Aihe: Mikrofonia kitaristille taustalauluun?
1 2
Antti1
18.10.2011 13:34:49
Pauli Lappalainen: Mitkä ne 58:n ongelmat sitten on?

Mun kohdalla, jos unohdetaan yhdessä ainoassa paikassa tapahtuva monitorien ja akustiikan aiheuttamat ongelmat? Proksimiteettiefekti vetää alapään kovin tukkoisen kuuloiseksi, koska laulan todella läheltä mikkiä. Preesensalueella on ärsyttävän kuuloista korostumaa ja soundi on muutenkin melko "värittynyt". Mä haluaisin itselleni neutraalimman kuuloisen mikin, jota ei tarvitse vääntää niin paljon eq:lla hyvän soundin aikaansaamiseksi. Monet halpistiskien eq:t kun ei tee kamalan hyvää kokonaisuudelle, käytti niitä sitten leikkaamiseen tai korostamiseen.
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
J.Hollström
18.10.2011 13:47:30 (muokattu 18.10.2011 13:47:48)
Antti1: Oot tosissasi sitä mieltä, että kenenkään ei kannata ostaa missään tapauksessa SM58:a parempaa mikkiä? Jos sillä ei saa parhautta aikaan, niin kannattaa myydä soittopelit ja mennä pubiin istumaan? SM58 on täysin ongelmaton kapula - tie, totuus ja elämä?

About näin, tai jos on ongelmaa niin voi opetella myös laulamaan.
Pauli Lappalainen
18.10.2011 14:45:19
Antti1: Mun kohdalla, jos unohdetaan yhdessä ainoassa paikassa tapahtuva monitorien ja akustiikan aiheuttamat ongelmat? Proksimiteettiefekti vetää alapään kovin tukkoisen kuuloiseksi, koska laulan todella läheltä mikkiä. Preesensalueella on ärsyttävän kuuloista korostumaa ja soundi on muutenkin melko "värittynyt". Mä haluaisin itselleni neutraalimman kuuloisen mikin, jota ei tarvitse vääntää niin paljon eq:lla hyvän soundin aikaansaamiseksi. Monet halpistiskien eq:t kun ei tee kamalan hyvää kokonaisuudelle, käytti niitä sitten leikkaamiseen tai korostamiseen.

Kaiva jostain kokeeksi Beyerdynamic M88TG, saattaa olla toimiva tuollaisessa käytössä.
Antti1
18.10.2011 16:15:18 (muokattu 18.10.2011 16:17:22)
J.Hollström: About näin, tai jos on ongelmaa niin voi opetella myös laulamaan.

Mielenkiintoinen näkemys, että laulutekniikka parantaa mikrofonin "ongelmat". Mun mielestä hyvänkin laulajan (jota en nyt väitä olevani) olisi syytä käyttää mahdollisimman hyvin itselleen sopivaa mikkiä, jos siihen on mahdollisuus, eikä vain tyytyä johonkin. Kiitos mielipiteestä silti.
LHU
18.10.2011 16:42:21
Järjestelmä on just niin vahva kuin sen heikoin lenkki on. Entä jos vika ei olekaan sinun äänessä tai mikrofonissa? Jospa sen soundin saa kelvottomaksi mikseri, vahvistin tai kaiutin, tai ehkäpä ne kaikki, eli etsitkö nyt "vikaa" ihan oikeasta paikasta?
Antti1
18.10.2011 16:52:17 (muokattu 18.10.2011 16:55:50)
LHU: Järjestelmä on just niin vahva kuin sen heikoin lenkki on. Entä jos vika ei olekaan sinun äänessä tai mikrofonissa? Jospa sen soundin saa kelvottomaksi mikseri, vahvistin tai kaiutin, tai ehkäpä ne kaikki, eli etsitkö nyt "vikaa" ihan oikeasta paikasta?

Mä käytän näitä mikkejä myös äänittämiseen ja niissä toistuvat samat ongelmat, kuuntelin sitä ääntä sitten Beyerdynamicin/AKG:n luurien, tai vaikka Genelecien ja Dynaudioiden kautta. 58:a mä oon käyttänyt mm. laulumikkinä jo 7 vuotta, olen melko varma mielipiteestäni. Ääni ei ole kelvoton, mutta haluan silti parempaa. 58:lle olisi käyttöä bändissäni toisella laulajalla, jonka äänelle se paremmin sopii, joten ostan nyt jokatapauksessa uuden mikin. Kysymys kuuluu, että minkä.

E: Olen jo aiemmin todennut mm. treeniksen akustiikan sekä monitorien olevan huonoja, ja totesin niiden olevan myös työn alla parhaillaan, mutta ne eivät liity ongelmaan mun mielestä mitenkään. Signaalitie vaihtuu välittömästi, kun mä otan mikin mukaan ja astun treenikseltä ulos keikalle. En mä voi jokaikistä paikkaa tässä maailmassa akustoida ja haluan sen mikin olevan mahdollisimman hyvä, jottei se ole missään tapauksessa se huonoin lenkki. En oikein käsitä mitä väärää on haluta mahdollisimman hyvää, se ei ole teiltä muilta pois. En pysty pienellä opiskelijan budjetillani päivittämään koko järjestelmää kerralla, jostain on kuitenkin aloitettava.
elon arska
18.10.2011 16:54:17
Mites toi Rode M1?
Antti1
18.10.2011 16:58:12
elon arska: Mites toi Rode M1?

Emt, kerro sä? Osaan mä itsekin tuon listalta katsoa ja ihmetellä, mutta mulla ei ole siitä mitään kokemusta. :)

Toki testilistalle laitan mielelläni, jos se porukan mielestä kokeilemisen arvoinen kapula on.
jorma666
18.10.2011 16:58:38
Antti1: Kysymys kuuluu, että minkä.

Jokaisella on varmasti tarjota oma suosikkinsa. Sun kannattaisi hakea muutama vaihtoehto lainaan mikrofoneja myyvästä liikkeestä, studiosta tai PA-laitteita omistavasta firmasta ja löytää itse se sun käyttötarkoitukseen sopiva mikki. Noita vaihtoehtojahan olikin jo muutama lueteltu. Vain itse vertailemalla löydät mieleisesi.
we call it music - they call the cops
dewil
19.10.2011 11:22:34

Hankala se on mitään suositella. Jos mä listaan tähän omat suokkarini, niin kollegalla on heittää ihan päinvastaisia kommentteja ja toisin päin.
Hyvänä esimerkkinä se AT:n kapula, josta monet tykkää hulluna, mutta musta se on ärsyttävän kiree. Tai just mun suokkari senkun e935, joka on hyvä vain just oikein ekvalisoituna ja senkin kekkari on joko mukavan tai ärsyttävän "in your face", riippuen mieltymyksistä.

Viiskasi taas... Siitä tietää että olipa laulaja millanen tahansa, niin lievillä 2-3khz ja 350hz leikkauksilla se mulahtaa lähtökohtasesti oikein hyvin ihan kelle vaan.

Neumannin KSM 105 on ehkä paras voksumikki mitä on. Sille ei tarvi monesti tehdä juurikaan mitään. Haastavissa tilanteissa se on kyllä ehkä vähän kierrolle altis. Ja maksaa ihan vitusti.

Eli niinkuin sanottu: Hommaa lainaan kasa niitä kapuloita ja testaile, mikä itelle sopii parhaiten. Ota mieluiten messiin ammattitaitoinen äänimies, joka kuulostelee sitä soundia ulospäinkin.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)