Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvät kaiutinelementit passiiviseen 2-tie bassokaappiin?
1
ATIA
18.10.2011 11:02:36 (muokattu 18.10.2011 16:13:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Mitkä olisivat hyvät ja yhteen sopivat elementit bassolle ja diskantille bassorefleksi kaappiin? Eli mitä ehdottaisitte, tai olette itse kokeneet hyväksi? Sellaiset elementit, joita saa joko pääkaupunkiseudulta tai netistä tilaamalla kohtuullisien toimituskulujen kera.
 
Tehonkestolla ei ole merkitystä tässä projektissa. Äänen laatu ja toiston tarkkuus ovat ensisijaisia.
 
Tavoite olisi rakentaa bassolle passiivinen kaiutinkaappi. Nyt mieleeni tulee seuraavia toiveita:
-kohtuullinen hinta (alle 100e / elementti)
-nopea reagoivuus soiton vivahteisiin (hyvä "transient response" jne)
-tarkkuus toistossa ja "äänikuvassa" myös diskanttielementin kanssa
-tiukat ja tukevat bassot
-hyvä toisto 30Hz alkaen (kaapin vaste +-0db @ 30Hz olisi hyvä tavoite)
-elementit bassorefleksi kaappiin sopivat
-erikseen kytkettävä diskanttielementti l-pad kanssa korkeampia taajuuksia toistamaan haluttaessa (peukutukseen jne)
 
Lähtökohtaisesti tavoitteeni on 2-tie kaappi (helpompi suunnitella). Myös 3-tie käy jos joku osaa sellaista toimivaa ratkaisua ehdottaa.
 
Ratkaisu voisi olla esim seuraavanlainen: 8 ohm basso + 8ohm diskantti rinnan tai sitten 2x 4ohm bassot sarjaan + 1x 8ohm diskantti rinnan. Tavoite on että kaapin impedanssi olisi 4 - 8 ohm.
 
Arvostan kaikkia vastauksia ja apua. Ja muutakin voitte mainita mitä aiheesta mieleen tulee.
 
Mukavaa päivänjatkoa!
T: at
 
ATIA
18.10.2011 16:06:55 (muokattu 18.10.2011 16:15:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varattu lisäyksiä varten
 
MPU
18.10.2011 16:39:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jospa etsit ensin kaapin suunnitelman ja hommaat sen mukaiset elementit. Bill Fitzmaurice ja fEarful Talkbassista tulee ekana mieleen. Alle satasen voip olla hankala löytää kovinkaan laajaa valikoimaa laadukkaita elementtejä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jazbaz
18.10.2011 17:40:32 (muokattu 18.10.2011 20:00:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokonaiskustannukset jotain 300 Eeroa.
 
"Bass sings Bles-sings"
ATIA
18.10.2011 19:48:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Itse olen ohjelmalla suunnitellut sellaista jossa on Eminence Legend BP102 bassokaiutin ja Eminence APT:80 diskanttitorvi. Ohjelman mukaan bassoreflexillä viritettynä 30Hz saa -1dB @30Hz. Diskanttitorven vapaa resonanssi on käsittääkseni 2,5kHz. Ylipäästösuodin on tällä bassokaiuttimella laitettava mahdollisimman alas. Olen suunnitellut että raja olisi 2,5kHz, 3rd order filter. Crossover ei ole suositellulla alueella, joka on 3,5kHz ja en tiedä miten torvi toimii. Olen kuullut että lähellä diskanttitorven vapaan resonanssin arvoa oleva ylipäästösuotimen rajataajuus saa torven soimaan karskisti.
 
Itselläni on projekti jossa on Eminence Basslite S2012 bassokaiutin bassorefleksi kaapissa jonka viritys on 40Hz. Ohjelman mukaan toisto on -1dB @40Hz. APT:80 diskanttitorvi ja ylipäästösuodin 2nd order filter rajataajuus 4,5kHz. Tämän pitäisi toimia ok 4-kielisellä bassolla. Tämä bassokaiutin toistaa ok 4,5kHz asti ja tällä diskanttitorvea ei välttämättä tarvitse, peukutuksessakin ihan hyvin kuuluu korkeammat äänet.
 
Haluaisin suunnitella myös muita kuin Eminencen rajalliseen kautinmallistoon pohjautuvia kaappeja. Joten ehdottakaa jotain päteviä mitä voisin suunntella ja etsiä itselleni sopivaa rakaisua niistä.
 
Kiitos avustanne ja mukavaa iltaa!
 
T:at
 
hollstro
18.10.2011 20:18:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassolle noi jakosuotimilliset kaksitiekaapit on vähemmän järkeviä. Jakosuotimet syö herkkyyttä ja tollaset -1db 30Hz ajatukset pitää unohtaa kun puhutaan bändikamoista. HIFi on erikseen. Toki voit sellaisen tehdä ja todeta saman mitä minä tässä totean.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
18.10.2011 21:11:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katso niitä Eminencen PA-elementtejä myös. Mun mielestä ne valikoimat eivät ole kovinkaan rajalliset. Toki tuo sun hintaluokka rajaa hiukan.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
ATIA
18.10.2011 21:59:13 (muokattu 18.10.2011 22:22:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Bassolle noi jakosuotimilliset kaksitiekaapit on vähemmän järkeviä. Jakosuotimet syö herkkyyttä ja tollaset -1db 30Hz ajatukset pitää unohtaa kun puhutaan bändikamoista. HIFi on erikseen. Toki voit sellaisen tehdä ja todeta saman mitä minä tässä totean.
 
