Aihe: Floyd Rose
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12
Entropia666
11.04.2011 21:03:20

Onko jollakulla tiedossa miten erottaa ulkoapäin frt 1000 ja ihan saksaorkkiksen? Jos on jotain linkkiä ja kuvia kummastakin vierekkäin, olisin kiitollinen. Googlailin laihoilla tuloksilla...
Decadetroll
11.04.2011 21:44:40
Entropia666: Onko jollakulla tiedossa miten erottaa ulkoapäin frt 1000 ja ihan saksaorkkiksen? Jos on jotain linkkiä ja kuvia kummastakin vierekkäin, olisin kiitollinen. Googlailin laihoilla tuloksilla...

Frtssä on viisteet tallapalan takimmaisessa osassa, ofr ei. Frtn baseplate on hieman ohuempi kuin ofr. Sustainblock on hieman erilainen, frtssä on muistaakseni hieman epätasainen pinta, tai siis siinä on sellaisia viivoja itse materiaalissa, kun ofr on täysin sileä pinta. Ainakin tälläisiä havaintoja oon tehny. Niin ja frt ei lue made in germany missään. Myöskin tallan perässä olevissa ruuveissa on eroa. Frtssä on hieman ohuemmat kuin ofr.
"vedän tähän häröön taustaan jotain häröä lirutusta ja trillejä ja pari norsun ääntä."
Jeszse
12.04.2011 08:38:01
padawan: Voihan se olla tekniikastakin vähän kiinni, kun oon vielä aika aloittelija. Silleen oon yleensä tehnyt, että soitan vapaan kielen ja hipaisen sormella kieltä esim. G-kielen 5:nnen nauhan kohdalla.

Opettelin ton floikalla vinguttamisen joskus aikanaan tuijottamalla tätä: http://www.youtube.com/watch?v=6TpYcA9bSaU Hehjuum, gurut tulee kohta vittuilemaan, mutta tää nyt on vaan yks tapa tutustua tekniikkaan.

Ite siis teen noi pull upit sillai et annan kammella vähän löysää, ja kevyesti käyn napauttamassa g-kieltä kolmannelta tai 15. nauhalta samalla ku rupeen nostaan kampee ylöspäin. Sillain se on itelle tullu helpoimmaks.
Häkki, perkele!!
the-Antero
12.04.2011 09:32:21

En kattonu Dime videota kun ei kehtaa töissä äänten kanssa tsekata mutta hyvä tapa itelläni noihin squeeleihin on tällainen.

1. G kieleltä soitetaan huiluääni 5 nauhan kohalta, paina kieli löysäksi ja kiskaise ylös (tää on se varmaan helpoin aloittelijoille)

2. G kieli ja huiluääni jälleen. Paina kampea niin että G kieli on löysällä. Sitten soitat huiluäänen vaikka siitä 5 nauhalta tai 17 nauhalta ja vedät kammen ylös samaan aikaan. Nuotti lähtee melkein avaruuteen asti :D. Toimii myös oikein hyvin G kielen 4 ja 3 nauhalta ja squeeli menee kokoajan korkeammaksi.

3. Soita G ja B kieleltä 17 nauhalta yhtäaikaa äänet. paina kammella ja vedä ylös ja nauti kivasta oskillointisoundista.
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
C.O.B.H.C
14.07.2011 13:38:45
mikä muuten avuksi? floikka on original ja b kielellä tehdessäni squeelejä ja kampea nostaessa, kieli ottaa viimeisiin nauhoihin kiinni. säätökysymys ilmeisesti? miten floikan korkeus vaikuttaa asiaan ja miten ongelma poistettaisiin?
No pain, No gain!
Jeszse
14.07.2011 13:51:22
C.O.B.H.C: mikä muuten avuksi? floikka on original ja b kielellä tehdessäni squeelejä ja kampea nostaessa, kieli ottaa viimeisiin nauhoihin kiinni. säätökysymys ilmeisesti? miten floikan korkeus vaikuttaa asiaan ja miten ongelma poistettaisiin?

Ekana koittasin varmaan ihan vähän nostaa floikkaa. Kielet löysälle/jouset irti, ja tolppia auki ruuvaamalla nousee.
13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN!
C.O.B.H.C
14.07.2011 13:55:39
Jeszse: Ekana koittasin varmaan ihan vähän nostaa floikkaa. Kielet löysälle/jouset irti, ja tolppia auki ruuvaamalla nousee.

olen kokeillut tuota ja aina ottaa kiinni =/
No pain, No gain!
Jeszse
14.07.2011 14:07:49
C.O.B.H.C: olen kokeillut tuota ja aina ottaa kiinni =/

Nosta vähä lisää, tai sitte älä kampee niin paljoo. :)
C.O.B.H.C
14.07.2011 14:11:24
ja vielä semmone kyssäri että: kuuluuko floikan 4 keskimmäisen tallapalan alla olla sellanen metallilevy? kun tuossa toisessa on ja toisessa ei ole. ja tallapalat ovat oikeassa järjestyksessä: 2 korkeinta keskellä ja reunoilla matalemmat.
No pain, No gain!
Jeszse
14.07.2011 14:12:23
C.O.B.H.C: ja vielä semmone kyssäri että: kuuluuko floikan 4 keskimmäisen tallapalan alla olla sellanen metallilevy? kun tuossa toisessa on ja toisessa ei ole. ja tallapalat ovat oikeassa järjestyksessä: 2 korkeinta keskellä ja reunoilla matalemmat.

Olisko radiusjuttuja. Nyt en osaa sanoo, arvailen vaan. Viisaammat huomio!
Decadetroll
14.07.2011 16:59:41
Jeszse: Olisko radiusjuttuja. Nyt en osaa sanoo, arvailen vaan. Viisaammat huomio!

