoitinta nauhoittaessa en edes osaa mennä pieleen :) ja kokoajan oppii uutta ja tuntuu kivalta kun pääsee eteenpäin ja pikkujuttuja olen jopa itse-oppinut. opettelen nyt tämän kitaran nauhoittamisen ja vasta sitten siirryn vokaalipuolelle.
Antti1
26.10.2011 19:30:42
Juhimuskeli: yleiskuva minulle on vaan jäänyt, että kaikki studiot tai ketkä nauhoittaa, käyttävät mixeriä ja näitä effektejä ennen äänikorttia.

Tää on täysin väärä mielikuva. Monesti nykyään miksereitä käytetään ainoastaan pelkän kuuntelun järjestämiseen, joissain pajoissa toki äänenkin työstämiseen. Missään ei kuitenkaan varmasti käytetä vapaaehtoisesti huonompaa mikseriä etusen virkaa toimittamassa, jos on reilusti parempilaatuinen interface vaihtoehtona. Mä väittäisin myös useammin nauhalle menevän täysin käsittelemätöntä ääntä, kuin millään efektillä maustettua. Poislukien tietenkin kaikki kitarahemmon omat juttunsa, jotka tekevät hänen oman soundinsa siellä vahvistimen kanssa samassa rytäkässä.

Äänen käsittely etukäteen vaatii paljon enemmän tietoa, taitoa, ymmärrystä ja visiota, kuin raakasignaalin äänittely. Toki suoraan täysin valmiin signaalin äänittäminen on ihannetilanne, mutta se harvemmin onnistuu. Harjoittele molempia lähestymistapoja, mutta koita saada etenkin pelkällä mikillä hyvä soundi talteen ilman mitään muokkaamista.

voimakkaammalla signaalilla tarkoitin sitä, että saisin valmiiksi äänen menemään lujempana raidalle.

Äänitä 24bit signaalia, niin tällä ei ole enää käytännössä mitään merkitystä. Voit jättää vaikka sen 6-12dB headroomia piikkitasoihin aivan hyvin. Jos kaikki tulee täysillä heti alusta asti, niin sun on pakko niitä kuitenkin pudottaa miksauksessa.

olen katsellut joitain studio työskentelyjä telkkarista ja kun siellä äänipöydässä soi taustat ja kaveri veti rockia kitaralla siihen päälle, niin kaveri vain nosti ja nosti tasoa kovemmalle ja mitään näitä perus-aloittelijan ongelmia ei ollut.

Mitä aloittelijoiden perusongelmia? Ei kai nyt pelkkään signaalin tason nostamiseen mitään mystiikkaa liity, josta ongelmia koituisi? Saahan sitä meteliä nostaa juuri sen verran, kuin on tarve ja laitteisto antaa myöten. Mitä lujempaa tulee joku yksittäinen asia, niin sitä hiljempaa täytyy kaikki muu laittaa, jottei masterkanava käy nollassa asti.

Mun mielestä aloittelijoiden suurin synti ja ongelma on juurikin se, että asioista tehdään tarpeettoman monimutkaisia ja koitetaan luoda jotain pakonomaisia toimintamalleja. Äänittäminen on luovaa työtä ja siinä täytyy osata soveltaa hyvinkin laajasti kaikenlaista. Teoriaa on tiedettävä, muttei ole mitään oikeita ja valmiita vastauksia kovinkaan moneen asiaan. Ne on vain opittava ja sitä hidastaa aloittelijan omat pakkomielteet joistain tietyistä työvaiheista/-metodeista projektista ja tarpeista riippumatta.

täytynee varmaan kokeilla äänikorttiin suoraan vedettäessä pudottaa hitusen gainia ja vetää sm57 vähän kauemmaksi, kun tuntuu, että se ei kestä sitä attackia, mikä vahvistimesta tulee, kun suurin ongelma tässä oli se, että raidan aaltoviivan alkupäähän tulee aina piikki ja loput tulee niin nätisti. (hitsi kun saisin kuvan siitä tähän.)
tai voiko kitaravahvistin olla liian kovalla?

Tuollaista ongelmaa ei pitäisi olla olemassa. Vahvistin ei ole liian lujalla, 57 kestää kyllä kaikki siihen kohdistuvat kitaravahvarista toistuvat äänet ja äänikortin gain säädetään optimaaliseksi jokatapauksessa aina äänittämisen alkaessa. Mikkiä ei vedetä kauemmas sen vuoksi, että saataisiin tasoa alaspäin. Sen sijainti valitaan vain ja ainoastaan parhaan soundin taltioimiseksi. Mikki vahvarin eteen parhaan kuuloiseen paikkaan, kitaravahvari haluamalle äänenvoimakkuudelle ja sitten säädät vain mikkietusen gainin sopivaksi. Siihen voi taas jättää sen mun aiemmin mainitseman dynamiikkavaran, sen ei tarvitse eikä kuulu tulla täysillä sisään.

Jos puhutaan signaalimuodosta, niin tottakai äänen alukkeessa näkyy aina "piikki". Jos siinä sitä ei olisi, niin eihän äänessä olisi lainkaan attackia. Mitä vähemmän kitara on kompressoitunut (särökin on aika vahva "kompressori") sitä suurempi on ero alukkeen ja soinnin välillä. Älä tee miksausta silmillä, vaan kuuntele korvalla ja tuijota niitä digimittareiden lukemia.
Osta, osta osta!
Juhimuskeli
26.10.2011 23:19:39
Antti1:

Äänitä 24bit signaalia, niin tällä ei ole enää käytännössä mitään merkitystä. Voit jättää vaikka sen 6-12dB headroomia piikkitasoihin aivan hyvin. Jos kaikki tulee täysillä heti alusta asti, niin sun on pakko niitä kuitenkin pudottaa miksauksessa.
.

En edes tiedä, pystyykö tuota bittisyyttä edes muuttamaan pienemmäksi. joten luullakseni nauhoitan kokoajan 24bit.

elikkäs mixeriä siis käytetään pelkkään kuunteluun lähinnä. eli kai se sitten kannattaa unohtaa kokonaan.

mutta mitenkäs toimin sitten, jos tulisi tarvetta käyttää räkki laitetta, kuten kompressori,eq tai reverb, voiko näitä kytkeä äänikorttiin suoraan ja mitenkä näiden kanssa toimia? äänikortissa kun ei kuitenkaan ole erillistä effektilenkkiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)