Miksi mun pitäisi unohtaa +-0dB @ 30Hz? Mitä vikaa siinä on että kaappi toistaa hyvin matalat taajuudet? Ja mitä ihmeellistä on "bändikamoissa"?
Ehdota sinä miten teen passiivisen kaksitiekaapin ilman ylipäästösuodinta. Minäkin olen mielelläni ehdotuksesi puolella jos se toimii ja vältyn jakosuotimen tekemiseltä.
 
Olen tehnyt muutamia kaiutinkaappeja sähkökitaralle, jotka olen suunnitellut hifi tyylillä, ja kaikista olen saanut positiivista palautetta. Eräskin tykkäsi kovasti 12" kaapistani ja sanoi käyttävänsä sitä studiossa sen hyvän tukevan äänen ansiosta.
 
Mitäs jos ehdottaisit jotain toimivaa ratkaisua niin kuin alunperin pyysin sen sijaan että suhtaudut ylimielisesti tapaani lähestyä asiaa. Se olisi sentään rakentavaa, ja jos ehdotuksesi ovat hyviä tai osaat tarjota käytännössä toimivaa apua, arvostan sitä suuresti.
 
Kiitos vastauksista kaikille tähän asti!
 
T: at
 
ATIA
18.10.2011 23:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottakaa hyviä kaiutinelementtejä. Eikö 100e hinnalla saa sellaisia? Ehdottakaa sitten kalliimpia. Olen kyllästynyt Eminencen valikoimia aina käyttämään. Tahdon harkita muitakin. Kertokaa jotkut hyväksi havaitut bassoreflexikaappiin, sille pariksi diskanttielementti myös.
 
Tietty jos haluatte voitte ehdottaa myös basso+keskiääni+diskantti yhdistelmää. Tai mitä vain. Ehdottakaa jotain kaiutinelementtejä mitä käyttäisin kaapin rakentamisessa.
 
Kiitos vain ja hyvää yötä!
 
T: at
 
MPU
19.10.2011 08:12:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jospa muut kaapinrakentajat ovat tyytyväisiä Eminencen valikoimaan? Sinun ei auta kuin kyttäillä parametrejä ja kokeilla.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kefiiri
19.10.2011 08:18:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA:
Tietty jos haluatte voitte ehdottaa myös basso+keskiääni+diskantti yhdistelmää. Tai mitä vain. Ehdottakaa jotain kaiutinelementtejä mitä käyttäisin kaapin rakentamisessa.

 
Tämä jässikkä teki bassokaapin ihan hifi-elementeistä. Jos hyötysuhteen ei tarvi olla kummoinen, niin kai sitäkin voi kokeilla.
 
Tähän hätään löytyi vain tämmöinen nälkävuoden mittainen selostus, mutta olen jossain nähnyt projektista jotain piirustuksiakin.
 
http://www.core-sound.com/bottom-article.html
 
hollstro
19.10.2011 08:24:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA: Ehdottakaa hyviä kaiutinelementtejä. Eikö 100e hinnalla saa sellaisia? Ehdottakaa sitten kalliimpia. Olen kyllästynyt Eminencen valikoimia aina käyttämään. Tahdon harkita muitakin. Kertokaa jotkut hyväksi havaitut bassoreflexikaappiin, sille pariksi diskanttielementti myös.
 
Tietty jos haluatte voitte ehdottaa myös basso+keskiääni+diskantti yhdistelmää. Tai mitä vain. Ehdottakaa jotain kaiutinelementtejä mitä käyttäisin kaapin rakentamisessa.
 
Kiitos vain ja hyvää yötä!
 
T: at

 
Tähän sivustoon kannattaa tutustua. Siinä on hyvää tarinaa kaiutinsuunnittelusta. http://barefacedbass.com/technical-information.htm
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hollstro
19.10.2011 23:38:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska sulla on enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, niin laitan enemmän vastauksia kuin on kysymyksiä:
 
ATIA: Miksi mun pitäisi unohtaa +-0dB @ 30Hz?
 
1. Budjetin takia
2. kaapin koon takia
3. Hyötysuhteen vuoksi
 
Mitä vikaa siinä on että kaappi toistaa hyvin matalat taajuudet?
 
Ei mitään vikaa, mutta...
 