Joo, noilla shimmilevyillä säädetään juurikin tuota tallan radiusta otelautaan sopivammaksi.
"ja by the way! tähdennän, että kyllä kyllä nukun alasti jos joku sitä miettii? mutta toivon, että kukaan ei menetä yö uniaan sen asian suhteen, mutta jos kuitenkin luulet, että olet mahdollisesti menettämässä unesi, niin laita "privana" viestiä." -Rijkar
Krice
14.07.2011 22:39:42

C.O.B.H.C: olen kokeillut tuota ja aina ottaa kiinni =/

Periaatteessa edes floikkaa ei suunniteltu siihen, että sitä väännettäisiin taaksepäin eli kieliä kireämmälle. Mutta jos tuota haluaa sittenkin harrastaa niin kieliä vaan reilusti korkeammalle.
zedder
18.10.2011 11:56:05
Eräässä korealaisessa kitarassani on itse jälkeenpäin asentamani kaukoidästä peräisin oleva Floyd Rose -kopio. Vireen pysymisen kanssa ei kumma kyllä ole koskaan ollut ongelmia, mutta sen sijaan kielten katkeamisten kanssa on hiukkasen. Kieli katkeaa aina satulan kohdalta, ei siis heti lukkopalan vierestä. Satulaan on kulunut hyvin kapea ja lyhyt ura, jolla saattaa olla asian kanssa tekemistä. Eli tuo kulunut ura taitaa olla syyllinen nirhatessan kielen poikki.

Onko tuon ilmiön hoitoa varten olemassa yleisesti käytettyjä fiksauksia? Viilausta ja hiontaa ja kenties jotain kemikaaleja...? En kyllä aio vaihtaa "floikkaa" uuteen tuon takia, sillä kielet kestävät tuollaisenaankin rauhallisempaa kotisoittoa ihan kohtuullisesti.
Mandarax
18.10.2011 12:11:31
zedder: Onko tuon ilmiön hoitoa varten olemassa yleisesti käytettyjä fiksauksia? Viilausta ja hiontaa ja kenties jotain kemikaaleja...? En kyllä aio vaihtaa "floikkaa" uuteen tuon takia, sillä kielet kestävät tuollaisenaankin rauhallisempaa kotisoittoa ihan kohtuullisesti.

Voi sitä koittaa viilaillakin jos jotain näkyvää skrubua on havaittavissa. Eipä sitä tietenkään koko floikkaakaan tarvitse vaihtaa jos vikaa on vain satulassa - vaihda vaikka se lukkosatula vaan uuteen, ei ole kallis ratkaisu tuo:
http://www.thomann.de/fi/schaller_locking_nut_r2_bk.htm
Katsot vain että tulee oikean levyinen versio hommattua (R1,R2,R3..)
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
zedder
18.10.2011 12:19:40
No perhana, menee suomen- ja englanninkieliset termit sekaisin:

toki kyse on floikan saddleistä eikä locking nut -osastosta.

Eli tallapaloissa on urat, ei lukkosatulassa. Nuo palat voisi toki vaihtaa, mutta kun ottaa huomioon soittimen kokonaisarvon on mielekkyys hiukan kyseenalainen.
the-Antero
18.10.2011 13:25:13

zedder: No perhana, menee suomen- ja englanninkieliset termit sekaisin:

toki kyse on floikan saddleistä eikä locking nut -osastosta.

Eli tallapaloissa on urat, ei lukkosatulassa. Nuo palat voisi toki vaihtaa, mutta kun ottaa huomioon soittimen kokonaisarvon on mielekkyys hiukan kyseenalainen.

Oli kyse minkä hintasesta kepistä tahansa niin eipä nämä paljoa maksa http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … amp;tuoteryhma_id=139&offset=30

jos siis kyseessä nämä palat?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
zedder
18.10.2011 13:40:41 (muokattu 18.10.2011 13:42:02)
the-Antero: Oli kyse minkä hintasesta kepistä tahansa niin eipä nämä paljoa maksa http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … amp;tuoteryhma_id=139&offset=30

jos siis kyseessä nämä palat?

Kielet eivät katkea noiden lukituspalojen kohdalta, vaan... satulasta? Siis "kourun" kohdalta. Pitäisi vaihtaa sitten koko tallapalat(?), ja se on liian kallista.

http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … ekoodi=374103&tuoteryhma_id=139
Jeszse
18.10.2011 13:44:36
zedder: Kielet eivät katkea noiden lukituspalojen kohdalta, vaan... satulasta? Siis "kourun" kohdalta. Pitäisi vaihtaa sitten koko tallapalat(?), ja se on liian kallista.

http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … ekoodi=374103&tuoteryhma_id=139

Jäsen lavaamolta original floyd rose tilalle. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=563790
Funkonaut: Hevi paskan uliulia!
kimurantti1
18.10.2011 21:47:27 (muokattu 18.10.2011 21:48:58)
the-Antero: Yleensä kun floikkarissa katkeaa kielet niin ne katkeaa juurikin tuolta. Mulla on aina katkennut kielet tuon palasen "juuresta"... Kaipa se on floikan ominaisuus.

Kaikissa talloissa katkeaa kielet nimenomaan tallan päästä 99% kerroista. Se ei siis ole sen enempää floikan ominaisuus kuin minkään muunkaan tallan. Useimmilla kielten katkeilu on juttu, joka vähenee reippaasti kun soittotatsi kehittyy. Kuitenkin jos kieliä katkeilee kevyelläkin tatsilla usein, niin tallapalat kannattaa tsekata. Tallapalat on kuluvia osia, ja niihin saattaa ajan kanssa hioutua terävä reuna, joka puolestaan saa kielet katkeilemaan helpommin.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)