1. Millä meinasit sen 30 Hz saada aikaiseksi?
2. Oletko katsonut kuinka paljon tehoa tuon taajuuden toistaminen rokkibändin äänenvoimakkuudella tarvitaan?
3. Tuolla speksillä varustettu kaupallista bassokaapia ei ole olemassakaan, ja hyvästä syystä: Hinta, koko, hyötysuhde ja se ettei selaiselle oikeasti ole edes tarvetta
 
Ja mitä ihmeellistä on "bändikamoissa"?
 
soitapa bassoa hifilaitteiden kautta bänditreeneissä niin huomaat kyllä mistä on kysymys
 
Olen tehnyt muutamia kaiutinkaappeja sähkökitaralle, jotka olen suunnitellut hifi tyylillä, ja kaikista olen saanut positiivista palautetta. Eräskin tykkäsi kovasti 12" kaapistani ja sanoi käyttävänsä sitä studiossa sen hyvän tukevan äänen ansiosta.
 
Mainiota
 
Mitäs jos ehdottaisit jotain toimivaa ratkaisua niin kuin alunperin pyysin sen sijaan että suhtaudut ylimielisesti tapaani lähestyä asiaa. Se olisi sentään rakentavaa, ja jos ehdotuksesi ovat hyviä tai osaat tarjota käytännössä toimivaa apua, arvostan sitä suuresti.
 
En suinkaan ole ylimielinen. Realisti vain. Jos kokemus ja näkemys eivät sinulle kelpaa niin voit ohittaa kommenttini niistä välittämättä.
 
Onnea matkaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Dropped C
20.10.2011 00:01:30 (muokattu 20.10.2011 00:04:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt on offtopikkia, mutta näköjään neodyymikirppusirkusämyreitten aikakausi on mahdollisesti näköjään loppumassa ton Barefaced Bass:n mukaan:
 
http://barefacedbass.com/technical-information/the-neodymium-issue.htm
 
No onneksi omissa kaapeissa moiset on jo.
 
Edit: Joo, hinnat näköjään jo nousseet kovasti:
 
http://www.thomann.de/fi/eminence_kappalite_3015_8_ohm.htm
 
Uraltonella vielä hieman edukkaampaa, tosin nousua sielläkin:
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=nu7q48tk89hckv3h422ef827j0
 
M.Hanski
20.10.2011 10:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Tää nyt on offtopikkia, mutta näköjään neodyymikirppusirkusämyreitten aikakausi on mahdollisesti näköjään loppumassa ton Barefaced Bass:n mukaan:
 
http://barefacedbass.com/technical-information/the-neodymium-issue.htm

 
Ei ohi, mutta kallista on... Neodyymin hinta on noussut hillittömästi, ja vaikka USA:ssa on jo avattu uudelleen kaivoksia, jalostuskapasiteetin suhteen on näköpiirissä tuotantoa vasta 2013 alkaen. Hinta ehtii siihen mennessä kivuta vielä nätisti.
 
Edit: Joo, hinnat näköjään jo nousseet kovasti:
 
http://www.thomann.de/fi/eminence_kappalite_3015_8_ohm.htm

 
Ohhoh, ostin 2 kpl muistaakseni pari vuotta sitten (ellei viime vuoden kesän alussa) 127 e/kpl.
 
dewfall
20.10.2011 11:00:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin sain Super Twelvestäni maksaa neodyymipremiumia 40_ / ämyri. Moni valmistaja on jo lopettanut neo-mallistonsa ja ainakin GK nostaa hintoja vuoden alussa. Nyt voisikin olla hyvä aika sijoittaa sellaiseen, Soundstoressa näyttää hinnat jopa pudonneen.
 
I did, I did taw a puddy tat!
asaksala
20.10.2011 11:43:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Tää nyt on offtopikkia, mutta näköjään neodyymikirppusirkusämyreitten aikakausi on mahdollisesti näköjään loppumassa ton Barefaced Bass:n mukaan:
 
http://barefacedbass.com/technical-information/the-neodymium-issue.htm
 

 
Tämäkin piti nähdä. Määritellään pörssiin bassosoundi-indeksi =)
 
himppe
21.10.2011 19:08:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA: Ehdottakaa hyviä kaiutinelementtejä. Eikö 100e hinnalla saa sellaisia? Ehdottakaa sitten kalliimpia.
 
Eipä oikein satkulla irtoa, ei.
 
Täällä on sulle valmiiksi pureskeltuja kotelo+jakosuodinsuunnitelmia monitiekaappiin: http://greenboy.us/fEARful/
 
Jos haluat oikeesti hyvän kaapin niin tee joku noista.
 
hollstro
21.10.2011 20:57:09 (muokattu 21.10.2011 20:57:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Eipä oikein satkulla irtoa, ei.
 
Täällä on sulle valmiiksi pureskeltuja kotelo+jakosuodinsuunnitelmia monitiekaappiin: http://greenboy.us/fEARful/
 
Jos haluat oikeesti hyvän kaapin niin tee joku noista.

 
Mutta täyttääkö noista mikään kriteerin 30 Hz +-0 dB? Ei taida.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
21.10.2011 21:44:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Eipä oikein satkulla irtoa, ei.
 
Täällä on sulle valmiiksi pureskeltuja kotelo+jakosuodinsuunnitelmia monitiekaappiin: http://greenboy.us/fEARful/
 
Jos haluat oikeesti hyvän kaapin niin tee joku noista.

Nuo eivät lämmittäneet kysyjän mieltä kun niitä jo tuolla ketjun alussa tarjoilin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «